Recension av Vem är Forrester?

Regissör: Gus Van Sant
Ã…r: 2000
20/6 2005
Recenserad av paycheck
J
amal är 16 år. Han bor i ett slumkvarter i Bronx. Jamal är väldigt duktig i skolan egentligen, vilket han visar på provresultaten, men han vågar inte visa det för sina kompisar för att då kommer han bli retad. De brukar vara ute och spela basket efter skolan och kompisarna har upptäckt en äldre man som står i ett fönster i en av byggnaderna och kollar ner med en kikare.
Jamal och hans polare blir intresserade och en dag bestämmer sig Jamal för att gå upp dit. Han märker att ingen är i huset men plötsligt poppar mannen upp och skrämmer iväg Jamal, som tappar sin ryggsäck. Han måste gå tillbaka för att hämta ryggsäcken och han börjar att umgås mer med denna man. Det visar sig att han är en gammal känd författare vid namn William Forrester som har skrivit en känd bok i sitt liv och sen dragit sig tillbaka och varit okontaktbar. Jamal tar lärdom av Forrester och det visar sig bli lyckat. Han stöter även på problem på vägen.

Vem är Forrester är en mycket gripande och realistisk film med bra budskap. Den skildrar Jamal som inte vill visa att han är duktig i skolan bara på grund av kompisarna. Han har bra resultat på proven och läser och skriver mycket hemma, men sedan får han låtsas i skolan. Så är det med vissa i förorterna som ska spela mer coola. Då är man dum om man pluggar.

Gus van Sant är en mycket bra filmmakare som gör intressanta filmer om samhället och vissa personers svårigheter.
Här har han också visat en tillbakadragen författare som sitter hemma hela dagarna och grubblar. Det finns många författare i dagens samhälle som är så. Man har skrivit en känd bok och sen är man borta. Man blir deprimerad.
Van Sant skildrar även hur det är på fina privatskolor. Jamal får börja på en sådan på grund av sina fina resultat och stöter ihop med en som man ser vill vara normal, men på grund av omgivningen så är han en stöddig person. Omgivningen spelar en stor roll i samhället.

Gus van Sant har samlat ihop en fin skara skådespelare som är som gjorda för sina roller. Sean Connery är exeptionell i rollen som Forrester och Rob Brown, som här gör sitt genombrott som Jamal, är riktigt bra.
I biroller ser man b l a Anna Paquin, Michael Pitt och Busta Rhymes.

Vem Är Forrester? är en mycket härlig film som tränger in i kroppen och man har svårt att sluta tänka på den. Den är välgjord, bra regisserad, med utmärkt dialog, bra skådespelare och en bra skildring av ett samhälle. Vad mer kan man begära av en film?
Inte någonting mer, tycker jag. En helt enorm film av regissören bakom de fantastiska filmerna Will Hunting och Gerry.

paycheck 8 har röstat

av paycheck
Unknown
Breach
P.S.
Last Days
Harry Potter och den flammande bägaren
Land of the Dead
Jerry and Tom