Recension av Vägen till El Dorado

Regissör: Bibo Bergeron, Don Paul, Will Finn, David Silverman
År: 2000
Antal visningar (1992)    Forumdiskussion (0)
15/5 2008
Recenserad av Redwood
T
vå spanska skojare, Tulio och Miguel (med originalröster av Kevin Kline och Kenneth Branagh) finner av en händelse en karta över den sägenomspunna platsen El Dorado, som sägs vara en stad byggd helt av guld. Givetvis tar de chansen och ger sig hals över huvud mot den Nya Världen, men vägen dit är lång och det blir inte lättare av att man har en spansk armé ledd av härföraren Cortéz efter sig.

Väl framme möter de på ursprungsbefolkningen som, till följd av en gammal profetia, tror att de är gudar. De lever till en början ett liv som det anstår två gudomar, men så småningom börjar problemen hopa sig, i form av en avundsjuk medicinman och härföraren Cortéz' ankomst till Amerika.

DreamWorks ligger bakom "Vägen till El Dorado". Bolaget, som i tiderna grundades av Steven Spielberg, står för många moderna klassiker så som "Prinsen av Egypten", "Shrek" och "Spirit". "Vägen till Eldorado" är det inget fel på; filmen innefattar det som hör till en succé av den här typen - bra animation, humor, spänning samt ett par sånger. Men det är också allt. Så mycket mer får man inte. Filmen är god underhållning i en och en halv timmes tid, men lämnar inget större bestående intryck.

Tyvärr har jag ännu inte haft möjligheten att se filmen med originalrösterna utan endast dubbad till finska. Vad som är bättre varierar från fall till fall - i det här fallet skulle jag gärna vilja höra Branagh och Kline säga replikerna

Fotnot: I vissa fall kan dubbat vara att föredra. Textning tar nämligen bort fokus från vad som sker i bild. Vad som är bättre varierar, som sagt, mellan olika filmer. Det beror av filmskaparens intention.

Redwood 2 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga