Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu förbättras sök-funktionen, möjlighet till export är på ingång, ytterligare sorteringsfunktioner samt mer statistik. Och även en del annat!

Låna upp till 600.000 kr hos Forbrukslån.com

Casino utan licens i Sverige

I dagens artikel går vi kort igenom fenomenet casino utan licens i Sverige, för en mer utförlig artikel kan du besöka www.casinoutansvensklicens.se eller klicka dig vidare här. Spelreklamen i Sverige har mattats lite, men intresset för onlinespel är fortfarande stort. Med strikta spellagar har Sverige gått in i en period där säkerhet och sunda spelvanor går före bonusar och spelprodukter. Men trots hårdare regler för onlinespel så har den svenska spelmyndigheten misslyckats med att förhindra svenskar att spela casino utan licens. Detta komplexa men intressanta ämne diskuteras flitigt i vårt avlånga land; hur kommer det sig att svenskar fortfarande spelar casino utan svensk licens?

Positiva och negativa aspekter av spelregleringen
Sveriges spelmarknad är tryggad på många sätt. Svenska spelare kan idag registrera och verifiera sig med BankID, vilket raderar den manuella registrerings- och verifieringsprocessen. Betalningsmetoderna är pålitliga, snabba och anpassade för svenskar, och samtliga vinster är skattefria. Dessutom bidrar gränssättningarna och Spelpaus till sundare spelvanor.

Sverige har en hel del att erbjuda i spelväg. Men det är inte samma spelutbud som innan spelregleringen skedde, då det fanns fler spelleverantörer att välja mellan. Bristen av spelleverantörer syns ganska tydligt på svenska casinon. Även om det fortfarande finns många spelleverantörer kvar är det många utländska spelleverantörer som försvinner – det är med andra ord inte samma spelglädje som tidigare. Men det som verkligen har försämrats är bonusarna. Det är inte lika belönande att spela casino längre eftersom Spelinspektionen bara tillåter en bonus per spelare och spelbolag.

Att spela casino utan svensk licens
Många spelare undrar om det är knepigt att spela casinon utan svensk licens, och frågan är befogad. För att spela casino utan licens krävs det lite kunskap och observation. Du behöver bland annat veta följande:

• Är casinot säkert?

• Kan jag ta del av bonuserbjudanden?

• Behöver jag skatta på vinster?

• Finns det betalningsmetoder som fungerar?

Det finns säkerligen fler frågor du kan ställa dig själv, men dessa frågor är de viktigaste. Säkerheten för ett casino står ofta i relation till casinots historik, spellicens och support. Större casinon inom Europa är i regel alltid seriösa, det är snarare nyöppnade casinon och casinon utanför Europas gränser som kan vara oseriösa.

Gällande bonuserbjudanden är det viktigt att läsa igenom reglerna och villkoren. Vissa länder kvalificerar inte för bonuserbjudanden. Om Sverige finns med i listan av okvalificerade länder, så gäller inte erbjudandet för dig.

Skattefria vinster är viktigt för den som vill undvika 30 % vinstskatt och deklarering av spelvinster. Det här är en fråga som ibland är svårtolkad. Det vi kort kan säga är att:

• casinon som inte vänder sig till svenskar med svensk text, support och valuta (SEK) och erbjuder spel samt riktar sig till ett område inom EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) ger skattefria vinster.

Skatteverket har regler och typexempel för
skatt på spelvinster. Om du vill ha mer information, så rekommenderar vi dig att kolla in Skatteverkets hemsida.

Betalningsmetoderna på ett casino utan licens kan ge liknande insättnings- och uttagsmetoder som svenska casinon. Skillnaden är att det finns betalningsmetoder som är IP-blockade av olika betalningsleverantörer. De flesta casinon erbjuder exempelvis Trustly, Visa/Mastercard och Skrill/Neteller, men det finns ingen garanti för att de fungerar för svenskar. Trots det finns det många andra betalningsmetoder som fungerar. EcoPays, Zimpler, Jeton, Revolut och Bitcoin är några av dessa.

