Recension av Vi hade i alla fall tur med vädret

Regissör: Kjell Sundvall
Ã…r: 1980
11/7 2004
Recenserad av m86
N
u när det är sommar, vad sägs som att se en RIKTIG svensk sommarfilm?! Då ska du se klassikern "Vi hade i alla fall tur med vädret", en TV-film från 1980. Och här får du hålla i dig, för nu blir det ut o åka för dina skrattgropar!!!

Filmen har en typisk handling:
En famij åker ut på husvagnsemester och dom råkar ut för allt möjligt. Allt på grund av att pappan är så klantig och stressad.
Till exempel fastklämda i en trång parkeringsplats, låsta med bil och allt på soptippen, katastrof i biltvätten!

En beskrivning av familje-medlemmarna hjälper nog:
Pappan Gösta Backlund (Rolf Skoglund) som bara stressar hela tiden, och som vill få en fridfull och bra semester med familjen.
Mamma Gun Backlund (Claire Wikhom) som bara vill göra semestern bra genom att till exempel koka kaffe & laga mat.
Barnen Lotta (Lotta Thomsen) som är familjens jobbiga och sura tonårsdotter, som bara skäms för sin pappa och
Johan (Johan Öhman) som bara tjatar "jag vill bada! jag vill bada!".
Och med-släpande på resan är morfar Rudolf (Gunnar Knas Lindkvist), som bara vill fiska och ha en fridfull semester, precis som i sina gamla dagar.

Denna film visar exakt hur det svenska semesterlivet ser ut från en vuxens ögon, och det är inte kul för dem, det vet jag nu!
Man undrar hur de får till det med det här mycket komiska och fantastiska manuset, som även innehåller svordomar. Det förkommer agressiva meningar (allt från pappan förstås) som:
JÄVLA LÅDA! FÖRBANNADE PUMP! NU ÄTER DU, ANNARS JÄVLAR!! med flera.

Rolf Skoglund spelar sin roll i en stil som inte förekommer så mycket i filmerna längre. Hans hesa röst som låter roligt när han blir arg, visar exakt hur en man är stressad och förbannad!!

Det här är den bästa svenska sommarfilmen, om du vill ha äkta underhållning. Man får även se fler knäppa saker i filmen, som alla dom typer som dyker upp i filmen. Som cyklade fransmän, luraktiga luffare, kärlekspar som har sex i tält med lysande lampa i med flera

Du som inte har sett denna film, anar inte vad du har missat!!
Se den och njut!!!!!!!

m86 15 har röstat