Recension av Zatoichi

År: 2003
28/2 2007
Recenserad av Teolinda
Z
atoichi är en legendarisk karaktär i Japan. Det finns ett trettiotal (?) filmer och tv-serier om honom. Detta är en ny Zatoichi-film, skådespelaren är utbytt och det är väldigt länge sen den sista av de äldre filmerna kom ut. Zatoichi-fansen var mycket spända på detta och jag tror det finns delade meningar om resultatet. Filmen är gjord av den berömde Takeshi Kitano. Det är också han som spelar huvudrollen, på ett mycket bra sätt.

Filmen utspelar sig i Japan på 1800-talet och handlar om Zato Ichi, en gammal blind man som vandrar omkring. Han försörjer sig som massör och genom att spela tärning. Men hans hemlighet är att han har ett gömt svärd i sin käpp och han är en mästare på att fajtas med det. Mestadels är det onda yakusa-bossar och sådana som han hugger ihjäl. I filmen kommer Ichi till en by där ett gängkrig håller folket i skräck. Han träffar en trevlig bondkvinna, hennes spelgalne brorson, en skitsnygg samurajkille (Tadanobu Asano) och två geishor som vill hämnas sina mördade föräldrar. Historien är rätt så simpel, men blir en aning rörig att hänga med i första gången, särskilt om man som jag inte är så insatt i japanskt 1800-tal...

Zatoichi innehåller absolut en hel del snyggt våld men fäktscenerna kunde faktiskt varit bättre. Gubben dödar alltid i ett enda hugg och man tröttnar på att se det. Blodet är datoranimerat och antagligen så är det egentligen snyggare än det vanliga ketchupflaskesprutet. Det känns bara väldigt konstigt! Men det finns en scen när Zatoichi dödar en massa folk i regnet och det är såå vackert.

Överhuvudtaget är det mycket vackert. Miljöerna, de underbara japanska 1800-tals kläderna, fotot, ljuset och färgerna… Sagokänsla, vemod och poesi för ögonen.

Musiken är en väldigt intressant del av filmen och den är otroligt bra! Det finns ett par väldigt coola scener där till exempel ett par bönder hackar i åkern i takt till musiken och snickare hamrar i takt. Låter lite töntigt men det är snyggt!!! Sen så kommer jag ju oundvikligen till den omdiskuterade steppscenen… Jag hoppas att jag inte spoilar när jag avslöjar att det i slutet på filmen finns en riktigt lång scen där en dansgrupp steppar. Det bryter av totalt mot hela filmen och många stör sig på den. Men jag tycker den är asskön. Riktigt riktigt snyggt och underbart malplacerat.

En viktig sak i filmen är att den är gjord med en massa humor. Det finns en liten liten tendens att driva med sig själv men framför allt finns det några scener som är så obetalbart roliga att jag gapskrattade högt. Det handlar om timing och om folk som slår sig. Mycket roligt. Trots detta glöms inte allvaret bort. Till exempel finns berättelsen om de två geishorna, som är en väldigt tragisk historia.

Det här är alltså en skitbra film. Den lyckas vara både riktigt skön enkelspårig underhållning och stor filmkonst, men den lyckas inte komma upp till en femma, eftersom jag hade lite för tråkigt första timmen, intrigen var lite svårbegriplig och sen finns det en massa störande småsaker, som om de hade lite för bråttom när de gjorde den. Men helt klart en riktigt snygg, rolig, udda och intressant film.

Switchblade 5 har röstat
Teolinda 12 har röstat