Betyg idag: 1 065 Besökare idag: 5 893

Titel: Annabelle: Creation
Originaltitel: Annabelle: Creation
Regissör: David F Sandberg
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Snyggt filmad, många läskiga scener och bra spel från samtliga. Ibland något töntig och överdriven men mestadels rätt effektfull. Helt klart en bra skräckis.
the Feber, 2018-02-19 17:26:37

17:23
Titel: The Cloverfield Paradox
Originaltitel: The Cloverfield Paradox
Regissör: Julius Onah
År: 2018
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium
Oj! Rörigt, slarvigt och korkat! Verkligen synd att man sänker Cloverfieldmärket på det här sättet! Vad tänkte man på? Hela pov från jorden är totalt meningslös! Som så mycket annat i den här filmen. En riktig besvikelse :(
the Feber, 2018-02-19 17:25:14

Titel: Det
Originaltitel: It
Regissör: Andy Muschietti
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Det känns kanske märkligt, men det bästa med den här filmen är inte skräcken eller clownen, utan barnskådespelarna och hur deras relationer skildras! Samtliga är magnifika! Filmen har såklart ett högt produktionsvärde och Bill gör sin Pennywise jättebra! Vissa scener är grymt spännande och läskiga, Filmen förlorar dock på en del meningslösa effekter som bryter illusionen. En fyra i betyg dock, främst tack vare kidsen!
the Feber, 2018-02-14 14:50:51

Titel: Darkest Hour
Originaltitel: Darkest Hour
Regissör: Joe Wright
Genre: Drama, Krig
Oldman är fantastisk men resten av filmen är en rätt tråkig och seg historia. Halvintressant och ok producerat. Helt klart sevärd men absolut inte värd att bli nominerad till en Oscar för bästa film!
the Feber, 2018-02-14 14:46:21

30/1
Titel: LEGO Batman: The Movie - DC Super Heroes Unite
Originaltitel: LEGO Batman: The Movie - DC Super Heroes Unite
Regissör: Jon Burton
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr
Nej detta var rätt uselt! Känns som en enda lång, repetitiv smörja!
the Feber, 2018-01-30 14:18:23

30/1
Titel: Smurfarna: Den försvunna byn
Originaltitel: Smurfs: The Lost Village
Regissör: Kelly Asbury
Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Helt klart över förväntan! Bra, spännande underhållning för barnen, samt en hel del bra budskap.
the Feber, 2018-01-30 14:16:26

22/1
Titel: Baby Driver
Originaltitel: Baby Driver
Regissör: Edgar Wright
Genre: Action, Kriminalare, Thriller
En otroligt härlig överraskning! Sköna karaktärer, bra uppbyggt och snygga actionscener! Dessutom riktigt spännande! Tyvärr tappar filmen jättemycket i sista akten, men det blir ändå en fyra i betyg. Litet minus på den dock.
the Feber, 2018-01-22 10:56:52

22/1
Titel: Resident Evil: The Final Chapter
Originaltitel: Resident Evil: The Final Chapter
Regissör: Paul W S Anderson
Genre: Action, Thriller, Skräck, Science Fiction
Ja det är ingen jättebra film, men man lyckas ändå kort och gott knyta ihop såpan på ett ok sätt. Bye bye Alice!
the Feber, 2018-01-22 10:50:08

Titel: Bright
Originaltitel: Bright
Regissör: David Ayer
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Science Fiction, Fantasy
Inte så pajig som man först befarar, men långt ifrån bra. Rapace karaktär är stencool och Edgertons Orch är fyndigt gjord. Ser helt klart fram mot en uppföljare ;)
the Feber, 2018-01-03 09:35:41

3/1
Titel: Star Wars: The Last Jedi
Originaltitel: Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
Regissör: Rian Johnson
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
En härlig, skön sci-fi resa med alla de komponenter vi älskar med Star Wars! Rymdstrider, dramatiska scener, märkliga varelser och lasersvärd! Filmen har verkligen sina toppar och dalar. Dessvärre tar dalarna ned betyget ett snäpp. Filmen är på tok för lång, Finns storyark är helt meningslöst och många karaktärer missbrukar i den mening att man helt enkelt kastar bort deras potential. Topparna är dock riktigt bra och vissa scener är episka! Driver och Isaac är den stora behållningen på skådissidan. Nu väntar man på den stora finalen om två år!
the Feber, 2018-01-03 09:33:47