Omsättningskrav på casinon utan licens
Omsättningskraven på casinon utan licens varierar kraftigt. Precis som i Sverige är det vanligt att casinot ger en omsättning på 35x bonusbeloppet. Det kan även finnas omsättningar med så lågt omsättningsbelopp som 10x, upp till 70x bonusbeloppet. Dessa bonusar kan vara no sticky (går att göra uttag med insättningsbeloppet) eller sticky (omsättning innan uttag). Ibland får du även bonusar som är riskfria, som inte har något omsättningskrav alls. Freespins är i regel fria från omsättningskrav på casinon utan licens, vilket även cashback brukar vara. För reloadbonusar brukar det nästan alltid medfölja ett omsättningskrav, men hur högt eller lågt det är beror som vanligt på casinots bonusregler.

Generellt sett kan man säga att reglerna och villkoren för bonusar är schyssta på casinon utan licens. Omsättningen av bonusar är många gånger roligare på utländska casinon, eftersom du slipper tresekundersregeln för slots och kan använda turbosspins. Slots är vanligtvis den spelform som omsätter 100 %, med undantag för vissa slots. Det är också möjligt att omsätta bordsspel och andra typer av spel, men där är omsättningsprocenten betydligt lägre.

Casino utan licens med BankID
I Sverige registrerar och verifierar du dig med BankID. Du kan även signera dina betalningar. På casinon utan licens kan du visserligen signera dina betalningar med mobilt BankID, men du kan inte verifiera dig som kund eller registrera dig för direktspel med BankID. Du får därför skriva in dina personuppgifter manuellt när du registrerar dig för spel. Förr eller senare kommer du att bli tillfrågad om ytterligare personliga dokument. Denna verifieringsprocess kallas för KYC och avser:

• id-kort,pass eller körkort

• elräkning eller kontoutdrag (inte äldre än 6 månader)

• bild eller scan av senaste betalningsmetoden

De här dokumenten behöver du oftast skicka in vid uttag, så det är bra om du gör det i förtid. Ditt konto kan frysas – eller i värsta fall stängas ned – om du inte skickar in dokumenten eller skickar felaktiga information. När dokumenten är inskickade och granskade, behöver du oftast inte skicka in fler personliga uppgifter. Verifikationsprocessen är därmed klar och dina uttag kommer att behandlas snabbare.

Fungerar casino utan Spelpaus?
Spelpaus är en nationell avstängningstjänst i Sverige som tillåter dig att pausa kontot under en angiven tidsperiod. När du aktiverar Spelpaus kan du fortfarande spela casino utan licens. Casino utan spelpaus bör dock inte vara något temporärt spelsubstitut. Du måste komma ihåg att det finns en anledning till att du pausade ditt spelande. Om du inte spelar ansvarsfullt, bör du inte spela casino alls.

Engelsk support på utländska casinon
När du kontaktar support på casinon utan licens behöver du kommunicera på engelska. Är du inte engelskspråkig så är det självfallet ingen bra ide att spela casino utan licens, men i nödfall kan du använda Google translate. Kom ihåg att svensk support på utländska casinon är en tydlig röd flagg, eftersom vinster på dessa casinon räknas som skattepliktig inkomst.

Favoritcasinon på casino utan licens
Många av de casinon du spelade på innan spelregleringen är numera svensklicensierade. Men det finns också en del spelbolag som avstått den svenska spelmarknaden. Vissa spelbolag håller på att ansöka om licens, medan andra har fått avslag på ansökningen. Det kan vara så att ditt favoritcasino är utan svensk licens och går att spela på. Men det kan också vara så att ditt favoritcasino inte accepterar svenskar. UK-baserade casinon är ett bra exempel på detta. En varningstext kommer att synas på varje UK-casino du besöker, som understryker att svenskar inte kan spela.

Vare sig ditt favoritcasino är tillgängligt eller inte, dyker det alltid upp nya casinon. Men det väsentliga är att välja casinon som passar dina behov, oavsett om ditt favoritcasino är utländskt eller svenskt.

Gudfadern del II

Gudfadern trilogin är regissören Francis Ford Coppolas mästerverk från början av 70-talet. Gudfadern del II belönades med 6 Oskarstatyetter, bland annat för bästa film, bästa regissör och bästa manliga biroll (De Niro).

Vi följer den inflytelserika maffiaklanen Corleones maktspel i 1940-talets Amerika, där de byggt upp ett imperium genom framförallt illegal verksamhet. Michael Corleone (Al Pacino) tog över rollen som ledare när hans far Vito Corleone gick bort, och är hjärnan bakom hela deras verksamhet.

