Betyg idag: 2 180 Besökare idag: 5 706
Filmtipsets hjälpsida
Välkommen till filmtipsets hjälpsida. Här finner du en genomgång av hur sajten fungerar i grunden och även information om de vanligaste funktionerna. Denna sidan ger även en hel del tips som underlättar användandet. Frågor som är vanliga, men ändå inte är helt grundläggande, har ofta besvarats i FAQ - Svar på vanliga frågor.

Om du har frågor som du inte hittar svar på bland dessa sidor, eller har förslag på vettiga nya hjälpavsnitt, så ta kontakt med oss via Kontakt eller Forum. Du kan även skicka ett meddelande till Filmtipsets Community Manager (Andreas).

Vår ambition är att erbjuda en lättmanövrerad sajt där du själv avgör vilka delar du vill ta del av.

filmtipset.se i ett nötskal
  • Vi ger dig personligt uträknade betyg helt baserade på din egen smak. Alla betyg du sätter på film kommer att påverka dessa uträknade betyg, då betygsatta filmer definerar din egen smak.

• Aktuella listor över filmer på bio, video och tv, kommande premiärer på bio och dvd, med trailers, pressmeddelanden med mera.

• Sveriges antagligen mest aktiva filmforum (jämför gärna antal poster totalt, eller poster per dygn med andra filmforum), mängder med filmkommentarer, recensioner, analyser, listor, och så vidare.

• Aktuella filmnyheter i trevligt format. Rapporter från pressvisningar. Kolumner och essäer kring film. Och inte minst - en ständigt uppdaterad tv-kolumn som kommer ut två gånger i veckan!

• En stor mängd extra funktionalitet som grädde på moset! Använd datefunktionen för att hitta den film som passar just kvällens sällskap som handen i handsken. Bläddra bland mängder av filmpaket, däribland teman, festivaler och privata. Berätta för oss vilka filmer du vill se, så upplyser vi dig om de snart går på tv. Tävla om biljetter och annat, och ... ja mycket mer. Upptäck själv!

Hur vill du använda filmtipset?
Som du märker har filmtipset massor att erbjuda. Detta är en sajt som med Din smak som grund räknar ut personligt anpassade betyg för filmer du ännu inte har sett. Sajten ger dig sedan mängder av möjligheter att interagera med de andra användarna och utbyta åsikter med dem, om du vill! Det finns inga krav, eller fördelar med, att använda dessa delar av sajten, utan de personligt genererade betygen fungerar alldeles utmärkt för sig om du känner att det är vad du främst vill använda.

Vi bakom sidan hoppas att du får nytta av det vi erbjuder och ser gärna att du hjälper oss genom att yttra dina åsikter på vårt Forum eller via Kontakt. Du kan även skicka ett meddelande till Filmtipsets Community Manager (Andreas).

Symboler & förklaringar
Filmtipset använder sig av ett antal symboler på de olika sidorna. Här följer en kortfattad förklaring av de flesta av dem och deras innebörd.

Betyg du ser på filmtipset är uträknade just för dig, med din smak som bakgrund! De är inte medelvärden. De är inte recenserade filmbetyg. De är baserade på de betyg som du sätter på filmtipset, och alltså din egen smak!
#1 Betygsikoner
En siffra betyder att detta är ett personligt uträknat betyg just för dig!
En siffra med en bock står för att du har betygsatt denna film med just det betyget.
Om du ser en liten figur bakom siffran så står detta för att du ser en annan medlems personligt uträknade betyg. Detta inträffar inte så ofta, men till exempel då du väljer att se dina vänners betyg på en film.
Om du förutom den lilla figuren även ser en bock över siffran, så betyder detta att en annan användare har satt detta betyg. Detta kan du till exempel se då du läser någon annan användares kommentar till en film.
En gul filur ser du om filmtipset inte har nog med underlag för att ge dig ett personligt betyg. Filuren är glad då snittet av filmtipsets användare gillar filmen.
Dyker en ledsen filur upp så gillar snittet av filmtipset användare inte filmen.
Frågetecknet ser du om för få har betygsatt filmen för att ge ett omdöme alls.
Den här typen av ikoner är filmtipsets officiella betyg. Det är inte personligt, utan ett statistiskt uträknat omdömme från våra användare (det är ej snittbetyget).
#2 Andra ikoner
Läs och skriv meddelanden på sajten.
Du har fått nya meddelanden, klicka och läs.
Use the Force Luke!Tar dig tillbaka uppåt på sidan.

