Vanliga frågor och svar
Här finner du svar på vanliga frågor kring filmtipset. Det är bra att läsa igenom denna avdelning då den i många fall innehåller filmtipsets ställningstagande till diverse frågor. Ta gärna kontakt med oss om du saknar något på denna sida.

Texter & material:
Vem äger materialet på filmtipset?
Finns det någon policy för vad man får skriva på filmtipset?
Vad förbinder jag mig till som medlem?

Filmrelaterat:
Var kan jag köpa/hyra den här filmen?
Vilka sorts filmer får användare lägga in på filmtipset?
Hur skall jag sätta betygen?
Kan ni inte lägga in mer teknisk information om filmerna?
Varför visar ni inte snittbetyg?
Kan ni inte lista alla mina rekommenderade femmor?
Hur får jag en egen filmlista på söksidan?

Communityrelaterat:
Hur fungerar det här med vänner?
När kommer min recension godkännas?

Teknikrelaterat:
Och om jag tycker att jag hittat ett fel på sajten?
Kan ni inte ändra på betygsskalan?
Varför fungerar inte skådislänken från filmen till söken?
Varför syns inte denna film i statistiken för min skådis/regissör?
Varför hittar jag inte den här skådisen på söken trots att hon är med i en film?
Ibland är ett betyg jag satt borta?
Mitt betyg på den här filmen har ändrats!?
Får jag byta namn på sajten?

Övrigt:
Vem driver filmtipset.se och hur?
Hur ser filmtipsets historia ut?
Hur bidrar jag till sajten?
Hur tar jag kontakt med er?
Vad kan man äta på en purjolök?

Vem äger materialet på filmtipset?

All text som användaren själv författar på filmtipset tillhör användaren. Det innefattar såväl foruminlägg, filmkommentarer och recensioner. Varje användare kan alltså fritt publicera sina texter på andra ställen än filmtipset. Dock förbehåller sig filmtipset.se rätten att fritt använda allt postat material.

Allt annat material, såväl text som kod, på filmtipset.se tillhör givetvis sajten och personerna bakom den. Ingen spridning eller duplicering av detta material tillåts utan skriftlig tillåtelse.

Observera att användarna själva ansvarar för att de har laglig rätt till det material de lägger upp på filmtipset.se.

Finns det någon policy för vad man får skriva på filmtipset?

Vi tycker att det vore jättefint om ni höll er till dessa riktlinjer:
  • Skriv fritt men tänk på att det är lätt att missuppfatta åsikter i skriven form. Undvik onödiga personangrepp, även om vi tillåter det om det känns befogat och görs på rätt sätt. Undvik svordomar och använd inte könsord eller grövre svordomar alls. Vi tolererar vidare inte rasistiska, förtryckande eller brottsuppmanande uttalanden eller annan text som är olaglig enligt Sveriges lag.
  • Försök i allmänhet att uppträda schysst och tänk på att folk kommer att värdera dina åsikter högre om du är en trevlig och hjälpsam person som inte medvetet förstör för andra användare.
  • Håll diskussioner på alla forum till ämnet/titeln. På filmsnacksforumet skall exempelvis diskussionerna åtminstone härröra till film. På allmäntforumet är alla sidospår och allt skitsnack som följer riktlinjerna ovan tillåtna. Räkna vidare med att oväsentliga inlägg på "fel" forum mycket väl kan bli raderade, eller minst flyttade till ett mer passande forum. Läs mer via info om detta forum från aktuellt forum.
  • När det gäller att skriva om handlingen i en film och diskutera den på ett sådant sätt så att filmupplevelsen förstörs för dem som inte sett den, så uppmanar vi till försiktighet. Undvik sådana poster överhuvudtaget under filmkommentarerna och markera tydligt i dina forumposter när du diskuterar film på detta sätt. Ett bra sätt är att längst upp i sitt meddelande skriva *** Varning - spoiler ***. Vi ber alla användare att tänka på att en del vill läsa harmlösa kommentarer om en film de inte har sett, samtidigt som andra vill diskutera slutet på samma film; ha förståelse för varandra.

Vad förbinder jag mig till som medlem?

När man blir medlem på filmtipset så godkänner man en överenskommelse om grundläggande regler och beteende. Mycket är självklarheter, annat bra att känna till. Du hittar överenskommelsen här. Denna är inte fullkomlig, utan generellt vett och sans gäller utöver denna överenskommelse och Sveriges lagar.

Var kan jag köpa/hyra den här filmen?

