Recension av Videodrome

Ã…r: 1983
15/8 2002
Recenserad av palmat
I
David Cronenbergs film Videodrome (1984) så gestaltar James Woods Max Renn, ägare av en moraliskt bankrutt kabel-TV kanal i en namnlös amerikansk storstad. I jakten på de senaste inom sex och våldsunderhållning stöter han på piratkanalen Videodrome, en kanal som endast visar avrättningar och sadistisk tortyr. Renn blir givetvis intresserad men upptäcker allt för sent att det som utspelar sig på Videodrome händer på riktigt...

Under hela sin gärning som regissör har kanadensaren David Cronenberg alltid undersökt människans förhållande till det samhälle vi lever i och i synnerlighet teknologin som tar över fler och fler aspekter av våra liv. I Scanners var det genetisk manipulation av foster som stod i centrum; i Crash var det hur människans sexualitet blivit mer och mer vänd från människor och vänd mot objekt; i Naked Lunch var det hur droger kan skapa och utplåna identiteter; i Existenz såg vi hur virtuella spel löste upp verklighetens gränser. Detta är bara ett axplock av de märkliga teman Cronenberg har behandlat och Videodrome är inget undantag. Enligt regissören själv ville han göra en film som handlar om vad som skulle hända om motståndarna till filmvåld hade rätt. Att våld på film i sin tur skapar mer våld. Handlingen i Videdrome är dock inte så enkel utan berör både socio-politiska och filosofiska aspekter i sina funderingar om filmvåld som påverkande och förslavande kraft.

Om man skall säga något om filmen i sig är den som alla Cronenbergs filmer kort och koncis både när det gäller längd och berättarteknik. Till skillnad från dagens nya regissörer låter Cronenberg sparsam dialog eller sterila men ödesmättade miljöer tala istället för att regissera i MTV-tempo. James Woods som spelar huvudrollen är mycket bra som den i början perverse Max för att mer och drivas mot vansinnets kant mot filmens slut. Övriga skådespelarprestationer är ganska ointressanta då vi hela tiden följer Max och även när personerna bakom Videodrome demaskeras får man känslan av att även de bara är marionetter i en ännu större plan. På grund av detta är det just Max som känns som den enda verkliga personen i filmen.

När det gäller produktionen är den som alltid (eftersom Cronenberg arbetar med ganska små ekonomiska medel) sparsmakad i både set-design, musik, ljussättning och klippning. Han lyckas dock använda just dessa enkla medel för att skapa en obehaglig och lätt klaustrofobisk look.

Om man skall summera Videodrome så är detta definitivt en film för en smal publik. Både tempot och de tomma miljöerna samt de enstaka men magstarka effekterna får nog många att endera byta kanal eller stänga av. Personligen finner jag en märklig dragningskraft i Cronenbergs säregna berättarstil. Hela tiden ligger det en atmosfär av obehag och oro som sällan finner sitt utlopp när filmen har slutat. Men det är kanske just det som är meningen, att man inte skall gå ifrån filmen med klara budskap och svar, snarare beväpnad med nya frågor och mer komplexa begrepp.

palmat 27 har röstat

av palmat