Recension av Twister

År: 1996
11/8 2009
Recenserad av Rollywood
T
wister är katastroffilmen som nästan alla känner till. Den öppnade en helt ny genre inom filmvärlden och katastroffilmer. Handlingen tar sin början redan i slutet av 60-talet då en bondfamilj tvingas gömma sig för en av de största tornador som människan skådat. Men allt går inte som de tänkt sig och den 5-åriga flickan Jo förlorar sin far. Sedan tar filmen ett stort kliv fram till idag då vi får följa den vuxna Jo (Helen Hunt) och hennes före detta kollega och make Bill Harding (Bill Paxton) på ett äventyr där det dagliga arbetet är en evig kamp mot vädret. Som tornadojägare så blir det sällan en lugn stund. Men vid sidan om denna vilda och spännande historia om väder och vind så löper också ett skilsmässodrama. Bill ska gifta om sig med sin nya fru Melissa (Jami Gertz), något som Jo inte är alltför glad över. På toppen av allt detta har Jo och Bill en stor konkurrent, deras före detta medarbetare Jonas Miller (Cary Elwes) har nämligen övergivit gruppen och gått över till större och mer välfinansierade företag.

Twister är utan tvekan en av de bästa katastroffilmer som någonsin gjorts, framför allt på så vis att man för ovanlighetens skull inte står i en kamp mot någon annan person utan i huvudsak kämpar mot väder och vind. De verklighetstrogna, realistiska och välskapade effekterna ger en skrämmande bild som vid första anblick skulle kunna tolkas som en angränsning till skräckgenren. Vissa kan säkert också få känslan av ett vredeskomplex. Ändå är detta mer av en komedi eller äventyrsfilm mer än råpumpad action. Filmen är unik med sin evigt pågående spänning men samtidigt ganska passiv i mångas ögon eftersom den inte erbjuder de skottlossningar och slagsmål som vi är vana vid i amerikanska äventyrsfilmer.

Jag analyserar filmen på så sätt som om det är tänkt att karaktärerna Jo och Bill skall stå sida vid sida. Men jag tycker att även om man sätter fokus på Jo när det gäller den bakomliggande storyn så cirkulerar hela filmen kring Bill och alla hans beslut. Det är lite som om filmskaparna inte tyckte att det var acceptabelt med en kvinna i huvudrollen. Detta hör till filmens minussidor, som dock inte är många. Man ska nämligen ha i åtanke att Bill Paxton gör sin bästa roll någonsin. Dock kan man fråga sig om han blir undantryckt i vissas ögon eftersom de ser Helen Hunt som en mycket större stjärna.

Twister blev verkligen populär bland publiken när den kom 1996. Filmen hade en budget på nästan 90 miljoner dollar, nominerades till två Oscar och blev den första amerikanska filmen att släppas på DVD. Något som den gjort sig mycket känd för. Det slutgiltiga betyget som filmen får av mig är en stark fyra då det inte finns så många dåliga bitar här. Enda anledningen till att det inte blir en femma är att det är svårt att definiera ett manus som inte bygger på djupare drama.

Rollywood 3 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard