Recension av Watchmen

Ã…r: 2009
25/4 2009
Recenserad av Rollywood
S
uperhjältefilm baserad på den hyllade serietidningen av Alan Moore och Dave Gibbons som även släpptes under namnet "Väktarna" i Sverige. De tecknade serierna inledde en helt ny era av vuxenserier som utspelar sig i en alternativ verklighet lik vår egen på 80-talet, då Nixon var president.

Watchmen är superhjältarna som inte svarar inför någon och har en betydligt hårdare attityd än vad man ser i många andra. Men det var många år sedan och de har nu splittrats.

När den mest ohyfsade medlemmen, The Comedian, mördas så vill den dystre Rorchach inleda en hämndaktion och hitta mördaren. Han försöker nu samla ihop det gamla teamet, men det är lättare sagt än gjort då många anser att deras dagar som superhjältar är förbi. Men det hela får en snabb vändning när någon i Watchmen verkar vara den skyldige...

Jag har aldrig läst serierna och kan därför endast bedöma Watchmen som film. Inte relatera till något textat verk. Men ändå kan jag se massor av tabbar man gjort vid inspelningen...

För oss som inte var så bekanta med konceptet innan filmen så fanns det stora förväntningar när det gäller specialeffekter, häftiga miljöer och framför allt bra actionscener. Men den här filmen är mer en kombination av en erotisk thriller och en tecknad film. Kostymerna som hjältarna använder är inte trovärdiga och det finns ett flertal råa sexscener som inte alls hör till genren. Dessutom är karaktären Dr. Manhattan nästan hela tiden naken, vilket är mycket störande. Att han springer runt utan byxor och kalsonger hela filmen är knappast smakligt.

Man känner sig fruktansvärt deprimerad när man ser filmen som antingen utspelar sig i källare, kloaker eller på natten. Bara mörker i dystra miljöer. Dessutom sega skådespelare som inte lyckas framföra sina repliker med inlevelse. Det är omöjligt att uppskatta.

Jag totalsågar Watchmen och ger den en etta då jag helt enkelt inte kan hitta något bra med denna på tok för långa och sega film.

swecarlsson 6 har röstat
Priceguy 21 har röstat
Rollywood 106 har röstat
Andy_B 36 har röstat
Sarlac 44 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard