Recension av Världarnas krig

Ã…r: 2005
22/7 2005
Recenserad av connya
J
ag har alltid gillat Spielberg.
För mig handlar film om att både beröras och att underhållas - och även om min husgud kanske inte alltid gjort mästerverk finns det många otroligt välgjorda filmer på hans lista.
1993 gjorde Jurassic Park ett intryck på mig som sitter än idag och med "Världarnas Krig" är det dags för nästa storfilm. Jag gillade "Catch Me If You Can" och "The Terminal" men denna filmen är utan tvekan den som jag såg mest fram emot biosommaren 2005.
För mig kändes det som att det var dags för en riktig storfilm. Något som beskriver "Världarnas Krig" väldigt bra.

Och med väldigt höga förväntningar lyckas jag ändå bli riktigt imponerad.

Det är lika bra att starta med: Det är ett effektkalas.
Det är det ingen idé att hymla om.
Men filmen slår an en ton om att också handla väldigt mycket om den familj som presenteras.
Ray Ferrier (Tom Cruise) är en ganska misslyckad familjefader som under en helg ska ta hand om sina två barn; Rachel (Dakota Fanning) och Robbie (Justin Chatwin) medan hans före detta ska åka iväg med sin nya kille. Efter ett par timmar drar ett oväder in och konstiga blixtar slår ner i väldig fart. Ray springer ut för att söka efter sin son som dragit iväg med bilen och upptäcker att kaos skapats utanför; elektriciteten har slutat fungera och alla bilar har stannat. Ur marken reser sig sedan någonting enormt som börjar ödelägga byggnader, människor och vägarna omkring sig.
Världarnas Krig är i sin enklaste grund en Road Movie och en film om denna familjen. För till och med när man vill få in lite mer vida bilder för att göra det hela mäktigt känns det ändå motiverat - och för det mesta finns faktiskt huvudpersonerna i förgrunden av bilden för att förstärka den där dokumentära känslan som man stundtals slås riktigt starkt utav. tack vare detta blir därför en hel del scener riktigt mäktiga då huvudpersonerna befinner sig centralt i kaoset.
Tom Cruise är bra i huvudrollen som den misslyckade familjefadern Ray; även om vissa panikscener inte känns helt trovärdiga. Men kemin mellan honom och övriga skådespelare fungerar. Dakota Fanning som hans dotter gör samma sak; spelar bra men en del skrik blir väldigt överdrivna.
Jag har läst en del på nätet att många blivit förvånade över den mörka tonen och det är bara ytterligare ett exempel på den där dokumentära känslan jag tidigare nämnde. Visst förekommer det soldater och massiva slag också; men aldrig utan att det förvandlats till en ren krigsfilm. Fokus ligger istället på filmens karaktärer och inledningen när jorden attackeras är faktiskt helt makalös. Jag tycker inte om att belysa en films effekter för mycket men givetvis är det riktigt snyggt - det viktigaste är dock hur de används och här finns en hel del scener som är otroligt väl sammansatta. Bara första scenen när det mystiska ovädret drar in är snygg med fladdrande tvätt i vinden och så fortsätter det som sagt med början till allting som är otroligt spännande.

Någon skrev att Världarnas Krig enstaka scener fungerar bättre än filmen i stort och där håller jag med. Men fascineras man just otroligt mycket av dessa enstaka filmer blir man inte besviken. Även fast de lugnare scenerna, och de som enbart fokuserar på karaktärerna är spännande och bra längtar man också till nästa storslagna scen. Detta gör att intresset hålls uppe hela tiden. Små detaljer i fotoarbetet eller bara de stora scenerna gör att man genast längtar efter att se om filmen - för att uppleva vissa stunder en gång till och bara låta dem svepa över en.

Just när huvudkaraktärerna placeras i förgrunden medan det krigas och sprängs i bakgrunden är just en av de skäl till att filmen känns väldigt mer personlig. Det är ett intressant grepp som imponerar på mig. Den mörka känslan speglar av sig också i scener som när vi ser en vägg full med bilder på saknade, eller när en massiv folksamling försöker ta över den bil som Ray och hans barn har - och då ger filmen ett sken av en väldigt hemsk verklighet för att stunden senare bli mer storslaget men med de bilderna kvar i minnet. Det hela leder fram till ett lite för kort slut men vägen dit sviker inte på många punkter. Det är också skönt att se att det inte handlar om stridspiltorer som blir hjältar, presidenter som blir ett med folket eller Amerikansk patrioism som räddar världen.

John Williams samarbetar återigen med Spielberg och ger ett soundtrack som andas domedagskänsla; jag tycker kanske att han skriver lite väl mycket på rutin nuförtiden och saknar lite av glimten och melodierna han hade för ett antal år sedan.
Men ett par musikstycken förhöjer faktiskt scenerna riktigt mycket.

Världarnas Krig är en "Saving Private Ryan", "Titanic" och några till filmer på samma gång.
De bitar som är dokumentära känns riktigt bra, vissa individuella scener är rent av fantastiska och även fast den utdragna källarsekvensen kunde ha fått strykas och lämna plats åt den något plötsliga upplösningen är detta ändå en av de allra bästa biofilmer jag sett på länge.
Dels för den stundtals fantastiska underhållningen men också för att vissa scener gör ett ännu starkare intryck när jag efteråt tänker på dem.

Snurre Sprätt 24 har röstat
connya 22 har röstat