Betyg idag: 1 306 Besökare idag: 6 846

Titel: Nader och Simin – en separation
Originaltitel: Jodaeiye Nader az Simin
Regissör: Asghar Farhadi
År: 2011
Väldigt välskriven film kring ett komplext problem i en enkel vardag. Lögn kontra sanning, (denna förbannade) heder kontra moral, kärlek, sorg, föräldraansvar och gudsfruktan (religitards). Bra skådespel och total trovärdighet. Tyvärr är filmen rätt så långdragen och repetitiv, men ändå en film som bör ses. (9+/15)
Gordyal, 2016-07-28 14:00:32

Titel: Game Change
Originaltitel: Game Change
Regissör: Jay Roach
År: 2012
Sicken galning hon är, den där Palin (och inte bara hon). Mycket bra skådespel i en intressant och stabil men inte särskilt upphetsande film. (8/15)
Gordyal, 2016-07-28 01:12:18

Titel: Sleep Tight
Originaltitel: Mientras duermes
Regissör: Jaume Balagueró
Genre: Thriller, Skräck
Mörkt och lagom - bitterhet i kubik. Och en strålande Marta Etura på det. Funkar alldeles utmärkt. (9/15)
Gordyal, 2016-07-27 20:40:07

Titel: Cesta do pravěku
Originaltitel: Cesta do pravěku
Regissör: Karel Zeman
År: 1955
Genre: Familjefilm, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
27/7
Titel: As Above, So Below
Originaltitel: As Above, So Below
Regissör: John Erick Dowdle
Genre: Thriller, Skräck
Som att ersätta karaktärerna Lara Croft och Indiana Jones med Blair Witch Project-gänget, och hur man kan få det att funka överskrider mitt förstånd. En fruktansvärt effektiv film, och undan går det - det hela är lite av en extrem åkattraktion. Tål dock inte att efteranalyseras, men som "nu och här-film" är den suverän. Hyfsat läskig, väldigt spännande och med ett grymt ljud. Når inte BWP-nivå, men krossar alla andra found footage-rullar jag sett. (11-/15)
Gordyal, 2016-07-27 12:57:41

Originaltitel: The Gruesome Twosome
Regissör: Herschell Gordon Lewis
År: 1967
Genre: Skräck
Sju sedda HGL och fortfarande ingen som tilltalar mig, men skam den som ger sig. The Gruesome Twosome känns ytterst löst baserad på Roald Dahls Inackorderingstanten, men det hjälps inte. Filmen nämns också som en av de första splatter-filmerna, men det hjälps inte. Dessutom följer den i mångt och mycket den grundläggande slasher-mallen, så den skulle med vilja kunna kallas proto-slasher, men det hjälps inte. Det är tjatigt på ett dåligt sätt, dumt på ett korkat sätt och lökigt på ett småcharmigt sätt. Det finns ett visst underhållningsvärde - det är allt. (4+/15)
Gordyal, 2016-07-26 12:39:28

Titel: Perfect Sense
Originaltitel: Perfect Sense
Regissör: David Mackenzie
Genre: Drama, Romantik
En fullkomligt lysande idé som hade kunnat bli årtiondets viktigaste film, men som landar i ett närmare episkt magplask. Kasst manus, kass regi och klent skådespel (i synnerhet av Eva Green). Men hur misslyckat det än må vara så vilar något fullkomligt genialt i filmens unkna skugga, och det går inte att bortse från. (6-/15)
Gordyal, 2016-07-25 23:59:19

Titel: Creed - The Legacy of Rocky
Originaltitel: Creed
Regissör: Ryan Coogler
År: 2015
En välgenomtänkt och ändamålsenlig klyschfest - en film som håller vad den lovar. Behagligt förutsägbar, emellanåt nästan parodisk, och det funkar. Bra intensitet i slutfighten. (7+/15)
Gordyal, 2016-07-25 22:24:38

Originaltitel: Tag der Idioten
Regissör: Werner Schroeter
År: 1981
Genre: Drama, Fantasy
Hahaha! WiP för pretton. (5+/15)
Gordyal, 2016-07-23 14:43:42

Titel: Timbuktu
Originaltitel: Timbuktu
Regissör: Abderrahmane Sissako
År: 2014
Snygg film med en fantastisk fotbollsscen (som på intet sätt är bärande), det är väl ungefär allt som förtjänar beröm. Resten är fluffinlindat, platt och ointressant. Finaste Disney-schablon-familjen med den genomgode fadern, den starka moderna och den söta dottern i centrum. Därtill massa mer eller mindre ovidkommande stickspår med lösa trådar hängandes. Jihadisternas ondska visas genom att de berättar i megafon vad som är förbjudet (typ allt) och att det berättar för en kvinna att hon ska bli arresterad. Och livet i den lilla byn fortsätter att puttra på. En allt annat än omskakande film om en mycket omskakande värld. (4+/15)
Gordyal, 2016-07-22 23:41:14

