annihilat0r

Originaltitel: Goodfellas
Regissör: Martin Scorsese
År: 1990
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Svag femma för att den var lite för lång, men annars är den skitskön.
Tolkana, 2008-04-19 16:14:37

Titel: Share
Originaltitel: Share
Regissör: Pippa Bianco
Genre: Drama, Thriller
En stark berättelse som säkert kunde ha blivit rätt bra med ett dugligt manus. Tempot var alldeles för lågt och allt kändes mest spretigt. Man gick aldrig på djupet med nånting och jag hade därför svårt att engagera mig. Kan inte förmå mig att ge det en tvåa ens.
Christofer, 2019-08-16 07:43:36

Titel: Freeheld
Originaltitel: Freeheld
Regissör: Peter Sollett
Genre: Drama, Romantik
Bra spelat, särskilt av Julianne Moore. Positivt också att den uppmärksammar jämställdhet mellan könen och kvinnors rättigheter i USA och resten av världen. Börjar rätt okej. Även om den var i tunnaste laget var det ändå lite humor och smådramatik i inledningen. Men ju längre filmen lider, desto mer förutsägbar, klyschig och tråkig blir den. Spontant känns personerna som den är baserad på väldigt sympatiska. Tycker om att man fick se bild på dem tillsammans. Ellen Page är för övrigt väldigt porträttlik sin rollperson. Däremot tycker jag att filmen är som vilken som helst i sin skildring. Man vet ganska snabbt hur den ska utveckla sig och den sticker inte ut. Sedan är sjukdomstema något jag ogillar.
KyLLo, 2019-08-16 13:57:14

Titel: Skyscraper
Originaltitel: Skyscraper
Regissör: Rawson Marshall Thurber
Genre: Action, Thriller, Äventyr
Urfånigt till största delen men det fanns ändå några moments underhållning mitt i alltihop. The Rock gör väl i princip samma roll som vanligt, dvs på autopilot utan större ansträngning. 2-
Christofer, 2019-08-14 14:51:18

Regissör: Lawrence Kasdan
År: 1981
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
12/8
Titel: Huset med den mystiska klockan
Originaltitel: The House with a Clock in its Walls
Regissör: Eli Roth
År: 2018
Genre: Komedi, Familjefilm, Thriller, Skräck, Science Fiction, Fantasy, Mysterium
Inte riktigt den matiné jag väntade mig. Snyggt överlag men med en hel del halvtrötta inslag och kommentarer.
Christofer, 2019-08-12 17:07:34

Titel: Lion
Originaltitel: Lion
Regissör: Garth Davis
År: 2016
Berörde mig inte alls. Det är övertydligt som i en familjefilm och filmen följer en standardmall. Ingenting som underhåller, överraskar eller väcker intresse. Det mest positiva var nog vissa naturbilder.
KyLLo, 2019-08-16 13:19:59

Titel: American Made
Originaltitel: American Made
Regissör: Doug Liman
Genre: Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller
Ibland blir jag häpen över hur många av dessa sanna historien det finns där ordinarie personer stigit in i den amerikansk historien på helt galna sätt. Tom Cruise är väl den enda riktiga filmstjärnan vi har kvar och här använder han all sin charm och karisma till att vinna över mig igen. Doug Liman gör ett bra jobb i registolen med olika knep för att just, visuellt, ge oss bilden av denna galna men ack så fartfyllda och underhållande resa in i 80-talets amerikansk utrikeshistoria. 3+
Krille80, 2019-08-11 22:29:56

Titel: True Story
Originaltitel: True Story
Regissör: Rupert Goold
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Jag är i full beundran över James Franco och Jonah Hills karriärer där de kunnat leverera galna komedier men också Oscarsnominerade insatser. Här känns det dock som dessa två vännerna har fått lite väl mycket självförtroende och letat ett gemensamt projekt där de ska visa hur bra, dramatiska skådisar de är. Tyvärr är kostymen lite för stor, speciellt för Jonah Hill i denna huvudroll, men framförallt är detta en historia som varken har tyngd eller engagemang för att ha förtjänat att bli film. 2+
Krille80, 2019-08-11 20:07:01

