Recension av Underworld

År: 2003
18/10 2006
Recenserad av Priceguy
O
m en film inte ens kan räddas av en sjukt snygg vampyrninja klädd i skintight läder och beväpnad med automatvapen - då vet man att filmen har problem.

I Underworld råder det krig mellan vampyrer och varulvar. Ovan nämnda vampyrninja, Selene (Kate Beckinsale), är en av vampyrernas bästa på att döda varulvar. Hon tror sig vara nära det yttersta målet: att helt utrota varulvar. Med magasinen fulla av silverkulor arbetar hon allt hårdare för att nå den dagen. Varulvarna gör dock motstånd, och har bland annat uppfunnit ett sätt att lagra ultraviolett strålning i ammunition. "Dagsljus som vapen", säger en av vampyrerna.

Selene träffar en ung människa, Michael Corvin (Scott Speedman), som har bitits av en varulv. Genom deras samtal får vi veta att både vampyrism och lykantropi sprids som virus, och att ingen överlevt båda virusen. Selene har räknat ut att varulvarna förföljde Corvin, men kan inte räkna ut varför. Selenes förhållande till Corvin gör att de andra vampyrerna börjar betrakta henne som en förrädare, och hon måste lista ut vad varulvarna vill Corvin samtidigt som hon överlever de bysantinska intrigerna bland sitt eget folk.

Det låter inte så dumt, och inuti Underworld finns en väldigt bra film som vill komma ut. Underworld har dock flera problem. Att det knappt uttalas en enda replik under de första femton minuterna är ett av dem. Att situationen med vampyrer och varulvar som den beskrivs i filmen inte hänger ihop ens med de ganska lösa krav man har på den här typen av film är ett annat. Särskilt varulvarnas sociala förhållanden är illa genomtänkta; vi får via Selene veta att varulvsnästen av en viss storlek inte synts till på århundraden, vilket väcker frågan om hur varulvarna kunnat överleva alls.

Rollywood 1 har röstat
Priceguy 6 har röstat