Spänningen byggs skickligt upp i långsamt tempo, och tittaren bär hela tiden med sig känslan av att något dramatiskt kommer att inträffa, varpå filmen kulminerar i flera minnesvärda ögonblick.

Filmens framtoning är förrädiskt stillsam utan alltför stora gester. Det skickliga skådespeleriet är mycket lågmält och tar sig uttryck i små medel genom subtila ansiktsuttryck, talande ögonkontakt, och tystnaden mellan replikerna.

Hela filmtrilogin är odödlig, men representerar samtidigt en genre som blir alltmer ovanlig. Dagens konsument har inte längre samma tålamod med långa filmer och utdragen handling, som förr om åren var vanligt. - I dagens samhälle söker konsumenten omedelbar tillfredsställelse, och tålamod belönas inte som tidigare. Filmproducenter räds att konsumenten tappar intresse om en film har för många långsamma partier.

Michael Corleone
Michael Corleone är maffiaklanens ledare och navigerar skickligt mellan de affärsverksamheter de kontrollerar. Han är lågmäld och kalkylerande, och agerar aldrig impulsivt eller med stora gester. Michael diversifierar sin verksamhet till andra delar av det amerikanska näringslivet som existerar I en legal gråzon, som möjliggör illegal verksamhet bakom den polerade fasaden. Allt ser fint ut på ytan, men alla verksamheter har en tvetydig funktion där den ljusskygga delen av verksamheten rör sig i skuggorna. Michael är dock inte lika skicklig på livet som gift familjefar, där de tvära kasten mellan familjeliv och maffiaverksamhet hamnar i konflikt gång på gång.

• Familjen Corleone har en väldigt tät sammanhållning, och har som värdering att aldrig gå emot familjen

Fredo Corleone är bror till Michael men anses vara familjens svarta får, och är placerad på behagligt avstånd i Las Vegas för att driva ett casino, med blandade resultat. Familjen Corleone har diversifierat sina tillgångar till casinoindustrin som också medför en möjlighet till penningtvätt i ett genomkorrumperat Las Vegas. Trots att casino har en väldigt liten del i filmen, har Gudfadern återskapats i online casinon som slotsspel. Den som är nyfiken kan besöka något nätcasino, och
Kritik.com erbjuder granskning för säkert spelande, så man inte blir skyldig familjen Corleone en dyr gentjänst man ej kan neka.

Don Corleone
I filmen så kastas vi mellan två handlingar i olika tidsepoker. Vi följer också Michaels pappa, Don Vito Corleone som ung, innan han blev Gudfadern. - Han anlände med båt och landsteg Amerika utan några personliga tillgångar, och började sin klassresa från smågangster till alltmer inflytelserik maffiafamilj. Don Corleone spelas mycket förtjänstfullt av Robert De Niro, som sedermera belönades med en Oscarstatyett för bästa manliga biroll.

De Niro VS Pacino
De eminenta skådespelarna Robert De Niro och AL Pacino möts aldrig i någon scen i filmen eftersom deras karaktärer förekommer i olika tidsepoker. De medger mycket rivalitet sinsemellan när de var yngre, men som på senare år övergått i vänskap och ömsesidig respekt. Att rivalitet skulle uppstå var nästan ofrånkomligt: Båda är i samma ålder, samma bakgrund, uppväxta i samma stad, och tävlade därmed om liknande roller. Robert De Niro provspelade dessutom för rollen som Michael Corleone, som slutligen gick till Al Pacino. Men det skulle dröja ytterligare 20 år innan de två skådepelarna möttes öga för öga på bioduken. Den mycket sevärda storfilmen Heat, från 1995, spelar de mot varandra som polis och gangster, och båda står för mycket övertygande rolltolkningar.

Läs mer »

De bästa tv-serierna för att lära dig om pengar, finans och affärer!