Titel: John Wick: Chapter 3 - Parabellum
Originaltitel: John Wick: Chapter 3 - Parabellum
Regissör: Chad Stahelski
Genre: Action, Kriminalare, Thriller
De tidigare John Wick-filmerna har varit väldigt tydliga och fokuserade i sitt berättande. Det har funnits en story, inget avancerat, men efter det fantastiska slutet av den andra filmen så förstod man då att i den tredje kommer det vara ännu mindre story. Jag får ändå vad jag vill ha för genom en närmare inblick i Wicks värld och massor av fantastisk "Gun Fu-action". Ända fram till sista halvtimmen ligger jag på toppbetyg men sedan blir det för mycket av det goda. Jag blir mätt. 4-
Krille80, 2019-08-11 07:18:00

Titel: Britt-Marie var här
Originaltitel: Britt-Marie var här
Regissör: Tuva Novotny
Genre: Drama, Komedi
2015 blev Fredrik Backmans bok "En man som heter Ove" en film med samma namn och en väldigt bra film som hyllades både i Sverige och utomlands. Här är nästa Backman bok att bli film. Resultatet denna gång blir mycket sämre. Då jag inte har läst boken så vet jag inte om jag skall skylla på Backman eller Tuva Novotny(Regi, manus). Vad jag vet är att jag förstår filmens budskap men här finns så mycket som är ologiskt och irrationellt i handling och karaktärer att jag bara blir irriterad. 1+
Krille80, 2019-08-11 06:58:38

Titel: The Axiom
Originaltitel: The Axiom
Regissör: Nicholas Woods
År: 2018
Intressanta miljöer och rekvisita samt stundtals bra mystik. Helt okej upptakt, men sedan för överarbetad. Svag tvåa.
KyLLo, 2019-08-11 14:24:02

Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Titel: Vi flyger i luften
Originaltitel: Keep 'Em Flying
Genre: Komedi, Krig
I Abbott och Costellos femte film tar de steget in flyget i det militära. Sett till det positiva innebär det att jag får ta del av massor av härliga stunts, effekter och filmtrick. Detta i kombination med Abbott och Costellos underbara kemi och komiska förmåga gör mig lycklig. Tyvärr får allt detta positiva dela tid med propaganda för att visa hur bra den amerikanska militären är och dessutom stoppas det in musikalstunder som inte bidrar till något gott. Detta drar ner tyvärr ned betyget.
Krille80, 2019-08-09 20:59:29

Titel: Rough Night
Originaltitel: Rough Night
Regissör: Lucia Aniello
Genre: Komedi
Premissen med en möhippa/svensexa som urartar i galenskap är en populär sådan. Så har man redan sett några sådan så vet man överlag vad man får. Ytterst sällan är dock rollistan fullproppad med så mycket talang och komisk förmåga som här. Det är också det som tar mig igenom de dummaste delarna och turerna i detta filmmanus. Samtidigt så finns det några scener som är riktigt bra. Dock lite långt mellan dessa bara. Kate McKinnon levererar som vanligt. 3-
Krille80, 2019-08-09 16:13:28

Titel: Dead Silence
Originaltitel: Dead Silence
Regissör: Daniel Petrie Jr
År: 1997
Genre: Drama, Action, Thriller
Jag blev nostalgisk och sökte mig tillbaka till 90-talet och genren thriller. Jag fastnade för denna film, en film som jag under titten upptäckte att jag redan hade sett. Turligt nog mindes jag inte de viktigaste delarna. Här finns en hel del att kritisera i produktionen men det är samtidigt en film fylld med härliga skådespelare som jag skulle lära mig uppskatta ännu mer under 2000-talet. En kul återblick, med en sevärd Kim Coates, men inte en bra film. 3-
Krille80, 2019-08-09 15:57:24

Originaltitel: The Red House
Regissör: Delmer Daves
År: 1947
Genre: Thriller, Mysterium, Film-Noir
Spänningen är bra och klassisk, ändå utstickande i jämförelse med filmer jag har sett. Älskar storyn, mystiken och inramningen. Att Edward G. Robinson har en stark karaktär är bara ett plus. Jag kände igen filmen och måste ha sett den tidigare (troligtvis i maj 2018 när den gick på tv), för jag har inte kunnat hitta någon jag kan ha förväxlat den med. 4-
KyLLo, 2019-08-16 14:22:43

