fors1984

Titel: Viking
Originaltitel: The Viking
Regissör: Andrey Kravchuk
Genre: Drama, Action, Krig
Mäktig, mäktig. Lite otydligt i början, men den blir det allt bättre och bättre och intressantare och intressantare. Det hela utspelar sig under en intressant brytningstid. Mästerligt filmat, (förutom ett fullt klipp som säkert finns med för att man skall förstå hur perfekt resten är). Utmärkt skådespeleri och kul att höra svenska i bakgrunden ibland. Jag förstod hur det hela skulle sluta, men blev ändå tagen. Det kristna arvet finns där, vare man man tror eller inte. En svag femma i betyg.
Ola_Schubert, 2018-03-30 15:39:50

11/3
Titel: Turist
Originaltitel: Turist
Regissör: Ruben Östlund
År: 2014
Nja, en liten besvikelse. Skickligt filmad och bra skådespelarprestationer. Men filmen grep inte tag i mig, En stark trea i betyg blir det dock.
Ola_Schubert, 2018-03-11 20:09:52

18/2
Titel: Dvadtsat vosem panfilovtsev
Originaltitel: Dvadtsat vosem panfilovtsev
Regissör: Kim Druzhinin, Andrej Shalopa
Genre: Drama, Action, Krig
Det finns många exempel på exempellös rysk tapperhet på östfronten. Något det tidigare gjorts film utav, t.ex. "fortress of war", som skildrar medlemmar i en fästningsbesättning som gjorde heroiskt motstånd emot tyskarna i början av operation Barbarossa, andra exempel kan hämtas ifrån de två sista filmerna i "Brända av solen triologin". Ett annat exempel är Skildringen av krypskyttar i Stalingrad eller en kvinnlig krypskytt på Krim. Men "Till siste man - Moskva 1941" som är den svenska titeln på "Dvadtsat vosem panfilovtsev" har ett stort problem: Händelsen, i sig, är helt enkelt inte sann historiskt sett. Nu gör det förstås ingenting om man inte gör anspråk på det, men det gör man, tyvärr. Att händelsen inte är sann slogs fast redan av sovjetiska myndigheter. Då spelar det ingen roll att stridsscenerna är mycket snyggt filmade och realistiska. Och att, förutom ett fult klipp, filmen är teknisk fulländad. Det hjälper heller inte att skådespeleriet är helt ok. Det kan "bara" bli en mycket stark trea i betyg. Speciellt som man märker av en hel del försök till propaganda, dock ej sovjetisk sådan.
Ola_Schubert, 2018-02-18 21:12:12

18/2
Titel: Kungens val
Originaltitel: Kongens Nei
Regissör: Erik Poppe
Film nr.: 120159
Denna film är välgjord och intressant, även om detaljer om kungens liv känns ganska ointressanta. I normalfallet så hade jag nog gett denna film en mycket stark trea i betyg. Men nu är det så att den, tyvärr, känns mycket aktuell. Vi vet inte om vi själva skulle kunna bli utsatta för ett blixtangrepp, och hur vår kung skulle ställa sig. Därför får filmen en svag fyra i betyg ifrån mig.
Ola_Schubert, 2018-02-18 20:56:58

24/12
Titel: Frontvinter
Originaltitel: Höre die Stille
Regissör: Ed Ehrenberg
Genre: Drama, Action, Krig
Detta är en stark, men också deprimerande och faktiskt rätt förutsägbar historia.Skådespelarinsatserna är, över lag, bra, tycker jag. Vissa scener är gripande eller mustiga, men det rör sig inte om något filmiskt mästerverk. Denna film känns, iof, bättre än den franska "Vinterkrig" som jag såg innan denna. Men i den så lärde man sig i alla fall en ny sak om när, även, fransmän deltog i befrielsen av Frankrike. I Frontvinter så tycker jag inte att jag lärde mig någonting nytt, annat än att krig är någonting fruktansvärt, som inte minst drabbar civila, men det visste jag, liksom så gott som alla, redan. Så det får bli en stark trea för denna film, som iof gränsar till en mycket svag fyra.
Ola_Schubert, 2017-12-24 18:39:13

