Chrille81

Titel: The Age of Shadows
Originaltitel: Mil-jeong
Regissör: Kim Ji-woon
Genre: Drama, Action, Thriller
Galet pepp på en ny från en utav de starkaste regisörerna just nu, A Bitterweet Life är i en klass för sig själv så förväntningarna är höga, får en trea sålänge ;)
12/6 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Den sista striden
Originaltitel: Le dernier combat
Regissör: Luc Besson
År: 1983
Genre: Science Fiction
En jävla fröjd helt enkelt, från början tll slut!
26/5 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Titan
Originaltitel: The Titan
Regissör: Lennart Ruff
År: 2018
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction
"Do you have any kids?" "No" "Then fuck you!" Sen stängde jag av. Säger väl det mesta om detta skräp.
Titel: Thor: Ragnarök
Originaltitel: Thor: Ragnarok
Regissör: Taika Waititi
Genre: Komedi, Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Lite för löjlig, och inte på ett GotG sätt, vad fan gjorde dem med Korg? Helt förstört hans karaktär, ett tips är att se Planet Hulk som bygger på ungefär hälften av samma story som här.
12/1 2018 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Jumanji: Welcome to the Jungle
Originaltitel: Jumanji: Welcome to the Jungle
Regissör: Jake Kasdan
Genre: Komedi, Familjefilm, Action, Äventyr, Fantasy
Fick en etta, betyget är baserat på 5min sedda...
Titel: Mother!
Originaltitel: Mother!
Regissör: Darren Aronofsky
Genre: Drama, Skräck, Mysterium
Makalös känsla som ingriper, har inte klarat att se mer efter han lämnade huset med henne ensam dock, får en fyra hittills.
7/12 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Brawl in Cell Block 99
Originaltitel: Brawl in Cell Block 99
Regissör: S Craig Zahler
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Riktigt bra, satt och njöt av en badass Vince Vaughn lätt i Bronson-klass. Efter sett & gillat Bone Tomahawk, visste jag lite vad som vänta och fimstilen är väldigt direkt och fysisk vilket passar en sådan här hämmnar-rulle perfekt. Trevliga återseende med Udo Kier & Don Johnson gör det ännu bättre. Bronson Approved!
15/10 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: It Comes at Night
Originaltitel: It Comes at Night
Regissör: Trey Edward Shults
Genre: Skräck, Mysterium
Gissar att Titeln är medvetet missvisande, utan att veta något förväntar sig nog de flesta på något övernaturligt väsen. Trevlig fim som lyckas bygga en tät atmosfär utan. Finns en del bra liknande filmer inom genren.
Titel: Gold
Originaltitel: Gold
Regissör: Stephen Gaghan
Genre: Drama, Thriller, Äventyr
Började lite småryckigt innan man kom in det lite flummiga filmspråket, med en Cohen raspandes i bakgrunden. Lite trist med en McConaughey som gör samma roll som vanligt även om jag tycker om honom som skådis. Bra tempo, -med ett härligt foto från Venezuela- upp till ett bra slut! Gillade skådisen som McConaughey spelade mot, lite stel ibland med varm och naturlig också, duktig iaf. Sevärd!
30/4 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Godzilla Resurgence
Originaltitel: Shin Gojira
Regissör: Hideaki Anno, Shinji Higuchi
Genre: Drama, Action, Äventyr, Skräck, Science Fiction
Varit galet sugen på denna, det är japsarnas monster, och dom gör det bäst. Snygg och lite lagom skönt B precis som det ska vara. Låt jänkarna göra sina själlösa CGI versioner bäst de vill, här har vi hjärta och en uppenbar lekfullhet genom hela. Störde mig på engelsk-pratandet och det konstanta flörtandet med US.
Titel: Arrival
Originaltitel: Arrival
Regissör: Denis Villeneuve
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium
Ett dåligt skrivit sömnpiller med samma jävla manus som till alla andra Sci-Fi i modern tid där mänskligheten alltid antar det värsta...Ingenting förklaras. Zzzz...
15/1 2017 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Bone Tomahawk
Originaltitel: Bone Tomahawk
Regissör: S Craig Zahler
År: 2015
Genre: Drama, Thriller, Äventyr, Western, Skräck
Välidigt trevlig Western med en skön Kurtan som vanligt, bra tempo och riktigt skitig som ger en realistisk känsla. Imponerande regidebut också av Zahler! Vildingarna är riktigt badass, rekommenderas!
