Björkman

Titel: Arctic
Originaltitel: Arctic
Regissör: Joe Penna
Genre: Drama, Äventyr
Väldigt bra inledningsvis, helt okej runt mitten, men tappar rejält ju närmre slutet man kommer. Kunde gjorts längre och med annan, mer intressant, utveckling. Mikkelsen som alltid mycket bra och trovärdig.
23:40 1/7 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Arctic
Originaltitel: Arctic
Regissör: Joe Penna
Genre: Drama, Äventyr
Väldigt bra inledningsvis, helt okej runt mitten, men tappar rejält ju närmre slutet man kommer. Mikkelsen som alltid mycket bra och trovärdig.
23:39 1/7 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Avengers: Endgame
Originaltitel: Avengers: Endgame
Regissör: Anthony Russo, Joe Russo
År: 2019
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Över förväntan får jag säga. Snygg, bra soundtrack, galet imponerande rollista och en story som funkar. Det blev en värdig avrundning på allt det som byggts upp under en herrans massa år. Plus också för att den lagom haxiga Captain Marvel inte får överdrivet mycket utrymme.
10:44 4/6 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Alpha
Originaltitel: Alpha
Regissör: Albert Hughes
Genre: Drama, Familjefilm, Äventyr
Helt okej överlevnadsfilm merparten av tiden, men något tam framåt slutet.
00:02 23/4 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Alita: Battle Angel
Originaltitel: Alita: Battle Angel
Regissör: Robert Rodriguez
År: 2019
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Riktigt bra effektmässigt med huvudkaraktär som man verkligen gillar. Väldigt stark produktion som helhet första halvan, men därefter tappar filmen mer och mer och sista halvtimmen blir riktigt tunn, förutsägbar och ihophastad. Det hade varit bättre att bryta av inför tvåan långt tidigare eller också bygga ut denna första film än mer detaljerat. Det går också att störa sig på att vissa beslut som karaktärerna gör går lite väl fort emot vad de tidigare gjort. Rejält synd allt som allt med dessa och en del andra små störningselement då som sagt första halvan lovade gott. Förhoppningsvis kan uppföljaren bli lite mer gedigen och genomtänkt från start till mål. Ändå stark trea.
23:21 31/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Aquaman
Originaltitel: Aquaman
Regissör: James Wan
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Bästa superhjältefilmen på länge. Visuellt vacker och riktigt bra soundtrack. Jason Momoa passar perfekt i huvudrollen. Storyn är snällare än många andra superhjältefilmer, fast ändå med en del mörker. Helt enkelt mer mänskligt på ett sätt.
00:58 30/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Skyscraper
Originaltitel: Skyscraper
Regissör: Rawson Marshall Thurber
Genre: Action, Thriller, Äventyr
Man får precis det man förväntar sig: en stunds avkopplande, underhållande, lättsmält old school action. En hel del blir dock lite väl överdrivet, men det vägs ändå upp lite av bra effekter. Stark tvåa.
21:46 7/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Solo: A Star Wars Story
Originaltitel: Solo: A Star Wars Story
Regissör: Ron Howard
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Helt okej underhållning, men inte en av de starkare filmerna i Star Wars-världen. En parentes i sammanhanget.
22:53 28/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: First Reformed
Originaltitel: First Reformed
Regissör: Paul Schrader
År: 2017
Genre: Drama, Thriller
Rätt skön stämning filmen igenom. Mörkt med tänkvärda dialoger. Slutet kan diskuteras, men i övrigt solid film.
04:40 25/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: If Beale Street Could Talk
Originaltitel: If Beale Street Could Talk
Regissör: Barry Jenkins
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik
Film om orättvisa i onödigt långsamt tempo innehållandes några okej familjescener och dialoger. Hade kunnat bli mer intressant med ett bättre berättarspråk, man överöses med relativt tunna kärleksscener där merparten inte tillför mycket. Skön noiremusik finns i filmen, dock är denna något repetitiv ibland och inte helt passande denna typ av film.
19:02 24/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Green Book
Originaltitel: Green Book
Regissör: Peter Farrelly
Genre: Drama, Komedi, Roadmovie
Mycket bra insatser av Mortensen och Ali som kompletterar varandra på ett strålande sätt. Filmen levererar humor, drama och vettiga budskap i en finfin symbios. En av de bättre filmerna från 2018, helt klart.
17:00 24/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Wife
Originaltitel: The Wife
Regissör: Björn Runge
År: 2017
Stabilt hantverk med bra skådespelarinsatser, men den riktiga nerven uteblir och det hela mynnar inte ut i något som stannar kvar hos en någon längre stund.
