ausgang

Titel: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Originaltitel: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Regissör: Martin McDonagh
Genre: Drama, Kriminalare
Borde vunnit Oscar för bästa film! Snudd på en femma om den bara haft lite bättre tempo. Men skådespelarna är fantastiska och de har fått mycket bra karaktärer att jobba med! Riktigt häftigt hur de har lyckats få denna story så makalöst intressant! Vissa scener hugger verkligen tag i magen! Måste ses!
the Feber, 2018-03-20 11:37:38

Titel: Mordet på Orientexpressen
Originaltitel: Murder on the Orient Express
Regissör: Kenneth Branagh
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium
Kenneth Branagh gör en bra Poirot och det är en stabil mordhistoria. Lagom spännande i en intressant tågmiljö! Helt okej.
the Feber, 2018-03-20 11:31:00

Titel: Power Rangers
Originaltitel: Power Rangers
Regissör: Dean Israelite
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Oj vad tramsigt! Filmen följer standardmall 1A, inklusive totalt ointressant och platt antagonist. Hjälp!
the Feber, 2018-03-20 11:28:05

Titel: Black Mirror - Be Right Back
Originaltitel: Black Mirror - Be Right Back
Regissör: Owen Harris
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction
Gripande och väldigt intressant spekulativ! Tar upp intressanta frågor på ett väldigt intressant sätt. Bra jobb av skådisarna! Något trevande stundtals.
the Feber, 2018-03-20 11:21:27

Titel: Black Panther
Originaltitel: Black Panther
Regissör: Ryan Coogler
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction
Oj vad roligt att se! Men låt oss börja med det som sänker betyget, nämligen sista akten. Det blir återigen en superhjälte som slåss mot en superskurk som är en identisk kopia i scener som dränks av specialeffekter. Antagonisten är annars en av de intressantare i MCU, även om han slarvas bort i slutet. De kvinnliga karaktärerna får framträdande och intressanta roller. Fotot är snyggt och effekterna absolut i toppklass. Storyn håller upp intresset och miljöerna med tillhörande musik känns fräsch. Detta är helt klart en av de bästa superhjältefilmerna!
the Feber, 2018-03-20 11:18:33

Titel: The Ritual
Originaltitel: The Ritual
Regissör: David Bruckner
Genre: Skräck
Börjar helt okej och bygger upp konflikter och vänskap på ett fint sätt. Även om man utan problem hade kunnat få in en eller två kvinnor i storyn, så är man intresserad av hur relationerna skall utvecklas. När skräckmomenten kommer in så funkar det inledningsvis. Däremot barkar det totalt åt skogen i den tredje akten. Ondskan blir patetisk och storyn tar en helt meningslös och ointressant väg. Synd.
the Feber, 2018-03-20 11:14:20

Titel: Annihilation
Originaltitel: Annihilation
Regissör: Alex Garland
Genre: Thriller, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Fantasy, Mysterium
Helt okej inledningsvis, men i tredje akten blir det överdrivet, pretentiöst trams! Filmen har massvis av scener som är helt meningslösa för storyn och karaktärsutvecklingen, eller så upprepar scenerna något man tidigare redan berättat. Novotny gör bra ifrån sig, men karaktärerna är onödigt trista och man ger dem en massa bakgrund och möjligheter, men som i detta format inte får tid att utforskas .
the Feber, 2018-03-20 11:08:31

19/2
Titel: Annabelle: Creation
Originaltitel: Annabelle: Creation
Regissör: David F Sandberg
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Snyggt filmad, många läskiga scener och bra spel från samtliga. Ibland något töntig och överdriven men mestadels rätt effektfull. Helt klart en bra skräckis.
the Feber, 2018-02-19 17:26:37

19/2
Titel: The Cloverfield Paradox
Originaltitel: The Cloverfield Paradox
Regissör: Julius Onah
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium
Oj! Rörigt, slarvigt och korkat! Verkligen synd att man sänker Cloverfieldmärket på det här sättet! Vad tänkte man på? Hela pov från jorden är totalt meningslös! Som så mycket annat i den här filmen. En riktig besvikelse :(
the Feber, 2018-02-19 17:25:14

