Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu pågår förbättring av Filmtips-funktionen samt diverse andra delar såsom sorteringsmöjligheter. Vi tackar vänligast för er uthållighet, vi försöker att bli bättre dag för dag.

Få ett lån upp till 500.000 kr hos Lånemäklaren.se!     Låna upp till 600.000 kr hos Forbrukslån.com

Filmvärldens 5 mest ikoniska roulettescener

För gemene man associeras casino ofta direkt till det klassiska roulettebordet. Det ger en nästan magisk känsla att lägga ut sina markers på de olika siffrorna och färgerna och sedan hålla andan medan kulan gör sina rundor. Roulettens mystik är därför också ivrigt porträtterad på filmduken. Här tipsar vi om våra favoritfilmer på roulettefronten.

Casinomiljöer porträtteras frekvent på film och gambling dyker upp i alla möjliga olika filmgenrer såsom drama, action och komedier. Helt klart vanligast är då att man bevittnar en scen vid ett roulettebord. Inte så konstigt kanske, då just roulette passar perfekt att visas på film. Hjulet som snurrar, kulan som rullar i slow motion, spänningen i väntan på att den ska stanna. Nerverna är på helspänn!

Roulette redan på 1600-talet
Man tror att roulette spel uppfanns i Frankrike på 1700-talet och roulette betyder just “litet hjul” på franska. Spelet influerades senare av andra spel från England och Italien, och mynnade slutligen ut i vad vi ser som dagens roulette. Spelet omnämns i böcker redan 1796 och man vet att roulette spelades av fransmännen i Quebec i Kanada, men spelet listades som förbjudet år 1758. Det är möjligt att en tidigare variant av spelet uppfanns ännu tidigare av en matematiker vid namn Blaise Pascal redan 1657. Det var dock först i mitten av 1800-talet som man introducerade en nolla och en dubbelnolla i hjulet, vilket är hur man spelar roulette idag.
Även om många känner till roulette så är det inte alla som känner till de exakta reglerna. Roulettehjulet är indelat i 38 sektioner från 0-36, plus 00. Dealern snurrar hjulet i en viss riktning och släpper sedan ner kulan i motsatt riktning, så att den till slut stannar i ett av de numrerade facken. Den spelare som satsat på det prickade numret vinner. Man kan satsa på ett enkelt nummer. Då lägger man sina marker mitt i en nummerruta på bordet. Vinner man får man 35 gånger pengarna. Man kan också lägga sina marker på linjen mellan två rutor och då splitta sitt bud. Vid vinst får man då 17 gånger pengarna. Sedan kan du satsa på fler nummer genom att göra “corner bets”, betta på hela rader och betta på hela kolumner eller på hela dussintal. Ju fler nummer, desto lägre vinst. Du kan också välja att spela på ojämna tal och på färg.

De fem bästa roulette-filmerna
Så nu när vi vet hur roulette fungerar, så kanske vi kan förstå spänningen och mystiken som gör roulettespel så lockande på vita duken. Här är våra fem favoritfilmer på temat roulette:

An Indecent Proposal (1993)
Nog för att man kan få ett rus av att spela roulette, men om man inte är försiktig kan man hamna rejält i klistret som det nygifta paret Diana och David (Demi Moore och Woody Harrelson). De har det kärvt ekonomiskt och bestämmer sig för att satsa sina livsbesparingar på en färg på roulettebordet – och förlorar. De blir då erbjudna 1 miljon dollar av miljardären John Gage (Robert Redford) för att få gå till sängs med hustrun. Paret går med på detta och det hela testar deras förhållande till max.

Casablanca (1942)
Denna film brukar räknas som en av världens bästa filmer någonsin och utspelar sig i Casablanca mitt under andra världskriget. En av filmens mest minnesvärda scener är från ett roulettespel på ett café som ägs av huvudrollsinnehavaren Rick (Humphrey Bogart). En kvinna, Annina (Joy Page), satsar allt på ett spel, så att hon och hennes man ska kunna fly från en korrupt utredare och ta sig hela vägen till Amerika. De får hjälp av Rick som ser till att spelet landar i deras favör.

