Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu förbättras sök-funktionen, möjlighet till export är på ingång, ytterligare sorteringsfunktioner samt mer statistik. Och även en del annat!

De bästa sportfilmerna

Om du är på jakt efter en bra film att se, kolla in någon av dessa fantastiska sportfilmer. Det finns något för alla smaker, från basket till boxning och allt däremellan. Oavsett om du vad du gillar för olika typer av filmer så finns det en film om sport som passar dig. Filmer om betting populära sporter och ligor kan locka alla.

Filmer som inspirerar till sport

Det finns många filmer som inspirerar till sport, och det är alltid trevligt att se en film som får en att vilja röra på sig. En av de bästa filmerna som inspirerar till sport är "Rocky". Rocky är en film om en man som kämpar mot alla odds och vinner tillslut. Han visar oss att det aldrig är för sent att börja träna, och att man alltid kan komma tillbaka från ett nederlag. Rocky ger oss hopp och inspiration, och får oss att tro på oss själva. Det finns många andra filmer som inspirerar till sport, men Rocky är definitivt en av de bästa.

Bästa filmerna om sport
Utöver Rocky så finns det många bra filmer om sport, och det är alltid trevligt att se en film som man kan relatera till. Här är några av de bästa filmerna om sport: - Raging Bull: En annan klassisk film om boxning, denna gång med Robert De Niro i huvudrollen.
- The Karate Kid: En film om en ung pojke som lär sig karate för att bekämpa mobbning.
- Remember the Titans: En film om ett high school fotbollslag som måste lära sig att spela tillsammans.
- Miracle: En inspirerande film om det amerikanska ishockeylaget som vann OS 1980 mot det mycket starkare sovjetiska laget.

Vilken effekt har filmer på oss tittare?
Filmer har en mycket stark effekt på oss tittare. De kan få oss att skratta, gråta, längta efter mer och ibland till och med skrämma oss. De flesta av oss har nog haft en filmupplevelse som vi aldrig kommer att glömma, antingen för att den var så rolig eller för att den var så gripande. Ibland kan filmer även ge oss en helt ny perspektiv på livet, lära oss nya saker eller bara underhålla oss på ett mycket behagligt sätt. Oavsett vilken effekt de har på oss, är det alltid trevligt att kunna ta sig tid att titta på en bra film. Det finns olika typer av filmer för olika smaker. Men vi på redaktionen gillar sportfilmer! De ger oss inspiration och motivation till att träna hårdare och kämpa för våra mål. Här är några av våra favoriter:

Tre underhållande filmer med casinotema

Sverige går just nu igenom en explosionsartad tillväxt i intresse och omsättning på onlinecasinon. Allt fler använder idag onlinecasinon som ett sätt att varva ner efter jobbet och intresset spås inte avta någon gång under kommande år.

Oavsett om du är en av dem som gärna varvar ner med spel hos svenska eller utländska casinon eller inte tycker om att spela över huvud taget, så finns det en hel del filmer med casinotema som kan förgylla en fredagskväll. Casinon har alltid lockat människor genom historien och gör sig oerhört bra i filmens värld, både som bakgrund för dialoger och som centralpunkt i handlingen.

Casino Royale (2006)
Den första filmen om Agent 007 med Daniel Craig som huvudroll är en hommage till den tidigare bondfilmen med samma namn. Här får man följa en Bond som tar en ny, mer hårdför riktning och hårdkokt action varvas med vackra miljöbilder. Skurken spelas mycket väl av Mads Mikkelsen och filmen blev en välbehövd nystart för hela Bondserien. Filmen centreras runt ett pokerspel med några av världens förmögnaste spelare och är väldigt underhållande oavsett om man har bra koll på hur poker spelas. I originalet så är det inte poker som spelas utan i stället Baccarat, men på grund av den globala pokerboomen som pågick under filmens inspelning togs beslutet att man skulle spela just poker i filmen

Oceans Eleven (2001)
Om du eller din familj letar efter en perfekt film att se under fredagsmyset så kan Oceans Eleven vara det perfekta valet. Även om filmen nu har mer än 20 år på nacken så har den inte tappat sitt underhållningsvärde. I filmen får vi följa gentlemannatjuven Danny Ocean, spelad av George Clooney, när han sätter ihop ett team för att råna det största casinot i Las Vegas. Filmen är fylld av kända skådespelare som bland annat Brad Pitt, Julia Roberts, Matt Damon och många fler. Filmen är både fylld av scener med ett högt tempo såväl som kluriga händelseutvecklingar och underhåller från början till slut.

