Frankish

Originaltitel: Ladri di biciclette
Regissör: Vittorio De Sica
År: 1948
Genre: Drama, Kriminalare
Jag får lika ont i magen som av att läsa Vredens druvor. Historierna skiljer sig mycket åt, men sensmoralen är likartad. Nötandet av den enkla människan som enträget försöker hävda sin rätt till existens i en värld försjunken i skuggor känns också alltid aktuell. En nästan konstant uppförsbacke som känns i hela kroppen. Utan Enzo Staiolas magnifika skådespelarprestation hade filmen aldrig kunnat nå ett sådant djup som den gör. Barnskådespelare brukar sällan kunna prestera som han gör här. Men även de andra skådespelarna håller hög kvalité. De få scener som med sitt kroppsspråk förefaller teatrala är det lätt att förlåta, 1948 skulle det se ut så på film. Fotot är fantastiskt.
16:34 4/7 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Edge of Love
Originaltitel: The Edge of Love
Regissör: John Maybury
År: 2008
Genre: Drama, Romantik, Krig
Ojojoj vilken svag trea. Det sägs nog aldrig att den här filmen har den ena foten i verkligheten, men eftersom de använder sig av karaktärer som vandrat denna jord, blir det lite märkligt för en som känner till det. Typisk romantisering av denna tidsålder i bilder, kostym och ljussättning som gör det väldigt platt. Det gäckande är att det finns en intressant historia här, mellan raderna, i allt det fula de sparsmakat visar. Det är väl därför det blir en trea, för jag blir ändå sugen på att lära mig mera om verkligheten som inspirerat till filmen. Konsten överträffar inte verkligheten i detta alster, trots att alla karaktärerna är mycket snyggare än sina historiska förebilder, speciellt med vår tids öga sett.
05:05 27/6 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Jacket
Originaltitel: The Jacket
Regissör: John Maybury
År: 2005
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium
En berättelse som påminner mig om Slakthus 5 av Kurt Vonnegut. Historien har långt ifrån samma djup, men formen är medryckande och håller adrenalinet uppe. Lite heteroromantik, lite vaga passningar till psykiatrins mörka historia och mystiken kring död och verklighet. Sensmoralen är inte märkvärdigare än - ta tillvara på tiden, livet varar inte för evigt. Jag är svag för det.
09:37 26/6 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Lady Bird
Originaltitel: Lady Bird
Regissör: Greta Gerwig
År: 2017
Genre: Drama, Komedi
Saoirse Ronan, Laurie Metcalf och Tracy Letts fantastiska skådespeleri håller ihop den här filmen. Det är ganska skönt att handlingen inte är särskilt märkvärdig, en amerikanska high school-film, men tydligt särskild genom ett annat tempo, fokus och foto.
04:22 17/6 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Testament of Youth
Originaltitel: Testament of Youth
Regissör: James Kent
Genre: Drama, Krig
En mycket svag fyra. Det känns tydligt att vi befinner oss i välskrivna memoarer. Övergången till film blir lite platt, allt är så jävla vackert. Jag saknar kontraster för att allt det vackra och alla de extrema känslostormarna ska få lite luft. Jag tror onekligen att jag hade uppskattat boken mera. För den som gillar en "stark" berättelse där allting är lite tillrättalagt, tror jag det här är en perfekt film.
05:01 14/6 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Annihilation
Originaltitel: Annihilation
Regissör: Alex Garland
År: 2018
Genre: Thriller, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Fantasy, Mysterium
Älskar de politiska undertonerna i filmen. Avskyr resultatet.
12/3 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Hungry Hearts
Originaltitel: Hungry Hearts
Regissör: Saverio Costanzo
Genre: Drama, Thriller
För mig en film som ställer två världar mot varandra. Där huvudkaraktärerna representerar två olika energier eller ställningstaganden till det mänskliga tillståndet och vår samhörighet med vår planet, kultur och historia. Barnet är framtiden och slutet av filmen ger sin tydliga bild av vilken världsåskådning som tar sig vetorätt och försvarar den med alla medel. Jag var inte så förtjust i fiskögalinsen, men tror det var ett konstnärligt grepp för att förmedla distorsionen som växer sig allt starkare mellan Mina och Jude. Estetiskt enkel och vacker i sin helhet. Bra skådespeleri.
26/2 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Mute
Originaltitel: Mute
Regissör: Duncan Jones
År: 2018
Genre: Thriller, Science Fiction, Mysterium
Manuset i den här filmen är absurt dåligt! Det känns i flertalet scener att skådespelarna har svårt att hålla sig för skratt. Kanske fungerar den bättre för en mera pubertal publik, som Robocop gjorde när jag själv var yngre. Hur som helst skulle jag inte rekommendera den till någon. Vilket slöseri med min tid.
25/2 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Hotell
Originaltitel: Hotell
Regissör: Lisa Langseth
År: 2013
Bitvis fin på ett frigörande sätt. Lite som att titta på ett gäng skådespelare göra olika teaterövningar tillsammans. Ibland hittar de en nerv, men mest är det teater. Ifrågasättande av vårt samhälles konventioner är naturligtvis intressant, att synliggöra det som ofta inte synliggörs är intressant, men jag har en känsla att filmen vill mera än vad jag hittar i min upplevelse av den. Antagligen är jag inte den bästa publiken för den här filmen.
