Recension av Ubåten

Regissör: Wolfgang Petersen
År: 1981
Antal visningar (2016)    Forumdiskussion (0)
5/6 2003
Recenserad av Goliath
D
as Boot skiljer sig väldigt mycket från andra krigsfilmer. Det finns inget blod stänkandes hit och dit, man får inte se skadade soldater som skriker på hjälp, och man får aldrig se en dominant löjtnant som skriker glåpord till de övriga jämt och ständigt.
Filmen i sin helhet är mycket bra, med många bra och rörande scener, och som i de flesta filmer finns det även de mindre intressanta scener som drar ner filmens betyg en aning.
Skådespelarna var mycket duktiga, och Wolfgang regisserade mästerligt och levererade även några skämt ibland i filmen.
Filmens handling är väldigt bra som ibland kan ge en insyn på den klaudstrofobiska stämning som följer filmen igenom.

Das Boot handlar om 43 unga ombord på den tyska ubåten U-96 som går ut i kriget mot England. Under de åren som de är ombord på ubåten förvandlas de från vardagliga killar till krigsugna soldater. De blir själva en måltavla för många fiender instängda i en ubåt men de kan själva mycket lätt och ganska snabbt utplåna hundratals fiender.

En mycket realistisk film som visar hur människan anpassar sig efter den situation han/hon befinner sig i.
Tänk dig själv att fädas med ubåt i flera veckors tid utan någon som helst tillåtelse att få stiga av på land och bege sig hemåt. Soldaterna i filmen håller humöret uppe oberoende på de olika situationer de befinner sig i.
Något som får en att inte tappa modet under filmens gång är den vackra och hoppfulla musik som spelas under perfekta tillfällen, utan att det blir för mycket, ofta kan man helt enkelt trötta på en films musik just på grund av att den spelade alldeles för mycket i filmen.

För en gångs skull slipper vi västvärldens propagandafilmer som endast visar oss hur USA räddar världen om och om igen från 'hemska' fiender som Tyskland och Vietnam. Das Boot är en oförfalskad film som låter tittaren uppfatta den på sitt eget sätt utan att filmens biroller berättar filmens mening under flera tillfällen.
Das Boot påminner en hur bra filmer från andra länder än USA kan vara.
Jag rekommenderar starkt denna film som gjorde ett väldigt starkt intryck på mig, och alla sex oscarsnomineringar den fick -82 var inte oförtjänta!
Detta är den självklara krigsklassikern.

Videoten 17 har röstat
Goliath 19 har röstat