21 (2007)
I filmen 21 får vi följa ett gäng matematikstudenter från den prestigefyllda skolan MIT i USA. Dessa studenter rekryteras av sin professor för att bilda ett Blackjacklag. Målet är sedan att besöka Las Vegas varje helg och göra rent hus genom att räkna korten. Korträkning har länge varit ett populärt inslag att visa i hollywoodfilmer, någonting som kanske allra bäst känns igen från filmen Rain Man. 21 är baserat på en verklig historia och Blackjacklaget från MIT fanns faktiskt på riktigt och tjänade miljonsummor innan de blev upptäckta och portade från samtliga casinon i USA. Det är dock inte olagligt att räkna kort, men är inte särskilt uppskattat av casinon. Filmen ger dock en häftig insyn i hur ett sådant upplägg fungerar i praktiken och är full av coola casinoscener. Däremot har filmen ett stundtals lågt tempo för att man som tittare ska hänga med i allting som händer.

Läs mer »

Maximera din hemmakväll i höst

När det blir kallare ute och mörkare på kvällarna är det dags för hemmakvällar. Detta är något som vi alla kan njuta av. Hemmakvällar innebär att man tar det lugnt, kanske tittar på tv eller film, lyssnar på musik eller bara pratar med vänner och familj. Det är en stund för avkoppling och umgänge. Hösten är en perfekt tid för hemmakvällar, så maximera din hemmakväll i höst!

De bästa tipsen för en lyckad hemmakväll!
En lyckad hemmakväll innebär att man tar sig tid för varandra och njuter av lite kvalitetstid tillsammans. Man behöver inte göra något stort eller dyrt, utan det finns massor av enkla saker man kan göra för att skapa en mysig och avslappnande atmosfär. Tända lite levande ljus är alltid en bra idé, och det går även att använda doftljus eller essentiella oljor för att skapa en lugnande effekt. Ha gott om mat och dryck tillgängligt, så att du slipper ta dig ut under kvällen. En film eller tv-serie är ofta en bra aktivitet, men det kan även vara trevligt att spela ett brädspel eller bara prata med varandra. Det viktigaste är att man tar sig tid för varandra och njuter av den gemensamma tid man har.

Många gånger är den bästa hemmakvällen när man är hemma själv, och får göra precis allt som man själv vill. Välja alla snacks, film och underhållning. Det är svårare att spela brädspel själv, men då kan man istället testa på att spela något online. Det finns många olika sidor att spela på, så klicka här för mer info om olika sidor och jämför för att hitta något för dig.

Vilka aktiviteter passar bäst för en mysig hemmakväll i höst?
En mysig hemmakväll i höst kan innebära många olika saker. Man kan titta på film, laga en god middag, spela brädspel eller bara slappa i soffan och prata. Det finns ingen rätt eller fel aktivitet för en mysig hemmakväll, det viktiga är att man tillbringar den med någon man tycker om, eller själv. En mysig hemmakväll är perfekt för att koppla av och ladda batterierna inför veckan som kommer. Så ta fram din favoritfilm, gör dig bekväm och njut av en skön stund hemma. Ibland kan man känna att man har för många hemmakvällar under just hösten och vintern, och hade velat göra nått annat. Samtidigt kanske inte vädret tillåter så mycket annat. Då kan det vara en idé att testa något nytt hemma, för att variera hemmakvällen. Du kan till exempel anordna en dryckesprovning, allt ifrån nya roliga läsker, cider eller öler är kul att testa nytt och betygsätta. Ett annat förslag är att göra en riktig spelkväll, med olika nya spel.

Hur du maximerar din mysighet under hösten
Hösten är en av de mysigaste årstiderna, och det finns många sätt att maximera sin mysighet under den här tiden. En av de bästa sakerna du kan göra är att inreda ditt hem med mysiga detaljer. Tänk på att använda mjuka och varma färger, bekväma textiler och skapa en atmosfär som lockar till avslappning. Du kan också ta hand om dig själv genom att unna dig lite extra tid för vila och återhämtning. Laga något gott att äta, ta ett varmt bad eller bara slappa i soffan med en bra bok. Njut av de långsamma stunderna och se till att du tar hand om dig själv under hösten – det kommer du inte ångra! När sommaren är slut och vardagen kommer igång igen, kan det vara skönt att ta det lugnt på kvällarna. Hitta på något mysigt med familjen, titta en film eller laga en god middag. Hur brukar du tillbringa din perfekta hemmakväll?

Läs mer »

Sätt upp din egen filmstudio

Att skapa en egen filmstudio kan vara ett utmärkt sätt att komma in i filmbranschen och lära sig om alla aspekter av filmskapande. Även om det kan tyckas vara en skrämmande uppgift kan du med lite planering och förberedelser skapa en studio med professionellt utseende med en budget. Skapandet av en egen filmstudio kan vara en otroligt givande upplevelse. Du kommer inte bara att ha full kontroll över den kreativa processen, utan du kommer också att kunna producera filmer som är unika för dig. Naturligtvis är det mycket arbete som krävs för att inrätta en studio, men slutresultatet kommer att vara värt det.

