Recension av Undergången – Hitler och Tredje rikets fall

Ã…r: 2004
19/2 2005
Recenserad av Bokuto
D
en tjugonde april 1945 fyller Tysklands och det Tredje Rikets Führer, Adolf Hitler, 56 år. Han gratuleras av sin militärstab i sin bunker i Berlin, över vilken artillerielden haglar så att hela staden skakar. Sovjetunionen kryper närmre och närmre Berlin, och den efterkommande belägringen, zonindelningen av och murbyggandet i staden till följd av detta, liksom Hitlers självmord den trettionde april, är historia.

Filmen presenterar Hitlers absoluta närhet, allt från propagandaminister Goebbels till de tolvåriga barnen i Hitlerjugend, som står på gatan ovanför bunkern, på vars huvud det satts en hjälm och i vars hand det stuckts gevär. Barnen säger sig strida till sista man, allt medan artilleriet haglar och spränger civilbefolkningen och barnen i bitar, och krigets vansinne målas ut som vore det en rörlig goyamålning.

Adolf Hitler är vår tids mest namnkunniga historiska person. Alla vet vem han är, vilket land han regerade över, och vad för fruktansvärt detta land förorsakade. Filmen presenterar Hitler efter vittnesmål från hans sekreterare, men också hela livet i bunkern, där hela hans närmaste stab ses ta ställning till hur de ska bemöta den oundvikliga sovjetiska ockupationen.

På så sätt tilltalar denna film mig - den känns som en pusselbit i förståelsen av hur det kunde ske som det skedde i det tredje riket. Filmen har enligt upgift blivit kritiserad för sitt mänskliga sätt att framställa Hitler, och min personliga kommentar på detta är att vi är dömda att få återse och upprepa samma fruktansvärda brott, om än inte på samma sätt som nazisterna, om vi inte förstår att även Hitler och hans stab, hans armé, ja, hela det nazistiska samhället, bestod av människor som är lika lättledda, men samtidigt rationella, som folk är mest. Samtidigt kan jag tycka att det blir lite väl mycket gottande - visst haglade bomberna över Berlin sista veckan i april '45, men ibland tycks det vara så att specialeffektsteamet inte tagit hänsyn till att "Undergången" inte behandlar en påhittad amerikansk Hollywoodhistoria, men faktiskt historia som inte utspelar sig längre bort än en kort livssålder, utspelar sig på den tiden då min mormor var tjugotre år gammal, och, för att ta en närliggande referens, drygt fyrtio år innan Olof Palme mördades. Att försöka gestalta psykologin i Hitler Berlinbunker 1945, något som görs, inte minst av Bruno Ganz, som spelar Hitler, oerhört bra, välkomnar jag. Att däremot gotta sig i bombkrevader, i blod och i skrik på det sätt som emellanåt görs, är inte lika bra, i varje fall inte ur ren diskussionssynpunkt.

Gottandet är emellertid bara en skönhetsfläck - överlag är filmen sevärd och viktig, för att inte tala om välgjord - skåpdespelarinsatserna är utmärkta, scenografin, fotot och ljudet är mästerligt. Dialogen däremot, med reservation för attjag inte har mer än rudimentär kunskap i tyska språket, känns emellanåt lite torftig. Även detta är emellertid en skönhetsfläck.

Filmen blir en blockbuster, det är ett som är säkert. Och det är den förtjänt av. Se den, då fort chansen ges.

connya 4 har röstat
Sgtpellson 9 har röstat