Betyg idag: 1 218 Besökare idag: 4 266

Originaltitel: Thor: The Dark World
Regissör: Alan Taylor
År: 2013
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Kanske bästa urspårningen någonsin som inleddes när Tord hängde upp hammaren. Bokstavligen. Synd att den var hiskeligt usel tills dess.
23/9 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Safe House
Originaltitel: Safe House
Regissör: Daniel Espinosa
År: 2012
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium
9 namngivna män, 2 kvinnor. De senare delade inte en bildruta. Fräscht!
15/12 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Yesterday – andra världskriget
Originaltitel: All This and World War II
Regissör: Susan Winslow
År: 1976
Genre: Krig
Inte genomförd i något särskilt lärobildande format. Men filmen sköter iaf kronologin snyggt och det är intressant att samlat se hur viktiga skeenden under kriget porträtterats i film. Och soundtracket är ju - needless to say - en fröjd.
11/9 2012 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Barneys många liv - En inte helt sann historia
Originaltitel: Barney's Version
Regissör: Richard J Lewis
År: 2010
misslonely droppar den bästa recensionen i hennaminne!
Titel: Riddarfalken från Malta
Originaltitel: The Maltese Falcon
Regissör: John Huston
År: 1941
Genre: Kriminalare, Mysterium, Film-Noir
Ganska spännande och med bra skådespeleri. Men var det bara jag, eller var den rätt bedrövligt klippt?
20/6 2011 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Soluppgång
Originaltitel: Sunrise: A Song of Two Humans
Regissör: F W Murnau
År: 1927
Genre: Drama, Romantik, Stumfilm
Första och sista 20 minuterna är magiska. Dryga timmen däremellan ger jag dock inte mycket för.
20/12 2010 |  Fler kommentarer om >>
Titel: I’m Here
Originaltitel: I’m Here
Regissör: Spike Jonze
År: 2010
Vackert foto och helmysig musik. Men särskild tagen av kärlekshistorien är jag icke. Blir en trea mycket tack vare gratis distribution via en snygg hemsida (imheremovie.com)
19/5 2010 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Så går det till i krig
Originaltitel: The General
Regissör: Buster Keaton, Clyde Bruckman
År: 1926
Genre: Komedi, Action, Romantik, Krig, Stumfilm
SJ borde anställa ett gäng Johnny Grays så kanske det inte skulle bli lika mycket förseningar. Skojjig och proppfull med underbara och livsfarliga stuntscener från Keaton.
17/5 2010 |  Fler kommentarer om >>
Titel: One Piece Movie 7 - Karakuri Castle's Mecha Giant Soldier
Originaltitel: Karakuri Shiro no Mecha Kyohei
Regissör: Kônosuke Uda
År: 2006
Genre: Komedi, Action, Science Fiction, Fantasy
Boing-boing effekt i sanning.. Lite kul men ändå hentai-varning. Antagonisterna är största fjollorna och favoriten Chopper har inte sin vanliga röst. Nä, då föredrog jag den mörka tonen i film nummer 6.
16/2 2010 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Coraline och spegelns hemlighet
Originaltitel: Coraline
Regissör: Henry Selick
År: 2009
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
En visuell fest! Jag är rätt svag för sån här mörk, gotisk fantasy.
18/11 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Nyckeln till frihet
Originaltitel: The Shawshank Redemption
Regissör: Frank Darabont
År: 1994
Genre: Drama, Kriminalare
Är den dålig?: Absolut inte! Är det världens bästa film genom tiderna?: Långt ifrån (i min mening ;)
25/8 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: De misstänkta
Originaltitel: The Usual Suspects
Regissör: Bryan Singer
År: 1995
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium
Damn you Peter Griffin! Men var det verkligen så otippat? Tydligen eftersom den är så populär... För mig blir det iaf inte mer än en stark trea. Är ju hur som helst en bra heist-rulle med begåvad line-up.