Titel: Blade Runner 2049
Originaltitel: Blade Runner 2049
Regissör: Denis Villeneuve
Genre: Thriller, Science Fiction, Mysterium
Film av denna kvalité är väldigt njutbart att ta del av. Det är bara att pricka av fullpoängare efter fullpoängare oavsett vad man tittar på från regi, foto, musik, scenografi, kostym osv. Sorgen för mig är att filmen inte lyckas nå tillräckligt djupt i mig så jag blir inte så underhållen som jag önskar. Jag blir helt enkelt inte så engagerad som jag hade önskat. Jag observerar mer än jag känner. En fantastisk filmproduktion men inte fantastisk filmunderhållning.
Krille80, 2019-08-07 19:17:35

7/8
Titel: Akta're för spöken!
Originaltitel: Hold That Ghost
Genre: Komedi, Skräck, Mysterium
I Abbott och Costellos fjärde film slipper vi musikalinslagen(med undantaget av filmens inledning och avslutning). Detta beslut gör filmupplevelsen så mycket bättre. Detta är helt enkelt en hel underbart underhållande film i högt tempo där de flesta av filmgenrerna får plats. Här får vi gangsters, mord, spökhus och massor av underbar komedi. I denna film har man dessutom släppt lös Costello till fullo och han ger järnet. Jag älskar detta och vill inte att det ska ta slut.
Krille80, 2019-08-07 19:09:10

Titel: Fighting with My Family
Originaltitel: Fighting with My Family
Regissör: Stephen Merchant
Genre: Drama, Komedi
Feelgood-känslan levererar på ett mycket hög nivå i denna underdog-historia baserat på verkliga händelserna. Är det möjligt att som ung tjej i tonåren att ta sig sina wreslingsdrömmar från arbetarklassen i brittiska Norwich till wreslingens finrum i WWE i USA? Genialiska Stephen Merchant regisserar, producerar och har även stått för manus denna gång. "The Rock" gör korta men ack så sevärda inhopp här och där. Jag har längtat efter en feelgood-film som detta!
Krille80, 2019-08-07 17:18:04

Titel: Long Shot
Originaltitel: Long Shot
Regissör: Jonathan Levine
Genre: Komedi, Romantik
Jag är så svag för både Seth Rogen och Charlize Theron både som skådespelare och hur de agerar utanför filmerna. Så för mig var denna film ett klockrent val för mig. Både Rogen och Theron är väldigt sevärda här och deras kemi överraskar positivt men allra bästa är att man här har vänt på rollerna sett till den klassiska romantiska komedin. Theron spelar här den typiskt manliga rollen och Rogen den typiskt kvinnliga rollen i en rom-com. Detta ger lite extra liv till filmen och genren. 3+
Krille80, 2019-08-06 14:26:21

Titel: Kevin Hart's Guide to Black History
Originaltitel: Kevin Hart's Guide to Black History
Regissör: Tom Stern
År: 2019
Lättsamma och informativa 60 minuter då jag får möjlighet att lära mig okända svarta hjältars bidrag till historien. Upplägget här med Kevin Hart som samtalar med "sin" dotter om de svartas historia i Amerika samtidigt som man klipper in dramatiserade scener är lyckat. Jag lärde mig massor på ett kul sätt och jag kan inte låta bli att känna att detta borde användas i amerikanska skolor. Målgruppen är onekligen amerikaner men kul för alla som vill lära sig något nytt. 3+
Krille80, 2019-08-06 14:13:08

Titel: Olycksfåglar till sjöss
Originaltitel: In the Navy
Genre: Komedi, Romantik
Dags för Abbott och Costello(Film 3) att ge sig in i flottan och återigen levererar de i i huvudrollerna med massor av sköna komiska insatser. Scenen då Costello ska förklara sitt matematiska tänkande för Abbott liksom scenen med initiationsriten för flottan är underbara. Det som dock lyfter filmen extra mycket är att filmens handling utanför Abbott och Costellos komik är både bra och sevärd.
Krille80, 2019-08-06 14:10:04

annihilat0rs sidor