Recension av X-Men: Days of Future Past

År: 2014
28/5 2014
Recenserad av Mat1az
E
fter 10 år gör regissören Brian Singer en efterlängtad comeback till X-Men universumet. Hans rentré är något som fans av serien jublat över. Frågan är dock om Singer fortfarande kan leverera eller ifall det hela bara är hype över gamla meriter?

En hel del har hänt i mutantvärlden sedan Singer lämnade över rodret efter X-Men 2 (2003). Den blandade kompotten av uppföljare, prequels och spin-offs tycks inte alltid heller fallit Singer i smaken. Så vad är då inte bättre än att skriva om historien i sitt eget tycke? Men hur gör man då detta utan att sabba de andra filmerna? Tänk J.J. Abrams reboot av Star Trek – tidsresor. Det hela gör det även möjligt att slå ihop skådespelarna från de första X-Men filmerna med sina yngre motsvarigheter från prequeln X-Men: First Class (2011). Alla vinner.

Days of Future Past börjar i en dystopisk framtid. Nästan alla mutanter har utplånats av ska. Sentinelrobotar, Dr. Trasks (Peter Dinklage) specialbyggda mutantmördarmaskiner. Som ett sista hopp skickas Wolverine (Hugh Jackman) tillbaka i tiden. Hans uppgift blir att stoppa det som blev startskottet till häxjakten på mutanterna, och således också förhindra tillkomsten av Trasks Sentinelrobotar.

Mycket av handlingen kretsar runt tidigare händelser. Det nickas och vinkas även friskt till olika delar ur de föregående sex filmerna (vilka det rekommenderas att man sett). Och självklart blir det återbesök av flera kända karaktärer, inkl. en och annan överraskning.

Alla skådespelare sköter sig som väntat bra. Ian McKellen börjar dock känns aningen trött. Nytillskottet Quicksliver (Even Peters) stjäl det mesta av showen. Speciellt i filmens bästa scen där han springer på en vägg och oskadliggör ett gäng vakter, filmad i ultra slowmotion med 3600 bilder i sekunden. Det är faktiskt enda ursäkten för att se filmen i 3D.

Det som får filmen att sticka ut ur detta hav av superhjältefilmer, som tycks sköljas över biograferna just nu, är tidsreseaspekten. Det och det glada 1970-talet som piggar upp tillvaron med dåtida referenser som President Nixon. Blandar man detta med lagom mängd spänning, några sparsamma skvättar humor och tillräckligt mycket explosioner och action för att sätet ska börja skaka, ja då har man sommarens första riktiga blockbuster.

Mat1az 6 har röstat

av Mat1az