RustyFilm

Originaltitel: A nagy füzet
Regissör: János Szász
År: 2013
Genre: Drama, Krig
Förlaga till den här mörka berättelsen är en roman av ungerska Agota Kristofs. Ingen vanlig krigsfilm det här, kanoner och bomber förekommer inte. Det hela handlar istället om hur kriget skapar psykologisk press och stress på samhället. I det här fallet en liten by någonstans på den ungerska landsbygden i slutet på andra världskriget. Huvudfigurer är två 13-åriga pojkar (tvillingar). Den osentimentalt och kallt berättade historien beskriver hur tvillingarna på kort tid utvecklas från snälla skolpojkar till rena tokpsykopater. Man mår dåligt av att se filmen (men såna filmer måste ju också finnas). (fyran är svag)
18:57 11/7 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Efter revolutionen
Originaltitel: Après mai
Regissör: Olivier Assayas
År: 2012
Regisör Oliver Assayas berättar här en kulturpolitisk historia om en gruppering franska medelklassungdomar. En gruppering i mycket tidstypisk stil som med en näst intill nedlåtande attityd engagerar sig i arbetar-klassens usla villkor. En arbetarklass som de själva inte är förankrade i, men man ska nog inte kritisera detta för dagens ungdoms intresseprioriteringar är ju ofta betydligt värre. Det hela utspelas i Paris tidigt 70-tal (efterdyning till revolterna -68). Varken historien eller karaktärerna griper mig nått speciellt. Men miljöer, klädsel, musik är mycket tidstypisk och stämningsfullt utfört, snyggt. Det är även gott om vackra kärleksmöten, drogmissbruk och flummiga ungdomar. Och mycket filmande genom skira dundergröna buskage ere.
11:53 10/7 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Ingenjör Andrées luftfärd
Originaltitel: Ingenjör Andrées luftfärd
År: 1982
Genre: Drama, Äventyr
Fantastik vackert. Men filmens handling och utförande strålar inte lika mycket som Troells foto gör. Där saknas det både hetta och intensitet, stundtals är det hela riktigt tröttande och för teatralt för min smak. Produktionen är ändå väldigt ambitiös och troligen rejält påkostad.
20:34 4/7 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Jesus Christ Superstar
Originaltitel: Jesus Christ Superstar
Regissör: Norman Jewison
År: 1973
Det började med Andrew Lloyd Webber & Tim Rices dubbel LP Jesus Christ Superstar 1970 som så småningom blev storsuccé som musical med premiär på Broadway 1971, den här filmatiseringen kom ytterligare två år senare. Regin stod Norman Jewison för. När jag nu 45 år senare ser filmen (har även sett den nån gång tidigare) upplever jag den som teatral och stel. Mycket lite tal. Det är musik och sång som dominerar (naturligtvis). Kvalitén på musikstyckena är varierande men här finns ett par riktigt sköna och tidlösa låtar. Inspelningen är gjord i dramatiskt tjusig ökenmiljö allt är mycket ”70-tals hippie”. Inslagen med k-pistar, tanks, byggställningar och flygvapen känns till att börja med konstigt men detta höjer nog dramaturgin i tillställningen en hel del.
07:42 27/6 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Mommy
Originaltitel: Mommy
Regissör: Xavier Dolan
År: 2014
Unge regissör Xavier Dolan använder filmens bildformat för att förstärka känslouttrycket (tror att det är därför) i sitt konstverk. Jag erkänner att en härlig känsla infinner sig när bilden för någon minut glider ut till fullformat. Men att i över två timmar plågas av ett bildformat av typ speglad mobiltelefon för att få någon minuts skön känsla vill vi inte uppleva igen. Bortsätt för min ”hang up” gällande bildformat-trixandet tycker jag att det här är ett ganska så bra psykologiskt drama. Handlingen skildrar problematiken kring en 15-16 årige (ser äldre ut) Steve (Antoine Olivier Pilon) som har ADHD diagnos. Och den konflikt som uppstår mellan honom hans mamma (Anne Dorval) och den kanadensiska vårdapparaten. Allt med en stammande granne Kyla (Suzanne Clément) som intressant ”sidekick”.
16:58 1/6 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Neon Demon
Originaltitel: The Neon Demon
Regissör: Nicolas Winding Refn
År: 2016
Genre: Drama, Thriller, Skräck
En film som är ånnu tramsigare än den modevärld det handlar om. Såg filmen Drive från 2011 för ett tag sen. Hyllade då regissör Nicolas Winding Refn högt (en av de bättre filmer jag sett). När jag nu ser detta (skapad fyra år senare av samme regissör) kraschar mina höga tankar om Refn för det här är nått av det värsta jag skådat, rent äckel. Det är nån slags Narkissos historia i tröttande neonsken. Löjeväckande och med total avsaknad av humor.
08:46 30/5 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Bang!
Originaltitel: Bang!
År: 1977
Vackra bilder. Foto är ju Troells grej. Bilderna målar ofta upp Hinders drömmar och fantasi. Magnus Hinder (kemilärare och musiker) är filmens huvudperson, bra och mysigt spelad av Håkan Serner. Det här var antagligen en mycket angelägen film för Jan Troell, men kanske inte för så många andra.