Filmtipset varken hyr ut, eller säljer film. Däremot har vi en prisjämförelseguide som länkar till bästa/lägsta pris hos andra företag, i de fall som vi har denna information. Om vi har sådan information så hittar du den på aktuell filminformationssida (sidan du når om du klickar på en filmtitel).

Vilka sorts filmer får användare lägga in på filmtipset?

Filmtipset har en övergripande policy angående vilka filmer som platsar på sajten och inte. Vill du läsa den så klicka här.

Hur skall jag sätta betygen?

Du sätter betyg helt efter eget huvud. Det absolut viktigaste är att du sätter ett så personligt och ärligt betyg som möjligt, och inte sågar eller prisar filmer av principskäl. Detta kommer annars att inverka negativt på dina rekommendationer! Av samma anledning skall du inte heller sätta betyg på filmer du inte sett eller inte vill se.

Sajten tipsar dig lika bra oavsett vilken betygspolicy du än väljer. Det gäller dock att du är konsekvent och håller dig till samma betygspolicy hela tiden för bästa resultat.

Ett förslag är:
5 - Fenomenal
4 - Mycket bra
3 - Bra
2 - Sådär
1 - Dålig/usel

Kan ni inte lägga in mer teknisk information om filmerna?

Vi anser att den information vi har om filmerna är tillräcklig. Vår önskan är inte att konkurrera med stora databaser som till exempel IMDB, som man alltid kan använda om man vill veta allt om en viss film. Det är dessutom redan nu mycket jobb att se till att alla filmer verkligen innehåller den information vi listar.

Varför visar ni inte snittbetyg?

Därför att det strider mot sajtens grundidé, vilket är personligt uträknade betyg med bästa tänkbara kvalitet. Ett snittbetyg är just motsatsen till detta, eller sämsta sortens statistik som en matematiker skulle ha sagt.

Hur fungerar det här med vänner?

När du på någons personliga sida, alltså dennes Min Sida, klickar på länken "Bli kompis!" så läggs denna person till på din vännerlista, som du hittar på din egen Min Sida. Det skickas även ett personligt meddelande från dig till denna person som säger "Jag har lagt till dig som vän". Om du av någon anledning vill ta bort en person från din vännerlista så hittar du nu länken "Sluta vara kompis!" där du tidigare fann bli kompis med-länken. Det skickas inget meddelande när du tar bort en person från din lista.

Vännerlistan är tänkt att vara en snabblänklista till de personliga sidor du ofta besöker. Det går inte att hindra någon från att lägga till en person på vännerlistan.

Filmtipsare på vännerlistan är lite mer åtkomliga än andra i vissa situationer. Om du exempelvis tar dig till filmdate-funktionen så är det vännerna du kan se på film med, och om du kikar in på en filminfosida så kan du där se vad dina vänner tycker om filmen.

Kan ni inte lista alla mina rekommenderade femmor?

Ett personligt uträknat betyg som filmtipset ger dig på en film du inte har, sett räknas ut genom att din smak jämförs med alla användare som har sett just den filmen. Att hitta alla filmer med ett visst förväntat betyg kräver alltså att sajten först går igenom alla filmer i databasen, vilket minst sagt skulle vara tidskrävande. Det är alltså av denna anledning vi inte kan lista en användares alla förmodade femmor.

Hur får jag en egen filmlista på paketsidan?

Du kan själv skapa dina personliga paket via din Min sida, och även lägga till film via filminfosidorna. Vissa roliga eller intressanta paket lägger vi även ut på under paketsidan. Om du tycker att du har en vettig lista så kan du uppmärksamma oss på den via listforum, där miniadmin och övriga användare kan kommentera den.

När kommer min recension godkännas?

Det varierar lite och beror på när vi har tid. Som du säkert vet så drivs sajten helt utan avlönade anställda. De flesta recensioner hanteras av miniadmin och speciella recensiongranskare. Självfallethanterar vi alla recensioner i den ordning de inkommer!

Och om jag tycker att jag hittat ett fel på sajten?

Tycker du att du funnit ett fel på sajten så kontakta oss! Var noga med att berätta vad som är fel och, om det inte är uppenbart, varför du anser det är felaktigt.

Kan ni inte ändra på betygsskalan?

Vi har med mycket omtanke valt den betygsskala vi har. Det finns lika många åsikter om densom det finns förslag på alternativa skalor, alla med sina nackdelar och ibland fördelar.Förslag har till och med inkommit på varierande och föränderliga skalor. Vi föredrar dockatt ha en enkel och översiktlig skala som känns naturlig för de allra flesta.

