Recension av Utlämnad

År: 2007
7/2 2008
Recenserad av sethgecko
E
gypten-födda amerikanen Anwar El-Ibrahimi är på väg hem från Kapstaden. Han har deltagit i en kemikonferens som expert och lämnar sitt hotell för att återvända till sin gravida fru och deras son i en förort till Washington DC. Samtidigt exploderar en bomb någonstans i Nordafrika, en CIA-anställd amerikan dör i bombdådet, trots att han inte var målet. På något sätt blir Anwar El-Ibrahimi misstänkt för inblandning i bombdådet och han når aldrig sitt hem utanför Washington DC, istället blir han förd till en fängelseanläggning någonstans i Nordafrika och där börjar förhören…

Att göra en film om de utlämningar som USA och deras underrättelsetjänst sysslar med är rena rama politiska dynamiten, om det sköts rätt, det vill säga. I slutändan så är ju frågan som ställs med filmen: är det någonsin rätt att tortera en människa för att få fram information? Tyvärr besvaras frågan också av filmen, om än indirekt och det är inget svar jag kan skriva under på.

Det skulle givetvis bli en fruktansvärt tråkig film om man besvarade frågan från början och alla visste vad filmen hade för ställning i frågan, på det sättet är Utlämnad en skickligt hanterad film. Frågan är givetvis aldrig helt självklar, eller, för mig och en hel del andra är frågan rätt självklar, men ser man det hela ur ett post-9/11 USA är det givetvis inte helt enkelt. Detta vet självklart både Gavin Hood (regi) och Kelley Sane (manus) om, men jag kan inte hjälpa att jag mot slutet av filmen känner mig lite vilseledd av skaparna. Varför jag kände mig det kan jag inte avslöja utan att avslöja slutet, men en del av det hela har med kronologin att göra.

Ser man till de individuella skådespelarprestationerna briljerar Peter Saarsgaard och Alan Arkin på sin sida av Atlanten (den västliga), medan Jake Gyllenhaal blir brutalt utspelad i varenda scen han är med i på sin sida av Atlanten (den nordafrikanska), framförallt av den infödda ensemblen ledd av Yigal Naor, tillsammans med Moa Khouas och Zineb Oukach. Det är tråkigt att Jake Gyllenhaal verkar så lam, visserligen kräver hans roll en del av det, men inte alls i den utsträckningen. Det kan givetvis ha med hans utseende att göra. Någonstans brister trovärdigheten med ett blåögt babyface som springer runt och försöker hitta sin moraliska kompass. I övrigt känns det som Meryl Streep går på tomgång, genom att på något sätt återupprepa sin rollprestation i Djävulen Bär Prada, men den här gången med en politisk underton. Det funkar givetvis, men det beror mycket på att Meryl Streep verkar ha en naturlig fallenhet för att spela bitch.
Vad filmen ska ha en eloge för är att den till skillnad från till exempel The Kingdom visar upp muslimer som vanliga människor, som sysslar med ungefär samma sak som människor i väst. Problematiken med ungdomar kontra föräldrar är samma där som här och Utlämnad tar faktiskt sitt ansvar och visar upp detta.

Rollywood 2 har röstat
sethgecko 10 har röstat