RustyFilm

Titel: Här har du ditt liv
Originaltitel: Här har du ditt liv
Regissör: Jan Troell
År: 1966
Bokförlaga f.f. Eywind Johnson. Regi och fantastiskt snyggt foto, Jan Troell. I berättelsen möter vi Olof Persson (Eddie Axberg) under hans 14e till 18e levnadsår (detta i tidigt 1900 tal). Vi får följa hans utveckling i arbetslivet, från ett flertal av dåtidens hårda kroppsarbeten till karamellförsäljare på biograf. Och från jungfru supen å jungfru ligget till tuff fackföreningsledare. Den nästan 3 timmar långa filmtiden gör det kanske lite tungt och segt men det är kul att se 60-talets skådisensemble med alla svenska stjärnor. DVDn jag kollade var av hög teknisk kvalitet, tydligen en mycket lyckad digital restaurering (detta bidrar till den höga poängen).
17:24 26/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Kvinnorna på sjätte våningen
Originaltitel: Les femmes du 6ème étage
Regissör: Philippe Le Guay
Genre: Drama, Komedi
Paris i början av 60-talet. Aktiemäklare med neurotisk fru bor och äger nått slags ”lägenhetshotell” av fransk typ. Takvåningen (6 trappor upp) är det livligaste tillhållet i huset. Här bor ett gäng tjänstefolk (spanska kvinnor) och det är trapporna som gäller, hissen är till för herrskapet på nb. Ja detta är miljön som denna komedi utspelas i och handlingen är av typ ”Pompös rik lär av ödmjuk fattig”. Det hela är förutsägbart och segt men ändå lite sevärt.
17:10 25/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Survivalist
Originaltitel: The Survivalist
Regissör: Stephen Fingleton
År: 2015
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction
Postapokalyptisk fiktion. Mellan de få aktörerna (lågbudget) råder ett rått och spänt tonläge. Sex byts mot mat osv. Men det är den spända stämningen som är filmens klo, och den byggs upp med en mycket knapp dialog och listigt manus. En mörk, minimalistisk och hyfsat realistisk historia är det och en riktig överlevare har koll på frissan.
13:56 23/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Dom i Nürnberg
Originaltitel: Judgment at Nuremberg
Regissör: Stanley Kramer
År: 1961
Andy Mann skrev manuset till det här. Som ide grund ligger den verkliga domarrättegången i Nürnberg -47. Det hela är mycket snyggt utfört. Stanley Kramer står för regin och många av dåtidens största skådisar finns med. Hela ensemblen får högt betyg av mig. Så i det hela en är det här en god filmupplevelse men kanske lite för lång för sitt eget bästa (speciellt mittpartiet).
10:43 21/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Catfish
Originaltitel: Catfish
Regissör: Henry Joost, Ariel Schulman
År: 2010
Antalet ”uppkopplade personer” globalt är ju enorm och möjligheten att vara anonym i sammanhanget stort. Den möjligheten kan locka till kontroll och manipulation av sin ”egen verklighet”. Det är just detta den här filmen handlar om. En sevärd dokumentär är det. Det finns nog gott om ”catfishs” där ute kanske filmmakarna själva ingår i den skaran, vem vet?
12:21 20/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Gräns
Originaltitel: Gräns
Regissör: Ali Abbasi
År: 2018
Genre: Drama, Romantik, Thriller, Fantasy
Tjejen som kan lukta känslor och gillar gå barfota i blöt skogsmossa, det är Tina det. Hennes egenskaper är ett lyft för den norrländska poliskåren (det är väl Norrland). Tina är nämligen tullpolis där. Vid en gränskontroll (Ålandsbåten) träffar hon Vore (en kille som är skumt lik henne själv). Trolskt tycke uppstår och de två anmärkningsvärda existenserna börjar umgås. Det är en ganska så spretig historia det här (en novell av John Ajuide Lindqvist är förlaga). Jag anar att Ali Abbasi teamet haft svårigheter att filmatisera detta. Här finns utredning av pedofilhärva, skum utplacering av ”bebisar” och en omtalad trolsk sexscen ute i urskogen där Tina utvecklar sin trollstav av typ Reva. Filmteamet här väl fått ihop den mycket fantasifulla sagan hyfsat men det är inget för min topplista
08:30 16/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Rötmånad
Originaltitel: Rötmånad
År: 1970
Genre: Komedi
Slapstick-komik, 60-tals frigjordhet och skön Stockholmsskärgård är ingredienserna och Janne Halldoff är anrättare. Även om det här inte är nått stort filmverk så plussar jag på nått poäng bara för att det är så rogivande med atmosfär och stämning från 60 talet.
18:44 14/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Saknaden
Originaltitel: Neljubov
Regissör: Andrej Zvjagintsev
År: 2017
"Andrej Zvjagintsev (regi, manus) beskriver här en totalt kärlekslös familj som lever i en Moskvaförort. Och det gör han på ett mästerligt sätt. Hatet som strålar mellan Zhenya och Boris (makarna) gör det här till den tyngsta ”feel bad”-filmen jag sett på länge. Hatet strålar tyvärr även mot deras 12-åriga son Alyosha. Bilderna på Alyosha gråtande i sitt pojkrum är starka och detta medan makarna är ute och ägnar sig åt sina respektive nya partners. Pojken väljer att fly lägenheten. Det är ett välgjort, provocerande och tungt dystert drama där endast inslaget med Ryska motsvarigheten till ”MissingPeople” står för lite mänsklighet och detta med militärisk disciplin.
10:49 14/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Heli
Originaltitel: Heli
Regissör: Amat Escalante
År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare
Ett mycket dystert drama som handlar om hur korruption och knarkhandel kommer att på verka en till synes skötsam familj nånstans ute i det mexikanska öken-landskapet. Skrämmande och störande övervåld och tortyr uppvisas. Snyggt foto ere men den bärande storyn saknar driv och känsla.
19:59 9/3 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Unga Astrid
Originaltitel: Unga Astrid
Regissör: Pernille Fischer Christensen
År: 2018
Snyggt berättad historia om den handlingskraftiga Astrid i en för mig okänd period av hennes liv (1923 – 1930 ~) (Ericsson va e. namnet under perioden). Astrid är snillrikt och magiskt gestaltad av Alba August (å hon har ju gott påbrå). Gillar här det snäva tidsintervallet för filmens handling men hoppas på fler ”episodfilmer” om hennes liv. Stoft finns ju garanterat för detta. Mycket nästan övermåttligt gripande är den här episoden iallafall. ”Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort” (Jonathan Lejonhjärta)
13:16 19/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Limits of Control
Originaltitel: The Limits of Control
År: 2009
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Svår kategoriserad film om en man som mest är ute och går i schysta miljöer. Snyggt foto av Christopher Doyles är det och regissör Jim Jarmusch brukar ju va ett fenomen på bildberättande här finns det dock inte så mycket att berätta men lugnt och stilla är det. Även soundtracket brukar va OK när Jarmusch styr, men den här filmen är ett undantag (rassligare än vanligt). Trots negativiteterna ovan så finns det även lite vanlig Jim Jarmusch magi över det hela, å Jarmusch magi gillas av mig. Kanske jag e jävaktig när jag betygsätter.
09:35 13/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Ghost Dog – Samurajens väg
Originaltitel: Ghost Dog – The Way of the Samurai
År: 1999
Genre: Drama, Kriminalare
En behaglig film. Framtoningen är lågmäld trots ett 10-tal dödsskjutningar, detta låter antagligen konstigt men det är just detta som är Jarmuschs storhet. Vilken historia som än berättas i hans filmer blir upplevelsen behagligt njutbar och ofta i ett långsamt tempo. Komiken är alltid närvarande och i denna film även en dos filosofi. Soundtracket väl avvägt.
09:32 13/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Lady Bird
Originaltitel: Lady Bird
Regissör: Greta Gerwig
År: 2017
Genre: Drama, Komedi
Klassisk typ av amerikansk gymnasie-skolfilm. Här finns alla anbefallda ingredienser. Töntig bästa kompis, fel pojkvän, lockad av den coole, påfrestande föräldrar, bruten vänskap, skolbal och lite kyrkliga aktiviteter. Lite tråkig och återhållsam regi av Greta Gerwig. Trotts brist på nyskapande så är det ändå hyfsat sevärt och ibland t.o.m. listigt och kul.