Filmer och filmtips
En stor del av filmtipset.se kretsar kring betygsättning av film och de personligt uträknade betygen som sajten ger dig. Här följer en genomgång över hur detta fungerar.

Vad är ett personligt uträknat betyg?
Ett personligt uträknat betyg på filmtipset är det betyg som sajten förutspår att du kommer att sätta när du har sett filmen. Det är helt baserat på din egen personliga smak!

Vad är inte ett personligt uträknat betyg?
Dina personligt uträknade betyg är inte baserade på vad någon självutnämnd så kallad filmexpert, eller recensent tycker. De har inte heller något att göra med snittbetyget för vad andra på sajten tycker.

Hur mina personliga betyg räknas ut
Så hur kan filmtipset vet vad du tycker? Hur kan vi känna till din smak? Svaret är att när du betygsätter film så berättar du samtidigt för oss hur din smak ser ut! Alla dina betygsättningar tillsammans används av sajten som en bild av din personliga smak. Denna smakbild, eller betygsprofil, matchas sedan mot alla andra användares smakbilder på sajten. När vi skall ge dig ett personligt uträknat betyg på en film använder vi de användare som har sett filmen och som har en smak som matchar din. Dessa personers betyg tillsammans med hur bra ni matchar varandras smak används sedan på ett smart * sätt för att räkna ut ditt personliga betyg.

* Den motor som gör detta möjligt på filmtipset är komplicerad (vi har faktiskt en server bara till detta).

Hur jag ser till att få bra uträknade betyg
Eftersom sajten ser din smak som den totala mängden av dina betygsättningar, så är lösningen enkel! Betygsätt så mycket du orkar, var ärlig och använd hela tiden samma värdering av de olika betygen. Detta innebär att du inte skall betygsätta filmer av principskäl, oavsett om det är högt eller lågt. Betygsätt naturligtvis inte heller filmer du inte har sett, eller som du kanske bara har sett lite grann av! Alla betyg påverkar din betygsprofil, högt som lågt eller mitt i mellan.

Ibland är mina uträknade betyg felaktiga
Även om du har betygsatt många filmer så kan sajten inte garantera ett perfekt personligt uträknat betyg. Detta beror på att vi alla som personer tycker så pass olika. Dock är det så att sajten i snitt prickar helt rätt i ungefär 60% av fallen och max ett betygssnäpp ifrån i ytterliggare cirka 35% av fallen. Med ungefär 95 procents sannolikhet kan du alltså förvänta dig att till exempel en uträknad fyra minst kommer att vara en trea för dig, förutsatt att du har betygsatt ett lämpligt antal filmer.

Ibland får jag inget uträknat betyg
Dina personliga uträknade betyg bygger på att andra användare med en smakbild likt din egen har betygsatt de filmer du inte har sett. Därför finns det två vanliga anledningar till att vi ibland inte kan ge dig ett personligt betyg. För det första kan det vara så enkelt att väldigt få filmtipsare har betygsatt filmen. Kanske är filmen relativt okänd, eller kanske väldigt ny? Det kan även vara så att trots att många har sett och betygsatt filmen, så är det personer som har en smakbild som illa matchar din egen. Båda fallen innebär att sajten har för lite att jobba med för att kunna ge er ett personligt uträknat betyg. Och då gör vi inte det. Istället kommer ett omdöme visas som är en avspegling av vad alla andra på sajten tycker. Detta görs i form av en glad eller ledsen filur. Observera att detta inte är ett personligt betyg. Om i stort sett ingen har betygsatt filmen så får du inte heller se dessa filurer, utan .

Hur jag betygsätter en film
På alla de ställen där du ser ett betyg, vare sig du har satt det själv, det är ett personligt uträknat betyg eller något annat, så kan du klicka på det och göra ditt (eventuellt nya) val. Och det är allt. Enkelt va?

Hur jag får ett personligt betyg på en särskild film
Det absout enklaste sättet att få tag i en särskild film är att avända sig av Söken som du även hittar i menyn. Dels som snabbsök på titel men även med länk till en mer avancerad variant. Ett annat sätt att leta efter nyare filmer är att besöka mer specialiserade sidor, till exempel bio, dvd, eller varför inte ett temapaket?

De olika huvudsidorna
I menyn längst upp på filmtipset.se finns det länkar till de huvudsidor som utgör den större de\len av sajten. Under varje kategori finner du även inordnade sidor som följer samma tema.