Originaltitel: Il Était une fois le diable - Devil Story
Regissör: Bernard Launois
År: 1985
Genre: Skräck
Detta kan bara betraktas som en klassiker. En totalt hopplös film vars regissör antingen har en märklig humor eller är helt dum i huvudet - eller båda. Det händer så mycket dumt i filmen att jag inte vet var jag ska börja. Bortsett från det mer spektakulära som en inavlad banjosnubbe, en mystisk svart katt, en djävulshäst, ett spökskepp på land, en zombiebrud, en mumie, en farbror som blir trampad i magen så att tarmarna rinner ut, animerade blixtar, samt en bimbobrud som springer omkring i negligé, regnrock och gummistövlar, så finns det mycket mer att gotta sig åt och/eller frustreras över. Det är dödsscener som aldrig verkar ta slut, gevärspatroner som definitivt aldrig tar slut, klipp som återanvänds ett otal gånger, samt en röd tråd som är mycket trasig och dessutom obefintlig. Såväl frågetecknen som utropstecknen hopar sig som spön i backen. Filmens sjuttiotvå minuter känns långa - jag vet inte om det är bra eller dåligt. Oavsett vilket, så är filmen betydligt roligare att ha sett än att se. Ju mer jag ser tillbaka på den desto bättre blir den, fast det kan inte hjälpas. Där och då så var den mest eljest. (7-/15)
Gordyal, 2016-07-22 15:03:49

Titel: A Chinese Ghost Story
Originaltitel: Sien nui yau wan
Regissör: Ching Siu-tung
Genre: Komedi, Action, Romantik, Skräck, Fantasy
Rätt så fånig film men långt ifrån så tramsig som jag var rädd för. Vajerfajterna är snygga (om än väldigt standard), oknytten är coola och slutstriden maffig. Därutöver inget att ringa hem om. (8+/15)
Gordyal, 2016-07-21 12:50:40

20/7
Titel: Marvellous
Originaltitel: Marvellous
Regissör: Julian Farino
År: 2014
Vilka fantastiska medmänniskor det finns. Synd att inte fokus låg på dessa istället för på den ointressante Neil Baldwin. Jobbig snubbe, trist film. (5/15)
Gordyal, 2016-07-20 23:04:33

20/7
Titel: Sauna
Originaltitel: Sauna
Regissör: Antti-Jussi Annila
År: 2008
Genre: Skräck
Kärvt, vackert och ondskefullt. Bitvis riktigt otrygg stämning. Bra skådespel. Däremot är den något jämntjock och onödigt "låtsasdjup", men på det stora hela en bra film. (9/15)
Gordyal, 2016-07-20 12:02:53

Titel: Spotlight
Originaltitel: Spotlight
Regissör: Tom McCarthy
Genre: Drama, Thriller
Stabilt, välgjort och viktigt. (11-/15)
Gordyal, 2016-07-19 19:45:01

Titel: '71
Originaltitel: '71
Regissör: Yann Demange
Genre: Drama, Action, Thriller, Krig
Ung brittisk soldat kvar bakom fiendelinjen i Belfast känns som goda förutsättningar för en schyst film, men tyvärr. Platta och ointressanta karaktärer och gäsplånga klipp - funkar varken som drama, krigsfilm, action eller thriller. (6/15)
Gordyal, 2016-07-18 21:38:01

Originaltitel: Lemora: A Child's Tale of the Supernatural
Regissör: Richard Blackburn
År: 1973
Genre: Skräck
Lite grand i samma anda som Valerie and Her Week of Wonders eller varför inte som en mardrömsversion av Trollkarlen från Oz med lite proto-Lynch-stämning. Det hela kretsar kring pedofili/pubertet/sexualitet, men själv valde jag att skita i symboliken och istället bara låta mig svepas med i stämningen. Bitvis skitsnygg film, och då även meningsfullt snygg och inte bara snygg för snygghetens skull. (9/15)
Gordyal, 2016-07-16 12:24:35

15/7
Titel: The Poughkeepsie Tapes
Originaltitel: The Poughkeepsie Tapes
Regissör: John Erick Dowdle
År: 2007
Genre: Thriller, Skräck
En film som ger mig känslan av att filmskaparna tror att det är enkelt att göra en found footage-rulle bara man googlar mycket på seriemördare och polisarbete, samt gör långa listor över vad folk tycker är skrämmande/vidrigt. Sedan ska liksom resten gå av sig självt. Det gör det inte. Ramfilmen med alla intervjuer är totalt undermålig, proppad med usla skådisar och korkade repliker, för att inte tala om de löjligt fula tidningsklippen som ständigt dyker upp i bild. De "hittade banden" är något bättre, men bjuder inte på något iögonfallande. Sammantaget är detta är det lamaste, det billigaste, det minst välgjorda och det mest ointressanta jag sett inom ff-genren. (3+/15)
Gordyal, 2016-07-15 11:05:10