12:48 8/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Paterson
Originaltitel: Paterson
År: 2016
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Jarmusch bygger ju nästan alltid sina filmer med sköna och märkliga stämningsbilder. Så även här. Enformighet, sublima rutiner och mycket humor skapar basen för denna inåtvända och lite melankoliska berättelse. Paterson är både namn på staden detta utspelar sig i och huvudpersonen (spelad av Adam Driver). Runt Paterson och i Paterson går allt i ett tillbakalutat tempo. Övriga skådisar att hylla är Barry S Henley som barägaren Doc och Nellie som fåtöljliggare Marvin. Med Jim Jarmusch som regissör blir det som brukligt högt betyg.
08:15 4/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Only Lovers Left Alive
Originaltitel: Only Lovers Left Alive
År: 2013
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Skräck
En vampyrfilm, men egentligen inte för här skapar Jim Jarmusch en ny vinkling av genren. Det är tillbakalutat och coolt. Berättandet är fyndigt och detaljrikt. Vampyrerna uppträder relativt vardagligt med attityden -dagens människor har så mycket skit i blodomloppet att det inte duger till föda-. Istället handlar man kontrollerat blod från sjukhusen via langare. Jag gillar Jarmuschs berättarstil och val av soundtrack. (måste försöka hitta fler filmer av honom att kolla)
20:41 31/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Tribe
Originaltitel: Plemya
Regissör: Miroslav Slabosjpitskij
År: 2014
Genre: Drama, Kriminalare
Spelplats här är en internatskola för döva ungdomar i Ukraina (det är dessutom en ukrainsk filmproduktion). Filmen är helt utan talad dialog, textremsa och bakgrundsmusik. Endast miljöljud och teckenspråk, märkligt men det fungerar. Det bjuds på mycket plågsamma och obehagliga scener. Det handlar om våld, rån, sex, prostitution, abort och utsatthet, det är ju inga ovanliga komponenter i en dramatisk film men här blir allt egendomligt bisarrt
20:43 29/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: En man som skriker
Originaltitel: Un homme qui crie
Regissör: Mahamat-Saleh Haroun
År: 2010
Nä, nått skrik hördes inte från mannen, det va väl av typ inre. Förståeligt med ett inre skrik, för mannen i fråga var starkt belastad av förnedring och svek. Det hela är ett lugnt och stilla drama med en vibrerande oro i bakgrunden. En Afrikansk film inspelad iTchads huvudstad N’Djamena. (ovanligt filmval).
09:27 29/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Livet är stenkul
Originaltitel: Livet är stenkul
År: 1967
Film nr.: 20211
Halldoffs andra långfilm. Det här är klart inspirerat av popmusikfilmerna som började komma vid den här tiden (främst från England). En tunn historia som trots allt berättas vitalt. Kul att se Stockholmsbilderna från tiden (inspelat -66) allt ackompanjerat av Fabulous four (med Lalla Hansson).Hiten ”After all” ljuder ett flertal gånger.
17:09 24/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Myten eller Han snodde en blomma och fick springa för livet
Originaltitel: Myten eller Han snodde en blomma och fick springa för livet
År: 1966
Janne Halldoffs första långfilm. En bisarr fars. Så här 53 år senare är enda behållningen med detta de många 60-tals bilderna från söderns höjder och dess slum.
13:40 24/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Badarna
Originaltitel: Badarna
Regissör: Yngve Gamlin
År: 1968
Förlagan är en bokroman (titel ”Rök”, ff. Lars Ardelius). Ardelius står även för filmmanuset tillsammans med Yngve Gamlin. Manuset tar upp dramatiska ämnen som alkoholism, avveckling, otrohet och våldtäkt. Men p.g.a. återhållsam regi (Yngve Gamlin) blir utförandet ganska så halvdant vad gäller dramatik och uttryck. Kass filmmusik och väldigt lite bad ere oxå.
10:18 23/1 |  Fler kommentarer om >>

RustyFilms sidor