Croupier (1998)
Croupier är Clive Owens genombrottsfilm, där han spelar en författare som drabbats av skrivkramp och tagit jobb som croupier på ett casino för att kunna betala räkningarna. Genom sitt yrke får huvudrollsinnehavaren riktig insyn i casinovärlden, med dess höjdpunkter, lågvattenmärken och allt däremellan. För honom själv blir detta en guldgruva för hans skrivande, som snabbt tar fart. Roulette är ett av flera casinospel som berörs i filmen.

Diamonds Are Forever (1971)
Casinon är väl lite av James Bonds hemmiljö. Agent 007 ses ofta strosa runt på casinogolvet och kanske ge sig in i något spel. Mest casinospel blir det emellertid i Diamonds Are Forever, den sjunde James Bond-filmen, där Sean Connery har rollen som 007. Här får vi ta del av flera casinospel, bland annat roulette.

Dirty Rotten Scoundrels (1988)
Rivierans guldgossar heter denna amerikanska komedi på svenska, med Michael Caine och Steve Martin i huvudrollerna. Caine spelar den polerade sol-och-våraren Lawrence Jamieson som lurar kvinnor på pengar i en fiktiv stad på franska rivieran. Plötsligt dyker Freddie Brenson upp, en ung skojare från USA. De två tjänar storkovan genom att lura till sig pengar på stadens casino. Men när de båda möts vid samma roulettebord inser de att staden är för liten för dem båda.

10 bästa casinofilmerna för spelare

Casinofilmer har en alldeles speciell plats i filmvärlden. Ofta förknippade med luxuösa miljöer där drömmar uppfylls och äventyr utspelas. En perfekt värld för skurkar och hjältar. Casino är en miljö som aldrig kommer att försvinna från film eller andra spännande historier som ska berättas. Men vilka tio är de allra bästa casinofilmerna, utifrån spelarnas synvinkel.

Nu och då
Förr inte så länge sedan handlade casino om en för många helt ouppnåelig miljö av flärd och lyx. Idag kan du spela casino online och välja bland en mängd olika sajter och spel. Inte minst från svenska spelutvecklare och bolag som Betsson, vilka är en del av de aktörer som numera har licens att verka fullt ut på den svenska marknaden. Casino har blivit folkligt. Det är tillgängligt för alla. Men fortfarande finns där spänningen, såväl som att kunskapen om spelens innehåll samt strategier har ökat bland de breda folklagren, vilket också ställer högre krav på filmmakarna.
Om man sammanlänkar spelarnas ökade kunskapsförmåga och filmerna kvalitet avseende såväl spelinnehåll som drama, så kommer här en tio i topp som är svår att övertrumfa.

10. Casino (1995)
Robert De Niro, Joe Pesci och Sharon Stone i en film av Martin Scorsese om två vänner i en gangstervärld som präglas av girighet, makt, mord och åter girighet. Genuin casinofilm.

9. Croupier (1998)
En misslyckad författare som börjar jobba som croupier då han har det rätt så knapert. Men istället för en trygg inkomstkälla så sugs huvudpersonen – spelad av Clive Owen – in i en mörk värld av rån och mord.

8. Beck – Gamen (2006)
En sport- och hälsominister försvinner spårlöst. Martin Beck och hans mannar tar sig an fallet och hamnar i Sveriges undre värld av spel och dobbel. En underskattad casinorulle, även om handlingen fokuserar på annat.

7. Oceans Eleven (2001)
En stjärnspäckad film av Steven Soderbergh där de tre av Las Vegas och världens mest berömda och glamorösa casinon – Bellagio, MGM Grand och The Mirage – ska rånas. Elva män som har elva olika - men i sammanhanget värdefulla - egenskaper, ska genomföra den omöjliga uppgiften. Kanske inte så mycket spel som man kan önska, men ändå en äkta klassiker.

6. Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
En sann historia om den utflippade författaren Hunter S. Thompson på sin road trip mot Las Vegas. Galet rolig, men samtidigt oerhört mörk och en hel del casino.

5. Rounders – Sista spelet (1998)
Historien om en man som motvilligt måste ge sig in i leken igen i ett försök att rädda en vän från hans skulder. Regisserad av Jon Dahl och ett givet val på en tio-i-topplista. Casinofilm när den är som mest casino.