23/12
Titel: Winter War
Originaltitel: Winter War
Regissör: David Aboucaya
Genre: Drama, Krig
Om vi börjar med nackdelen med denna film så är det: Prat, prat och åter prat, inklusive av en speakerröst som låter som en av soldaterna, som låter som kalle Anka. Detta är speciellt i början och i slutet. Istället för att låta en själv upptäcka saker genom BILDER. Dessutom upprepar speakerrösten det som hänt på slutet, trots att alla redan sett det, och, förhoppningsvis förstått. Det var nackdelen, men sedan återstår bara fördelar: Det hela känns realistiskt och filmen speglar för oss en, säkert, okänd problematik som är kopplat till ett mysterium där en mycket duglig korpral beter sig konstigt, det anser i alla fall många av soldaterna. Skådespeleriet brukar jag inte uppmärksamma såvida det inte är extremt dåligt eller extremt bra. Här tycker jag att det lutar mer åt det senare. För en svensk så känns det lite konstigt att fransmännen är så oförberedda på vinterförhållanden, (som för övrigt inte verkar vara så extrema, men de var väl dåligt klädda och utbildande). Summan av kardemumman blir en stark trea i betyg. Med bildberättande, inte bara av de hemska striderna, utan av det mesta, så hade det kunna bli ett stark betyg, åtminstone om de struntat i berättar rösten, eller dragit ned den till ett absolut minimum. Slutligen så kämpar man inte mot en amerikansk enhet, som det står i presentationen, utan med en amerikansk enhet för att befria Alsace.
Ola_Schubert, 2017-12-24 14:51:44

25/11
Titel: Franz + Polina
Originaltitel: Franz + Polina
Regissör: Michail Segal
År: 2006
Genre: Drama, Romantik, Krig
Det hela börjar, inte, med "det gamla vanliga": "Vi var så lyckliga under Stalin innan tyskarna kom". Detta är ett gripande drama. Det skall till en hel del innan ryssar börjar hoppas på att en tysk SS man skall överleva. En mycket svag fyra i betyg.
Ola_Schubert, 2017-11-25 18:16:46

29/10
Titel: World War 3, The Movie
Originaltitel: Der 3. Weltkrieg
Regissör: Robert Stone
År: 1998
Genre: Krig
En utmärkt Mockudokumentär som lika gärna skulle kunnat blivit sann om de bakåtsträvande krafterna i Sovjetunionen lyckats hindra reformerna. I mina ögon känns det hela realistiskt. Men, givetvis, så är detta inte frågan om något filmiskt mästerverk, så jag nöjer mig med en svag fyra i betyg.
Ola_Schubert, 2017-10-29 20:21:25

26/10
Titel: Road to Berlin
Originaltitel: Doroga na Berlin
Regissör: Sergei Popov
År: 2015
Genre: Drama, Krig
Denna film kan inte jämföras med Nikita Michaelmas triologi, utan verkar vara ett försök till fortsättning, fast med snål budget. Titeln känns också missvisade då handlingen, förutom på slutet, utspelar sig på den kaotiska sydfronten när Tyskarna rullade emot Stalingrad och Kaukasus, och det ryska motståndet var förvirrat. Greppet att låta kriget skildras genom en dödsdömd soldat och hans fångvaktare känns inte hundraprocentigt lyckat. Men även om filmen inte är något mästerverk så är den ändå välgjord. Skådespelarprestationerna får godkänt, speciellt Mariya Karpova som gestaltar kvinnan Mariya. Det jag gillar mest med denna film är att bilden får tala snarare än dialogen, även om det hela, ibland, känns lite övertydligt. Förutom krigsscenerna så är tempot lugnt. Mig veterligen så hade inte tyskarna tillgång till Tigerstridsvagnen sommaren 1942, men i övrigt så känns det mesta autentiskt. Filmen är ändå sevärd om man inte har för stora förhoppningar på den. Vill man se riktigt, riktigt, snygg rysk krigsfilm så hänvisar jag till Nikita Michalkovs "Citadell" och "Exodus". Och vill man ha mer rysk krigsaction så hänvisar jag till "Fortress of war". Men det blir ändå en stark trea i betyg för "Road to Berlin"
Ola_Schubert, 2017-10-26 22:38:17

20/10
Titel: Bitter Harvest
Originaltitel: Bitter Harvest
Regissör: George Mendeluk
Genre: Drama, Romantik, Krig
Ämnet är viktigt men också aktuellt. Rysstroll försöker fortfarande att förminska och relativisera den svältkatastrof som kommunisterna, ("Marxism-Leninismen", är en politisk sk. "ideologi" som, egentligen, skapades för att underlätta den gamla vanliga ryska expansionslusten), för att befästa sitt välde. Filmen är inte speciellt välgjord och inte 100 procentigt engagerade, men ämnet är ändå viktigt, även idag. En stark trea i betyg.
Ola_Schubert, 2017-10-20 17:52:22

