Betyg idag: 1 253 Besökare idag: 5 820

Titel: Brothers
Originaltitel: Brothers
Regissör: Jim Sheridan
År: 2009
Fantastiskt skådespel, framförallt Tobey.
18/4 2010 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Alice i Underlandet
Originaltitel: Alice in Wonderland
Regissör: Tim Burton
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Trist, inte särskilt originell annat än i grafisk utformning. Håller med om att American McGee's Alice hade varit en mycket roligare väg att gå. Jag börjar känna att Tim Burton har fastnat i gamla hjulspår nu.
24/3 2010 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Cell 211
Originaltitel: Celda 211
Regissör: Daniel Monzón
Genre: Drama, Action
Mycket tät stämning, en hel del oväntade vändningar och genuina karaktärer.
22/3 2010 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Wolfman
Originaltitel: The Wolfman
Regissör: Joe Johnston
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Visst, tematisk stämning och ett par sköna (men överspelade) roller. Men det är mest en förutsägbar och oraffinerad våldsorgie trots sin gotiska paketering. Uppenbart att filmmakarna lagt mest tid på att finslipa "cheap scares" ("BOOH!") snarare än manus eller karaktärer.
13/2 2010 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Table for Three
Originaltitel: Table for Three
Regissör: Michael Samonek
Genre: Komedi, Romantik
En film av samma klass som första bästa högstadiepjäs. Inte en trovärdig karaktär så långt ögat kan nå. Men visst, den har ett par tillfällen då man drar på smilbanden.
Titel: Legion
Originaltitel: Legion
Regissör: Scott Charles Stewart
Genre: Action, Thriller, Fantasy
Kunde varit okej, men den är rätt usel. Bortsett från bra ljudmix och snyggt foto (i inledningen) så finns det inte mycket. Manus är en slumpmässig ordning av inkonsekventa drabbningar (man kunde tolka det metaforiskt men... njae, tror inte det var avsikten). Logiken är helt försvunnen. I övrigt är det en vanlig "isolera en grupp människor på en plats medan övernaturliga fenomen attackerar", allt karbonkopia på vad som gjorts tidigare. Upptrappning och slut känns som om regissören tröttnade och gick hem så att crew fick avsluta på egen hand.
23/1 2010 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Law Abiding Citizen
Originaltitel: Law Abiding Citizen
Regissör: F Gary Gray
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
En till Se7en-kopia, inte helt utan meriter dock, med bra tempo och spänning. Man blir förstås lite trött när skurken tycks klara av att planera vad som helst. De flesta karaktärer i filmen är oerhört endimensionella, för övrigt.
24/10 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Surrogates
Originaltitel: Surrogates
Regissör: Jonathan Mostow
Film nr.: 72067
Förstår inte de negativa reaktionerna på den här. Det är inte en actionfilm, det är en scifi. Storyn är smårörig och det finns några tekniska dumheter i filmen (som alltid), men Bruce's karaktär har större djup än man förväntar sig, och det finns förstås gott om scifi-scener att gotta sig i.
13/10 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Surveillance
Originaltitel: Surveillance
Regissör: Jennifer Chambers Lynch
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium
Fånig twist och när alla karaktärer i filmen är irrationella och ruttna blir man bara trött.
16/9 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Gamer
Originaltitel: Gamer
Regissör: Mark Neveldine, Brian Taylor
Genre: Action, Thriller, Science Fiction
Mycket stilistisk och vad som är coolt är att filmen är gjord precis som världen den avspeglar - over-the-top, ryckig, brutal, kontroversiell. Hellre det än standard-action-filmning. Actionen är där inte för att underhålla, utan för att förskräcka (det finns bättre filmer för underhållningsaction). Enda trista är ett väldigt cheesy slut som inte passar med resten av filmen.
13/9 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Push
Originaltitel: Push
Regissör: Paul McGuigan
Genre: Action, Thriller, Science Fiction
Alltså, uppskattar man filmhantverk så borde man uppskatta Push. När andra filmer, e.g. Jumper, nöjer sig med dassiga skådisar och drivor av greenscreen/CGI så kör Push äkta miljöer, snyggt foto och intressanta karaktärer. Visst, manus var stundtals rörigt, men jag tycker det här var en mycket frisk och inspirerande fläkt. Synd att de bara använder amerikaner i huvudrollerna dock när de hade en hel skara duktiga kineser att välja från.
Titel: District 9
Originaltitel: District 9
Regissör: Neill Blomkamp
Genre: Action, Science Fiction
Som redan sagt, uppfriskande med icke-Hollywood, gillar doku-greppet skarpt, mycket bra effekter och en massa otpyiska scener för en scifi (vilket är bra, filmen överraskar!). Som nackdel skulle vara otydligheterna i början och slutet, men de kan vara avsiktliga.
29/8 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Pineapple Express
Originaltitel: Pineapple Express
Regissör: David Gordon Green
Genre: Komedi, Kriminalare, Thriller
Jag fattar inte stoner-rullar alls faktiskt. Det finns några ljuspunkter i form av klockrena dialoger och några roliga scener (fast de flesta är för mkt för att vara roliga). Resten av filmen är dock Seth som krystar "höööhöhh" och Franco som säger "yeaaah".
Titel: The Mist
Originaltitel: The Mist
Regissör: Frank Darabont
År: 2007
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction
Det mest skrämmande i filmen är hur människorna beter sig, inte monstren. En välgjord, tät, film med tungt slut.
30/7 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Mutant Chronicles
Originaltitel: Mutant Chronicles
Regissör: Simon Hunter
Genre: Action, Science Fiction, Fantasy
En svag fyra. Bra manus, bra repliker, bra rekvisita, men plågad av billiga effekter. Hade hellre sett en film mer trogen originalet, men samtidigt var världstolkningen de presenterade väldigt cool.
30/7 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Perfect Sleep
Originaltitel: The Perfect Sleep
Regissör: Jeremy Alter
Genre: Action
Stundtals välskriven, men känns ofta amatörmässig och med dåligt skådespeleri.
28/7 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Dolan's Cadillac
Originaltitel: Dolan's Cadillac
Regissör: Jeff Beesley
Genre: Thriller
Dåligt skådespeleri, men taffligt redigerat och skrivet. Känns som en film från några glada tonåringar med en videokamera som fått en stor budget.
10/7 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Rosa Pantern 2
Originaltitel: Pink Panther 2
Regissör: Harald Zwart
Genre: Komedi, Äventyr, Mysterium
Krystad som satan, Steve Martin är en mycket blek kopia. Jag hoppades på lite rolig slapstick men jag skrattade inte en enda gång :(
28/2 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Starship Troopers 2
Originaltitel: Starship Troopers 2: Hero of the Federation
Regissör: Phil Tippett
År: 2004
Genre: Action, Äventyr, Skräck, Science Fiction
Film nr.: 19879
Jag hade inte höga förväntningar, så den var inte så usel som jag trott. Stort minus för att den kändes så låg-budget i början, men effekterna blev inte lika pinsamma senare. Trist handling, men jag gillade den instängda kaptenen trots allt.
Titel: Saints and Soldiers
Originaltitel: Saints and Soldiers
Regissör: Ryan Little
År: 2003
Genre: Drama, Action, Äventyr, Krig
Film nr.: 20975
Innehållslös och oinspirerande skådespel. Varför gjorde de den? Den har inget överhuvudtaget att komma med som inte redan gjorts.

RipperDocs sidor
RipperDocs Betyg