4. The Gambler (2015)
Universitetsläraren Jim Bennet – spelad av Mark Wahlberg – väjer inga risker och satsar så pass hårt att han måste ta lån av gangsters. Filmen är för övrigt inspirerad av Fjodor Dostojevskijs roman ”Spelaren”.

3. The Last Casino (2004)
Ännu en universitetslärare med en skuld. Han rekryterar tre matematikstudenter som har en vecka på sig att spela ihop till det som behövs för att betala skulden i en film som handlar om att spela smart poker där korten räknas och insatserna är höga.

2. Casino Royale (2006)
James Bond och casino hör ihop. Den första boken om agent 007 av författaren Ian Fleming har filmatiserats två gånger, varav den senaste med Daniel Craig som Bond är en riktig klassiker. Långa pokerscener och mycket action.

1.Rain Man (1998)
Dustin Hoffmans paradroll som gravt autistisk, men med en fantastisk talang för korträkning, som kommer väl till pass när hans bror – spelad av Tom Cruise – försöker utnyttja honom till att tjäna storkovan. En varm filmvarm film som är en modern klassiker, inte bara för casinoälskare.

Tufft urval
Urvalet kan göras betydligt bredare och säkert saknar några av er flera filmer som borde tagit plats på listan, men om man jobbar med balansen mellan storartat drama, starkt casinoinnehåll och fantastiska miljöer samt skådespelare, hamnar man lätt i en tio-i-topplista som denna. Rain Man är kanske starkare som drama än som casinofilm, James Bond ska bara vara med och egentligen kanske The Gambler förtjänar en högre placering. Oceans 11 sticker ut, då det mer handlar om själva rånet, men det är en modern klassiker med ett skådespelargarnityr som heter duga. Sedan är det också rätt intressant att universitetslärare och författare dyker upp vid ett par tillfällen.

Läs mer »

De bästa filmerna om poker

Spelmarknaden är enorm och det märks även i populärkulturen. Vi hör låtar om gambling, men ser också filmer där spel är i fokus. Anledningen att publiken gillar berättelser med spel är att de ofta raka uppläggen och de höga insatserna.

Film där mycket står på spel tenderar att snabbt engagera tittare. Poker är ett populärt spel som ofta skildrats på film. Idag listar vi några av de mest omtyckta filmerna om det berömda kortspelet.

Casino Royale (2006)
Vi följer Agent 007 som är ute på sitt första uppdrag i Frankrike. Han är där för att slå den kriminella finansmannen Le Chiffre i ett parti poker med många miljoner i potten. Genom att ruinera sin måltavla hindrar Bond honom från att försörja en grupp terrorister.

I Casino Royale ser vi Daniel Craig debutera i rollen som James Bond, en rolltolkning som fått övervägande positivt bemötande. Detta sprakande actionäventyr bjuder på klassiska Bondscener och Eva Green briljerar som Craigs motspelerska i rollen som Vesper.

Pokersekvenserna är även de stämningsfulla och spännande. Har du dålig koll på poker och vill lära dig mer om kortspelet och övriga casinovärlden kan du gå in på www.casinoguide.se/bonus och läsa om olika spel och bonussystem. De hjälper sina läsare att orientera sig i speldjungeln.

Rounders – Sista spelet (1998)
I den här dramafilmen följer vi en ung gambler som måste återvända till pokerbordet för att hjälpa sin vän betala av sina skulder till lånehajar. Samtidigt försöker han tackla plugget och rädda sitt utsatta förhållande.

Rounders – Sista spelet är en klassiker med bland andra Matt Damon, Edward Norton och Gretchen Mol i huvudrollerna. Det är en smart och tuff film, även om den under sina stunder kan kännas förutsägbar. Sekvenserna med pokerspel är vad filmen fokuserar mest på – och de som fungerar bäst. I flera av de spännande scenerna ser vi John Malkovich göra en riktigt vass biroll, som motståndare till Damons karaktär. Har du ännu inte sett filmen, så gör det!

