Aktuella biopremiärer

Brev till en seriemördare

Premiär: 2017-03-24

På väg till fotbollsträningen blir 16-årige Kamal skjuten med fem skott. Polis och tidningar börjar snabbt spekulera om gängrelaterat våld och hämnduppgörelser. Även inom Kamals familj undrar man. Vad hade han gjort för att någon ska vilja skjuta honom? Vilka fiender hade han? Åren går utan några svar. Oron och sprickorna inom familjen växer sig större. Men så en dag ringer polisen och säger att de har gripit en misstänkt – Peter Mangs, som snabbt får epitetet ”den nye Lasermannen”. Manal Masri, Kamals syster, bestämmer sig för att ta reda på vad som verkligen hände den där novemberkvällen, hon vill veta vem som utförde dådet och förstå varför. Är det verkligen den misstänkte? För att få ett slutgiltigt svar på sina frågor skriver hon ett brev till honom.

Filminformation om Brev till en seriemördare

Nocturama

Premiär: 2017-03-24

Det började en morgon i Paris. En handfull ungdomar från olika bakgrunder rör sig genom stadens labyrintiska gator och tunnelbanesystem, en och en men synkroniserat. De verkar följa någon sorts plan och sluter upp på samma ställe. Vid ett varuhus under stängningstid bryter det ut. Upploppet har börjat.

Efter två kostymdraman är Bertrand Bonello (House of Pleasure, Saint Laurent) tillbaka med ett socialrealistisk och actionspäckat drama om ungdomar från olika samhällsklasser som revolterar och dras in i en våg av terrorism utan ett direkt uttalat syfte.

Filminformation om Nocturama

The Salesman

Premiär: 2017-03-24

Emad och Rana tvingas lämna sin bostad då ett renoveringsarbete i en närliggande byggnad äventyrar deras säkerhet. De flyttar in i en tillfällig lägenhet i Teherans centrala delar. En incident knyten till lägenhetens förra ägare kommer dramatiskt att förändra det unga parets liv.

Filminformation om The Salesman

Patriots Day

Premiär: 2017-03-31

Historien skildrar händelserna kring bombdåden mot Boston Marathon 2013 genom polischefen Ed Davis ögon, som spelade en viktig roll i jakten på gärningsmännen.

Filminformation om Patriots Day

Smurfarna: Den försvunna byn

Premiär: 2017-03-31

Smurfarna är tillbaka i ett animerat filmäventyr, där vi får se smurfarna som vi aldrig sett dem förr! En mystisk karta leder Smurfan och hennes vänner Glasögonsmurfen, Klunssmurfen och Muskelsmurfen ut på ett spännande äventyr genom den Förbjudna skogen. Målet: den största hemligheten i smurfarnas historia.

Filminformation om Smurfarna: Den försvunna byn

I Called Him Morgan

Premiär: 2017-03-31

Dokumentären berättar om ett av musikvärldens mest chockartade och omtalade mord. I februari 1972, under en spelning på klubben Slug's i East Village, New York, skjuts Lee Morgan till döds - av sin sambo Helen. En skildring av två starka personöden med kärleken och musiken i centrum.

Filminformation om I Called Him Morgan

Incarnate

Premiär: 2017-03-31

Efter att en rad misslyckade försök gjorts med att driva ut en demon ur 11-årige Cameron anlitas forskaren Dr. Ember som en sista utväg. Ett både desperat och kontroversiellt val. Dr. Ember är nämligen inte vilken exorcist som helst. Inte nog med att den vresige och rullstolsburne forskaren inte är troende, dessutom super, röker och svär han som satan själv. Men han har två stora fördelar – sin vassa intelligens och sin törst efter hämnd. Den demon som nu intagit Camerons kropp och själ är nämligen samma onda väsen som förintat hela hans familj.

Filminformation om Incarnate

21/4 - Kungens val
21/4 - Jacques - Havets utforskare
26/4 - Guardians of the Galaxy Vol. 2
Maj
5/5 - Vad döljer du för mig?