Titel: A Christmas Prince
Originaltitel: A Christmas Prince
Regissör: Alex Zamm
Genre: Drama, Romantik
Fattar helt att detta inte är tänkt att vara Oscarsmaterial och troligen hade skådespelarna asmysigt tillsammans när de filmade. Detta är dock så pinsamt genant att jag skämdes å filmskaparnas vägnar. Kändes skriven av en sjuåring.
the Feber, 2017-12-28 23:41:39

27/12
Titel: Geralds lek
Originaltitel: Gerald's Game
Regissör: Mike Flanagan
Genre: Thriller, Skräck
Helt okej stillsam rysare. Lite väl klen kanske. Hände väldigt lite. Lite för få spänningsmoment. Hade några riktigt fina scener, men känns som man kunde gjort något bättre med samma plot.
the Feber, 2017-12-27 23:48:14

Titel: Underworld: Blood Wars
Originaltitel: Underworld: Blood Wars
Regissör: Anna Foerster
Genre: Action, Skräck, Fantasy
Film nr.: 121948
Jag gillar världen och försöker verkligen tycka om den här filmen. Dessvärre är de logiska luckorna för monumentala, storyn alldeles för meningslös och den blir sällan vare sig spännande eller intressant. Roligast var nästan när vår svenska skådis Peter Andersson dök upp! Ibland snygg och bra koreograferad, men man kan göra mycket bättre än så här.
the Feber, 2017-12-18 10:04:49

Titel: Office Christmas Party
Originaltitel: Office Christmas Party
Regissör: Josh Gordon, Will Speck
Genre: Komedi
Hjälp vad dåligt! Jag fattar att skådespelarna måste haft skitroligt när de spelade in detta, men finns det på riktigt någon som läst manuset och trodde detta skulle bli bra? Skämten är pubertala, korkade och meningslösa. Storyn.... ja... Kanske det pinsammaste av allt. Uppenbarligen är det någon som haft en dröm om att filmatisera en "ascool" fest där massa saker händer. Fast med fokus på festen. Sedan har man vävt in någon form av berättelse, kvalitetsmässigt skriven av en praktikant som precis gått ur X-skolan med mall 1A på hur man gör film. Dessutom är karaktärerna inte bara tråkiga och överspelade. De är totalt felcastade! Värst är T J Miller och Aniston. Kate McKinnon har antagligen fått göra vad hon ville med sin karaktär, vilket gör att hennes Mary påminner om allt annat som Kate gjort tidigare. Dessutom sådär "käckt" sexistiskt med omotiverade nakna bröst och lite horor. Detta är riktigt dåligt!
the Feber, 2017-12-18 09:56:07

Titel: Blade Runner: Black Out 2022
Originaltitel: Blade Runner: Black Out 2022
Regissör: Shinichirô Watanabe
Genre: Science Fiction
Det är snyggt och våldsamt! Man fångar Blade Runner världen och känslan på ett tillfredställande sätt. Dock är 15 minuter på tok för lite. Jag förstår tanken med filmen, men man hade utan tvekan kunnat ge filmen ytterligare 15 minuter för att ge mer djup åt story och karaktärerna.
the Feber, 2017-12-18 09:44:29

Titel: The Babysitter
Originaltitel: The Babysitter
Regissör: McG
Genre: Komedi, Skräck
Inledningsvis så får filmen mig att se fram emot det som komma skall. Även när det börjar eskalera, så är jag med på noterna. Sedan barkar det totalt åt fanders! Töntigt, meningslöst och korkat! Här finns heller inget nytt utan man tror man kommer undan med lite blod och förföljelse. Antar att filmen även försöker vara rolig, men det är den inte. Slutet är dessutom så mycket för mycket. När eftertexterna började rulla så kände jag mig lurad på 1 & 1/2 timma som jag aldrig får tillbaka....
the Feber, 2017-12-18 09:40:09

Titel: Borg
Originaltitel: Borg
Regissör: Janus Metz
År: 2017
Så himla kul att se en svensk film som känns internationell! Klippningen är magnifik! Fotot är stilrent och snyggt. Samtliga skådespelare övertygar och Shias tolkning av McEnroe är magiskt bra! Man har verkligen lyckats göra en tennisfilm som handlar om något annat och gör det otroligt bra! Årets bästa svenska film 2017 helt klart!
the Feber, 2017-12-06 11:46:38