The Cincinnati Kid (1965)
The Cincinnati Kid utspelar sig i 1930-talets New Orleans där vi följer en aspirerande pokerspelare. Hans stora önskan i livet är att få sitt genombrott i kortspelet, och för att göra detta behöver han besegra en känd pokermästare. De möts i en match med otroligt höga insatser, som därmed lockar till sig stor uppmärksamhet.

Ingen mindre än Hollywoodlegenden Steve McQueen har huvudrollen i denna berömda 60-talsfilm. Vissa tyckte att han var för gammal för rollen, men han vann snabbt över publiken med sin charm under de spännande scenerna vid pokerbordet. Av filmerna på den här listan är The Cincinnati Kid mest utbildande inom spelet. Mycket nöje!

Ja, filmer om gambling har förmågan att få svettpärlorna att rinna nedför pannan. Titt som tätt dyker sådana filmer upp, men det är sällan de blir lika bra som dessa tre. Det är nog svårt att hitta nya infallsvinklar på gambling, så det kan dröja innan nästa guldklimp grävs fram. Under tiden får du underhålla dig med de som redan finns.

Läs mer »

Fördelarna med en mer individualiserad tyckarmiljö

Sällan har den enskilde konsumentens inflytande varit så viktigt som i en tid då digitaliseringen sveper in över världen och förändrar konsumtionsmönster i grunden, något som inte minst märks i samband med filmrecensioner.

Ny tyckarmiljö

Vi ser idag en helt annan tyckarmiljö där enskilda konsumenters åsikter får allt större betydelse. Dessutom ökar antalet amatörtyckare som blir så pass populära att de helt plötsligt får en influencer-roll, vilket i sig ger en hel del nya avvägningar du som konsument har att ta ställning till, såsom att de ibland får betalt för att skriva vissa saker.

Resebranschen och detaljhandel

Utvecklingen tog fart i branscher som ligger i digitaliseringens framkant och där konkurrensen om kunderna är stenhård. Resebranschen har länge varit starkt influerad av enskildas kommentarer och recensioner på nätet. Vissa ”amatörtyckare” har dessutom upphöjts till ”proffstyckare”. Inom detaljhandeln kan en dålig kommentar om en tjänst eller produkt såväl som service och distribution bli direkt avgörande för försäljningen.

Spelbranschen

I spelbranschen är konkurrenten aldrig längre bort än ett musklick på datorn eller en swipe på mobilen, vilket har lett till att en flora av samlingssajter med recensioner och förtydliganden om det mesta från service och säkerhet till spelens coolare sidor nagelfars. De större varumärkena använder sig dessutom av expertskribenter. På den svenska portalen Jämförcasino.se skriver bland annat Sebastian Liljegren om Betsson Casino, en recension som vilsna besökare kan ta del av innan de fattar ett beslut som de är nöjda med. Gränsen mellan professionella och amatörer på skribentsidan kan ibland vara svår att upptäcka, särskilt eftersom det finns flertalet bolag som låter proffs skriva recensioner under förtäckt amatörmantel. Det är därför de tyngre varumärkena har satsat på att lyfta fram enskilda namn som en viktig del av att konsumenterna ska kunna lita på vad som skrivs.

Kulturella gatekeepers

Många av oss är uppväxta med kulturella gatekeepers på de stora medieföretagen som fött oss med recensioner och därmed också tycke och smak på det mesta som släppts i form av böcker, teater, film och tv. Omdömen som sedan lever vidare i den fortsatta marknadsföringen och – om de är bra – genererar nya läsare, besökare eller tittare. Vid dåliga recensioner valde man att – av naturliga skäl – ignorera eller lyfta fram formuleringar och meningar som ändå gav någon form av positiv spinn. Då en recension sällan levde längre än dagarna efter den tryckts i en tidning eller framförts på tv eller radio. Visst, ett fiasko eller en succé registrerades hos det stora flertalet, men kanske inte varför filmen ansågs vara ett fiasko.

Den goda smaken

Internet och den pågående digitaliseringen har förändrat detta i grunden. Idag finns det möjlighet för alla att tycka till om vad som helst. Det finns alltid social media eller sajter där enskilda är välkomna att förmedla sina synpunkter Det ger en större bredd åt tyckandet och du kan som konsument rätt snabbt ringa in de kommentarer eller hela recensioner som ligger i linje med ditt tycke och smak.