Titel: Det
Originaltitel: It
Regissör: Andy Muschietti
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Det känns kanske märkligt, men det bästa med den här filmen är inte skräcken eller clownen, utan barnskådespelarna och hur deras relationer skildras! Samtliga är magnifika! Filmen har såklart ett högt produktionsvärde och Bill gör sin Pennywise jättebra! Vissa scener är grymt spännande och läskiga, Filmen förlorar dock på en del meningslösa effekter som bryter illusionen. En fyra i betyg dock, främst tack vare kidsen!
the Feber, 2018-02-14 14:50:51

Titel: Darkest Hour
Originaltitel: Darkest Hour
Regissör: Joe Wright
Genre: Drama, Krig
Oldman är fantastisk men resten av filmen är en rätt tråkig och seg historia. Halvintressant och ok producerat. Helt klart sevärd men absolut inte värd att bli nominerad till en Oscar för bästa film!
the Feber, 2018-02-14 14:46:21

30/1
Titel: LEGO Batman: The Movie - DC Super Heroes Unite
Originaltitel: LEGO Batman: The Movie - DC Super Heroes Unite
Regissör: Jon Burton
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr
Nej detta var rätt uselt! Känns som en enda lång, repetitiv smörja!
the Feber, 2018-01-30 14:18:23

30/1
Titel: Smurfarna: Den försvunna byn
Originaltitel: Smurfs: The Lost Village
Regissör: Kelly Asbury
Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Helt klart över förväntan! Bra, spännande underhållning för barnen, samt en hel del bra budskap.
the Feber, 2018-01-30 14:16:26

22/1
Titel: Baby Driver
Originaltitel: Baby Driver
Regissör: Edgar Wright
Genre: Action, Kriminalare, Thriller
En otroligt härlig överraskning! Sköna karaktärer, bra uppbyggt och snygga actionscener! Dessutom riktigt spännande! Tyvärr tappar filmen jättemycket i sista akten, men det blir ändå en fyra i betyg. Litet minus på den dock.
the Feber, 2018-01-22 10:56:52

22/1
Titel: Resident Evil: The Final Chapter
Originaltitel: Resident Evil: The Final Chapter
Regissör: Paul W S Anderson
Genre: Action, Thriller, Skräck, Science Fiction
Ja det är ingen jättebra film, men man lyckas ändå kort och gott knyta ihop såpan på ett ok sätt. Bye bye Alice!
the Feber, 2018-01-22 10:50:08

Titel: Bright
Originaltitel: Bright
Regissör: David Ayer
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Science Fiction, Fantasy
Inte så pajig som man först befarar, men långt ifrån bra. Rapace karaktär är stencool och Edgertons Orch är fyndigt gjord. Ser helt klart fram mot en uppföljare ;)
the Feber, 2018-01-03 09:35:41

3/1
Titel: Star Wars: The Last Jedi
Originaltitel: Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
Regissör: Rian Johnson
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
En härlig, skön sci-fi resa med alla de komponenter vi älskar med Star Wars! Rymdstrider, dramatiska scener, märkliga varelser och lasersvärd! Filmen har verkligen sina toppar och dalar. Dessvärre tar dalarna ned betyget ett snäpp. Filmen är på tok för lång, Finns storyark är helt meningslöst och många karaktärer missbrukar i den mening att man helt enkelt kastar bort deras potential. Topparna är dock riktigt bra och vissa scener är episka! Driver och Isaac är den stora behållningen på skådissidan. Nu väntar man på den stora finalen om två år!
the Feber, 2018-01-03 09:33:47

Titel: A Christmas Prince
Originaltitel: A Christmas Prince
Regissör: Alex Zamm
Genre: Drama, Romantik
Fattar helt att detta inte är tänkt att vara Oscarsmaterial och troligen hade skådespelarna asmysigt tillsammans när de filmade. Detta är dock så pinsamt genant att jag skämdes å filmskaparnas vägnar. Kändes skriven av en sjuåring.
the Feber, 2017-12-28 23:41:39