Titel: Apornas planet: Striden
Originaltitel: War for the Planet of the Apes
Regissör: Matt Reeves
Genre: Drama, Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Helt klart bästa filmen av de tre som vid skrivandets stund finns ute! Älskar att filmen egentligen handlar om Caesars inre resa och innehåller saftigt med samhällskritik. Dessutom finns här massa lore från "Apornas planet"-världen som man snyggt väver in i filmen. Överraskande gripande och man bryr sig verkligen om aporna! Harrelson spelar snudd på över, men hans karaktär har överraskande bottnar ju längre in i filmen man kommer. Dessutom väldigt spännande och fokuserar mer på karaktärernas inre kamp, samhällsutveckling och drama än på CGI-action. Aporna är makalöst snyggt animerade! En klar fyra!
the Feber, 2017-12-06 11:38:43

Titel: Wonder Woman
Originaltitel: Wonder Woman
Regissör: Patty Jenkins
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, Krig
Visserligen bästa filmen än så länge i DC-universumet, men är lite svår att ta på allvar. Stort plus till Gadot som lyfter karaktären och filmen! I övrigt är filmen rätt förutsägbar och klyshorna alldeles för många. Slutfajten är rena tramset.
the Feber, 2017-12-06 11:33:11

Titel: Blade Runner 2049
Originaltitel: Blade Runner 2049
Regissör: Denis Villeneuve
Genre: Thriller, Science Fiction, Mysterium
Helt magnifik! Snudd på en femma om det inte vore för att vissa scener är onödigt sega och långa. Men jäklar vad Denis fångat atmosfären, stämningen och miljöerna! Fotot är magiskt från bildruta ett, musiken är galet bra och ljussättningen bland det bästa jag sett på senare år! Goslings karaktär är kanske filmens svagaste punkt och jag vet inte om Ryan skådespelar eller bara säger sina repliker. Så stel är han. Filmen lyfts dock av Ford, Wright, Leto, Armas och den övriga casten! Storyn är precis så som storyn i Blade Runner bör vara. Tempot helt i noir-andan. Dessutom får man lägga ihop en hel del själv när filmen är slut, vilket alltid är trevligt. Denis Villeneuve gör här sin bästa film so far, och det är en fröjd att åter få besöka Blade Runner världen. Kan man hålla upp denna klass så återkommer jag gärna hit igen!
the Feber, 2017-12-06 11:28:34

Titel: Thor: Ragnarök
Originaltitel: Thor: Ragnarok
Regissör: Taika Waititi
Genre: Komedi, Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Oj! Jag fick verkligen en annan film än vad jag trodde jag skulle få! Istället för de dystra, tråkiga föregångarna, så bjuds vi här på satir, slapstick, galenskap, retro och meta så det skriker om det! Lägg till coola effekter, helt absurda moment och parodi där man inte bara driver med sig själv utan med hela genren! Vet i fan om det är en speciellt bra film, men så jävla rolig och med glimten i ögat att den förtjänar ett högt betyg!
the Feber, 2017-12-06 11:21:58

Titel: Shut In
Originaltitel: Shut In
Regissör: Farren Blackburn
Genre: Drama, Thriller
Vissa scener är både vackra och otroligt nervkittlande. Men filmen i sin helhet är inget att hoppa av lycka över. Storyn är förutsägbar, momenten har man sett otaliga gånger tidigare och första halvan av filmen är stundtals plågsamt seg. En dussinthriller som hålls upp mycket tack vare Naomi!
the Feber, 2017-12-06 11:19:06

30/11
Titel: Blade Runner 2049
Originaltitel: Blade Runner 2049
Regissör: Denis Villeneuve
Genre: Thriller, Science Fiction, Mysterium
19/11
  ca6
Titel: Låt den rätte komma in
Originaltitel: Låt den rätte komma in
Regissör: Tomas Alfredson
Titel: Valerian and the City of a Thousand Planets
Originaltitel: Valerian and the City of a Thousand Planets
Regissör: Luc Besson
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Charmig rymdhistoria med mer yta än story. Fint uppbyggd värld med många otroliga miljöer och figurer. Vissa varelser ser dock uppenbart animerade ut, vilket är synd. Filmen är på tok för lång, vilket beror på att filmen är ofokuserad. Man är mer intresserad av att visa häftiga saker än att driva storyn framåt. Bra fart dock och Dehan & Delevinge klarar sig helt ok. Underhållande tidsfördriv.
the Feber, 2017-11-06 16:43:11