22/9
Titel: The Salesman
Originaltitel: Forushande
Regissör: Asghar Farhadi
Genre: Drama, Thriller
Ännu en intressant iransk film. Sexualskräcken känns igen ifrån Nader och Simin, men "The Salesman" är en film med många bottnar: Förlåtelse eller hämnd är bara en av dem. Jag gillar verkligen att förtexterna utnyttjas till något vettigt, speciellt då de bjuder på en bildkomposition som bara kan betecknas som ögongodis. Som vanligt med iranska filmer så är tempot lugnt och hela filmen doftar eftertänksamhet. Intrigen inkluderar en skådespelartrupp, något som jag inte direkt kan identifiera mig med. Lika så har jag svårt att förstå aspekter av det iranska samhället, inte minst sexualskräck och patriarkala värderingar. Därför nöjer jag mig med en fyra åt det svagare hållet i betyg den här gången.
Ola_Schubert, 2017-09-22 19:25:16

31/8
Titel: Operation Chromite
Originaltitel: In-cheon sang-ryuk jak-jeon
Regissör: John H Lee
Genre: Drama, Action, Krig
En film som skulle kunnat blivit väldigt bra med tanke på vad som avhandlas. Operation Cromite hände på riktigt och landstigningen i Inchon var förmodligen världens mest riskfyllda landstigning givet de lokala förhållandena. Men, tyvärr, så är denna sydkoreanska film en oskickligt gjord budgetfilm med skrattretande grafik, som taget ur enklare datorspel. Jag kan, iof tåla sådant, om filmen i övrigt är intressant och välgjord, som t.ex. den Ungerska "Children of Glory" som behandlar den ungerska revolten 1956. Där visas sovjetiska stridsvagnars avancemang med leksaksstridsvagnar över en karta. Men som det ser ut nu så kan jag inte ge "Operation Chromite" något toppbetyg. Men pga av det intressanta ämnet så blir det dock en stark trea i betyg.
Ola_Schubert, 2017-08-31 18:31:46

12/8
Titel: Assembly
Originaltitel: Ji Jie Hao
Regissör: Feng Xiaogang
År: 2007
Genre: Drama, Action, Krig
Välgjort krigsfilm. Melodramatisk, men också något jag tror hör till Kinesisk och Koreans kultur. Stridsscenerna är bra gjorda. Men som främst utmärker denna film är att människoliv betyder något. Kanske beror det på att filmen gjordes i Hong Kong, kanske håller värderingar och attityder hos fastlandskina på att ändras.Det skulle behövas då "det stora språnget", som initierades 1958 ledde till att 20-43 miljoner människor svalt ihjäl, ett av kommunistpartiet "små misstag". Vi vet inte vad som skulle ha hänt om nationalisterna vunnit inbördeskriget, men vi vet att det nu råder demokrati och välstånd i Taiwan. Å andra sidan så vet vi också att hundratals miljoner kineser på fastlandet tagit ur fattigdom de senaste årtiondena. En svag fyra i betyg.
Ola_Schubert, 2017-08-12 16:32:14

12/8
Titel: Desert Patrol
Originaltitel: Desert Patrol
Regissör: Guy Green
År: 1958
Genre: Drama, Krig
Faktiskt bättre än jag trodde. Jag hade väntat mig en hurtig krigsrulle, och den var hurtig, men närmast på ett realistiskt sätt, med tanke på att dessa ökenpatruller var föregångaren till SAS. En stark trea i betyg.
Ola_Schubert, 2017-08-12 13:45:57

11/8
Titel: Hjältarna vid Arnhem
Originaltitel: Theirs Is the Glory
Regissör: Brian Desmond Hurst
År: 1946
Intressant att det är amatörer som agerar, dvs de som inte så länge sedan just stred i Arnhem. Det märks faktiskt: När de utsätts för "fientlig eld" så agerar de snabbare än vad vanliga skådisar skulle prestera. Dessutom är det ju nästa bara krigsscener så på den fronten är det faktiskt ok. Men upplägget i stort känns, som kommentaren ovan så pricksäkert skriver: Valhänt. Inge speciella känslor framkallas med andra ord, även om man med sitt förstånd förstår att dessa fallskärmssoldater var mycket tappra och kämpade in i det sista. Men eftersom jag är militärhistoriskt intresserad så får det ändå bli en trea åt det starkare hållet, för det är intressant att se en film där de som själva varit med agerat, och äkta tigerstridsvagnar var också med.
Ola_Schubert, 2017-08-11 19:43:44