Här är några tips för att komma igång:
För att komma igång på bästa sätt, behöver du ha några viktiga saker på plats. Se checklistan nedan: Välj en plats för din studio
Det kan vara ett extra rum i ditt hus, ett oanvänt kontorsutrymme eller till och med ett garage. Se bara till att utrymmet är tillräckligt stort för att rymma din utrustning och bekvämt att arbeta i en filmstudio. Du kan hitta prisvärda alternativ för alla om du handlar på nätet eller i second hand-butiker.

Skaffa nödvändiga tillstånd och licenser
Innan du sätter igång och bjuder in kunder till din filmstudio, är det viktigt att du har koll på vad lagen säger. Gör research och upp din kommun. Fråga om tillstånd, regler och annat viktigt du behöver tänka på. Du vill se till att du påbörjat det här äventyret på rätt sätt.

Se till att din studio ser professionell ut
Investera i bra belysning, bekväma säten, en fin bakgrund samt annan rekvisita som ger din filmstudio en tidlös och ren look. För att bli tagen på allvar vill du ju att din studio ska se proffessionell ut och att folk vill komma tillbaka. Se också till att det alltid är rent och fint innan kunder kommer.

Anställ personal
För att verkligen gilla att jobba med din passion, vill du se upp med att jobba för mycket. Du behöver hjälp. Se till att anställa personal så fort du kan. Hitta någon som har rätt kompetens och som går att lita på. På så sätt kan du dela upp ansvaret mellan flera personer och filmstudion rullar på utan att du behöver vara där hela tiden.

Marknadsför din studio
När du väl har ordnat allt, börja marknadsföra din studio på nätet eller genom mun-till-mun-prat. Du kan erbjuda rabatter till lokala företag eller skolor som vill använda ditt utrymme för filmprojekt.

Se till att ha en bra budget
Sist men inte minst, ha en budget på plats. Det kommer att behövas för att nvestera i grundläggande utrustning. Ibland räcker inte ens egna resurser. Då kan ett alternativ vara att Låna pengar ta ett tillfälligt lån till det du behöver eller få en investering.

Nu är du redo
Har du checkat av allt på listan? Då kan du sätta igång produktionen! När allting är igång kan du äntligen börja göra filmer. Kom ihåg att alltid göra ditt bästa och sträva efter att uppnå högsta kvalitet. Du vill att kunder ska ha nog med underhållning för att snart vilja komma tillbaka. Det som kommer att göra en stor skillnad, är att du älskar det du gör och det handlar inte bara om vinst för dig.

Fördelar med en egen filmstudio
En egen filmstudio kan hjälpa dig att komma in i filmbranschen och lära dig om alla aspekter av filmskapande. Du kommer att kunna arbeta med dina egna filmer och även få erfarenhet av att arbeta med andra filmskapare. Detta kan ge dig en väl avrundad utbildning i branschen och hjälpa dig att hitta din plats inom den. Att ha en egen studio ger dig dessutom möjlighet att nätverka med andra yrkesverksamma inom branschen, vilket kan leda till fler möjligheter längre fram.

Detta kan vara ett utmärkt sätt att lära sig nya tekniker och få idéer till ditt eget arbete. Du har också fullständig kreativ kontroll över ditt arbete, vilket kan vara en stor fördel. Att ha en egen studio ger dig friheten att experimentera och prova nya saker utan att behöva oroa dig för budgeten eller andras godkännande. Du kan också arbeta i din egen takt och enligt ditt eget schema, vilket kan vara en stor fördel. På det hela taget kan en egen filmstudio vara ett utmärkt sätt att förbättra dina färdigheter och få ut mer av din karriär.

På det hela taget är en egen filmstudio ett utmärkt sätt att komma igång i filmbranschen och skaffa sig värdefull erfarenhet.

Nu är det upp till dig
Om du älskar film och drömmer om en egen filmstudio, är det dags för dig att sätta dig ned med denna idé. Tänk över om du faktiskt hade tyckt om att äga en filmstudio. Var så realistisk som möjligt. Det kommer att betyda en del arbete för dig, men det kan vara väldigt värt det. Det viktigaste är att du har passion och vilja.

Besöka en filmfestival?

Älskar du film och drömmer om att besöka en filmfestival? Filmälskare kan delta i filmfestivaler på olika sätt. Vissa festivaler kräver att deltagarna köper biljetter för att få tillträde, medan andra är gratis och öppna för allmänheten. Många filmfestivaler erbjuder också VIP-paket som ger tillgång till exklusiva visningar, evenemang och fester. Besökare kan också välja att arbeta som volontärer på en festival för att hjälpa till med uppställning, nedmontering eller andra uppgifter bakom kulisserna.