Titel: The Mummy
Originaltitel: The Mummy
Regissör: Alex Kurtzman
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Fantasy
Ett riktigt magplask för Dark Universe. Krystad story som dränks i effekter. Aldrig speciellt spännande och klyschorna haglade. Otroligt förutsägbar. Trots alla intensiva scener var den väldigt tråkigt. Ett litet plus för Cruise och Wallis som gör vad de kan för att rädda projektet.
the Feber, 2017-11-06 16:35:26

Titel: Bamse och tjuvstaden
Originaltitel: Bamse och tjuvstaden
Regissör: Christian Ryltenius
År: 2014
Genre: Familjefilm, Äventyr
Jättemysig Bamse-film i rätt anda. Perfekt barnfilm, med fina värderingar. Väldigt spännande stundtals! Hade gärna velat se mer av trollen :)
the Feber, 2017-11-06 16:29:59

Titel: Tokyo Girls
Originaltitel: Tokyo Idols
Regissör: Kyoko Miyake
År: 2017
Bara fenomenet i filmen är ju helt makalös! De udda japanerna och deras säregna kultur ger filmen mycket gratis. Bra porträtt över karaktärerna i filmen. Kanske kunde varit något kortare, men helt klart väldigt intressant.
the Feber, 2017-10-12 15:09:54

Titel: Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge
Originaltitel: Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
Regissör: Joachim Rønning, Espen Sandberg
Genre: Komedi, Action, Äventyr, Fantasy
Stundtals fantastisk matinéunderhållning, stundtals otroligt fånig och korkad. Depp går på repeat och spelar över otroligt mycket. Storyn är inte okej, men man hade nog behövt lite nya grepp för att lyfta den här filmen.
the Feber, 2017-10-12 15:07:15

Titel: King Arthur: Legend of the Sword
Originaltitel: King Arthur: Legend of the Sword
Regissör: Guy Ritchie
Genre: Drama, Action, Äventyr, Fantasy
Film nr.: 119685
Det var inte mycket rätt här! Ritchie klipper sönder filmen. Det som i början ger en häftig känsla blir snabbt tradigt, repetitivt och jävligt jobbigt att titta på! Storyn har vi sett förut i massa sammanhang. Dessutom är allt väldigt komprimerat. Hade lätt kunnat bli två filmer. Hade man lagt mer fokus på karaktärerna och dess utveckling hade det kanske blivit intressant. Dessutom så slår man på fantasytrumman med gigantiska monster och CGI så man spyr. Det blir så storslaget att man inte känner sig intresserad av världen. Vissa karaktärer räddar filmen från lägsta betyg.
the Feber, 2017-10-12 13:55:16

Titel: Get Out
Originaltitel: Get Out
Regissör: Jordan Peele
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Så mycket mer än en skräckis! Det ligger hela tiden en känsla av obehag över varje scen! Man tänker hela tiden "dra därifrån, NU". Allison något bättre än Daniel Kaluuya, men i sin helhet var skådespeleriet bra. Storyn var nära att spåra ur, men håller sig på rätt sida gränsen. En av årets bästa filmer!
the Feber, 2017-10-12 13:48:39

Titel: What the Health
Originaltitel: What the Health
Regissör: Kip Andersen, Keegan Kuhn
År: 2017
Tydlig och bra dokumentär om köttet och dess industris skadeverkan! Kanske lite för mycket veganproppaganda på slutet, men i övrigt mycket bra!
the Feber, 2017-10-12 13:44:11

27/8
Titel: Passengers
Originaltitel: Passengers
Regissör: Morten Tyldum
Genre: Drama, Romantik, Science Fiction
Några riktigt bra scener och spännande idé. Dessvärre lyfter filmen aldrig riktigt, även om den är småtrevlig för stunden.
the Feber, 2017-08-27 21:51:12

27/8
Titel: Life
Originaltitel: Life
Regissör: Daniel Espinosa
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction
Lyckades på många sätt där Alien Covenant misslyckades, nämligen med att göra en spännande film med en utomjordisk arg varelse i klaustrofobisk miljö. Man känner sig nästan lite lycklig när karaktärerna inte är genomkorkade, även om man egentligen borde förutsätta detta. Dock inte mycket nytt under solen, men en helt okej rymdskräckis som lyckas leverera.
the Feber, 2017-08-27 21:21:46

ausgangs sidor