8/8
Titel: Spring of Life
Originaltitel: Pramen zivota
Regissör: Milan Cieslar
År: 2000
Genre: Drama, Romantik, Krig
Ett så intressant tema borde ha chansen till högsta betyg ifrån min sida, men nej: Till en början innehåller intrigen, (som bygger på en tjeckisk roman), en mängd osannolika saker. Vissa saker stämmer iof: Dels Lebensborn blotta existens, dels att SS höll sig med en massa skumma hedniska riter. Men detta räcker inte till för att ge denna film något högre betyg. För som, negativ, grädde på moset så är det hela dåligt regisserat, och under alla omständigheter dåligt klippt. Filmen upplevs alltså som "hackig". Så det får bli en svag trea i betyg, nästa enbart för det intressanta ämne som behandlas i filmen, där möjligtvis Monika Hilmerovás skönhet och helt ok skådespeleri med tanke på den roll hon hade lyfte det hela något.
Ola_Schubert, 2017-08-08 22:45:20

13/7
Titel: Enemy
Originaltitel: Enemy
Regissör: Denis Villeneuve
År: 2013
Genre: Thriller, Mysterium
För en gång skull så var jag tvungen att läsa recensionen för denna film innan började skriva och betygsätta. Det är en mindfuckingfilm utan tvekan och jag brukar ju gilla sådana, så även denna. Men min möjliga tolkning av dem spretar. Antingen så är det en film om KÄESED-komplexet, som jag skrivit om i andra kommentarer över andra filmer, (men då nästa löjligt övertydligt när man sett hela filmen), eller också är det motsatsen. För det kan faktiskt vara en anti-manschauvinistisk film också. Hur som helst så kan jag lova at slutet kommer att överraska er. Eftersom det ändå är en mindfuckingfilm och tankar väcks, så får det bli en mycket svag fyra i betyg, men man får vänta ända till slutet på gratifikationen. Hm, just nu i denna stund lutar jag ändå åt att det är en anti-manschauvinistisk film, och då hade det nog "bara" blivit en stark trea i betyg. Men åt helvete med det, den svaga fyran får ändå stå kvar.
Ola_Schubert, 2017-07-13 23:58:08

Titel: Finska vinterkriget - brinnande krig i isande kyla
Originaltitel: Fire and Ice: The Winter War of Finland and Russia
Regissör: Ben Strout
År: 2005
Välgjord dokumentär, dock onödigt fokus på de amerikanska frivilliga. En stark trea i betyg.
Ola_Schubert, 2017-07-11 20:40:04

Titel: Propaganda
Originaltitel: Propaganda
Regissör: Slavko Martinov
År: 2012
Nu är det förstås ingen nordkoreans propagandafilm, producerad på "den store ledarens" Uppdrag. Många gånger är den väldigt överdriven, men å andra sidan så pekar den också på överdrifterna i det västerländska konsumtionssamhället. Jag tycker i alla fall den är klart sevärd om man, dels låsas att det verkligen är en Nordkoreansk propaganda film och att nordkoreanerna verkligen skulle ha lärt sig något om effektiv propaganda, vilket de egentligen inte har. Och dels är beredd att se de absurda delarna av det västerländska konsumtionssamhället. En stark trea i betyg.
Ola_Schubert, 2017-07-11 20:22:55

Titel: Whiplash
Originaltitel: Whiplash
Regissör: Damien Chazelle
År: 2014
Nä, en besvikelse. Jag hade hoppats på slutet, men det blev så typiskt amerikanskt som jag väntat mig. Dessutom tillhör inte Jazz min favorit genrer och inte prestationer med trummor heller. Dock en svag trea i betyg, då skådespelarprestationerna var utmärkta.
Ola_Schubert, 2017-07-11 19:04:58

18/6
Titel: Albert Speer
Originaltitel: Albert Speer
Regissör: Jasenko Selimovic
År: 2003
En film där man pratar svenska istället för tyska borde omöjligt få en fyra ifrån mig. Men ändå så får filmen en mycket svag fyra i betyg. Detta av två orsaker: Den är väldigt, väldigt välspelad. Med det räcker inte. Det som tillkommer är tre insikter: Albert Speer var mer ond än vad jag tidigare förstått genom filmer och böcker. "Den som vänder sig bort - Vet" och slutligen genom eftertexten: Vad vi i Sverige visste om förintelsen och när vi fick reda på det. En kul grej är dessutom: "Skulle Hitler varit svensk så skulle han pratat på Karlskrona dialekt. :-)
Ola_Schubert, 2017-06-18 00:44:24