Ett nytt ”smaklandskap”

Idag har det nya digitaliserade medielandskapet gett oss en helt annan mångfald när det handlar om recensioner och kommentarer, inte minst när det gäller kulturell konsumtion där vi tidigare varit utelämnade åt några kanske väl så inflytelserika gatekeepers, vilket i förlängningen tyvärr ger ett mer konformt ”smaklandskap” än vad kultur ska handla om. Idag finner vi gatekeepers som influencers i lika stor utbredning som recensenter på tidningar. Men också enskilda privatpersoner eller ideella samlingssajter i ett landskap där det gäller att ha koll på i vilket intresse någon skriver och sedan kanske leta upp de som analyserar film på samma sätt som du eller varför inte tvärtom.

Avengers vs Filmtipset

Äntligen är den här, filmen som väldigt många har väntat på. (Vet du inte vilken jag syftar på så kan du sluta läsa här.) Jag talar förstås om Avengers: Endgame som hade biopremiär i Sverige 24 april 2019! Slutet av förra filmen var en riktig cliffhanger där halva jordens befolkning raderades från jordens yta av den mäktige Thanos. Hur Endgame slutar är inget jag kommer diskutera vidare i denna artikel så du behöver inte vara orolig för några så kallade spoilers.

Efter Marvel’s megasuccé att återuppväcka de gamla superhjältarna från serietidningarna till liv så finns det ingen hejd på framgångssagan. Marvel försöker mjölka ut varenda litet öre och numer säljs det extremt med saker som förknippas med superhjältarna. Allra främst kännetecknas det utav superhjältarnas dräkter som du kan finna i varje liten leksaksaffär. Casinobranschen är inte sena på att haka på tåget och i dag kan du spela flera olika slots med temat hämtat ur de gamla serietidningarna. Avengers: Endgame är nog långtifrån det sista vi ser av Marvel och dess hjältar.

Missa inte spelautomaten Avengers

Om du hyser minsta lilla intresse för Marvel och dess superhjältar så kan jag absolut rekommendera spelautomaten Avengers. Det är brittiska Playtech som ligger bakom den populära spelautomaten. I slotspelet kommer du i kontakt med superhjältar som Iron Man, Hulken, Thor, Hawkeye, Black Widow, Captain America och slutligen Nick Fury. Hjältarna är direkt tagna ur filmens värld så du kommer garanterat känna igen dina gamla favorithjältar. Med en härlig grafik, grymt ljud så bjuds du på en fin spelupplevelse som du sent kommer glömma. Det är en klassisk 5 hjuls-spelautomat som väntar dig. Däremot kryllar det av fantastiska symboler och bonusar som gör spelupplevelsen fullkomligt magisk. Avengers-loggan fungerar som Scatter-symbol och S.H.I.E.L.D-loggan som åtråvärda Wilds. Vid tre Avengers-symboler på spelplanen kickar bonusspelet igång. Och det är här du kan vinna de riktigt stora pengarna. Väl i bonusspelet gäller det att samla symboler som sedan genererar i free spins. De allra mest åtråvärda symbolerna är Hulken, Thor och Captain America och lyckas du samla tre bilder med någon av nyssnämnda superhjältar så får du hela 9 free spins. Med chans på vinna så mycket som 7 000 gånger insatsen.

Spela slots med casino bonus

nnan du ger dig på denna fantastiska slot kan jag starkt rekommendera dig att ta del av någon casino bonus för att utnyttja spelet till max. Med en generös bonus kan du fylla upp din spelplånbok till bredden redan innan du börjat snurra slots. Vilket redan från start ger dig fint värde. Det bästa av allt med spelautomaten Avengers är att spelet även erbjuder en så kallad progressiv jackpot. Denna superduper-jackpot kan aktiveras när som helst under ditt snurrande. Alltså finns det inga yttre faktor som kan påverka för att jackpoten ska kickas in. Inga andra faktorer än att snurra och snurra lite till.

