ausgang

Originaltitel: May
Regissör: Lucky McKee
År: 2002
Genre: Drama, Romantik, Thriller, Skräck, Mysterium
Tipsad tvåa? De statistiska grannarna faller till föga. Den här skruvade myskomedin förtjänar bättre, i synnerhet tack vare andra halvan som urartar, sann till sin egen inre logik, i en storartad massmördarorgie. Den största besvikelsen var den avslutande moraliserande passusen, som tack och lov slätades över i det skälvande slutet.
18/11 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Interstellar
Originaltitel: Interstellar
Regissör: Christopher Nolan
År: 2014
Genre: Drama, Äventyr, Science Fiction
Guuuuuuuuuuuuuuuuuuud gud gud gud gud gud gud vad segt. När en berättelse försöker förklara de tekniska omständigheterna för vilken berättelsen är möjlig är det väldigt svårt att bry sig om berättelsen. När vi går över "händelsehorisonten" för att träda in i det obegripliga, ja då kommer det någon viktigpetter och försöker begripliggöra det. Att i det här ögonblicket försumma det abstrakta, det associativa och det poetiska är ta mig tusan oförlåtligt. Kul upplägg, lite spännande rymdtjafs, men där emellan är det mest vakum och snubbar som sitter och förklarar grejer.
9/11 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Du tror inte dina ögon
Originaltitel: Phase IV
Regissör: Saul Bass
År: 1974
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction
Bland det bästa myfotot jag någonsin sett. Brännande nära en femma,
8/11 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Under the Skin
Originaltitel: Under the Skin
Regissör: Jonathan Glazer
År: 2013
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction
Guuuud vad tung den är. En smula trist att konceptet gör sig helt och hållet beroende av en stagnanerad femme-fatal-arketyp, men allt är är så ohyggligt väl genomfört att jag bara känner svindel. Visst, det är ett tålamodsprövande lågt tempo, men tittarengagemang betalas åter med ränta.
30/7 2014 |  Fler kommentarer om >>
Storartad!
28/1 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: 12 Years a Slave
Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2013
Jag var överraskande oberörd. Även om filmen är ett fruktansvärt skickligt hantverk tycks karaktärerna platta och svåra att relatera till. Skulle varit fint om Steve hade grävt lite djupare i dem och synnherhet Solomon själv, vars stoiskhet aldrig riktigt utforskas tillfredställande. Det finns något övermänskligt i honom som får vidrigheterna framstå mer som heroiska prövningar än verkliga erfarenheter.
19/1 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Lincoln
Originaltitel: Lincoln
Regissör: Steven Spielberg
År: 2012
Om man gillar gubbar som pratar väldigt länge är det här fan det största som hänt det här årtusendet.
22/4 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Black Swan
Originaltitel: Black Swan
Regissör: Darren Aronofsky
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Jag hade hoppats att den skulle vara mer som Showgirls, men Aronofsky är allt för kall, distanserad och humorbefriad. Till skillnad från andra regissörer besatta av "kvinnlig smärta" som fassbinder, polanski och zulawski har han inte den goda smaken att bjuda på sig själv och vågar aldrig synliggöra sin egen perverterade blick. Filmen borde varit betydligt mycket snuskigare och moraliskt ambiguös. Fegis!
14/4 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Argo
Originaltitel: Argo
Regissör: Ben Affleck
Genre: Drama, Thriller
Filmen är så vämjeligt medioker att den får ett straffpoäng
12/4 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Tron Legacy
Originaltitel: TRON: Legacy
Regissör: Joseph Kosinski
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Höjer efter omtitt tvåan till en femma. Det här är fan storslaget.
23/1 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Skyfall
Originaltitel: Skyfall
Regissör: Sam Mendes
Genre: Action, Thriller, Äventyr
Om jag fick sätta betyg på enbart Javier hade det varit en femma, på designen en stark djävla fyra, men tyvärr måste man väl, för att ha samvetet i behåll, sätta ett betyg på hela produkten och den är minst sagt ganska slafsig. Bond är tack och lov på god väg att frigöra sig från sina Bourne-komplex, vilket är helt djälva fantastiskt. Vi behöver mer stringent och tight surrealistisk actionfilm. Jag vågar inte ens föreställa mig vad som hade hänt om manusarbetarna hade hållit sig vakna, kanske hade det blivit ett odödligt mästerverk?
5/12 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Gräsklipparmannen
Originaltitel: The Lawnmower Man
Regissör: Brett Leonard
År: 1991
Genre: Action, Thriller, Skräck, Science Fiction
Utan tvekan en av nittotalets viktigaste filmer. Snygg som stryk är den också... och rolig
5/12 2012 |  Fler kommentarer om >>
Originaltitel: White Chicks
Regissör: Keenen Ivory Wayans
År: 2004
Genre: Komedi, Kriminalare
Plus i kanten för de förhoppningsvis oavsiktligt läskiga maskerna. Fy fan vad obehagligt.
11/11 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Prometheus
Originaltitel: Prometheus
Regissör: Ridley Scott
Genre: Action, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Mysterium
Jäktad pretentiös och lite oengagerande, men den är väldigt snyggt. fassbender är fin
15/9 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Beyond the Black Rainbow
Originaltitel: Beyond the Black Rainbow
Regissör: Panos Cosmatos
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction
Film nr.: 92051
I inledningen tar psykdoktorn nåogn slags medicin vars flaska är märkt "Benway." Det är en sjukt vulgär redovisning av filmarens egna kulturella kapital, en vulgäritet som tyvärr präglar hela filmen. Den beter sig som ett billigt djävla fnask. Vill man ha liknande ny-manieristiskt ögongodis kan man med fördel se Amer, Enter the Void eller Tron. Jag är fylld av beundran för ambitionerna och upphovsmännens klanderlösa formalestetiska ansvarstagande, men filmen får mig ändå känna mig som en livstrött torsk.
Titel: Ambassadören
Titel: Black Death
Originaltitel: Black Death
Regissör: Christopher Smith
Genre: Drama, Action, Äventyr, Skräck, Mysterium
Sean Bean, som vanligt ganska snygg i ringbrynja.
27/2 2012 |  Fler kommentarer om >>

ausgangs sidor