Andra våningen

Originaltitel: The Dognapper
Regissör: David Hand
År: 1934
Genre: Komedi, Familjefilm
2 med ett plustecken för sågklingan. disneyfilmernas största styrka är förmänskligandet av döda föremål (till skillnad från äldre filmer som nöjer sig med att förmänskliga djur, och fleischerfilmer som snarast förmardrömsligar).
12:35 20/7 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Vi två
Originaltitel: Vi två
Regissör: John W Brunius
År: 1930
Film nr.: 120473
Bedrövlig men fascinerande. Jag uppskattar att the comic relief Erik (ännu inte Bullen) Berglund får ungefär 1/3 av speltiden och han spelar aldrig annat än berusad. Historien är så pass gammaldags att jag knappt sett något liknande i annan ljudfilm och det är svårt att förstå karaktärernas reaktioner. Ivan Hedqvists karaktär är riktigt skrämmande i sitt våldsamma fördömande, vilket blir desto märkligare i kombination med det långsamma trevande skådespeleriet (de kan inte ha varit vana vid replikläsning inför kamera). De som dröjer kvar mest i minnet är dock "barnen": Ragnar Falck som saknar vettig regi och knappast ger ett sympatiskt intryck men ändå känns verklig på något sätt, och Anne-Marie Brunius som är perfekt i sin roll.
22:25 19/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: På solsidan
Originaltitel: På solsidan
År: 1936
Ganska välskrivet: relativt genomtänkt psykologi (om än i grunden romcomlogik) som går bra ihop med den humoristiska tonen. Även skådespeleriet håller tillräcklig nivå för att ge filmen en allmän gångbarhet, och Ingrid Bergman tillför det lilla extra och säkrar trean.
12:17 2/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Två år i varje klass
Originaltitel: Två år i varje klass
Regissör: Sigurd Wallén
År: 1938
Det finns mycket bra med denna film. Bara brödernas och systerns hårdhänta tag mot varandra är rätt befriande, och att de allihop i syskonskaran förblir ganska så oartade och självsvåldiga hela vägen. Sedan är de riktigt duktiga också, barnskådisarna, och riktiga karaktärer. Tänk om man haft Nils Hallberg och Sven-Eric Gamble som klasskompisar, det hade garanterat lyst upp skoltiden.
21:45 1/2 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Äntligen söndag!
Originaltitel: Vivement dimanche!
Regissör: François Truffaut
År: 1983
Genre: Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium
En film som visar Fanny Ardant i alla möjliga vinklar när hon går runt och spionerar och spelar teater i olika eleganta kläder och frisyrer. Fullkomligt briljant idé och en sådan film kan omöjligen bli för lång.
21:50 11/1 |  Fler kommentarer om >>
Titel: En underbar jävla jul
Originaltitel: En underbar jävla jul
Regissör: Helena Bergström
År: 2015
Genre: Komedi
Det är lite neggo att skriva ett uppsats om varför en film ba' är neeeej! vilket tigger om att göras i det här fallet. För att ignorera detta och istället lyfta fram något positivt: de för all del simpelt komiska replikerna som Inga Landgré tilldelats, fick mig någon gång att le.
23/12 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Herre med portfölj
Originaltitel: Herre med portfölj
Regissör: Ragnar Arvedson
Genre: Drama, Romantik
Vad är en typisk svensk 40-talsfilm? Se den här för att få svaret. Nu är det också den evigt återkommande historien om den 40-årskrisande stadgade mannen och den unga kvinnan som söker en "mogen" partner, och den görs knappast på något spännande eller anmärkningsvärt sätt här. Tvärtom är Björlins insats skakig och Rydebergs karaktär brister något i konsekvens. Jag gillar dock Irma Christensen generellt och tycker hennes karaktär i den här filmen är något engagerande. Inhoppen av Widgren, Järrel, Ekerot och Kjellin gav också något av liv till det hela, även om de knappast har någon enda enskild scen som är värd att minnas. Mycket svag tvåa.
20/11 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Hemtrevnad i kasern
Originaltitel: Hemtrevnad i kasern
Regissör: Gösta Rodin
År: 1941
Genre: Komedi
Gemytligt och inte den allra lägsta kvalitetsnivån, men tempot havererar när revyn drar igång med tråkig humor och utdragna stå-och-sjunganummer inklusive en efterhängsen operasångare, samtidigt som Annalisas gullighet exploateras snäppet för mycket. Björn Berglund var aldrig lyckad som romantisk figur i gamla filmer, men här är han nästan uppseendeväckande ocharmig och otrevlig. Bäst var nog Rut Holm och hennes stammande fästman. En liten bit kvar till tvåan.
15/11 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Lev farligt
Originaltitel: Lev farligt
Regissör: Lauritz Falk
År: 1944
Det absolut bästa med den här filmen är att man får se Gunnar Björnstrand i en ovanligt stor och seriös roll med tanke på hur ung han är. Och han gör den bra: det är svårt att inte hålla på hans karaktär, huvudskurk eller inte. Elof Ahrles begränsade talang som actionskådis blir dock så påtaglig i filmen att det skriker kalkon.
