StansGoasteMos

Titel: The Red Turtle
Originaltitel: La tortue rouge
Regissör: Michael Dudok de Wit
År: 2016
"Den som gjorde den"... gråter en liten tår för alla hårt knegande animatörer som slitigt och gjort något så svårt som en långfilm som utspelar sig över typ 30ish år, utan dialog men med massor av känsla.
18/2 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Långt upp i norr
Originaltitel: Tout en haut du monde
Regissör: Rémi Chayé
Genre: Drama, Familjefilm, Action, Äventyr
Film nr.: 120654
Fruktansvärt vackert visuellt! Inte lika imponerad av storyn.
22/11 2016 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Mitt liv som Zucchini
Originaltitel: Ma vie de Courgette
Regissör: Claude Barras
År: 2016
Genre: Familjefilm
Finaste stop motion långfilmen jag sett på många år, och jag ser dom flesta. Det vore en dröm att jobba med animationsregissören Kim Keukeleire!
22/11 2016 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Anomalisa
Originaltitel: Anomalisa
Regissör: Duke Johnson, Charlie Kaufman
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Fantasy
Det tog mig en stund att inse att det bara är tre röster och tre ansikten i hela filmen. Skulle vara kul att skriva en analys på denna. Älskar även att ansiktet på dockan kan lossa. Animationen är fantastisk, för att säga mer om storyn måste jag nog se om den.
14/7 2016 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Everything I Can See From Here
Originaltitel: Everything I Can See From Here
Regissör: Bjørn-Erik Aschim, Sam Taylor (II)
Genre: Drama, Äventyr, Science Fiction
En absolut favorit och stor inspiration
17/3 2016 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Paper Towns
Originaltitel: Paper Towns
Regissör: Jake Schreier
Genre: Drama, Romantik, Mysterium
Nat Wolff har två ansikten, bitchface och ett fånigt flin.
14/3 2016 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Peter & the Wolf
Originaltitel: Peter & the Wolf
Regissör: Suzie Templeton
År: 2006
Såg denna med live-symfoniorkester i förra veckan. Helt fantastiskt!
23/9 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Dam Keeper
Originaltitel: The Dam Keeper
Regissör: Robert Kondo, Daisuke Tsutsumi
År: 2014
Genre: Drama, Familjefilm, Fantasy
Stilen är helt fantastisk!
30/8 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Terminator
Originaltitel: The Terminator
Regissör: James Cameron
År: 1984
Genre: Action, Thriller, Science Fiction
Överraskande gott, kul med animationen också. Men lite tråkigt att den är så förutsägbar en film någonsin kan bli.
Titel: Bombay Beach
Originaltitel: Bombay Beach
Regissör: Alma Har\'el
År: 2011
Kära filmtipsare, dokumentärt betyder inte "sanningen" utan det är en svårdefinierad term som kan användas på en film som lurar varenda tittare exempelvis genom att vinkla och utelämna väsentlig information. John Grierson beskrev det allra bäst som "the creative treatment of actuality" och därför har jag inget alls emot inslagen av koreografi och fantasi, dom är ju superfina.
Titel: As Dreamers Do
Originaltitel: As Dreamers Do
Regissör: Logan Sekulow
År: 2014
Genre: Drama, Familjefilm
Hela produktionen är på gymnasienivå, om ens det. Att låta en 26åring spela 16? Hemskt skådespel, dialog, ljud, klippning... Och kostymerna kanske är tidsenliga, men allt annat känns som billig nutid. Det är som filmad teater och i en scen har de inte ens försökt att dölja att det är i ett film set. Svag etta.
Titel: Perfect
Originaltitel: Perfect
Regissör: James Bridges
År: 1985
Genre: Drama, Romantik
Film nr.: 1972
Jobbigt förutsebar och inte så spännande som drama men jag kan inte låta bli att le och önska att jag fick gå på Jamies pass och dansa röven av mig! Det bjuds till och med på en tidig version av twerking! Kanske ska ladda ner soundtracket och börja träna i baddräkt och benvärmare...
12/4 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Soul Surfer
Originaltitel: Soul Surfer
Regissör: Sean McNamara
År: 2011
Genre: Drama, Äventyr
Det är ganska mycket religion, men så är det också en historia om en tjej vars tro är väldigt påtaglig så det vore ju idiotiskt att göra en biografi om henne och låtsas som att religionen inte var en stor del av hennes liv. Filmen speglar hennes historia väl och det är intressant att se att hon har lyckats göra något så bra utav det. Dock är AnnaSophia några år äldre här än Bethany var när attacken skedde och det gör väl att det känns lite barnsligt till och från.
11/4 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Gwen, le livre de sable
Originaltitel: Gwen, le livre de sable
Regissör: Jean-François Laguionie
År: 1985
Genre: Äventyr, Fantasy
Tekniskt är filmen otroligt fascinerande inte bara för sin tid utan för dagens animatörer också! Ibland är det svårt att förstå att det är cut-out, t.o.m för någon som gjort en del cut-out själv! Och visst är den, som en amerikansk recensent ska ha sagt; som animerad poesi, men inte helt och hållet min sorts poesi då.
Titel: Tarzan
Originaltitel: Tarzan
Regissör: Reinhard Klooss
Genre: Drama, Familjefilm, Action, Romantik, Thriller, Äventyr, Mysterium
Tarzan möter lejonkungen möter avatar. Fast med en låg budget och inte tillräckligt mycket reflektion eller självkritik i arbetet.
31/3 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Spegel spegel
Originaltitel: Mirror Mirror
Regissör: Tarsem Singh
År: 2012
Genre: Drama, Komedi, Äventyr, Fantasy
Armie Hammer är snygg. Det var ungefär det som var bra. Är det Tarsem Singh som lyser igenom i slutnumret? Fruktansvärt...
31/3 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Ego
Originaltitel: Ego
Regissör: Lisa James-Larsson
År: 2013
Det börjar bra, både Wallström och Hedreul gör fina prestationer och första halvan av filmen är klart sevärd men hela talang-delen sänkte storyn som fan.
21/3 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Son of the White Mare
Originaltitel: Fehérlófia
Regissör: Marcell Jankovics
År: 1981
Animationens bortglömda skatt. Gjord i Ungern tidigt 80-tal och ändå så jäkla smashing idag. Klippningen (eller icke-klippningen) där vi går från scen till scen med mjuka övergångar i färg och morph. Aaaah! Knark! En must see för genuint animationsintresserade. Eller för någon som inte är helt nykter och har lust att räkna könsbilder och referenser.
21/3 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Finding Vivian Maier
Originaltitel: Finding Vivian Maier
Regissör: John Maloof, Charlie Siskel
År: 2013
Vivian har en mycket intressant historia och hennes fotografier är ofta väldigt bra. Men dokumentären blir snabbt lite platt.
22/2 2015 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Dagarnas skum
Originaltitel: L'écume des jours
Regissör: Michel Gondry
Genre: Drama, Komedi, Fantasy
Storyn är ju inte den starkaste men jag gillar tokigheterna och så älskar jag bruket av stop motion och propsen i allmänhet! Det är lite Melies över vissa delar och andra är som tagna ur sagoböcker. Önskar mig limousinen!
17/2 2015 |  Fler kommentarer om >>

StansGoasteMos sidor