Recension av Walking with Dinosaurs 3D

Ã…r: 2013
30/12 2013
Recenserad av Tim Buckley
D
et är en smått söt, visuellt snygg och ibland även en klok liten film ”Walking with Dinosaurs 3D” som sticker ut, bokstavligen, från bioduken. En sak är dock viktig att veta innan biljetter köps till denna film, nämligen att detta är en film som främst riktar sig till en yngre publik. Dessutom framkommer att denna film med sagoaspiration, även kommer med en aspiration att nästla sig in i grundskolans läroplan. En balansgång som efter ett visst mått av vingel åtminstone utförs väl.

Filmen handlar om Patchi, Scowler och Juniper. Tre dinosaurier av slaget Pachyrhinosaurous. Vi får följa bröderna Patchi och Scowler från födseln, hela vägen fram till kampen om Junipers gunst och att bli flockens ledare. Vi får också träffa fågeln Alex, som Patchis följeslagare och filmens berättarröst. Mycket mer än så går egentligen inte att berätta om filmens handling, utan att avslöja för mycket.

Att Walking with Dinosaurs 3D är en liten filmisk lektion om livet under dinosauriernas forna tidevarv på vår planet, illustreras genom att sagan ofta avbryts av stillbilder på dinosaurier. Dessa är uppradade med fakta om just den art av dinosaurie som introduceras i handlingen för tillfället. Så var medvetna om även detta, innan biljetterna köps. Att det förvisso är en bra film att se för föräldrar och barn tillsammans, med läckra 3D-bilder och en helt okej saga, ska tilläggas. Jag anser att på grund av att filmen samtidigt som den är en saga, dessutom vill vara en lektion, så störs det fiktiva tittandet en aning i denna balansgång. Något som sammantaget skadar inlevelsen i själva sagan om de tre dinosaurierna. Då denna saga ändå utgör åtminstone 90 procent av filmens speltid, så kan jag inte hjälpa att fråga varför inte fokus till fullo lagts här?

Ett tittarvärde finns ändå oavsett för alla oss som har barn-sagosinnet i behåll, och till oss som uppskattar att 3D-effekterna för en gångs skull kan sägas vara ganska bra.

Tim Buckley 2 har röstat

av Tim Buckley