Betyg idag: 3 658 Besökare idag: 10 665
Regissör: Alejandro González Iñárritu
År: 2015
Genre: Drama, Thriller, Äventyr, Western

Recension: tobbiaszz ger The Revenant en 2:a och skriver att
Vad ska man säga? Samtidigt som det finns väldigt mycket att säga om denna film, finns det också väldigt lite. Man skulle kunna stanna vid att kommentera fotot. För fotot är fullkomligt magiskt! Fantastiska miljöer, gestaltat genom subtila rörelser och vackra kompositioner skapar en naturdokumentärskänska. Visuellt är The Revenant en av de vackrare filmer som har skapats de senaste åren. Men räcker det med ett fantastiskt visuellt språk för att skapa en bra film? Nej, tyvärr inte.
Titel: Manchester by the Sea
Originaltitel: Manchester by the Sea
Regissör: Kenneth Lonergan
Film nr.: 120063

Recension: Jules4893 ger Manchester by the Sea en 4:a och skriver att
Manchester by the Sea berättas väldigt naket och ärligt. Vi ser starka relationer växa och försvinna som jag inte sett lika starkt på duk sedan Blue Valentine. Regissören och manusförfattaren Kenneth Lonergan är ett namn jag tidigare inte hört men ett namn att komma ihåg. Detta är hans tredje film där manuset var med i 2014 års ”blacklist” för mest omtyckta manus. Manchester by the sea är en film...
Titel: Turinhästen
Originaltitel: A Torinói ló
Regissör: Béla Tarr, Ágnes Hranitzky
År: 2011

Recension: AgnesPetter ger Turinhästen en 4:a och skriver att
Turinhästen liksom skildrar känslan att tappa livslusten à la den klassiska idén "show, don’t tell". Vi får inte deras vardag berättad för oss, utan vi får istället vara med om den, nästan som i realtid. Man är absolut där, får själv känna på deras upplevelse av dag ut och dag in. Hela tiden hörs den skoningslösa vindens susande utanför som nöter på ens förstånd.
Titel: Rogue One: A Star Wars Story
Originaltitel: Rogue One
Regissör: Gareth Edwards
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Film nr.: 120389

Recension: August Dellert ger Rogue One: A Star Wars Story en 5:a och skriver att
Rogue One: A Star Wars Story är den första av flera planerade 'spin-off'-filmer som alltså inte är episoder i den övergripande Star Wars-sagan. De flesta vet nog att Rogue One handlar om hur planerna till Dödsstjärnan hamnar i rebellernas händer, men kanske inte så mycket mer än det. Filmen utspelar sig alltså mellan 'Episod 3: Revenge of the Sith' och 'Episod 4: A New Hope', men är betydligt närmare...
Titel: Arrival
Originaltitel: Arrival
Regissör: Denis Villeneuve
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium

Recension: August Dellert ger Arrival en 5:a och skriver att
Arrival är den senaste produktionen från hyllade regissören Denis Villeneuve [Prisoners, Sicario, m.fl.] och det är en intelligent och relativt lågmäld sci-fi rulle som påminner om filmer som Kontakt och Interstellar.
Senaste och bästa recensioner
Rogue One: A Star Wars Story