Medlemmarnas egna Recensioner
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1962
Genre: Drama, Romantik, Roadmovie

Recension: Stygga-Vargen ger Lolita en 5:a och skriver att
Mästerregissören Stanley Kubrick ligger bakom några av tidernas bästa filmer - Clockwork Orange och The Shining för att nämna ett par - och 1962 regisserade han klassikern Lolita som är baserad på Vladimir Nabokovs roman med samma titel och det är Nabokov själv som skrivit manuset till denna film (boken filmatiserades igen år 1997 och den versionen är också bra). Kubricks filmatisering av Lolita klassar jag som ett mästerverk och en av 60-talets bästa filmer.
Titel: En underbar jävla jul
Originaltitel: En underbar jävla jul
Regissör: Helena Bergström
År: 2015
Genre: Komedi

Recension: Stygga-Vargen ger En underbar jävla jul en 1:a och skriver att
Jag gillar inte stämningen i den här filmen och jag stör mig väldigt mycket på allt ältande – det onödiga ältandet går till överdrift, särskilt mot slutet, och dessutom leder det ingenstans. Det här klassar jag som en av de absolut sämsta filmerna som någonsin gjorts och jag vill verkligen inte se om den. Det här eländet får till och med Johan Falk-filmerna att framstå som bra.
Titel: Evil Dead
Originaltitel: The Evil Dead
Regissör: Sam Raimi
År: 1981
Genre: Thriller, Skräck, Fantasy

Recension: Pingstpastorn ger Evil Dead en 4:a och skriver att
Det är inte så att jag ogillar skräckfilmer men splatter är inte riktigt min favorittyp av skräck. Därmed inte sagt att jag inte tänker se fler splatterfilmer för det kommer jag kanske att göra i framtiden. Vi får se. Men just den här filmen ångrar jag inte att jag såg och jag vill se den fler gånger. Jag kanske rentav tittar på uppföljarna också.
Titel: Evil Dead II
Originaltitel: Evil Dead II
Regissör: Sam Raimi
År: 1987
Genre: Komedi, Thriller, Skräck, Fantasy

Recension: Stygga-Vargen ger Evil Dead II en 5:a och skriver att
Evil Dead 2 klassar jag som en lika stor klassiker som första filmen och den är både välgjord, spännande, otäck och stundvis även ganska rolig. Första filmen var väl också lite rolig på sina ställen men i den här filmen har man tagit med lite mer humor och ett par scener är faktiskt hysteriskt roliga. För övrigt anar jag att man låtit sig inspireras lite av denna film då man gjorde kultrullen Idle...
Titel: The Edge of Seventeen
Originaltitel: The Edge of Seventeen
Regissör: Kelly Fremon Craig
År: 2016
Genre: Drama, Komedi
Film nr.: 120192

Recension: Stygga-Vargen ger The Edge of Seventeen en 4:a och skriver att
Kelly Fremon Craig har skrivit manuset till kortfilmen Streak från 2008 och till långfilmen Det perfekta livet från 2009 och år 2016 kom långfilmen The Edge Of Seventeen som hon både skrivit, regisserat och producerat. I skrivande stund har jag bara sett The Edge Of Seventeen (titeln kommer från den klassiska Stevie Nicks-låten från 1982) men jag vill gärna se fler av Craigs filmer framöver för den här filmen var faktiskt över förväntan.
Senaste och bästa recensioner