Aktuellt
Detta är sajtens framsida, och här finner du den senaste informationen som vi har att ge dig i form av nyheter, artiklar, sajtnyheter och tävlingar. Du kan själv bli skribent på filmtipset om du är intresserad av att skriva artiklar kring film - anmäl dig via kontaktsidan.

Film
Visst handlar hela sajten om film, men här finner du olika stora listningar beroende på om filmen är aktuell på bio, på dvd eller till exempel tv. Du hittar även en stor mängd paket, däribland ett par särskilt intressanta som Mest betygsatta just nu och Medlemmarnas favoritfilmer. När du letar efter en särskild film skall du besöka Söksidan. Glöm inte bort Recensionssidan, men du kan även nå en films eventuella recensioner genom att klicka på R:et.

Premiärer
Här hittar du precis vad du tror - en hel massa information kring nya filmer. Pressreleaser, recensioner från filmtipsets utsända på förhandsvisningar, med mera. Och detta hittar du för såväl nytt på bio som för dvd.

Sajten
Information kopplat till själva sajten finner du här. Du hittar formulär för att komma i kontakt med admin, listor på vilka medlemmar som hjälper till med vad och vilka som är online för tillfället. Du kan även hitta hit till denna hjälpsida, och en hel del annat.

Mitt filmtipset
Dessa sidor är mer ägnade åt dig och andra filmtipsares aktiviteter på sidan. Från Min sida finner du din personliga information, skådisstatistik, dina vänner, bästa filmsmaksmatchar, dina inlagda filmer och kommentarer och mycket annat. Här kan du även göra inställningar som epost-adress och vilka tv-kanaler du vill ha listade. Om du är PLUSmedlem får du även tillgång till extra personlig statistik - lite extra grädde på ditt filmtipsmos för dig som vill stödja sajten.

Forum
Här kan du byta åsikter med alla andra som använder sajten. Skriv ett nytt inlägg, svara på andras inlägg eller bara läs. Det är upp till dig. Oavsett om du vill diskutera film, sajtens funktioner och layout eller bara prata strunt så är du välkommen. Se dock till att följa riktlinjerna för det forum du vistas på, du finner dem under Info om detta forum i vart och ett.

Forumtrådar som har en gul bakgrund har minst ett nytt svar till dig personligen, en grön bakgrund markerar att de innehåller minst ett meddelande som du inte har läst och de som bara är ljusgrå har du redan läst allt i.

För att skapa länkar i dina poster så skriver du [url]Länknamn|Länken[/url]. Länknamnet är frivilligt men utelämnas det så måste du även ta bort pipestrecket "|".

Filminfo
När du stöter på en film på sajten så kan du alltid få upp information om filmen genom att klicka på titeln. Du kan då betygsätta den, läsa en kortfattat introduktion till handlingen eller skriva en personlig kommentar om filmen. Härifrån väljer du dina favoriter och sågningar, du kan recensera filmen själv, eller visa betyg för vänner eller slumpmässiga andra på filmtipset. Du kan bland mycket annat också anmäla eventuella fel på filminfot.

Meddelandecentralen (popup)
Här läser och skickar du dina meddelanden från och till andra användare på filmtipset. Du hittar dit genom att klicka på "brevet" som syns i menyn. Om du har fått ett nytt meddelande så ser istället brevet ut så här . Du kan söka på medlemmar, välja vänner från snabblistan eller välja svara från ett mottaget meddelande för att kunna skicka meddelanden till rätt person.

Vilken sorts sida är filmtipset?
Är filmtipset.se en sajt som ger filmtips eller är det en sajt för dig som vill prata om film och finna likasinnade? Är den till för filmentusiasten som bygger enorma paket och analyserar gamla regissörer eller för den som bara vill se en skön rulle till kvällen? Svaret är att sajten är det du vill att den skall vara. Utnyttja gärna hela sajtens kapacitet genom att betygsätta filmer och se vad som kommer på tv, samtidigt som du sågar en del filmer och upphöjer andra till skyarna på forumet. Skicka meddelanden till dina vänner och kolla upp de som delar ditt tycke och smak. Eller så struntar du helt i dessa funktioner och använder bara sajten till att få just filmtips och personligt uträknade betyg. Använd då bara Min sida till att göra dina inställningar och strunta i resten du finnerdär, även om du nog kommer att få svårt att låta bli!

Vår ambition är att erbjuda en lättmanövrerad sajt som ger dig friheten att själv avgöra hur du vill använda den.

Bakom filmtipset står: Jonny Dan Jompe Pasi Magnus Rille samt en massa andra som hjälper till. Dessa fantastiska människor hittar du här.