Recension av Ondskans barn

Regissör: John Carpenter
År: 1995
Antal visningar (2042)    Forumdiskussion (0)
4/10 2003
Recenserad av ray
J
ohn Carpenter är mannen som under 70 och 80-talet gav oss klassiker som ”Halloween”, ”The Thing”, ”Christine”
och ”Prince of Darkness”, en skräckens mästare kan man kalla honom. Under nittio talet har dock Carpenter fullit längre och längre ner i det vi kan kalla B-facket. Denna film som förövrigt är en nyinspelning utav den brittiska klassikern med samma namn från 1960
Är en stillfull men något oinspirerad film.

Denna historia kretsar kring en idyllisk liten kuststad
där plötsligt en dag, ett stort moln lägger sig över staden
och gör alla invånare medvetslösa. Efter några minuter vaknar dock alla upp och har ingen som helst aning om vad som hänt.

Allt eftersom dagarna går blir plötsligt tio kvinnor gravida
En av stadens lärare (Christopher Reeve) anar oråd och tillkallar hjälp av Dr.Susan Verner (Kirsey Alley).
Tiden går och när tiden för födsel är kommen överlever alla barn utom ett, som är döfött. Åren går och barnen växer upp. Men allteftersom tiden går märker människorna i staden att dessa barn inte är normala. Barnen rör sig alltid tillsammans och man blir snart varse att barnen inte är av denna värld.

Detta är ingen genomrutten film. Den har absolut sina ljusa stunder, även om den lågt ifrån tillhör Carpenters bästa filmer är den dock inte hans sämsta.
Denna film har i stort sett samma manus som orinalet.
Man har dock lagt till en del mer våldsamma scener, och
dessutom mer specialeffekter. Skådespelarna tycker jag sköter sig någorlunda bra. Christopher Reeve och Linda Koslowski är bra i sina roller. Däremot passar inte
Kirstey Alley särskilt bra i sin roll. Kanske dels för att man inte är van vid att se henne i sådana roller. Men kanske också för att hon egentligen inte platsar i mer dramatiska filmer.

Filmens story är faktiskt ganska intressant.
Hur en hel stad faller i bitar på grund av tio barn
Den följer i grunden samma mönster som många av Carpenters andra filmer. Människor som på något sätt är isolerade. Samtidigt som fiender rör sig runt omkring dem.

Tittar vi på filmens negativa punkter finns det en del.
Trots att barnen i filmen är oerhört skickliga blir de inte trovärdiga och heller inte särskilt otäcka. Eftersom de utgör grunden i hela filmen känns denna film ganska tam i gemförelse med många av Carpenters äldre skräckfilmer.

Ni som är sanna skräckfilmsälskare lär nog bli besviken.
Den här filmen är inte särskilt otäck. Den har dock en ganska obehaglig stämning rakt igenom, något som Carpenters skräckfilmer har för vana att ha. Vill man dock se en lite mer underhållande thriller tycker jag att man ska ge denna en chans. För det finns betydligt dåligare.

ray 6 har röstat

av ray