Recension av Ung och oskyldig

Ã…r: 1937
25/3 2004
Recenserad av nisseman
N
är Ung och oskyldig kom 1937 hade Hitchcock redan erövrat filmvärlden med sina två internationella succéer Mannen som visste för mycket och De 39 stegen och skrivit på ett sjuårskontrakt med Borta med vinden-producenten David O. Selznick i Hollywood. Det fanns inte mycket att bevisa längre i England. De 39 stegen hade följts av två mindre lyckade filmer, Fåglarna sjunga kl 1.45 och Spioner i hälarna, vilka båda hade brutit mot kardinalprincipen: let no harm come to the innocent!

Med Ung och oskyldig återvände Hitchcock till det beprövade receptet från De 39 stegen med paret som jagar skurken och samtidigt jagas av polisen. Här finns allt som gjorde föregångaren framgångsrik: underhållande situationer, hög intensitet i handlingen, spektakulära scener, sexigt samspel och rapp dialog mellan huvudpersonerna. Resultatet blev lyckat; utan tvekan en av Hitchcocks bästa 30-talsfilmer och tydligen hans egen favorit bland sina engelska filmer.

Intrigen tar vid där en känd aktris liv slutar; hon hittas död på en strand av en bekant (Derrick de Marney), som springer därifrån men blir sedd av två vittnen. Det visar sig att hon har blivit mördad med ett skärp från en regnrock. De Marney tillfångatas av polisen och misstänks för mordet, komprometterad av sitt beteende och det faktum att han inte kan visa sin regnrock (som har blivit stulen) och att den mördade hade testamenterat en ansenlig summa pengar åt honom – ett motiv! Införstådd med att han sitter i skiten, tar han första bästa chans att rymma, på jakt efter den verklige mördaren och den stulna rocken som kan rentvå honom. Diverse omständigheter för honom samman med polischefens unga dotter (Nova Pilbeam) som motvilligt faller för honom, varmed äventyret är igång…

Det låter fånigt och är det; naturligtvis skulle en rock inte kunna rentvå den misstänkte – han kan ju lika gärna ha stulit skärpet. Men som alla Hitchcock-kännare bör förstå bara av att läsa resumén, är ”rocken” bara en ”MacGuffin” som lurar med tittaren på äventyret. (För er som inte vet vad en MacGuffin är hänvisar jag till Hitchcockhemsidor, vilka det finns gott om. ) När jakten väl har börjat förlorar den ”yttre” intrigen i betydelse och känslorna tar över. Ung och oskyldig är en simpel jaktfilm, med sin egen naiva logik (om den alls har någon logik). Endast Hitchcock förmår göra högklassig underhållning av en så idiotisk historia; efter bara en kvart finner man sig engagerad med hela känsloregistret i denna melodram, och intellektet har sagt upp sig.

Det är mer än tillräckligt fartfyllt och trots ålderdomligheten spännande och stundtals riktigt gripande, men framför allt är det underbart roligt; det här är en av Hitchcocks allra roligaste filmer! Här finns massor av lysande skämt, dråpliga situationer och minnesvärda karaktärer: t.ex. en grisfraktande bonde som säger ”there’s only room for ten pigs” till poliserna som vill ha lift, dessa två hopplöst ineffektiva Bobbys, en vimsig advokat, en godhjärtad tjuv, ett oväntat krogslagsmål, ett parodiskt barnkalas – och genom hela filmen den magnifika dialogen! Manuset, baserat på romanen A Shilling for Candles av Josephine Tey, skrevs av dramatikern Charles Bennett, som här gjorde sin sista insats för Hitchcock, efter att tidigare ha skrivit manus till bl.a. De 39 stegen.

Och den tekniska biten? Även om den inte kan mäta sig med De 39 stegens nyskapande kameraarbete, finns här tillräckligt med imponerande idéer. Hitchcock briljerar särskilt i den kända finalen, med dess långa, effektfulla kameraåkning.

Jämförelsen med De 39 stegen är relevant och oundviklig på alla plan. Derrick de Marney och Nova Pilbeam kan inte mäta sig med Robert Donat och Madeleine Carrolls stilbildande par, men de har andra, ungdomligare kvalitéer. Detta gäller också själva filmen: den är dömd att alltid stå i skuggan av De 39 stegen, helt enkelt därför att det är frågan om skillnaden mellan ett original och en efterföljare, men den har sina egna kvalitéer, som att den faktiskt är roligare, och den är i de flesta avseenden i samma klass. Upplösningen är dock alldeles för taffligt gjord, det verkar nästan som regissören hade bråttom hem.

Den följande filmen, tågäventyret, En dam försvinner, blev en ny stilbildare. Gemensamt för trion De 39 stegen, Ung och oskyldig och En dam försvinner är lättviktig men fartfylld underhållning med stor finess, som inte håller för någon sannolikhetskalkyl, men trots det är spännande. Med vissa undantag kan man säga att Hitchcocks engelska period är ytligare än den amerikanska och att den senare hälften av filmproduktionen skrämmer betydligt mer än den tidigare. Här finns mästerverk för sin tid, men de står sig slätt mot filmer som Notorious!, Främlingar på tåg, Fönstret åt gården, Studie i brott och I sista minuten. Ung och oskyldig är inte något mästerverk för sin tid men med det sagt kan jag ändå konstatera att filmen är ett exempel på det bästa med den engelska perioden.

Filmen bör alltså vara en njutning för de flesta.
TILLGÄNGLIGHET I SVERIGE: "Ung och oskyldig" finns faktiskt på video i en utgåva från konkursbolaget DMG. Det enda sättet att lägga vantarna på den är att leta på överskottsbolaget och second handbutiker! Riktiga (och rika) Hitchcockfans köper den dock på DVD från utlandet.

nisseman 4 har röstat

av nisseman