Recension av Turist

Regissör: Ruben Östlund
År: 2014
Antal visningar (2070)    Forumdiskussion (0)
24/6 2014
Recenserad av Fast and Furry
A
llt är ljusblått. För familjen som håller ihop i en solig skidbacke och sover i en och samma säng i likadana pyjamasar. Tryggt, mysigt och förväntat. Tills allt blir vitt. Ruben Östlunds nervkittlande Turist sätter fokus på det som inte går att förutse. När lavinen väl kommer, vem blir jag då?

Look in to the camera and smile, hug each other. That’s good! Familjen poserar i skidstavar, ler artigt och håller om varandra när fotografen förevigar ett fint semesterminne. Så inleds Turist som därmed påbörjar berättelsen om tvåbarnsfamiljen som åker till Alperna för fem dagars ledighet från vardags-hets och ringande iPhones. Tillvaron på skidorten med ständigt högtryck, evighetslånga backar, lyxhotell, och pudersnö är optimal för en familj som vill ro om varandra. Men den hetsiga klassiska musiken och snökanonerna som ständigt ekar över det vintriga området påminner om att harmonin snarast lider mot sitt slut.

När det gör som mest ont i biosalongs-magen av uppbyggd stämning sker det som inte går att förbereda sig för. Den planerade lavinen som är till för att motverka uppkomsten av riktiga laviner, stannar inte, utan fortsätter ända fram till uteserveringen där familjen äter lunch. Pudersnö tillsammans med dödsångest förblindar pappan som tar till flykt utan att se till varken fru eller barn.

Ruben Östlund dialogdrivna och vardagliga scener skapar stor igenkänningsfaktor och trovärdighet. Någonting jobbigt har hänt i familjen men det är svårt att sätta fingret på och helt omöjligt att prata om. Livet rullar skoningslöst vidare, i en av alpernas linbanor, på hotellrummet eller i baren. Men den onda känslan kvarstår. Med hjälp av hetsiga skratt, för stora klunkar rödvin, knastertorrt kallprat och utdragna tystnader får tittaren inblick i det outtalade som sakta bygger upp för att senare oundvikligen brisera.

Efter händelsen med lavinen förändras stämningen i den till synes perfekta familjen helt. Besvikelsen över det som blev eller rättare sagt inte blev skapar kaos och påverkar alla i sina roller. Östlund visar här på de förväntningar vi har på oss själva och andra att leva upp till roller givna till oss vid födseln. Trots att vi kanske identifierar oss som moderna, normkritiska människor sitter vissa primitiva uppfattningar kvar. I detta fallet handlar det om en man som brottas med dem motsägelsefulla identiteterna macho och mjuk, alfa och moderlig, och som när det väl gäller inte lyckas leva upp till rollen som familjens främsta ledare och beskyddare.

I filmen byggs också en motbild till den förlegade kärnfamiljen upp. En bild som handlar om att ha andra identiteter att förhålla sig till än endast make/maka eller föräldrarollen. Där den moderna människan utan problem kan leva ut sina parallella liv, med barn och familj, och samtidigt ha olika sexpartners. Och kanske är det just de normerna kring familj och identitet som Östlund vill att vi ska fundera kring.

Turist är som en turist i det mänskliga psyket, undersöker vad som sker om ens självbild och värderingar inte stämmer överens med den verklighet som lavinartat och skoningslöst slår emot en.

Skrivet av: Ida Lundström

steely_dan 3 har röstat