16:25 24/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Vincent van Gogh - Vid evighetens port
Originaltitel: At Eternity's Gate
Regissör: Julian Schnabel
År: 2018
Hade kunnat bli bra som helhet, men dras ner mycket av en orgie i enerverande berättarspråk. Upprepningar, omotiverat skakig kamera, vinklar som inte tillför mycket och flertalet alldeles för segdragna sekvenser, främst första halvtimmen. Det tar ungefär 40 minuter innan några scener av värde uppenbarar sig med intressanta diskussioner om konst. Filmen bärs upp i princip enbart av de få och mycket bra dialoger som finns.
11:25 23/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: A Star Is Born
Originaltitel: A Star Is Born
Regissör: Bradley Cooper
Genre: Drama, Romantik
Magisk första halvan, men tappar sedan en hel del under en ganska tam och förutsägbar andra halva. Lady Gaga överraskar och briljerar. Cooper är också han mycket bra. En av förra årets bättre filmer, helt klart.
21:38 20/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Roma
Originaltitel: Roma
Regissör: Alfonso Cuarón
År: 2018
Bra skådespelarinsatser och plus för känslan av realism, den är hög. Dock saknas nerv stora delar av filmen och det finns ingen riktigt intressant story mer än "en bit av dessa människors liv på 70-talet" eller vad man ska säga. Det är en liten inblick i hur det kunde vara för en stadsfamilj då i Mexiko, men inte så mycket mer. Man kommer inte nån karaktär direkt på djupet, det skrapas bara på ytan. Vad gäller valet av svartvitt: en del moderna filmer som görs i svartvitt blir helt okej så, men denna tror jag hade gjort sig bättre i färg. 70-talets färgsättningar känns lite bortkastade att ha i svartvitt och samma sak när det är några naturscener i mitten av filmen, där blir det lite skevt. Men undantaget själva icke färg-valet är fotot mycket fint. Filmen är som bäst sista 40 minuterna med en mycket fin scen framåt slutet. Sammantaget en stark trea.
16:00 3/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Cold War
Originaltitel: Zimna wojna
Regissör: Pawel Pawlikowski
Genre: Drama, Romantik
Film om två ganska jobbiga personer som beter sig irrationellt och tär på varandra i onödan. Det bästa med filmen är att den är snygg, både visuellt och musikaliskt. Storyn i övrigt är tam och saknar nerv. Stark tvåa.
00:15 30/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Ballad of Buster Scruggs
Originaltitel: The Ballad of Buster Scruggs
Regissör: Ethan Coen, Joel Coen
Genre: Drama, Komedi, Western
Småmärklig film uppdelad i minihistorier (som inte hör ihop med varandra) under westerneran med blandade utfall. Trots att det är kortare segment istället för en enda westernfilm hinner jag bli intresserad varje gång. Vissa historier är mer intressanta än andra såklart och egentligen är det bara en om en arm- och benlös skådespelare man kanske kunde skippat. Bra dialoger, bra skådespeleri och som helhet ett underhållande tidsfördriv. Stabil trea.
17:44 27/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Favourite
Originaltitel: The Favourite
Regissör: Giorgos Lanthimos
Genre: Drama, Komedi
Något för långsamt kostymsvartsjukedrama med psykiskt instabil och svag drottning i centrum som drar till sig en annan ännu mer psykiskt instabil person (Emma Stone). Den tredje personen i dramat (Rachel Weisz) är inte helt stabil hon heller. Fotot blir enerverande i längden, musiken likaså. Grundstoryn är måttligt engagerande och kommer inte igång på allvar förrän ungefär en timme in. Den är därtill rätt så förutsägbar. Helt okej sista halvtimmen. Mest plus för Olivia Colmans och Emma Stones skådespelarinsatser.
12:06 26/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: BlacKkKlansman
Originaltitel: BlacKkKlansman
Regissör: Spike Lee
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare
Ganska underhållande, men ingen storfilm. Sista halvtimmen bättre än övriga filmen. Innan dess lite ojämn, både i underhållningsvärde och tempo. Jag är inte insatt i den verkliga historien så att säga och jämför därför inget med den. Minus för att en del saker blir något överdrivna samt att vissa scener inte känns helt motiverade att ta med (scenen där Harry Belafonte berättar en historia är intressant, men jag tycker inte den är nödvändig för handlingen alls utan mer inpressad bara för att). Bra skådespelarinsatser av samtliga!
10:38 26/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Diva - Dödligt intermezzo
Originaltitel: Diva
Regissör: Jean-Jacques Beineix
År: 1981
Genre: Drama, Action, Romantik, Thriller, Mysterium
Lyfter aldrig på allvar och det är lätt att tappa intresset titt som tätt. Kärlekshistorian som ska vara någon sorts grund till allt kan vara en av de mindre elektriska jag sett på länge med två rätt så ocharmiga, stela karaktärer. Filmen är som bäst precis i början och mot slutet när det finns viss nerv. Däremellan är det många transportsträckor. Plus för en jaktscen genom tunnelbanesystemet.
18:50 10/1 |  Fler kommentarer om >>

Björkmans sidor