Recension av Wonder Boys

Ã…r: 2000
10/12 2002
Recenserad av krufo
D
en medelålders College-proffessorn Grady Tripp (Michael Douglas) har skrivit en bok, the Arsonist's Daughter, för sju år sedan. Den blev en stor succé och många väntade på en andra roman, men den kom aldrig. Man skulle kunna tro att han drabbades av skrivkramp eller slutade på grund av de höga förväntningarna, men det är fel. Han slutade aldrig. Tripp är uppe i över 2000 sidor utan slutet i sikte. Men hans oförmåga att begränsa handlingen i sin bok är bara ett av hans problem...

När filmen börjar har Tripps fru just lämnat honom, den unga kvinnliga eleven Hannah (Katie Holmes), som är inneboende hos honom verkar vara förälskad i honom och hans förläggare är på väg till staden för att titta på hans nya roman. Samma kväll är Tripp på fest hos rektorn för att inviga helgens författarmässa på colleget och det är här filmen börjar ta fart. Tripp går ut för att röka och träffar en av sina elever, den deprimerade James Leer (Tobey Maguire). James står ensam i mörkret och novemberslasket med en pistol i handen. Efter viss tvekan säger han till Tripp att det är en atrapp. Tripp, som är orolig för James bjuder med honom in för att visa Marilyn Monroes jacka, vilken rektorn har ropat in på auktion för åtskilliga tusen dollar. Därefter tar händelserna en oväntad vändning. I övriga roller ser vi bland andra Frances McDormand (Fargo) och Robert Downey Jr (Ally MacBeal).

Wonder Boys står aldrig stilla. Det är fullt av roliga stämningsfulla scener utan att det för den sakens skull blir en samling sketcher i en tunn ramhistoria. Och stämningen är det inget fel på. Trots den kärlek och närhet som finns till karaktärerna är det här bitvis en svart komedi, där alla sliter i Michael Douglas trötte misslyckade college-professor. Filmen går från scen till scen med ett förhållandevis lågt tempo, vilket bara skapar en starkare enhet i historien.

Utseendemässigt liknar Wonder Boys mer ett drama än en komedi. Allting är lika blekt som i Ang Lees Ice Storm och karaktärerna har mer djup än vi är vana vid i den här typen av komedier. Dialogen är smart och förstärker alltid scenens stämning. Till och med Michael Douglas berättarröst, som kommer in vid väl valda tillfällen, känns helt rätt. Jag brukar personligen ha svårt för berättarröster i film. Det känns som en genväg för dåliga regissörer, använd alldeles för många gånger (Blade Runner,Lynes Lolita, Djävul i en blå klänning). Här välkomnar jag den med öppna armar. Det är en klyscha, men det känns som om den skapades för den här filmen.

Regissören Curtis Hansens förra film, LA Konfidentiellt blev hans stora kommersiella genombrott. Med Wonder Boys blev framgången inte lika stor, förmodligen på grund av dess lågmälda berättande och ovanliga huvudperson, en medelålders lärare som röker marijuana och möter skillsmässan från sin tredje fru med uppenbar apati.

Den återhållsamma och mörka regin ihop med träffsäkert manus och fantastiskt skådespeleri gör att Wonder Boys höjer sig över de flesta amerikanska komedierna. Filmen visar tillsammans med the Big Lebowski att amerikanerna verkligen är kapabla att göra bra komedier. Precis som bröderna Cohens tidigare nämnda skruvade noirmästerverk får Wonder Boys en välförtjänt femma.

krufo 8 har röstat

av krufo