27/12
Titel: Geralds lek
Originaltitel: Gerald's Game
Regissör: Mike Flanagan
Genre: Thriller, Skräck
Helt okej stillsam rysare. Lite väl klen kanske. Hände väldigt lite. Lite för få spänningsmoment. Hade några riktigt fina scener, men känns som man kunde gjort något bättre med samma plot.
the Feber, 2017-12-27 23:48:14

Titel: Underworld: Blood Wars
Originaltitel: Underworld: Blood Wars
Regissör: Anna Foerster
Genre: Action, Skräck, Fantasy
Film nr.: 121948
Jag gillar världen och försöker verkligen tycka om den här filmen. Dessvärre är de logiska luckorna för monumentala, storyn alldeles för meningslös och den blir sällan vare sig spännande eller intressant. Roligast var nästan när vår svenska skådis Peter Andersson dök upp! Ibland snygg och bra koreograferad, men man kan göra mycket bättre än så här.
the Feber, 2017-12-18 10:04:49

Titel: Office Christmas Party
Originaltitel: Office Christmas Party
Regissör: Josh Gordon, Will Speck
Genre: Komedi
Hjälp vad dåligt! Jag fattar att skådespelarna måste haft skitroligt när de spelade in detta, men finns det på riktigt någon som läst manuset och trodde detta skulle bli bra? Skämten är pubertala, korkade och meningslösa. Storyn.... ja... Kanske det pinsammaste av allt. Uppenbarligen är det någon som haft en dröm om att filmatisera en "ascool" fest där massa saker händer. Fast med fokus på festen. Sedan har man vävt in någon form av berättelse, kvalitetsmässigt skriven av en praktikant som precis gått ur X-skolan med mall 1A på hur man gör film. Dessutom är karaktärerna inte bara tråkiga och överspelade. De är totalt felcastade! Värst är T J Miller och Aniston. Kate McKinnon har antagligen fått göra vad hon ville med sin karaktär, vilket gör att hennes Mary påminner om allt annat som Kate gjort tidigare. Dessutom sådär "käckt" sexistiskt med omotiverade nakna bröst och lite horor. Detta är riktigt dåligt!
the Feber, 2017-12-18 09:56:07

Titel: Blade Runner: Black Out 2022
Originaltitel: Blade Runner: Black Out 2022
Regissör: Shinichirô Watanabe
Genre: Science Fiction
Det är snyggt och våldsamt! Man fångar Blade Runner världen och känslan på ett tillfredställande sätt. Dock är 15 minuter på tok för lite. Jag förstår tanken med filmen, men man hade utan tvekan kunnat ge filmen ytterligare 15 minuter för att ge mer djup åt story och karaktärerna.
the Feber, 2017-12-18 09:44:29

Titel: The Babysitter
Originaltitel: The Babysitter
Regissör: McG
Genre: Komedi, Skräck
Inledningsvis så får filmen mig att se fram emot det som komma skall. Även när det börjar eskalera, så är jag med på noterna. Sedan barkar det totalt åt fanders! Töntigt, meningslöst och korkat! Här finns heller inget nytt utan man tror man kommer undan med lite blod och förföljelse. Antar att filmen även försöker vara rolig, men det är den inte. Slutet är dessutom så mycket för mycket. När eftertexterna började rulla så kände jag mig lurad på 1 & 1/2 timma som jag aldrig får tillbaka....
the Feber, 2017-12-18 09:40:09

Titel: Borg
Originaltitel: Borg
Regissör: Janus Metz
År: 2017
Så himla kul att se en svensk film som känns internationell! Klippningen är magnifik! Fotot är stilrent och snyggt. Samtliga skådespelare övertygar och Shias tolkning av McEnroe är magiskt bra! Man har verkligen lyckats göra en tennisfilm som handlar om något annat och gör det otroligt bra! Årets bästa svenska film 2017 helt klart!
the Feber, 2017-12-06 11:46:38