10:59 26/5 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Night on Earth
Originaltitel: Night on Earth
År: 1991
Genre: Drama, Komedi
Här blir det taxiåkande i två timmar. Snurrandet i taxibilar sker i fem olika västerländska storstäder och med fem olika chaufförer, å jag som hatar att åka taxi med pladdrande chaffisar. Här blir det dock ganska så nöjsamt för de olika stadsmiljöerna och dess stämningar förmedlas på ett kul ”Jarmuscht” sätt. Dialogerna som uppstår under taxiåkandet är spännande, kul och ibland realistiska. Ett intressant sätt att göra film är det. Har lite svårt att rangordna de fem episoderna men Corky (Winona Ryder) i LA-episoden är en skön typ. Jim Jarmusch står får regi, manus och produktion å tack för det.
10:17 24/5 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Rock'n roll för hela slanten
Originaltitel: Don't Knock the Rock
Regissör: Fred F Sears
År: 1956
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare
Föräldrar och politiker i amerikansk småstad är oroliga och nervösa över att stadens vita tonåringar ska drabbas av det onda mörkrets musik. Det är intrigen i den här rockrullen, alltså det vanliga upplägget. Såg nyligen föregångaren till det här ”Rock around the clock”. Så det ligger nära tillhands att jämföra filmerna. Jag plussar här för fortsatt rockande av Bill Haley och hans Comets (dock så är det lite mindre av dom i den här uppföljaren). Ett stort plus för inslagen med Little Richard och även för de många och roliga dansnumren. Förutom Little Richard finns flera dugliga rockare med i filmen. Obegripligt då är att man ger huvudrollen till en sångare och B-skådis som absolut inte va nån rockare och heller aldrig blev nån. Filmen kom ett knappt år efter ”Rock around the clock”.
21:46 22/5 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Rock Around the Clock
Originaltitel: Rock Around the Clock
Regissör: Fred F Sears
År: 1956
En bra exposé av det vita Amerikas tidiga reproduktionen av rock’n’roll kulturen. Det är Bill Haley and the Comets som är huvudaktörer (Comets är förresten väldans bra) men här finns också andra bra artistinslag, bl.a. den genom alla tider populära sånggruppen the Platters. En bortkommen och konstig intrig är invävd mellan filmens dans och musikinslag (men det får man väl ta). Dansnumren är proffsigt utförda bl.a. av tjusiga Lisa Gaye. Filmen spelades in redan 1955 och hade urpremiär i mars 1956. Ett kul tidsdokument är det.
21:44 22/5 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Rush
Originaltitel: Rush
Regissör: Ron Howard
År: 2013
Genre: Drama, Action
Mitt dåliga minne och lite brist på bilracing intresse gör att det här blir spännande ända in på slutet. Huvudpersoner är Niki Lauda (Daniel Brühl) och James Hunt (Chris Hemsworth). Två helt olika personligheter, det gäller det mesta utom att ratta bil. Regissör Ronald Howard målar ut detaljer och stämningar på ett härligt sätt. Härligt är också fotot och skådisarbetet när det gäller huvudrollerna.
13:59 20/5 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Blue in the Face
Originaltitel: Blue in the Face
Regissör: Wayne Wang, Paul Auster
År: 1995
Genre: Komedi
Möjligt att jag borde sett filmen ”Smoke” innan (det här är ju en uppföljare till den) men det har jag inte. Uppskattar ändå stort händelserna i och utanför AugiesTobak i Broklyn. Det är varmt och smart gjort. Lite extra kul blir det ju också som svensk att höra Lou Reeds dialog om hans ”amerikasyn på Sverige”. Dock är det tråkigt att filmens tekniskt nivån (det gäller bildkvalitén) är så dålig, detta gäller åtminstone den DVD utgåva jag kollade. Men soundtracket är i alla fall schysst.
10:18 6/5 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Ole dole doff
Originaltitel: Ole dole doff
År: 1968
En ångestbesatt lärare Sören (spelad av Per Oscarsson) är klassföreståndare för en mellanstadieklass (en 6a). Klassens elever och skolans fege och inkompetente rektor gör livet till ett helvete för Sören. I klassen är det ofta eleven Bengt som är katalysator för den enerverande miljön i klassrummet. Här handlar det om skolan, men ”Bengtar” finns många i samhället och på arbetsplatser. Dessvärre finns även gått om inkompetenta chefer gällande det beskrivna problemet. Filmen är från 60-talet men problemställningen verkar vara tidlös. Många plus för ett skickligt skådespel av Per Oscarsson (kanske hans livs bästa skådisinsats). Regissör Jan Troell är ju känd som mycket duglig Kameraman här syns dock inget av den talangen.
