Recension av X-Men: The Last Stand

År: 2006
24/5 2006
Recenserad av tigor
L
ite fler "men ååhh..." än "åh coolt!" är det som bjuds i denna actionspäckade sammandrabbning mellan människor och mutanter. Forskare har tagit fram "botemedlet" som ska befria mutanterna från deras genetiska defekter, och motsättningarna mellan mutanter och människor växer sig större än någonsin. Magneto är förstås inte sen att ta utnyttja de splittrade och missnöjda mutanterna för att uppnå sitt eget syfte - krig mot människorna.

Till mäktig superhjältemusik utspelas historien som inte är särskilt imponerande. Att mutanterna framställs mer som en minoritetsgrupp än en isolerad gruppering ger möjligheter till att dra intressanta paralleller till verkligheten som inte utnyttjas tillräckligt. Dessutom saknar jag någon som ifrågasätter x-mens fula kostymer och naiva föresatser, så som Wolverine gjorde i den första filmen. Nu känns x-men mer som ett gäng kids som inte vet vad de ger sig in på.

Som väntat är dialogen under all kritik och one liner-skämten faller aldrig annat än platt. De nya tuffa mutanterna och deras krafter är förstås imponerande, bland annat dyker en mäktig klass 5-mutant upp. Men samtidigt känns det inte som att de utnyttjar sina krafter på bästa sätt. Det blir lite som en uppvisning där varje mutant får möjlighet att visa upp sin kraft innan nästa tar över.

Genreproblematiken är förstås relevant. Till stor del bjuder filmen på det jag väntar mig av en superhjältefilm. Men vad är det som säger att filmen inte går att göra bättre än så? Att det faktiskt skulle vara möjligt att skriva en bra dialog och fördjupa problematiken?

Så vill jag tilläga att slutet, som är det som sänker filmen från en trea till en tvåa, faktiskt känns riktigt overkligt.

Rollywood 1 har röstat
Priceguy 5 har röstat