Recension av Zoolander

År: 2001
14/9 2005
Recenserad av eponinethen
D
erek Zoolander (Ben Stiller) är USA:s mest populära manliga fotomodell. Han är speciellt känd för sin look "Blue Steel", där han putar med munnen och spärrar upp ögonen på ett extra speciellt sätt – enligt hans fans, som i princip består av hela världen. Hansel (Owen Wilson), Dereks enda riktiga konkurrent, är Dereks motsats – till utseendet – och visar sig vara en rätt flummig men skön hippieaktig kille. När Hansel blir utsedd till bästa manliga modell rasar allting för Derek Zoolander, som varit helt säker på att få ta emot denna titel för fjärde året i rad. Plötsligt är Derek inte i närheten av den superstjärna han var en dag tidigare, utan bara en loser som gjort bort sig i teve, och när hans tre bästa vänner dör i en bensinfajt-olycka, vet han inte vad han ska ta sig till.

Denna film driver med modellvärlden på alla möjliga sätt. Alla manliga modeller vi får träffa är naturligtvis rakt igenom blåsta och ytliga, men även otroligt charmiga karaktärer som man inte kan låta bli att gilla. Man kan tycka att skämten går en aning för långt ibland – så långt att det blir pinsamt för att vara ärlig – men det skadar inte filmen eftersom att det är uppenbart att den överdrivna tonen, vare sig man gillar den eller inte, är 100% genomtänkt och inte på något sätt ett misstag.

Ganska snart förvandlas "Zoolander", från att handla om det komiska i modellbranchen, till att bli en räddavärlden – eller snarare premiärministern av Malaysia – film som ingen annan. Vi har hjärntvättning, korrumption, kampsport och mode om vart annat i en otroligt härligt blandning, såklart lyckas de även slänga in en kärlekshistoria i mixen – och naturligtvis: komedi och parodi rakt igenom.

Stiller och Wilson är som gjorda för dessa karaktärer och denna typ av film. När jag tänker på dessa två föredrar jag personligen dem båda i filmer i stil med "The Royal Tenenbaums", men det är uppenbart att de är perfekt skurna för denna typ av överdriven komedi, och de gör en film som denna... lysande.

Förvänta dig ingenting annat än skratt och underhållning så kommer du garanterat inte bli besviken, för "Zoolander" har fart och skämt och underhållningsvärde som aldrig tar slut. Relax – och låt dig slitas in i den farliga, ytliga och äventyrsfulla världen av "male modelling".

eponinethen 7 har röstat
FoQuz 7 har röstat