26/12 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Holding the Man
Originaltitel: Holding the Man
Regissör: Neil Armfield
År: 2015
Genre: Drama, Romantik
Film nr.: 119019
En har sett den förut, men det gör inget. Skådespelarna är helt okej, men framförallt Ryan Corr känns för gammal i kropp och röst, vilket tillsammans med det ganska taffliga håret gör att jag inte riktigt tror på det jag ser. En svag fyra.
22/12 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: In Time
Originaltitel: In Time
Regissör: Andrew Niccol
Genre: Thriller, Science Fiction
För de som gillar en typisk actionfilm är det här nog trevligt, men det gör ju inte jag (så jag är väl en idiot som ändå ger mig på dem titt som tätt). Det springs en hel del i filmen och hjältarna vill världen väl, inget fel i det. Alla är smala, heteronormativa och de flesta lite hollywoodsnygga - resultatet är trist. I det stora hela är filmen väldigt fattig och torrtuggad. Det politiska budskapet landar mycket kantigt. 2,5 och jag avrundar nedåt.
10/12 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: De misstänkta
Originaltitel: The Usual Suspects
Regissör: Bryan Singer
År: 1995
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium
Vilket slöseri med tid, actionfilm är verkligen tråkig skit.
6/12 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Wonder Boys
Originaltitel: Wonder Boys
Regissör: Curtis Hanson
År: 2000
Genre: Drama, Komedi
Var en fyra när jag var yngre (är 32 nu). Den har åldrats helt okej, men trots att jag gillar skådespelarinsatserna är det tydligt att detta drama gör sig bättre i bokform. Nu är det en trea.
6/12 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Sound of Noise
Originaltitel: Sound of Noise
Regissör: Ola Simonsson, Johannes Stjärne Nilsson
År: 2010
Genre: Komedi, Kriminalare, Romantik, Thriller
Precis som med Music for One Apartment and Six Drummers gillar jag konceptet mera än utförandet. Musiken är inte så intressant.
28/11 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: A Little Bit of Heaven
Originaltitel: A Little Bit of Heaven
Regissör: Nicole Kassell
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Nej, det här är en stark tvåa. Märkligt att en omärklig film tar så mycket omedveten tankekraft och känslor i anspråk.
28/11 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: A Little Bit of Heaven
Originaltitel: A Little Bit of Heaven
Regissör: Nicole Kassell
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Så svag trea som det går. Inte min genre, men jag gillar några av valen som åtminstone gör att den sticker ut lite och blir en egen film. Poo-tii-viit.
27/11 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Birdman
Originaltitel: Birdman
Regissör: Alejandro G Iñárritu
Genre: Drama, Komedi
Trots någon scen på slutet som kändes lite onödig i mitt perspektiv är det en stark femma! Drivet i filmen är magiskt! Samspelet med musiken och den vandrande kameran är fenomenalt! Känns som en är teaterbyggnadens själ som iakttar människorna genom väggarna.
25/11 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Nader och Simin – en separation
Originaltitel: Jodaeiye Nader az Simin
Regissör: Asghar Farhadi
År: 2011
Jag kände mig väldigt irriterad och eller frustrerad på nästan alla karaktärerna filmen igenom. Deras drivkrafter för att ta sig ur de destruktiva situationer de befinner sig i är desperata och destruktiva i sig. Det känns som att titta på brinnande människor försöka släcka sig själva genom att tända eld på andra. Det blir väldigt utmattande. Fotot, ljudbilden och skådespeleriet är bra. Det ska kännas vardagligt och det tycker jag att det gör. (Detta spelar antagligen lite eller ingen roll, men Simin nekas inte skilsmässa, som det står i beskrivningen om filmen. Hon nekar den själv när det står klart att hon inte får ensam vårdnad över deras gemensamma dotter Thermeh, som är gammal nog att själv välja med vem hon helst vill bo.)
25/11 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Natten är dagens mor
Originaltitel: Natten är dagens mor
Regissör: Björn Melander
År: 1984
Film nr.: 20544
Svag femma. Såg denna och syskonföreställningen Kaos är granne med Gud på Stadsteatern i Stockholm, något av det bästa jag sett. Det var en mycket starkare upplevelse att se den på den levande scenen, men filmen räcker ändå till en, "som jag sade", svag femma.
18/11 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Never Let Me Go
Originaltitel: Never Let Me Go
Regissör: Mark Romanek
År: 2010
Genre: Drama, Romantik
Jag hade ångest genom hela filmen. Mest var det själva idén och följdtankarna som rörde mig och inte skådespeleriet, fotot eller musiken. Det mesta i gestaltningen kändes som en har sett det förut för många gånger för att det ska kunna kännas riktigt personligt eller gripande. Men idén är skrämmande, både för att organhandeln existerar, men framför allt i metaforisk bemärkelse för alla som har oturen att födas in i fattigdom och utsatthet. Och hur vi andra så lätt lär oss att leva på andra sidan utan att låta oss påverkas nämnvärt. Psykologiskt jobbig, men också stimulerande.
16/11 2017 |  Fler kommentarer om >>

Frankishs sidor