3/10 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Kalle Karlsson från Jularbo
Originaltitel: Kalle Karlsson från Jularbo
Regissör: Ivar Johansson
År: 1952
Det finns många brister, där den största är själva musiken (och hur musicerandet skildras) som inte avspeglar Jularbos utveckling och bredd som musiker. Men jag känner ändå att det finns en gapande tomrum som den här filmen fyller. En tvåa får den, även om filmupplevelsen snarare var trea.
28/9 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Nygifta
Originaltitel: Nygifta
Regissör: Sigurd Wallén
År: 1941
Låt er inte luras av Lagerwall och Järrel i rollistan: manuset är fantasilöst och tråkigt och bygger på en idealiserad borgerlig tillvaro från sekelskiftet. Exakt sådana här filmer (om än utan ljud och behagligt nog kortare) gjordes redan på 1910-talet och var verkligen uttjatade vid det här laget. Och inte konstigt att den 30-årige huvudpersonen ansågs ung när mansidealet är en 60-årig skallig direktörsgubbe. Om ni ska se en sådan här film, så passa då på att åtminstone se en som faktiskt är rolig, till exempel Rena rama sanningen.
25/9 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Tärningen är kastad
Originaltitel: Tärningen är kastad
Regissör: Rolf Husberg
År: 1960
Genre: Kriminalare, Thriller
Filmen har flera förtjänster, t ex den fina skildringen av de tres gäng (städtanten, poeten och turistguiden), spänningen som upprätthålls med alla cigaretter som rör sig kors och tvärs, Jan Malmsjös karaktär och genomtänkt foto i största allmänhet. Den har också några svagheter, främst Åke Falcks bristande skådespeleri. Men inget av detta gör så mycket till och från till det faktum att det är det gamla vanliga deckartråkeriet.
23/9 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Den osynliga muren
Originaltitel: Den osynliga muren
År: 1944
Om Erik Hell och irma Christenson är anonyma figurer i rollistorna, så inte efter att man sett den här filmen.
22/9 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Det brinner en eld
Originaltitel: Det brinner en eld
Genre: Drama, Krig
Åh, Inga Tidblad klarade ju inte alls att bära upp rollen av fängslande primadonna, och Lars Hansson skulle jag aldrig kalla "skicklig skådis". På det hela taget ett lite barnsligt manus där skådisarna skulle romantisera sig själva. Den ende som jag var villig att köpa var Victor Sjöström i rollen som teaterdirektör. Annars var upplägget till en början lovande, och visst kändes det en del, i och med den yttre handlingen.
18/9 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Kungsgatan
Originaltitel: Kungsgatan
Regissör: Gösta Cederlund
År: 1943
The proletärförfattian roots of the Swedish sin... Trogen boken ända till de sista ca 5 minuterna, och trots allt det rusas igenom händelserna blir det en stark film. Helt rätt personer i huvudrollerna, ja i alla roller. Lite imponerad.
13/9 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Klarar Bananen Biffen?
Originaltitel: Klarar Bananen Biffen?
År: 1957
Genre: Komedi
Grönbergs och Söderbloms gångstil är nog för att motivera hela filmen. Den har en lättsam värme (personifierad i Söderblom) som verkligen inte finns i dagens svenska film och en hel del småskojiga inslag.
Titel: Flottans muntergökar
Originaltitel: Flottans muntergökar
År: 1955
Genre: Komedi
Utifrån devisen more is more (kolla bara in rollistan) lyckas Svensk Talfilm här leverera något som möjligen kan vara sevärt, trots den irriterande grejen med karltokiga exotiska kvinnor (jag klagar dock inte på Vickie Hendersons nummer). Bäst är Marianne Löfgren, som lyckas skapa en oväntad trovärdighet åt sin trångsynta moderskaraktär (filmen är givetvis avgrundslikt misogyn).
Titel: Flottare med färg
Originaltitel: Flottare med färg
År: 1952
Filmen är väl inte alltför irriterande, men det är något väldigt godtyckligt och oproffsigt över det hela som måste bero på att manuset är på ungefär samma nivå som regin. Efter att ha sett den tänkte jag tvåa, men ett dygn senare kan jag inte se någon anledning för någon att titta på den. Skulle möjligen vara att det är en av mycket få filmer med den karaktärsfulla Erna Groth.
Titel: Melodin från Gamla stan
Originaltitel: Melodin från Gamla stan
År: 1939
Genre: Komedi
Lullar på lite småtrevligt men mycket lättglömd. Svag tvåa.
Titel: Kanske en gentleman
Originaltitel: Kanske en gentleman
År: 1951
Genre: Drama, Komedi
Inte tillräckligt roligt under resans gång för att det ska vara värt att stå ut med den unkna eftersmaken av denna förutsägbara och stereotypa historia.

Andra våningens sidor
Andra våningens Betyg