Om du vill lära dig mer om pengar träffar du förmodligen oftast på rådet att du ska införskaffa en bok som berör ämnet, eller läsa en tråkig guide på nätet. Tyvärr så lockar läsning inte många, och det kan leda till att man istället undviker ämnet helt. Nu under dessa tider med de globala rådande omständigheterna, så har du kanske börjat jobba eller plugga hemifrån? Oavsett har du förmodligen mer tid över nu än någonsin förut. Då kan det vara en god idé att börja kolla på tv-serier som du tänkt kolla på ett tag, och kanske till och med tv-serier som utbildar dig? Då kan det vara en idé att se serier som berör just pengar och affärer. Här listar vi topprekommendationer!

Mad Money
Mad Money gästas av Jim Cramer, och hans huvudmål är att hjälpa människor att bli bättre investerare. Han lär sina tittare hur man analyserar aktier och ser ner på uppfattningen om att man kan skaffa sig snabba tips och trick. Serien är för de individer som vill spara upp till sin pension eller för drömhuset, inte för människor som ser på investering som ett spel, och som inte går i panik om det sker lite förändringar. Han bjuder in till gästintervjuer, tittarsamtal och ger sina egna åsikter om vilka aktiebolag man ska hålla koll på, och vilka som ska undvikas. Perfekt för dig som vill lära dig att investera i t.ex. preferensaktier, som du kan läsa mer om här.

Exit
Här har vi en serie som kanske känns lite närmre oss i Sverige. Exit är en norsk dramaserie som först började sändas förra året. Serien skildrar fyra finansmän och vänner under 30-talet som kommer rån den rika, västra sidan av Oslo. De försöker undkomma den vardagliga stressen med droger, prostituerade och genom att utmana sina egna moraliska värden. Kanske inte lika lärorik som Mad Money, men fortfarande en fantastisk serie för dig som vill få en insikt i finansvärlden.

Shark Tank
Tyvärr har vi inte så många skandinaviska serier, ännu, som berör ekonomi och affärer. Men Shark Tank får bli den nästa rekommendationen. Det finns en svensk version också, som heter Draknästet- men det finns endast 2 säsonger att tillgå och de är lite äldre. Shark Tank är heller ingen finansiell show direkt, men den kommer att lära dig om svar investering om du lyssnar och ser på noga. Serien lär sina tittare hur man ska slå fram för investerare, vad man INTE ska säga och hur man gör sin produkt oemotståndlig. Det handlar om entreprenörskap. Showen gästas av verkliga uppfinnare och entreprenörer som visar sina produkter till verkliga investerare, de så kallade hajarna. Om hajarna tror på produkten investerar de sina egna pengar. En måsteserie för alla spirande företagare där ute!

Fler svenska casinon blir av med sin spellicens

Det är inte lätt att vara casinooperatör i dagens samhälle. Begränsningar tillsätts, extrema åtgärder vidtas och restriktioner kring operatörernas möjligheter att få in nya samt behålla befintliga spelare blir allt större. Antalet casinon som finns på svenska marknaden har krympt I samband med införandet av spellicens. Faktum är att Spelinspektionen själva gjort en undersökning som visat att ca 33% anger att det är viktigt med ett svenskt casino medan resterande inte har något problem med att spela på ett casino utan svensk licens. Det är självklart usla siffror för Spelinspektionen - men det finns självklart fog för att situationen är så.

Allt fler svenska casinon blir nämligen av med sin spellicens och därigenom går de antingen under eller försvinner deras synlighet på marknaden. Utan licensen får de inte marknadsföra dig via tv, radio eller annan direktreklam. Exempel på aktörer som blivit av med sin licens är SafeEnt, som enligt Spelinspektionen tillåtit sina kunder att spela över sina egna insättningsgränser.

Ett annat bolag är Enlabs. Enligt Spelinspektionen har det nämnda bolaget inte skött tidsramen, gällande att förhålla sig till reglerna som gäller inom ramarna för den svenska spellicensen. En sådan omställning kräver exempelvis tid, vilket Spelinspektionen ställer höga krav för.

Ett tredje exempel är bolaget ATG, som erhållit en anmärkning då de, på grund av tekniska problem, råkat erbjuda bonus mer än en gång.

I och kring spellicensen är riktlinjerna strikta. Den handlar bland annat om att ett bolag endast får erbjuda kunderna en bonus, när de sätter pengar för första gången. Dessutom blir bolaget en del av Spelpaus, som gör det möjligt för spelaren att stänga av sig från allt spel. Ytterligare en sak är 3-sekundersregeln. Denna regel innebär att ett enskilt snurrspel på en spel-/slotmaskin ska ta 3 sekunder att genomföra.