6/11 2016 |  Fler kommentarer om >>
Titel: The Raid – Uppgörelsen
Originaltitel: Serbuan maut
Regissör: Gareth Evans
År: 2011
Genre: Action, Kriminalare, Thriller
Lite nyskapande i en annans ljummen genre, riktigt bra!
19/7 2016 |  Fler kommentarer om >>
Titel: American Sniper
Originaltitel: American Sniper
Regissör: Clint Eastwood
Genre: Drama, Action, Krig
Filmen kör enligt Amerika-är-bäst mallen, och ifrågasättningarna om krig och vi mot dem ligger som en slöja filmen igenom, men den lyfts aldrig. Så det blir poänglöst, och blir bara en osmaklig rekryteringsvideo åt USA:s försvar. Filmen som helhet är en smärtsam upplevelse. Eastwood vejer ifrån allt som möjligen skulle kunna tolkas som "oamerikanskt", poätreringen av Kyle och hans följeslagare är endast som hårt arbetande, lojala hjältar som vi är skyldiga våra hjärtan och sinnen. Djupet ligger vid meningar som ”vi är här för att skydda vårat älskade Amerika” Inskränkt och tragiskt. Ingen tanke ges åt att det är ett olagligt krig, att det som inträffade inte var mer än en obefogad (som krig alltid är) invasion, att majoriteten av de hundratusentals irakier som dödades i kriget var fredsälskande civila, och inte terrorister som hade som avsikt att förstöra Amerika.
Titel: Ms. 45
Originaltitel: Ms. 45
Regissör: Abel Ferrara
År: 1981
Genre: Drama, Kriminalare
Enkel premiss, och lätt den bästa rape-revenge filmen, om en stum sömmerska som hittar sitt kall, som är att rensa upp bland manssläktet -ordentligt i ett ett hårt och skitigt New York, efter blivit våldtagen två gånger under samma dag. Att det här skulle vara en kvinnlig motsvarighet till Death Wish (1974) råder inget tvivel om. Riktigt rå, som att vänta av Ferrara (Bad Liutenant) Stilsäker och väldigt trevlig, som osar kult. 1981 alltså, vilket filmår!
Titel: Snobben och Karl firar jul
Originaltitel: A Charlie Brown Christmas
Regissör: Bill Melendez
År: 1965
Genre: Familjefilm
Oh, Charlie Brown. En fin liten julfilm som verkligen inbringar julstämmning, med många sunda poänger och frågeställningar gällande tex överkommersialisering...borde vara ett stående inslag på Julafton.
21/12 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Fury
Originaltitel: Fury
Regissör: David Ayer
Genre: Drama, Action, Krig
Äntligen en schysst krigsrulle ur en stridsvagns perspektiv, dock ganska ojämn. Att se en liten Sherman gå upp mot en Tiger i denna är en fröjd!
29/11 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Edge of Tomorrow
Originaltitel: Edge of Tomorrow
Regissör: Doug Liman
Genre: Action, Science Fiction
Amerikanskproducerat utan en massa flaggviftande? Har nypt mig flera gånger i armen redan men det verkar vara på riktigt. Trevlig Sci-Fi med tidshopp & mechs i härligt tempo. Kul och se!
Titel: Snowpiercer
Originaltitel: Snowpiercer
Regissör: Bong Joon-ho
År: 2013
Genre: Drama, Action, Science Fiction
Helt fantastiskt. En Cinemagrafisk mikrokosmisk skildring av samhället. Är man intresserad av samhällsstruktur och man inte är så naiv och tro att vi lever i en värld med likat värde, tänk er 1984 och Djurfarmen titta på den här filmen för en kurs i människans natur. Från början till slut ser man en småskalig skildring av samhället från det mest grundläggande proletariatets nivå, ända upp till eliten, i perfekt ordning. Så briljant i sin enkelhet att man andvänder sig utav ett tåg. Och vi ser utvecklingen av civilisationen från enkla början till vetenskap, utbildning, kvalitet, lyx, sedan hedonism, slöseri och slutlig undergång, i exakt den ordningen. Joon-Ho Bong sttår för regi och han råkar vara en favorit. (The Host, Memories of Murder, Mother) Det är såhär man göra en transition in på en annan marknad och kultur, man är trogen sin vision. Mycket bra, hela vägen och sjukt spnnande. Och att Kang-ho Song får prata Koreanska och inte någon tafflig engelska är väldigt trevligt :)
25/7 2014 |  Fler kommentarer om >>

Chrille81s sidor