27/7 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Others
Originaltitel: The Others
Regissör: Alejandro Amenábar
År: 2001
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Mysterium
Slutet gjorde filmen! Vad som förstör är när man ser parodier (Scary Movie III i det här fallet) innan originalet och kommer på sig själv med att garva mitt i helläskiga scener. Även om jag ogillar att meddela att en film slutar oväntat måste jag ge en stor eloge för den redan nämnda twisten. Jag visste att nått skulle komma så satt och grunna på olika varianter men blev ändå helt perplex av slutet.
26/7 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Bang, Bang... You're Dead
Originaltitel: Bang Bang You're Dead
Regissör: Guy Ferland
År: 2002
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Hade väl för höga förväntningar, men fann inte alls den här rullen som nått speciellt. Just den amerikanska high school-hierarkin är nått som alltid får det att vända sig i magen på mig.. Absolut ett bra budskap men sliskigt framför tyvärr. Betydligt bättre film om läskigheter på skolan skulle jag säga är Die Welle. Men det är säkert bara för det råa, tyska språket ;)
25/7 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Lion at World's End
Originaltitel: The Lion at World's End
Regissör: Bill Travers
År: 1971
Förvånandsvärt välgjord dokumentär får jag säga. Öppnar lite svagt med fjantiga ljudeffekter som hör hemma i nå skolprojekt från mellanstadiet och några scener som känns stelt 'stageade'. Men det ordnar snabbt upp sig och blir en riktigt rörande film. Vem kan inte älska Christian the Lion?! Finns många underbara stycken där det inte undgår att man drar på smilbanden rejält. Det är mycket informativt och jag uppskattar verkligen hur stenhårt den håller på kronologin. Helt OK foto och grymt redigering med den budget man kan föreställa sig. Det faktum att den gjordes i ett väldigt ädelt syfte drar ju inte heller ner helhetsintrycket. Jag vill även slänga in ett extra plus för ett härligt soundtrack!
25/7 2009 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Förföljaren
Originaltitel: The Searchers
Regissör: John Ford
År: 1956
Genre: Drama, Äventyr, Western
Rekommenderad 4:a? "Yeah, that'll be the day!" Överdrivet svamlig och en onödigt blödig upplösning.. Nu var Waynes karaktär väldigt svår att gilla,men visst är det ju en rejäl karl det där. Ingen stark trea men en stabil. Spännande och välgjort!
Titel: August Rush
Originaltitel: August Rush
Regissör: Kirsten Sheridan
År: 2007
Genre: Drama, Romantik
Nej, stor besvikelse på denna. Kändes alldeles för Disney goes pop-rock. Cheesy och förutsägbart! Det är ingen svag tvåa för musiken är inte dålig (bortsett från farsans band, wtf) och vissa scener har lite magi över sig. Men trots allt hard core sagogull förblir känslan för den oäkta storyn oangenäm. Toppa detta med rätt bleka skådisar och ett lågt betyg är ett faktum. Men visst, det är en OK feel-good rulle för hela familjen. Bättre musikaler från -07: Once eller ännu hellre Across the Universe.
Titel: Singin' in the Rain
Originaltitel: Singin' in the Rain
Regissör: Gene Kelly, Stanley Donen
År: 1952
Genre: Komedi, Romantik
Överträffade definitivt mina förväntningar! Imponerande dansscener och bra skådespelarinsatser. Tycker helt klart Donald O'Connor snor showen som birollen Cosmo men även Debbie Reynolds som inte ens var fyllda 20 år gör ett sjukt bra jobb. Grym feel good-varning på denna filmen. Det finns dock ett par riktigt onödiga scener som bara blir, ja onödigt, långa och dessa drar ner betyget till en stabil 4:a. Men stort underhållningsvärde med schyssta sångnummer, klockren dans (!) och en härlig dos humor. - What do you think I am, dumb or something? =D

Pussyffs sidor
Pussyffs Betyg