Varför fungerar inte skådislänken från filmen till söken?

Varför syns inte denna film i statistiken för min skådis/regissör?

När en ny film läggs in i databasen måste den först verifieras manuellt innan vissa funktioner fungerar. Anledningen till detta är att många inlagda filmer innehåller alltför många felaktigheter för att det skall fungera tekniskt utan översyn. Därför länkas inte skådisar från filminfosidan, filmer registreras inte i statistiken och så vidare, innan filmen verifierats.

Ibland är ett betyg jag satt borta?

Mitt betyg på den här filmen har ändrats!?

Ibland rapporteras det att filmbetyg tas bort eller "ändras av sig självt". Detta är inget vi hitills kunnat verifera, och sannolikt ligger för det mesta den mänskliga faktorn bakom. Kanske har du glömt att logga ur och någon har använt ditt konto? Kanske till och med av misstag? Om det skulle vara så att du vet med dig att det måste ha skett något knasigt så vill vi verkligen höra av dig! Vi loggar numera betygsändringar, så kontakta oss och ange filmid, namn och felet. Ange vilken sorts ändring som skett.

Får jag byta användarnamn?

När det gäller användarnamn på sajten så lämnar du spår efter dig. Andra medlemmar kanlägga upp dig som kompis eller få meddelande av dig. Den teknik vi använder stöder inteett byte av namn utan att påverka allt du tidigare gjort på sajten. Detta skulle då kunnaleda till förvirring om vem som är vem och varför andras namn ändras till synes "av sigsjälv". Därför föredrar vi att man istället tänker till ordentligtnär man väljer sitt namn.

Vid särskilda fall gör vi undantag, och då måste man kunna motivera sin önskan med mer än "Jag har tröttnat". Ett namnbyte sker då till ett namn som liknar det tidigare, och som naturligtvis är ledigt.

Vem driver filmtipset.se och hur?

Filmtipset drivs av Entertainity AB. Sajten drivs med stor hjälp av dedikerade användare. Vi står själva för all utveckling.

Hur ser filmtipsets historia ut?

Kortfattat kan man säga att fröet till sajten såddes våren 2000 i huvudet på jonny, och samma höst fanns sajten ute på nätet i sin första, något stela, version. Till en början utgjordes användarna främst av nära vänner som stod ut med en ytterst nödtorftig design för att testa algoritmerna bakom betygsuträkningen. Sedan påbörjades det stora arbetet att göra sajten tillgänglig för allmänheten, vilket ställde stora krav på användbarhet, design och inte minst bra teknik.

Under den första tiden fanns endast möjligheten att betygsätta film och få rekommendationer. Allt eftersom har sedan fler funktioner tillkommit till denna viktiga kärna. Detta har skett i takt med att vi har haft tid till det samt när behov har uppstått. Sajten fick vad vi kallar en nyrelease i september 2001, med en skön neongrön åttiotalsdesign. Då var nästan hela sajten helt ny i form och funktion.

Sedan dess har sajten sakta berikats med fler funktioner och möjligheter, ofta efter förslag från användarna. I mitten av mars 2008 släpptes nuvarande design. Stora delar av sajten har byggts om och designkoden är omgjord från grunden, men all funktionalitet finns förstås kvar.

Hur bidrar jag till sajten?

Det lättaste sättet att stödja filmtipset är att bli PLUSmedlem, kika in på denna sida för mer information! Är man en fena på att knåpa ihop filmnyheter eller sugen på att gå förhandsvisningar (mestadels dagtid i Stockholm, någon erfarenhet krävs) får man också gärna höra av sig. Har man andra idéer, som bra kontakter inom hårdvara eller något helt annat, så skall man inte heller sitta tyst!

När det gäller positiv och negativ kritik, idéer, förslag eller bara lite prat i allmänhet så går det utmärkt att ta kontakt med oss. Allt är välkommet.

Hur tar jag kontakt med er?

Om du finner ett fel i informationen till en film så skall du använda dig av knappen "anmäl fel" från filminfosidan. I övrigt kan man använda sig av forumet Om sajten eller via Kontakt om man vill vara mer anonym. Du kan även skicka ett meddelande till Filmtipsets Community Manager (Cecilia). Var noga med att vara tydlig! Skicka gärna med länkar till sidor om det är relevant.

Vad kan man äta på en purjolök?

Det här är inte en helt lättbesvarad fråga. För det första så tvistar en del om så grundläggande saker som om det är blasten som är det primära, eller om det är den vita delen som är löken ifråga. Diskussionen pågår djupare här på forum.