ZhangChongren

Originaltitel: Vicky Cristina Barcelona
Regissör: Woody Allen
År: 2008
Genre: Drama, Romantik
Överspelad sörja. Storyn bjuder aldrig på någon överraskning, utan händelseförloppet kan lätt förutses en bra bit innan det faktiskt sker i filmen. En film som skriver en mer på näsan får man leta efter. En mycket, mycket svag 2:a landar betyget på.
27/8 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Thing
Originaltitel: The Thing
Regissör: John Carpenter
År: 1982
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium
Mycket bra skräckfilm!! Däremot kan jag inte sluta att störa mig på att Kurt Russell kör med cowboyhatt och skinnpaj när det är omkring -20 grader. En petitess i sammanhanget, men det bryter illusionen för min del. I övrigt otroligt bra!
27/11 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Winter's Bone
Originaltitel: Winter's Bone
Regissör: Debra Granik
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Otroligt långtråkig film. Väldigt märkliga och uppenbara fel vid vissa scener när det kommer till inspelning/filmningen. Då menar jag saker som att i början av scenen är det natt, sen blir det gryning och sedan natt igen, fast det är samma scen. Detta var enbart ett av tillfällena jag väljer att skriva om. I övrigt väldigt bra skådespelarinsatser av de flesta.
10/2 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Paranormal Activity 2
Originaltitel: Paranormal Activity 2
Regissör: Tod Williams
Genre: Skräck
Uselt skådespeleri. Usel handling. Uselt gjort. Men det är väl kul att kunna göra så katastrofalt dålig film och ändå tjäna så mycket pengar.
31/12 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Grizzly Man
Originaltitel: Grizzly Man
Regissör: Werner Herzog
År: 2005
Treadwells material är makalöst imponerande. Tyvärr tycker jag att Herzog sjabblar bort det totalt. Kanske var jag i fel sinnesstämning, men otroligt mycket känns väldigt tillgjort. Flera gånger känns det som påklistrat minspel och som allt går på ett väldigt, väldigt inrutat manus. Treadwell ska verkligen lyftas fram som han gör, men tyvärr så lyckas inte Herzog greppa tag i mig. Vilket är synd.
20/12 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Due Date
Originaltitel: Due Date
Regissör: Todd Phillips
Genre: Komedi, Roadmovie
En trevlig film, som får mig att skratta till lite här och var. Däremot anser jag detta som en svag "Hangover"-kopia.
16/9 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Stand by Me
Originaltitel: Stand by Me
Regissör: Rob Reiner
År: 1986
Genre: Drama, Äventyr
Otroligt hög mysfaktor! En film om hur vi alla bär på problem innerst inne, men inte vill skrika ut dem. Fantastiska skådespelarinsatser!
Titel: A Serbian Film
Originaltitel: The Royal Tenenbaums
Regissör: Wes Anderson
År: 2001
Genre: Drama, Komedi
Filmen är bra. Men allt känns så minutiöst upplagt och jag får känslan av att detta bara är en film, och det känns inte som ändamålet med filmen. I och med det otroligt noga upplägget, känns filmen oerhört.. stel. Detta är ett alltför stort snedsteg. Men i övrigt en trevlig film rakt igenom. Jag får även känslan av att filmen aldrig greppar tag i mig, vilket jag finner väldigt viktigt.
Titel: Fargo
Originaltitel: Fargo
Regissör: Joel Coen
År: 1996
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
En mycket trevlig fredagsfilm som bjuder på många typer av personligheter hos karaktärerna. Jag skrattar, funderar och engageras filmen igenom. Men den saknar det där lilla extra för att få ett högre betyg, enligt mig. Kanske efter ännu en tittning, kan jag tänkas höja mitt betyg.
Titel: Flyga Drake
Originaltitel: The Kite Runner
Regissör: Marc Forster
År: 2007
En trevlig film som balanserar mellan mysiga scener, samt mycket otäcka och känsloladdade situationer. Filmen är bra rakt igenom, men jag tycker att vissa "djupare" scener skulle tas hand på ett bättre sätt. Det går helt enkelt lite för fort fram ibland. Filmen är inte dålig på något sätt, men inte heller mästerlig på något sätt. En stabil 3:a.
12/8 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Machinist
Originaltitel: The Machinist
Regissör: Brad Anderson
År: 2004
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Mycket imponerande skådespelarinsatts av Christian Bale! Filmen var dock inte så överraskande som jag trodde den skulle vara. Måste även säga att Brad Anderson knyter ihop säcken på ett väldigt fint sätt.
12/7 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Sandor slash Ida
Originaltitel: Sandor slash Ida
Regissör: Henrik Georgsson
År: 2005
Filmen var verkligen inte okej. Inte någonstans, tyvärr.
Titel: BlackJack
Originaltitel: BlackJack
Regissör: Colin Nutley
År: 1990
Genre: Drama, Komedi
Lite utav en svensk klassiker som jag tycker håller måttet.
Titel: Mulholland Drive
Originaltitel: Mulholland Dr.
Regissör: David Lynch
År: 2001
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
En av mina absoluta favoriter. Fantastiskt mysterium som verkligen får mig att tänka till. Ena stunden är den mysig och lugn, för att sedan ge mig kalla kårar och sätter lite av mitt psyke på prov. En solklar 5:a!
Titel: Draktränaren
Originaltitel: How to Train Your Dragon
Regissör: Dean DeBlois, Chris Sanders
Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Otroligt mysig film! Måste säga att jag hade inga förväntningar alls på denna film. Men den var ofantligt bra och jag gillar verkligen röstskådespeleriet (engelska)
Titel: Prometheus
Originaltitel: Prometheus
Regissör: Ridley Scott
År: 2012
Genre: Action, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Mysterium
Tycker den var väldigt bra, i alla fall första tittningen. Filmen hade ett excellent ljud vilket gjorde att man verkligen fångades med i filmen scener. Är lite tveksam till betyget, men sätter en 4:a så länge.
Titel: Fucking Åmål
Originaltitel: Fucking Åmål
Regissör: Lukas Moodysson
År: 1998
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Bra koncept! Skådespelarna sköter sig galant och är lika "bondiga" (tänker på talet framför allt) som jag upplevt att det är på hemmafester i vissa värmländska förorter. En väldigt bra skildring av vardagliga problem i ett tonårsliv.
15/5 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Hemligheten i deras ögon
Originaltitel: El secreto de sus ojos
Regissör: Juan José Campanella
År: 2009
Genre: Drama, Mysterium
Fin film, verkligen fin. Däremot finner jag den otroligt seg. Normalt sett så brukar jag inte lida av det, men just i den här filmen så kändes jag så. Visa scener känns oerhört långsamma, vilket gör att jag tappar intresset lite då och då. Storyn och skådespeleriet är i övrigt bra.
25/4 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: De misstänkta
Originaltitel: The Usual Suspects
Regissör: Bryan Singer
År: 1995
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium
Mycket bra film. Lösa trådar som tillslut blir till glasklara berättelser.
20/4 2012 |  Fler kommentarer om >>

ZhangChongrens sidor