KyLLo

Titel: My Happy Family
Originaltitel: Chemi Bednieri Ojakhi
Regissör: Nana Ekvtimishvili, Simon Gross
År: 2017
Välspelad, vardaglig och en otrolig närvaro. Kul att en mogen kvinna tillåts ta plats. Första tredjedelen eller halvan tyckte jag var riktigt bra, men att filmen sedan gick lite i stå och att den speciella humorn föll bort. Så betyget stannar vid en stark trea.
05:38 15/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: My Happy Family
Originaltitel: Chemi Bednieri Ojakhi
Regissör: Nana Ekvtimishvili, Simon Gross
År: 2017
Jag läste Vinicitys intryck om att georgier skulle ha svårt att lyssna på varandra. Det är den fjärde filmen jag sett från Georgien. Jag valde att specialstudera det i den här filmen. Det är ovanligt många frågeställningar i replikerna, och få som besvaras. Det kanske kan vara en orsak till uppfattningen. Men ser jag till sammanhangen finns det logiska förklaringar. Det är en del retoriska frågor som kan besvaras men som inte behöver besvaras. Det händer också att någon ställer flera frågor utan andrum. Jag uppfattar det som ett sätt att tänka högt och försöka samla sina tankar. Det kan vara att personen är orolig eller tankspridd. Sedan är det fall där den som får frågorna är upprörd och därför medvetet "stänger öronen" för allt som den inte vill höra. I något fall står personen i egna tankar och därför inte uppfattar frågan direkt. Så jag ser inte att någon har svårare att lyssna än i filmer från andra länder. När det ställs direkta frågor som den andra förväntas svara på, gör den också det. Sedan är människor och filmer olika. Att dra slutsatser om georgier utifrån en film är som om georgier skulle dra slutsatser om svenskar utifrån en svensk film.
05:36 15/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Ondskans mirakel
Originaltitel: No-Do
Regissör: Elio Quiroga
År: 2008
Genre: Skräck
Typisk spansk skräck, skulle jag säga. Lite övernaturligt, anknytning till barn, någon kriminalhistoria, ljus och effekter. Den här är ointressant och dåligt berättad. Kriminalarbetet ovanligt seriöst när det andra inte är det. Jag känner igen inslagen från andra (spanska) skräckfilmer, som nog alla är bättre utförda. En stark etta.
03:43 15/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Hindenburg
Originaltitel: Hindenburg: The Last Flight
Regissör: Philipp Kadelbach
År: 2011
Jag såg miniserien som är ca 3 timmar. Enligt IMDb ska det även finnas en filmversion (gissningsvis nedklippt) som bara är 106 min. Det är inget renodlat drama. De har använt de verkliga händelserna som grund och sedan fyllt ut den med intriger och spänning för att det inte ska bli så segt. Lite Titanic-inspirerad i stilen, om man bortser från spänningen. Jag tycker om att en stor del av handlingen utspelar sig ombord på luftskeppet. Fina och mysiga miljöer som ger känslan av att vara på ett kryssningsfartyg eller i en skybar. Manuset är lite ojämnt och skådisarna mediokra, vilket drar ned intrycket, men det är inte uselt. Effekterna är fullt godtagbara och den andra halvan är ganska intressant. Påkostad är relativt. Det är möjligt att den är påkostad för att vara en ganska okänd miniserie, men som jämförelse hade storfilmen Titanic (som är ungefär lika lång) snabbt omvandlat omkring 16 gånger högre budget. Betyget hamnar på gränsen mellan tvåa och trea, men jag väger över betyget till en svag trea.
03:11 15/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Man from the Future
Originaltitel: O Homem do Futuro
Regissör: Cláudio Torres
Genre: Komedi, Science Fiction, Fantasy
Annorlunda inledning, men resten är ensidigt, ganska fånigt och därmed inte särskilt intresseväckande. Känns inte som en tidsresefilm.
16:40 14/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Offer och gärningsmän
Originaltitel: Offer och gärningsmän
Regissör: Tomas Alfredson
År: 1999
Jag tyckte verkligen om serien Soldater i månsken av Alfredson/Östergren, men den här är jag kluven till. Det är fyra fristående historier. Jag gillar att det är vardagligt och vissa tragikomiska inslag. Klas Östergren har många småknasiga idéer. Thommy Berggren är mycket bra som en dryg arkitekt. Men historierna blir väldigt utdragna, enkelspåriga, deppiga och motbjudande. Jag tror att serien hade blivit bättre som svart komedi.
01:07 10/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Heartless
Originaltitel: Heartless
Regissör: Robert Markowitz
År: 2005
Genre: Drama, Komedi
Men var det någon som trodde att den skulle vara bra då? Det kanske var "Hon är snygg. Hon är smart. Hon är farlig." som lockade. Mjau!
23:14 9/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Snöflinga - Den vita gorillan
Originaltitel: Floquet de Neu
Regissör: Andrés G Schaer
Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr
Det unika är att den är spansk och inte amerikansk.
23:05 9/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: In Their Sleep
Originaltitel: Dans ton sommeil
Regissör: Caroline du Potet, Éric du Potet
År: 2010
Genre: Thriller, Skräck
Brutal, smärtsam och lite säregen. Fransk, så det är bra skådespelare för att vara skräck. Ett problem är dramaturgin, vilket gör det lätt att tappa koncentrationen. När det händer något går det undan, så det funkar inte att halvsova till den eller göra annat samtidigt, då riskerar man att missa något viktigt. Fotot är för mörkt. Jag är inte nöjd med utvecklingen heller, men det är en smaksak. Det är tydligen en syskonduo som ligger bakom manus och regi. Jag skulle nog dra mig för att övernatta hos dem.
03:40 9/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Basic Sanitation, the Movie
Originaltitel: Saneamento Básico, O Filme
Regissör: Jorge Furtado
År: 2007
Genre: Komedi
Inte riktigt min humor och jag tyckte inte att den höll hela vägen.
23:50 8/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Misogynist
Originaltitel: Misogynist
Regissör: Michael Matteo Rossi
Genre: Drama, Thriller
En märklig film som talar om hur kvinnan är överlägsen mannen samtidigt som atmosfären är väldigt grabbig och kvinnoförnedrande. Började som ett sebart psykologiskt kammardrama men med dålig ljudupptagning, sedan spårade det totalt. Helhetsbetyget är 1,5.
03:55 8/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Father's Chair
Originaltitel: A Cadeira do Pai
Regissör: Luciano Moura
År: 2012
Genre: Drama, Thriller
Intressant handling, men dålig dramaturgi gör filmen tråkig.
03:40 8/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Den vilda biljakten
Originaltitel: The Italian Job
Regissör: Peter Collinson
År: 1969
Genre: Komedi, Action, Kriminalare
Det är snyggt och intressanta miljöer. En del coola scener, som när de kör bil på arenataket. Men filmen är också rörig och stundtals fånig. Svårt att uppfatta handlingen.
01:10 8/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Tenebre
Originaltitel: Tenebre
Regissör: Dario Argento
År: 1982
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Det är äktheten och helheten som är bra i Argentos filmer. Ett självständigt manus som är intressant, inte helt förutsägbart och där skräcken byggs upp med tiden. Ofta innehåller filmerna viss mystik också, vilket är ovanligt i skräckgenren. Många skräckisar är kopior av andra eller ogenomtänkta hopkok som bara går ut på att försöka tjäna pengar på andras framgångar. Här syns det att det finns tanke och arbete bakom, även om förstås inte allt är nytt och unikt. Miljöer, scenografi, rekvisita, ljussättning och klippning. I dagens skräckfilmer används knappt ljus och naturliga färger, utan antingen är det nästan kolsvart mörker eller så är det pålagt färgfilter på linsen och digitala effekter. Många b-skräckfilmer har direkt störande klippning, vilket kan vara ett sätt att dölja något för publiken eller lura tittarna att den är mer händelserik och spännande än den egentligen är. Argento försöker inte dölja något annat än överraskningarna. Att det finns en viss trovärdighet eller verklighetsförankring tycker jag är viktigt. Många andra skräckisar är otroligt övernaturliga. Jag tycker om att skådisarna har lite karaktär och är intressanta att titta på. Det är inte strikt och stelt, utan finns en del dynamik och charm. Man känner igen Argentos stil, ändå har varje film sin prägel. Det går inte att säga att har man sett en så har man sett alla. Just att lyckas skapligt eller bra med många delar är ganska ovanligt i skräckgenren.
00:30 8/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Upp i det blå
Originaltitel: Upp i det blå
Regissör: Petter Lennstrand
År: 2016
Genre: Komedi, Familjefilm, Science Fiction
Jag såg den för egen del. Handlingen påminner som ett barnprogram. Det är för lågintellektuellt och osannolikt för mig, men som barnfilm är den ändå ganska originell. Det som överraskar mig mest och jag uppskattar mest är nog regin. Den känns mer klassisk än 2010-tal. Det är genomarbetat och tempot är återhållsamt. Öppningsscenen är fin. Ett par charmiga scener, annars tycker jag att det är dåligt med humor. Inte helt säker på om det går hem hos alla barn med det lägre tempot, den ganska seriösa framtoningen och längden. Lennstrand är ju något av en svensk muppfader. Ofta är figurerna antingen dryga och självsäkra eller försynta och osäkra.
21:17 6/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Big Bad Wolves
Originaltitel: Big Bad Wolves
Regissör: Aharon Keshales, Navot Papushado
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
BigQ: Du skriver inte hur gammal din far är. Han kanske är 46 år. :) Jag har sett ett annat omslag till filmen där de stavat "wolves" med två w. Det verkar ha varit en felstavning.
03:38 6/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Den nionde dagen
Originaltitel: Der Neunte Tag
Regissör: Volker Schlöndorff
År: 2004
Genre: Drama, Krig
Ett krigsdrama med ett annorlunda perspektiv. Otroligt välspelat, välgjort och intressant. Förmodligen bättre ju mindre man vet om den när man börjar titta. Jag tycker om att det inte bara är hårt arbete, dokument och order, utan att det man även kan ana andra och mer mänskliga sidor där under ytan. Matthes stirrande ögon, alltså. Han är bara så rätt i sin roll. Och sedan vilar det en del mystik kring Diehls rollperson. Rent generellt gillar jag verkligen Schlöndorffs regi, även i den här filmen, men just i början på koncentrationslägret är det inte lyckat med skakiga och suddiga närbilder.
02:38 6/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Butterfly's Dream
Originaltitel: Kelebegin rüyasi
Regissör: Yilmaz Erdogan
År: 2013
Jag brukar gilla turkiska filmer och har ett snitt från Turkiet på nästan 3,5. Men den här föll mig inte alls i smaken. Den är inte som en långfilm, utan mer som en utdragen tv-serie. Bara slätstruket och långtråkigt.
02:03 6/2 |  Fler kommentarer om >>

KyLLos sidor