Titel: Neighbours
Originaltitel: Neighbours
Regissör: Norman McLaren
År: 1952
Genre: Drama, Komedi
En kortfilm som jag tolkar som en kommentar till det förra kalla kriget och kärnvapenrustningen. En stark trea i betyg.
Ola_Schubert, 2017-06-11 02:08:06

Titel: Långben och Wilbur
Originaltitel: Goofy and Wilbur
Regissör: Dick Huemer
År: 1939
Genre: Komedi, Familjefilm
Helt ok Långbenfilm. Välgjord. En stark svag trea i betyg.
Ola_Schubert, 2017-06-11 01:48:50

Titel: Un homme de têtes
Originaltitel: Un homme de têtes
Regissör: Georges Méliès
År: 1898
Genre: Fantasy
Måste ha förundrat publiken på den tiden.! En svag trea i betyg. Alla kan offra en minut för denna korta kortfilm.
Ola_Schubert, 2017-06-11 01:37:44

Titel: Ta mig
Originaltitel: Ta mig
Regissör: Victor Danell
År: 2010
Genre: Komedi
Tror man att genus är den ultimata förklaringen så är denna originella kortfilm klart värd sin fyra. Men nu tror jag inte att det är hela förklaringen, , så jag nöjer mig med en trea åt det svagare hållet, för originaliteten.
Ola_Schubert, 2017-06-11 01:09:27

Titel: The Flowers of War
Originaltitel: Jin líng shí san chai
Regissör: Zhang Yimou
År: 2011
Genre: Drama, Krig
I början så verkade det som att denna film skulle kunna få max en mycket svag trea i betyg: Bestialiska japaner; (vilket iof stämde när det gäller deras beteende i Nanjing), hjältemodiga kinesiska soldater, en dum amerikan, dumma prostituerade och allmänt stelt och stereotypt. Men sedan blir det, tack och lov bättre. Så det hela slutar med att filmen får en trea åt det starka hållet.
Ola_Schubert, 2017-06-10 23:46:04

Titel: Lincoln
Originaltitel: Lincoln
Regissör: Steven Spielberg
År: 2012
Detta är en film om Lincon´s politiska genialitet. Det tar bara upp två frågor: Det 13:de tillägget i konstitutionen som avskaffade slaveriet permanent och freden med sydstaterna. Det krävs mer detaljerat intresse för USA:s politiska historia för att uppskatta den till fullo. Orsaken till att jag ändå ger den en mycket stark trea i betyg beror snarare på Lincon själv, eller rättare sagt på vad han sa och skrev. Ett exempel, och för övrigt en sammanfattning av vad hela filmen gick ut på är följande citat: "När jag var lantmätare så lärde jag mig att kompassnålen alltid pekade emot norr. Men det räcker inte. Man måste också ta hänsyn till de träsk, floder höga berg som ligger i vägen för att kunna ta sig norröver". Med detta menar han att det inte räcker att ha ett ädelt slutmål. Man måste också ta hänsyn till, och hantera, det politiska motståndet, på vägen dit.
Ola_Schubert, 2017-06-10 20:21:36

Titel: Project Arbiter
Originaltitel: Project Arbiter
Regissör: Michael Chance
Genre: Action, Science Fiction
Nä, en lite väl originell idé, och ganska spretig och osammanhängande. Iof säkert något som man bara skulle ha längtat efter som 14 åring. Dock bitvis snyggt gjort. En stark tvåa i betyg. Knappast värd att se.
Ola_Schubert, 2017-06-10 00:07:26

9/6
Titel: The Gate
Originaltitel: The Gate
Regissör: Matt Westrup
År: 2011
Genre: Science Fiction
Helt ok kortfilm som även fick mig att rysa till någon gång. En stark trea i betyg.
Ola_Schubert, 2017-06-09 23:39:31

9/6
Titel: Hacksaw Ridge
Originaltitel: Hacksaw Ridge
Regissör: Mel Gibson
Film nr.: 122099
En utmärkt film av Mel Gibson. Visst kan man reagera emot allt det religiösa, men den amerikanska kulturen är sådan, inte minst för mer än 70 år sedan. Det får bli en stark fyra i betyg för en film som visar krigets fasor och vikten av personlig integritet.
Ola_Schubert, 2017-06-09 19:58:30

27/5