Antti

Originaltitel: Doctor Strange
Regissör: Scott Derrickson
År: 2016
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Marvel har funnit ett fungerande koncept i sitt filmskapande. Doctor Strange kanske inte överraskar med sin historia, men det är underhållande från första stund och en härlig syn för ögat.
28/10 2016 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Monsieur Chocolat
Originaltitel: Chocolat
Regissör: Roschdy Zem
År: 2016
Ett berörande cirkusdrama med en fin kontrast mellan lekfullhet och tragedi. Och inte behöver man mycket fantasi för att se likheterna mellan James Thierrées clown Footit och morfadern Charlie Chaplin.
Titel: Nightmare 2 - Painajainen jatkuu
Originaltitel: Nightmare 2 - Painajainen jatkuu
Regissör: Marko Äijö
År: 2014
Genre: Skräck
Film nr.: 119992
Så dåligt att det nästan blir underhållande. Är man dessutom bekant med den finska ungdomsserien Salatut Elämät är det bara ett plus. Ändå inget jag kan rekommendera till någon och jag hade gärna haft denna osedd.
27/2 2016 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Mandingo
Originaltitel: Mandingo
Regissör: Richard Fleischer
År: 1975
Genre: Drama, Action
Beskrivningen av filmen får en att undra om man sett rätt film. Någon dotter såg jag inte skymten av, om man inte räknar sonens fru vill säga. Tur jag såg filmen utan att kolla upp beskrivningen först. En brutal skildring av slavägare och deras slavar. Här finns ingen jämlikhet och gapet är stort från mästarna till slavarna. Går även att finna vissa saker som säkert påverkat Tarantino till att göra Django Unchained.
22/6 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Över mörka vatten
Originaltitel: Tumman veden päällä
Regissör: Peter Franzén
År: 2013
En stark film om ett barns uppväxt under svåra omständigheter. Det känns väldigt finskt, och bilden man får av livet i Kemi är ett av misär. Det är som att vi inte kan göra annat i Finland än att supa. Filmens styrka är ändå att den berättas genom ett barns ögon, något som gör att allt som händer inte får någon förklaring eller uppfattas annorlunda av oss som ser på filmen. För Pete är visiterna till morföräldrarna en trevlig flykt från vardagen, men som tittare förstår man snabbt att orsaken bakom inte är lika trevlig.
16/12 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Nightmare - Painajainen merellä
Originaltitel: Nightmare - Painajainen merellä
Regissör: Marko Äijö
År: 2012
Genre: Thriller, Skräck
Har man sett ungdomsserien "Salatut Elämät" har man kanske mer att hämta i denna. Åtminstone vet man väl mer om karaktärerna, för det här känns inte som mycket annat än ett utdraget avsnitt av den här serien, vilket redan säger tillräckligt om filmens kvalitet.
26/8 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Utrensning
Originaltitel: Puhdistus
Regissör: Antti Jokinen
År: 2012
En mycket stark film som i sina bästa stunder berör, men hade väntat mig så mycket mera. Det är en stark historia, där de två olika historierna som utspelar sig under olika tidsperioder vävs samman. En film om överlevnad och svåra val, men där detta inte till fullo kommer fram och jag hade gärna sett större fokus på Estlands historia.
12/9 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Marvel One-Shot: A Funny Thing Happened on the Way to Thor's Hammer
Originaltitel: Marvel One-Shot: A Funny Thing Happened on the Way to Thor's Hammer
Regissör: Leythum
År: 2011
Genre: Action, Science Fiction
Agent Coulson får möjligheten att visa vad han går för, men denna är inget mycket mera än en rolig parentes i det stora hela som fyller en ganska liten funktion.
23/1 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Mysteriet Rygseck, kommissarie Palmu
Originaltitel: Komisario Palmun erehdys
Regissör: Matti Kassila
År: 1960
Genre: Komedi
Börjar ganska hyffsat, men blir allt för långrandig mot slutet. Humorn är inte heller den bästa och är ganska "finsk" (om man kan säga så), man skrattar snarare åt hur dåliga skämten egentligen är än hur roliga de är. Kommissarie Palmu har sina stunder, men hans två odugliga assistenter, som finns till för att lätta upp stämningen är två för många och fyller liten funktion. De scener som är de bästa är de utan dialog, då musiken får ta över. Musiken är det som höjer en del scener och filmen en aning.