Titel: Apornas planet: Striden
Originaltitel: War for the Planet of the Apes
Regissör: Matt Reeves
Genre: Drama, Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Helt klart bästa filmen av de tre som vid skrivandets stund finns ute! Älskar att filmen egentligen handlar om Caesars inre resa och innehåller saftigt med samhällskritik. Dessutom finns här massa lore från "Apornas planet"-världen som man snyggt väver in i filmen. Överraskande gripande och man bryr sig verkligen om aporna! Harrelson spelar snudd på över, men hans karaktär har överraskande bottnar ju längre in i filmen man kommer. Dessutom väldigt spännande och fokuserar mer på karaktärernas inre kamp, samhällsutveckling och drama än på CGI-action. Aporna är makalöst snyggt animerade! En klar fyra!
the Feber, 2017-12-06 11:38:43

Titel: Wonder Woman
Originaltitel: Wonder Woman
Regissör: Patty Jenkins
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, Krig
Visserligen bästa filmen än så länge i DC-universumet, men är lite svår att ta på allvar. Stort plus till Gadot som lyfter karaktären och filmen! I övrigt är filmen rätt förutsägbar och klyshorna alldeles för många. Slutfajten är rena tramset.
the Feber, 2017-12-06 11:33:11

Titel: Blade Runner 2049
Originaltitel: Blade Runner 2049
Regissör: Denis Villeneuve
Genre: Thriller, Science Fiction, Mysterium
Helt magnifik! Snudd på en femma om det inte vore för att vissa scener är onödigt sega och långa. Men jäklar vad Denis fångat atmosfären, stämningen och miljöerna! Fotot är magiskt från bildruta ett, musiken är galet bra och ljussättningen bland det bästa jag sett på senare år! Goslings karaktär är kanske filmens svagaste punkt och jag vet inte om Ryan skådespelar eller bara säger sina repliker. Så stel är han. Filmen lyfts dock av Ford, Wright, Leto, Armas och den övriga casten! Storyn är precis så som storyn i Blade Runner bör vara. Tempot helt i noir-andan. Dessutom får man lägga ihop en hel del själv när filmen är slut, vilket alltid är trevligt. Denis Villeneuve gör här sin bästa film so far, och det är en fröjd att åter få besöka Blade Runner världen. Kan man hålla upp denna klass så återkommer jag gärna hit igen!
the Feber, 2017-12-06 11:28:34

Titel: Thor: Ragnarök
Originaltitel: Thor: Ragnarok
Regissör: Taika Waititi
Genre: Komedi, Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Oj! Jag fick verkligen en annan film än vad jag trodde jag skulle få! Istället för de dystra, tråkiga föregångarna, så bjuds vi här på satir, slapstick, galenskap, retro och meta så det skriker om det! Lägg till coola effekter, helt absurda moment och parodi där man inte bara driver med sig själv utan med hela genren! Vet i fan om det är en speciellt bra film, men så jävla rolig och med glimten i ögat att den förtjänar ett högt betyg!
the Feber, 2017-12-06 11:21:58

Titel: Shut In
Originaltitel: Shut In
Regissör: Farren Blackburn
Genre: Drama, Thriller
Vissa scener är både vackra och otroligt nervkittlande. Men filmen i sin helhet är inget att hoppa av lycka över. Storyn är förutsägbar, momenten har man sett otaliga gånger tidigare och första halvan av filmen är stundtals plågsamt seg. En dussinthriller som hålls upp mycket tack vare Naomi!
the Feber, 2017-12-06 11:19:06

30/11
Titel: Blade Runner 2049
Originaltitel: Blade Runner 2049
Regissör: Denis Villeneuve
Genre: Thriller, Science Fiction, Mysterium
19/11
  ca6
Titel: Låt den rätte komma in
Originaltitel: Låt den rätte komma in
Regissör: Tomas Alfredson
Titel: Valerian and the City of a Thousand Planets
Originaltitel: Valerian and the City of a Thousand Planets
Regissör: Luc Besson
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Charmig rymdhistoria med mer yta än story. Fint uppbyggd värld med många otroliga miljöer och figurer. Vissa varelser ser dock uppenbart animerade ut, vilket är synd. Filmen är på tok för lång, vilket beror på att filmen är ofokuserad. Man är mer intresserad av att visa häftiga saker än att driva storyn framåt. Bra fart dock och Dehan & Delevinge klarar sig helt ok. Underhållande tidsfördriv.
the Feber, 2017-11-06 16:43:11

ausgangs sidor