22:48 3/5 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Krigets barn
Originaltitel: Rebelle
Regissör: Kim Nguyen
År: 2012
Genre: Drama, Krig
Inledningen av filmen är fruktansvärd brutal och vidrig. 12 årige Komona kidnappas av rebeller och tvingas avrätta sina föräldrar. Filmen följer sen Komona i 2 år. Stor del av den tiden lever hon med rebellerna i en värd som domineras av Kalasjnikovs, droger, dödande och vidriga förhållanden. Av mar-drömmar och droger får hon då och då spök syner. Ruggiga upplevelser som ibland leder henne i positiv riktning. Filmen berättas från Komonas synvinkel och detta mycket skickligt av filmmakarna. Regissör är Kim Nguyen. Komona spelas av Rachel Mwanza. Rachel lär ha plockats direkt från Kinshasas slum till filminspelningarna, en ung tonårig som inte kunde läsa. Helt otroligt att hon gör rollen så fantastiskt bra. Säkert är det så att Kim Nguyen ska ha stor kred. för detta.
12:18 30/4 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Gimme Danger
Originaltitel: Gimme Danger
År: 2016
Jim Jarmusch berättar Iggy Pops och därmed också bandets the Stooges historia från uppkomsten sent 60-tal till återförening och slut 2003. Förresten är det väl mer Iggy Pop själv som berättar och det på ett fyndigt roligt sätt (här märks inga spår av ett hårt missbrukarliv). Jarmusch är mer dokument-erare. Filmen täcker även aktiviteter runt Iggy innan det att the Stooges bildandes och åren mellan å efter bandets kollapser. En intressant dokumentär om rockkultur är det och man behöver inte vara ett the Stooges eller Iggy Pop fan för att underhållas av filmen. Jarmusch berättar som vanligt med en hel del filmklipp från filmhistorien.
19:34 27/4 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Drive
Originaltitel: Drive
Regissör: Nicolas Winding Refn
År: 2011
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller
Huvudrollen här är en ej namngiven karaktär. En tystlåten, cool och smart kille som är en djävul på att ratta och mecka bilar. Han spelas avslappnat och smart av Ryan Gosling. Carey Mulligan spelar den snälla och söte grannen Irene, nästan lika tystlåten hon. Ett brottsdrama kan man nog kalla det och här finns de vanliga ingredienserna våld, rån och biljakter men allt är så snyggt och intelligent skapat så man baxnar. Inte trodde jag att en biljakt kunde vara njutbar. Varenda actionkliché är omkonstruerad till något som tidigare varit osett. Bravo regissör Nicolas Winding Refn.
14:40 26/4 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Dead Man
Originaltitel: Dead Man
År: 1995
Genre: Drama, Western, Fantasy
”Ingen” guidar William Blake till nästa nivå. En drömlik historia till orytmiskt gitarr-klingande. Svartvitt har ju funkat förr för J.J. men den här skulle ha gjort sig bättre i färg. Saknar även lite av den vanligtvis närvarande sköna magiska Jarmusch stämningen. Det här blev ju lite gnälligt, måste hitta nått positivt (jag är ju Jarmusch fan). Positivt 1/ Jarmusch fräschar upp westerngenren med sitt idérika tänkande Positivt 2/ Müllers filmfoto (trots färglöshet).
12:16 24/4 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Holy Smoke
Originaltitel: Holy Smoke
Regissör: Jane Campion
År: 1999
Genre: Drama, Komedi
Vilsen tjej som söker meningen med livet. Tjejen spelas av Kate Winset och det med beröm godkänt. Den andra huvudrollen har Harvey Keitel han spelar en ”sektav-programmerare” (värdens bästa sån enligt sig själv, men han kommer att bevisa att motsatsen råder) insatsen är godkänd (men utan beröm). Handlingen är lika spretig som Jane Campions egen regissörskarriär. Här har Campion stått för både regi och manus. Men det flummiga och förnedrande upplägget blir trots sin spretighet (eller tack vare) en riktig intressant film-upplevelse. Och fotot är alldeles lysande.
15:27 23/4 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Coffee and Cigarettes
Originaltitel: Coffee and Cigarettes
År: 2003
Film nr.: 20128
Jim Jarmusch är favorit. Här i detta episodfilmkoncept borrar Jarmusch som vanligt i en verklighet som ligger mellan de verkligt viktiga verkligheterna här i livet. Det hela berättas på ett mycket okomplicerat sätt. Men jag måste även tyvärr tycka att det här har varierad kvalitet, kanske inte så konstigt när det är hela 11 episoder som berättas. Plus blir det för Roberto Benigni (kort medverkan). Och plus för soundtracket. Båda dessa plus är ju även dom "som vanligt" i en Jarmusch produkt.
14:46 22/4 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Klippet
Originaltitel: Klippet
Regissör: Jan Halldoff
År: 1982
Genre: Drama, Komedi
En svensk truckerfilm! Och också Jan Halldoffs sista film. En film som många klankat på, t.ex. författaren till roman filmen bygger på. Han tyckte att filmatiseringen var så misslyckad att den krängt hans konstnärliga anseende, detta så grovt att han begärde skadestånd och visningsförbud på filmen. Även jag ser flera brister i filmatiseringen men vill absolut inte totalsåga och mitt i allt jämmer och elände gör nog Pierre Lindstedt sin karriärs främsta skådespelarinsats.
18:42 13/4 |  Fler kommentarer om >>

RustyFilms sidor