Recension av Underworld - Evolution

År: 2006
22/3 2009
Recenserad av Rollywood
D
enna uppföljare till succén Underworld kör hela konceptet i sanden. Vi återser Kate Beckinsale som den vackra Selene i en story som inte bjuder på något nytt och överraskande.

I den första filmen – Underworld, fick vi följa ett krig mellan varulvar och vampyrer som pågått i flera tusen år ända fram till idag. Vi fick följa vampyren Selene (Kate Beckinsale) som förälskar sig i människan Michael (Scott Speedman). Men när Michael förvandlas till en varulv uppstår ett Romeo & Julia-koncept.

Nu är Selene på flykt tillsammans med Michael efter att de dödat vampyrledaren och förrädaren Viktor (Bill Nighy). Nu har en ny och starkare vampyrledare, Marcus (Tony Curran) vaknat för att hämnas på Selene och Michael och de kan bara ta till flykten som lösning.

Precis som den första filmen så är Underworld - Evolution regisserad av Len Wiseman, mest känd för dessa filmer men också Die Hard 4.0 (2007). Han var även med och uppfann konceptet till Underworld-filmerna, även om Danny McBride stått för manuset.

Finns det någon vackrare och sexigare person som passar för rollen som Selene? Jag tror inte det. Även om skådespelartalangen kan diskuteras så är det mycket tacksamt att få se Kate Beckinsale i dessa tighta kläder. Scott Speedman är ganska häftigt sminkad han med. Dock är det lite överdrivet att man satt vingar på Tony Currans karaktär Marcus.

Det stora problemet med den här uppföljaren är att den inte bjuder på något nytt. Det känns som en exakt upprepning av den första filmen. Det är bara upptrappade effekter och make-up. Det enda som är bra är att man slipper se så mycket av Bill Nighys roll Viktor som uppfattades väldigt stel i första filmen. Dessutom uppfattas det som om budgeten har krympt jämförelsevis med förra filmen, huruvida det är sant eller inte vet jag inte men kanske var skådespelarkostnaderna så höga att man inte hade råd med bra scenografi. Det slutar på en mycket svag tvåa.

Rollywood 2 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard