Filmtipsets användaravtal
Följande är en text som klargör många av de självklarheter som i allmänhet gäller på platser på och utanför nätet. Men det finns även en del viktiga punkter som det är särskilt viktigt att känna till, till exempel vilka regler som gäller ditt konto på filmtipset. Därför ber vi dig att noga läsa igenom denna relativt korta text innan du godkänner den.

Om du inte godkänner texten så kommer du inte kunna använda siten som medlem. Om du har några frågor så skicka ett mail till kontakt@filmtipset.se så svarar vi så snart vi kan.

Som användare är jag medveten om, och förbinder mig till, nedanstående.

00 Att sajten visar personligt uträknade betyg, baserade på de betyg jag redan har satt. Detta via jämförelser med andra användare som har en filmsmak lik min egen. Filmtipset visar alltså inte några snittbetyg (med några få undantag i statistiksammanhang). Läs mer om hur betygsgenereringen går till i hjälpen på sajten.

01 Att filmtipset.se inte använder snittbetyg för filmer och inte kommer att börja göra det. I admins ögon är snittbetyg ett fult ord.

A Användande

A1 Att följa gängse god sed och etikett på sidan enligt så som vanligen förväntas i vardagen och även på nätet, det vill säga det som ibland kallas netiquette. Det innefattar, men begränsas inte till, att hålla god ton och att inte medvetet förstöra för eller skymfa och smutskasta andra användare.

A2 Att inte medvetet försöka förstöra för filmtipset, på ett eller annat vis.

A3 Att inte registrera mer än ett konto. Detta är främst för min egen skull, då de personliga uträkningarna kommer att bli förvanskade om man har fler än ett konto. Det är dock inte tillåtet oavsett.

A4 Att inte kommunicera med filmtipset via skript, botar eller på annat automatiserat sätt, om inte filmtipsets representanter specifikt godkänt detta.

A5 Att på Filmtipset inte bryta mot svensk lagstiftning, till exempel genom att uttrycka åsikter för rasism, förtryck eller liknande, eller genom att använda filmtipset som kanal för olagliga handlingar, såsom häleri.

A6 Att det på filmtipset inte är tillåtet att utbyta information om fildelningsprogram, servrar eller andra metoder som huvudsakligen används för spridning av upphovsrättsskyddat material, såsom till exempel film eller mjukvara. Det är dock tillåtet att diskutera huruvida detta är rätt eller fel, bra eller dåligt och så vidare.

B Material

B1 Att all kod, grafik och annat material på sidan, med undantag för det som nämns i punkt B2, exklusivt ägs av och tillhör filmtipset och dess ägare.

B2 Att alla insända artiklar och filmrecensioner tillhör och ägs av upphovsmannen (användaren), men att filmtipset och dess ägare får fritt tillstånd av denna att förfoga över detta material och att använda det i filmtipsets intresse.

B3 Att inte olovligt sprida material från eller till filmtipset, vare sig grafik eller text. Detta innebär att man behöver upphovsrättsmannens tillstånd. Observera att filmtipset har tillstånd till att använda filmaffischer från de allra flesta stora produktionsbolagen.

C Kontot

C1 Att det på filmtipset är helt valfritt vilken personlig information man delger sajten och dess övriga användare, inklusive betyg på filmer, och att det står användare fritt att ändra denna när som helst via inställningar på sajten. Detta gäller med undantag för användarnamnet.

C2 Att användarkontot inte kan avslutas i meningen att alla spår man skapat på sajten raderas. Detta innebär att följande inte kan raderas:
* Den personliga sidan, se dock ovan
* Publicerade recensioner
* Postade forummeddelanden och filmkommentarer
* Övrigt insänt material och spår efter interaktion med sajten
Anledningen till detta är att information av denna art som försvinner från sajten lämnar tomma hål efter sig, vilket avsevärt kan förstöra för andra användare.

Notis detta strider på inget sätt mot någon lag, såsom datalagen, då filmtipset inte håller ett medlemsregister över personlig information. All sådan är lämnad frivilligt, och kan själv administreras av användaren. Se punkt C1.

C3 Att användarnamnet som väljs, i efterhand varken kan bytas eller ändras i normala fall, samt att namnet skall väljas så att det inte uppenbart väcker anstöt eller kan misstas för att vara en representant för filmtipset.

D Övrigt

D1 Att filmtipsets representanter kan frånta användaren rättigheterna till kontot om ovanstående regler bryts, eller om det av andra orsaker finns synnerliga skäl för det. Det skall dock påpekas att detta händer ytterst sällan.

D2 Filmtipset förbehåller sig rätten att när som helst göra uppdateringar och förändringar i detta avtal.

Jag accepterar och kommer att följa dessa regler
Jag accepterar inte dessa regler och kommer därmed inte att kunna använda filmtipset.se.