Teknikinfo

För alla er som undrar vad som driver filmtipset så får ni här ert lystmäte uppfyllt...

Allmänt
Vi har fyra rackservrar som hjälps åt att driva filmtipset. De står i ett stöld- och brandsäkert utrymme med en 100MBit-lina till nätet. Vi tar backuper av både sajt och databas regelbundet och skickar dem till datorer som står fysiskt åtskiljda från servrarna för att ingen information skall kunna gå förlorad.

Sedan vi uppgraderade med våra senaste riktigt kraftfulla servrar har vi inga som helst lastproblem. Vi övervakar dessutom lasten kontinuerligt för att se var eventuella flaskhalsar ligger och för att se när vi behöver uppgradera nästa gång.

På bilden till höger ser ni vårt gamla rackskåp. Eftersom vi inte har kvar några av de servrar som är med där, och dessutom har flyttat till en annan lokal så är inte den bilden så aktuell längre... ;-)

Webbserver
Vår ena webbserver, som vi kallar skynet, är en HP Proliant DL380 och drivs av två stycken Intel Xeon 5450 x 2 (mao. inte mindre än 8 stycken cores på 3.00 GHz var), och den har 4 GB internminne. Operativstemet är debian linux med apache som webserver. Själva sajten är skriven i Perl.

Vår andra webbserver kallar vi hal och den drivs av en Intel Xeon CPU 5130 (dual core 2.00GHz) och har 4 GB minne. Även här kör vi debian linux och speglar apache från skynet.

Databasserver
Vår databasserver är marvin, och den fungerade tidigare som betygsserver. Det är en rackserver med dubbla Dual Core Xeon-processorer från Intel på vardera 2 GHz. 8 GB minne gör att vi kan ha väldigt mycket av den information vi jobbar med i minnet och på så sätt få blixtsnabb prestanda. Här är det mySQL som spelar bas för all data.

Betygsserver
Betygsservern, som vi kallar ash, är en riktig arbetshäst och sajtens fjärde och sista burk. Den drivs av en Intel Xeon 5430 (quad core 2.66 GHz) och har 12 GB minne. Det räcker för att ha alla betyg i minnet och räkna ut allt live och ändå har den lite tid över för att dricka kaffe med oss...