Betyg idag: 1 332 Besökare idag: 4 694

År: 1997
2/6 2005
Recenserad av Snurre Sprätt
P
å papperet en lättviktare med touch av smör enligt alla feelgood-manus moder: fattig, bångstyrig förortskille utan ambitioner briljerar motvilligt i matematik, exalterar och förfärar sin lärare, sårar och förför sin nyfunna kärlek. En man kan se bakom geniet och erbjuda sin visdom och vänskap, en obligatorisk bästa kompis påverkar med några väl valda ord vilket beslut som till sist skall avgöra framtiden för vännerna.

Visst hade det kunnat bli hur skrattretande bagatellartat som helst – men vilken tur att någon (d.v.s. Gus Van Sant) såg bortom de tryckta ordens klyschor i Damon/Afflecks debutmanus och med glädje tog sig an uppgiften att göra detta till en i alla avseenden utmärkt film inom de mysiga dramediernas genre!

Will Hunting har inte bara en Bostonmiljö som känns kärleksfullt vemodig och värmande – trots att den egentligen är ganska uppgiven – utan också några centralfigurer som lyckas beröra där många andra skulle tyckts mig erbarmligen ointressanta. Skådespelarna matchar varandra fint med speciella utropstecken kring Robin Williams och Stellan Skarsgård, men också Matt Damon gör en bra huvudroll och Ben Affleck är i denna film så ny att han är uthärdlig och rätt trivsam som sidekick i mysbyxor. Minnie Driver knyter ihop säcken med en blygt känslosam gestaltning av ungdomlig förälskelse.

Allra mest gillar jag dock Will Hunting för stämningen den förmedlar; jag accepterar manus och dialog utan att en närmare granskning av äktheten känns nödvändig, jag tar glupskt åt mig den fina musiken som ackompanjerar varje scen med fingertoppskänsla, jag nickar förnöjt åt samspelet mellan karaktärerna och deras reaktioner på varandra och sin omvärld.

Detta är en film där varje del i sig kanske haft svårt att fungera separat, men där helheten är både övertygande och berörande, så att du nästa gång du drar upp rullgardinen kan se på världen med lite snällare ögon och ett mer hoppfullt hjärta.

Snurre Sprätt 12 har röstat
billybob 12 har röstat