De bästa filmerna med Robert De Niro

Finns det verkligen någon där ute som helt ärligt kan säga att de inte gillar Robert De Niro? Mannen som har spelat allt från maffiaboss, till boxare och familjefar, och som är en skådespelare som anses vara en av tidernas absolut största, är en ikon man omöjligt kan ha missat. Han prisas ständigt för sina insatser i diverse filmer och projekt, och han har under karriären hunnit med att vinna flertalet prestigefyllda priser och utmärkelser (däribland två Oscarsstatyetter).

Det är näst intill omöjligt att välja ut de bästa filmerna ur den imponerande repertoar som De Niro har, men här nedan följer några exempel på fantastiska filmer där har lyckats med konstycket att ge liv till en karaktär på ett unikt sätt som, och där historien som tittaren får ta del av nästan känns som verklighet.

Gudfadern II

Gudfadern kom först ut år 1972, och fick därefter två prisbelönta efterföljare, där vi ser Robert De Niro för första gången i film nummer två (som hade svensk biopremiär i juli år 1975). Filmen regisserades av Francis Ford Coppola, och De Niro spelar i mot två andra legendariska skådespelare - Al Pacino och Diane Keaton. Två historier utspelar sig parallellt, och filmen vann hela 6 av sina 11 nomineringar på Oscarsgalan 1975.

The Deer Hunter

Robert De Niro spelar huvudrollen i detta drama, där även Meryl Streep medverkar. Filmen kammade hem 4 Oscars, något som sannerligen inte är att sticka under stol med, och trots att filmen kom ut år 1978 så håller den än idag måttet. Handlingen kretsar kring förändring, vänskap och livet efter Vietnamkriget, och innehåller även element gällande spel, casinon och stora satsningar.

Midnight Run

Troféjägaren Jack Walsh spelas här av Robert De Niro, som anställs för att lokalisera en individ vid namn ‘The Duke’. Det blir action och komedi om vart annat i denna pärla från 1988, när Jack försöker få med sig den man han har spårat till LA, trots att både FBI och maffian söker efter honom. Jobbet visar sig med andra ord vara allt annat än enkelt, som utlovat, och filmen bjuder på otaliga skratt tack vare bland annat De Niros fantastiska skådespelarinsats.

Casino

Det är filmregissören Martin Scorsese som ligger bakom denna kultfilm från 1995, vilket gör filmen till det 8e samarbetet mellan denne regissör och Robert De Niro. Casino utspelar sig i Las Vegas - en stad känd för sina casinon och sin spelkultur, och man blir snabbt indragen i historien! Man blir nästan lite sugen på att spela själv, men då det kan vara svårt att hoppa på första bästa flyg så kanske man istället ska satsa på att spela lite nätcasino på en pålitlig spelsajt som exempelvis online kasino Vera & John, så att man får känna sig som De Niros tuffa karaktär Sam.

Cape Fear

Att De Niro är en otroligt versatil skådespelare är det ingen fråga om, och i denna skräck-thriller från 1991 spelar han psykopaten Max Cady som släpps efter 14 år i fängelset, och som ger sig ut med jakt på hämnd på sin före detta advokat och dennes familj. Spänningen bygger upp allt eftersom och det blir nästan omöjligt att inte bita på naglarna under filmens gång.

Silver Linings Playbook

Ett nyare tillskott på meritlistan är denna romantiska dramakomedi från 2012, och i denna oscarsbelönade film så spelar Robert De Niro rollen som huvudpersonen Pats pappa. När filmen släpptes så fick vi än en gång se hur De Niro tar varje liten roll, gör den till sin egen samt till något som tittaren sent ska glömma, och trots att åren går så visar hans enorma skådespelartalanger inga tecken på att avta eller trappa ner.

Robert De Niro - en skådespelar-legend

Att kalla denne spektakuläre man för något annat än en legend vore nästan oförskämt, och även om han har spelat många roller i filmer med gangster-tema, filmer som utspelar sig i casino-miljö och liknande, så är det långt ifrån allt han har åstadkommit under karriären. Oavsett vilken typ av filmer man gillar så finns det garanterat en film med Robert De Niro som faller en i smaken, och varför inte sätta igång och beta av dem en efter en tills man hittar sin egna personliga favorit?

Äldre nyheter »