2/11 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Railroad: Revolutionising the West
Originaltitel: Railroad: Revolutionising the West
Regissör: Enfys Dickinson
År: 2003
Kunde gärna fått vara längre, då den är allt för kort för att bidra något ytterligare till filmen.
19/10 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Making of 'My Fair Lady'
Originaltitel: The Making of 'My Fair Lady'
Regissör: Suzie Galler
År: 1994
Ger en inblick i restaureringsprocessen av en gammal film. Skrämmande att tänka på vad som kunde gått förlorat.
19/10 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Meet John Doughboy
Originaltitel: Meet John Doughboy
Regissör: Robert Clampett
År: 1941
Inget fel på själva stilen, men det är alltid ganska svårt att betygsätta en propagandafilm. Tycker ändå att Porky Pig skulle ha gjort bäst i att hålla sig ute ur kriget.
30/9 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Gay Parisian
Originaltitel: The Gay Parisian
Regissör: Jean Negulesco
År: 1941
Vackra färger och välkoreograferade danser, men trots sina knappa 20 minuter känns den väldigt lång mot slutet.
28/9 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Hiawatha's Rabbit Hunt
Originaltitel: Hiawatha's Rabbit Hunt
Regissör: Friz Freleng
Genre: Familjefilm
Är inte Hiawatha skrämmande likt Elmer J. Fudd. Gillar nog Disneys variant bättre.
28/9 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Sängkamrater
Originaltitel: Strange Bedfellows
Regissör: Melvin Frank
År: 1965
Genre: Komedi
Lite sådär småmysig film. Bjuder ändå på en del skratt och tycker taglinen summerar det bra. "It's Love Italian Style...With a Hilarious American Twist!"
13/9 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Rita Hayworths dans mot drömmen
Originaltitel: Rita Hayworth: Dancing Into the Dream
Regissör: Arthur Barron
År: 1990
Framläggs på ett kronologiskt och traditionellt sätt, men försöker hålla sig till vissa teman som behandlas. Tar fasta på många intressanta händelser i Rita Hayworths liv, även om mycket tappas i och med den tråkiga berättarrösten. Intervjuerna saktar ner tempot allt för mycket och ett flertal av de intervjuade personernas utsagor känns malplacerade, därför strukturen stundtals blir väldigt ostrukturerad och osammanhängande. Det positiva är allt material man får se på Rita Hayworth och dokumentären lyckas ändå någorlunda med att ge en mångsidig bild av Rita.
Titel: Rock Hudsons dolda liv
Originaltitel: Rock Hudson: Dark and Handsome Stranger
Regissör: Andrew Davies, André Schäfer
År: 2010
En aningen sorglig dokumentär om en person som verkar ha varit en rar man, men som ständigt tvingades vara någon annan. Allt från att ändra sitt namn till något mer filmstjärneaktigt och till hur han skulle bete sig, bland annat innebärande ett giftermål för syns skull. Fint hur de lyfte fram Elizabeth Taylor för att få fram den riktiga personen bakom Rock Hudson. En intressant och sevärd dokumentär.
27/2 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Männen
Originaltitel: The Men
Regissör: Fred Zinnemann
År: 1950
Visst är den här filmen kanske lite föråldrad om man jämför med dagens samhälle sett till vilka behandlingsmetoder som finns och säkert hade man en annan syn förr. Krigsinvalider finns det däremot även idag, så temat fungerar ännu. Den handlar ändå om att försöka hitta sin plats och att kämpa för detta. En stark film och en bra insats från Brando i en film om vem som egentligen är "normal" i det här samhället.
13/2 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Oh What a Knight
Originaltitel: Oh What a Knight
Regissör: Walt Disney
År: 1928
Genre: Komedi, Stumfilm
Charmig kortfilm med Oswald. Humorn är åt det lite mer sadistiska hållet, men visst är den rolig.
16/1 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Max Manus
Originaltitel: Max Manus
Regissör: Joachim Rønning, Espen Sandberg
År: 2008
Genre: Drama, Action, Krig
Välgjord och intressant, men tycker att de borde valt att fokusera på en viss händelse eller period under den här tiden i stället för att försöka ge en helöversikt över den tyska ockupationen och motståndsrörelsens ageranden. Allting kändes väl flyktigt och tycker inte man fick någon egentlig inblick i någon av karaktärerna. Vissa scener kändes dessutom ganska överflödiga, men det var en intressant historia och de lyckas ändå berätta den på ett något sånär intressant sätt.
15/1 2011 |  Fler kommentarer om >>

Anttis sidor