Titel: Ont blod
Originaltitel: Wise Blood
Regissör: John Huston
År: 1979
Genre: Drama, Komedi
En smart och totalt oförutsägbar film med fascinerande persongalleri och schyst stämning. Dourif levererar och Stanton är som alltid bra. Det är tragiskt och det är komiskt, och ofta svårt att veta när det är vilket. Dessvärre tar den liksom inte vägen någonstans och det blir ganska träligt i längden. (6/15)
Gordyal, 2016-07-14 23:25:35

Titel: Det gyllene fältet
Originaltitel: The Reflecting Skin
Regissör: Philip Ridley
År: 1990
Genre: Drama, Thriller
Mycket skrik och lite ull. Pretentiöst så det står härliga till med foto så storslaget och överarbetat att det ger påsar under ögonen, och med musik så bombastisk att man tror att det är ett dåligt skämt. Symbolik in absurdum, kassa barnskådisar och total avsaknad av konstnärlig glimt i ögat. En hel del bra och minnesvärda scener och sekvenser, men helheten känns mest ansträngd. Den skickligt plastikopererade kejsarens nya kläder. (6-/15)
Gordyal, 2016-07-14 20:00:41

Titel: Bland män och får
Originaltitel: Hrútar
Regissör: Grímur Hákonarson
År: 2015
Isländskt, kargt och sura gubbar - so far so good. Men så mycket mer än så blir det inte. (7/15)
Gordyal, 2016-07-14 17:42:40

Titel: Tanya's Island
Originaltitel: Tanya's Island
Regissör: Alfred Sole
År: 1980
Prince omgav sig med ett helt koppel av vackra kvinnor med enorm begåvning (Sheila E, Lisa Coleman, Wendy Melvoin m fl). Vanity var inte en av dem, alltså en av de begåvade - åtminstone inte på det konstnärliga planet. Tanya's Island är en märklig soppa kokad på en skvätt Den blå lagunen, en handfull King Kong och några skopor Emmanuelle i en stor gryta till bredden fylld med skuret spad av "du har garanterat aldrig sett något liknande". Man pratar om filmer som gör fysiskt ont, och jag lovar att min nacke värker efter nittio minuters omedvetet huvudskakande. Att ge denna film underbetyg vore inte bara tjänstfel utan borde även vara straffbart. (8+/15)
Gordyal, 2016-07-13 15:00:30

Titel: Big Trouble in Little China
Originaltitel: Big Trouble in Little China
Regissör: John Carpenter
År: 1986
Genre: Komedi, Action, Äventyr, Fantasy
Fräna miljöer, coola effekter och bra tempo. Detta kunde ha blivit riktigt bra om man hade bytt ut alla karaktärer och de flesta av skådisarna, skrivit om samtliga repliker samt plockat bort all buskis. (4+/15)
Gordyal, 2016-07-13 12:12:20

Titel: Open Your Eyes
Originaltitel: Abre los ojos
Regissör: Alejandro Amenábar
År: 1997
Genre: Drama, Romantik, Thriller, Science Fiction, Mysterium
Jag var inte särskilt förtjust i Vanilla Sky, men jag tycker faktiskt att den tjänade på att vara hollywoodskt utslätad. Här blir det bara för krystat. En film som kretsar kring en person som jag inte på något sätt kan sympatisera med, vars värld hela tiden alterneras mellan två olika verkligheter - det blir bara tjatigt och ointressant. Men det är välproducerat och förtjänar kanske att stå i något slags finrum, men inte i mitt. (6-/15)
Gordyal, 2016-07-13 00:41:18

12/7
Titel: Munchie
Originaltitel: Munchie
Regissör: Jim Wynorski
År: 1992
Genre: Komedi, Familjefilm, Fantasy
En enkel och ganska barnslig familjefilm proppad med subtila vuxenskämt och referenshumor. En hel hög med tuttbimbos passerar förbi i små cameo-skymtar. Egentligen en rätt så märklig film. (5/15)
Gordyal, 2016-07-12 16:27:43

Titel: Strike Commando
Originaltitel: Strike Commando
Regissör: Bruno Mattei
Genre: Action, Krig
Massor med snurrig Rambo-action i kubik. En hel del skojiga grejer, men på det stora hela är det mest massa skrik och pang-pang. Om man skulle skriva en bok strängt baserad på denna film, vilken konstig bok det skulle bli. (6+/15)
Gordyal, 2016-07-11 18:19:27

10/7
Titel: The Martian
Originaltitel: The Martian
Regissör: Ridley Scott
Genre: Drama, Äventyr, Science Fiction
10/7
Titel: Och han älskade dem alla
Originaltitel: Kiss the Girls
Regissör: J C Chandor

bnws sidor
bnws Betyg
bnws Vänner
Entertainity AB © 2000-2016 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor