johansk8

Titel: Jack Reacher
Originaltitel: Jack Reacher
Regissör: Christopher McQuarrie
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Birollen spelas av Rosamund Pike (Die Another Day) och det är en av 2012 års sämsta prestationer. Många logiska luckor och märklig ton (den låtsas vara en konspirationsthriller men landad i något mycket mindre).
12/1 2014 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Straw Dogs
Originaltitel: Straw Dogs
Regissör: Sam Peckinpah
År: 1971
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Peckinpah... Få har väl lyckats klippa sina filmer så dåligt som han, få till så dåliga skådespelarprestationer och överlasta filmerna med symbolik samt i allmänhet misslyckas med att skapa någon slags trovärdighet. Sista 30 är bra.
25/8 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Jakten
Originaltitel: Jagten
Regissör: Thomas Vinterberg
År: 2012
En film som från första till sista bildruta är genomtänkt. Oförutsägbar, nyanserad, snygg. Mikkelsen är grym.
25/8 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Side Effects
Originaltitel: Side Effects
Regissör: Steven Soderbergh
År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Har sett en timme in. Går verkligen upp och ned, finns ett intressant korn men det är rätt stelt berättat. Och visst känns det som om att storyn är konstruerad.
24/8 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Du gör mig galen!
Originaltitel: Silver Linings Playbook
Regissör: David O Russell
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Börjar skitdåligt, och rätt jobbigt i all svärta, men äter sig in på ett snyggt sätt. Rapp dialog, bra karaktärsutveckling, suverän manlig huvudroll.
23/8 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Zero Dark Thirty
Originaltitel: Zero Dark Thirty
Regissör: Kathryn Bigelow
Genre: Drama, Action, Thriller
Kul att se mycket handlar om informationsinsamlingen innan Attacken mot bin laden. Själva attacken Är rätt trist. Men det kan bero på att jag läst Owens "Ingen lätt dag" där bin Ladens sista andetag skildras.
23/8 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Beau travail
Originaltitel: Beau travail
Regissör: Claire Denis
År: 1999
Lite Wim Wenders Himmel över Berlin, vilket är stor komplimang. Rytmisk rulle, jag bara säger det. Kroppar, dans
17/8 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Iron Man 2
Originaltitel: Iron Man 2
Regissör: Jon Favreau
År: 2010
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Rätt segt å ingen story.
Titel: Kyss mig
Originaltitel: Kyss mig
Regissör: Alexandra-Therese Keining
År: 2011
Genre: Drama, Romantik
Lite såsigt å replikerna sitter inte alltid gjutet. Förutsägbar är den oxå. Men Ruth Vega har en fin aura och Liv Mjönes är fin. Deras samspel funkar ypperligt stundtals. Bäst är ändå fotot, det är en thriller i sig å håller mig kvar hela rullen.
Titel: Django Unchained
Originaltitel: Django Unchained
Regissör: Quentin Tarantino
Genre: Drama, Western
Rakt på, en del action och en del kul. Ett häng bra filmiska grepp och snygga bilder.
Titel: This Is 40
Originaltitel: This Is 40
Regissör: Judd Apatow
Genre: Komedi
Detta är alltså På smällen 2. Skillnaden mellan originalet och denna är främst att en av dem har en story och den andre saknar en story.
Titel: Killing Them Softly
Originaltitel: Killing Them Softly
Regissör: Andrew Dominik
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Dålig humor, för rå och med en kvävande storpolitisk fond. Kass musik. Lustig ton. I sina bästa stunder är den lite Maffiabröder. Men detta är för schizofrent och ogenomtänkt. Mycket stil, lite story.
Titel: The Cooler
Originaltitel: The Cooler
Regissör: Wayne Kramer
År: 2003
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Underbart med jazzen, William H Macy och även Baldwin. En fin skildring av spel å dobbel.
26/4 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Funny People
Originaltitel: Funny People
Regissör: Judd Apatow
År: 2009
Genre: Drama, Komedi
Måste vara Adam Sandlers bästa roll. Ever.
14/4 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: All the Boys Love Mandy Lane
Originaltitel: All the Boys Love Mandy Lane
Regissör: Jonathan Levine
År: 2006
Genre: Romantik, Thriller, Skräck, Mysterium
I sina bästa stunder påminner den om Motorsågsmassakern blandat med The Great Ecstacy of Robert Carmichael.
12/4 2013 |  Fler kommentarer om >>
Titel: Sommaren med Göran
Originaltitel: Sommaren med Göran
Regissör: Staffan Lindberg
År: 2009
Genre: Komedi, Romantik
Det är dåligt spelat, konstigt klippt, svagt dramaturgiskt och löjligt musiksatt. Vad är det för jävla förväxlingar de råkar ut för? Men framförallt är det riktigt jävla bottenlöst uselt skådespel. Men väldigt trivsamt i sitt genomgoda uppsåt.
Titel: Robin Hood
Originaltitel: Robin Hood
Regissör: Ridley Scott
År: 2010
Genre: Drama, Action, Äventyr
För lite action. Annars bra.
Titel: Scarface - Chicagos siste gangster
Originaltitel: Scarface
Regissör: Howard Hawks
År: 1932
Genre: Drama, Kriminalare, Film-Noir
Paul Muni är grym. Annars kan man storyn sedan Brian de Palmas nyare version med Al Pacino. Denna sv/v variant är precis lika vapenpackad och kulorna viner i princip hela tiden, det är dock inget kokain.
Titel: Argo
Originaltitel: Argo
Regissör: Ben Affleck
Genre: Drama, Thriller
Den enda bristen är sekvenserna från Hollywood.
Titel: Jakten på Alfredo Garcias huvud
Originaltitel: Bring Me the Head of Alfredo Garcia
Regissör: Sam Peckinpah
År: 1974
Genre: Drama, Thriller, Western, Roadmovie
En blandning mellan romantik och våld. Som "Last house on the left" blandat med "Bonnie and Clyde" och "Pulp Fiction". Det är dråpligt, blödigt och blodigt. Det mest intressanta med filmen är dess tydligt religiösa underton - finns det en själ? Hur mycket är en kroppsdel värd? Vad händer när vi kommersialiserar människan? Jag gillar slow motion-scenerna.
29/3 2013 |  Fler kommentarer om >>

johansk8s sidor