Många filmfestivaler tar emot bidrag från oberoende filmskapare och delar ut priser till de bästa filmerna som visas på festivalen. Filmälskare kan alltså delta i festivaler som besökare, volontärer eller filmskapare. Oavsett hur du väljer att delta är det ett bra sätt att stödja konsten och njuta av några av de bästa filmerna på en filmfestival. Det kommer sannerligen bli ett minne du sent kommer glömma. Det kan kosta en del att besöka ett annat land, bo på hotell och ha råd med biljetter till festivalen och här kan Moneezy vara till hjälp med att hitta ett tillfälligt lån.

Det finns filmfestivaler över hela världen, från Sundance i USA till Cannes i Frankrike. Var och en har sin egen unika smak och erbjuder något annorlunda för filmälskare att njuta av.

Här är några av de mest populära filmfestivalerna runt om i världen
Sundance Film Festival: Denna festival äger rum i Park City, Utah varje januari och är ett av de mest kända evenemangen i den oberoende filmvärlden. Det är ett utmärkt ställe för att se nya filmer och träffa framväxande filmskapare.

Cannes filmfestival: Filmfestivalen i Cannes hålls årligen i maj i Cannes i Frankrike. Det är en av de äldsta och mest prestigefyllda filmfestivalerna i världen, och det är där många av årets mest hyllade filmer har premiär.

Internationella filmfestivalen i Berlin: Internationella filmfestivalen i Berlin hålls i februari varje år i Berlin, Tyskland. Det är en av de största filmfestivalerna i världen och det är ett utmärkt ställe att se internationella filmer.

Toronto International Film Festival: Toronto International Film Festival hålls varje september i Toronto, Kanada. Det är en av de största offentliga filmfestivalerna i världen, och det är ett utmärkt ställe att se både nya och klassiska filmer.

Det finns många andra stora filmfestivaler över hela världen. Dessa är bara några av de mest populära. Om du älskar film ska du se till att kolla in några av dessa festivaler och besöka en eller fler. Så fundera på ett sms lån för att få en tillfällig monetär hjälp, och förverkliga din dröm.

Bästa tipsen för att njuta av film under sommaren

Sommaren är en perfekt tid för att kolla bra filmer. Här är några tips som gör filmtittandet ännu bättre:

- Se film under bar himmel. Det är underbart att kunna njuta av en bra film ute i naturen en varm sommarkväll.
- Ha gott om snacks och dryck till hands. Ingen filmupplevelse är komplett utan godsaker och god dryck.
- Välj rätt film. Se till att välja en film som passar din smak och som du verkligen kommer att njuta av.
Njut av en filmkväll i sommarstugan! Här är några bra filmer att ta med sig.
En filmkväll i sommarstugan är ett härligt sommarnöje. Man kan ta med sig en bra film, lägga sig i solstolen och bara njuta av filmen. Man kan också ta en picknickkorg med mat och dryck, och göra det till en riktig familjeaktivitet. Det finns många bra filmer att ta med sig på en filmkväll, men här är några av våra favoriter:

- The Shawshank Redemption
- Forrest Gump
- The Godfather
- The Dark Knight
- The Silence of the Lambs

När man kollat klart på filmen så kan man ju också hitta på andra roliga saker för att njuta ännu mer av sommaren och de långa ljusa kvällarna. Man kan spela kort, eller kanske lite casino. Man kan hitta bra spel på online-casinon.net om man vill testa turen som avslutning på en härlig kväll.

Laga en god middag och kolla en bra film
En härlig sak med att vara hemma och ha semester på sommaren är att man kan laga extra god mat. Man slipper stå i köer och leta efter en parkeringsplats för att åka in till centrum och man vet precis vad man ska laga och man kan lägga många timmar på det. Det är också mycket billigare att laga mat hemma, så det är en win-win situation. Efter en god middag kan man koppla av framför tv:n och se en bra film. Dessutom är det skönt att bara slappa i soffan och inte behöva tänka på någonting annat.

Vad gör en film perfekt
En film är perfekt när den lyckas fånga tittarens uppmärksamhet från början till slut. En bra film har en spännande handling, karaktärer som man bryr sig om och en riktigt bra historia. En av de viktigaste ingredienserna i en bra film är dock musiken. Musiken i en film kan göra den mer spännande, rolig eller gripande, och det är ofta det som får oss att minnas en film länge efter att vi har sett den. När allt kommer omkring är det musiken som fångar våra hjärtan, och det är därför en perfekt film inte kan vara komplett utan den.
Äldre nyheter »