Vi nämnde tidigare att det endast 33 % av de svenska spelarna väljer ett casino med svensk licens. Vad gör övriga då? Jo, de väljer att spela på casino utan svensk licens. Där är möjligheterna större, fler och bättre. Men innan vi går in på det, kan det vara bra att förklara att ett casino utan svensk licens faktiskt har andra typer av licenser. Därmed är du som kund trygg och säker i ditt spelande. Dessa licenser är godkända och utfärdade på Malta, Curacao och Storbritannien.

Precis som Spelinspektionen närvaro i Sverige, behöver dessa casinon med sin bas i andra länder få ut en licens från respektive lands spelkommission. Störst trygghet finner du allt som oftast hos operatörer med bas på Malta eller Storbritannien, då dessa har högt anseende och bättre beslutsfattning. På Curacao kan dessutom en skatt på dina eventuella vinster att tas ut. Denna ligger på 30 %.

Nu kan vi gå in på de stora fördelarna med att spela på casino utan svensk licens och varför människor väljer att söka sig till dessa. CasinoFox.se riktar in sig mot just detta; anledningarna till att välja ett casino utan licens.

På denna sajt hittar du de bästa casinona utan licens rankade, recenserade, förklarade och rekommendationer om vilka du bör spela på. De benämner även vad du bör tänka på som spelare. Kort från dem är att operatörerna utan svensk licens inte omfattas av regler och villkor som innebär att de är begränsade i sina erbjudanden. Därför bjuder de spelaren på enormt generösa välkomstbonusar, där du får en procentuell höjning av din första insättning. Det kan i vissa fall handla om att du sätter in 3000 kr och får en ökning på 100 % på din första insättning. Då har du plötsligt 6000 kr att spela för. Dessutom får du liknande bonusar på dina insättningar längs vägen, möjligen med en lägre procentuell ökning men likväl generöst.

Utöver detta får du andra kampanjer, erbjudanden och lojalitetsprogram. Dessa kan ges i form av kostnadsfria snurr-omgångar på slotmaskiner, helgbonusar eller att du helt enkelt får en egen kontaktperson!

Läs mer »

Marknadsintegration möjlighet för finansiering av filmer

Filmintresset har nått höjder som vara svåra att föreställa sig bara för tjugo år sedan. Visst har det alltsedan filmer började produceras för över hundra år sedan rått ett enormt intresse för film och med detta intresse har en slags kulturell överklass vuxit fram. Det är de personer som är delaktiga i produktion av filmer. Det är de som tillhör den elit av producenter, regissörer, skådespelare och andra som har högst reella rollen i framtagandet av succéfilmer.

På grund av ny teknik har dock även filmbranschen skakats om i grunden. Det är så många saker som inte är vad det var. Vi är vana att se James Bond spela blackjack på lyxcasinon men nu sker det mesta av casinospelandet på internet. I filmindustrins barndom var det också bara på biografer som man kunde se filmer. Det var bara där. Detta var en av anledningarna till att man visade så kallade journalfilmer innan själva filmen började, för att myndigheterna vill nå ut till massorna med sina budskap – och biograferna var det bästa sättet.

Därefter kom TV och ändrade på den saken. Nu har dock även TV hamnat i bakgrunden och nästan all underhållning har flyttat till internet. Detta har lett till en sällan skådad utmaning för det som kallas för Hollywood, alltså industrin och inte orten.

Men det har också lett till en stor möjlighet för de som ännu inte är etablerade i kulturöverklassen.

Hur tjänar man pengar på filmer?
I sin barndom tjänade filmer pengar på biobiljetter och annonser som visades innan filmerna började. I Sverige fanns det också statligt stöd till filmproduktion.

När TV kom kunde filmer också dra in pengar genom reklam på TV under filmerna. Därefter kom video och sedan DVD. Men de senaste tjugo åren har filmer gått över till att visas på internet. Detta har gjort det svårare att tjäna pengar på de gamla sätten, visar någon till exempel reklam under en film är det lätt för användaren att använda en tjänst som inte gör det till exempel. Detta är en stor utmaning för de som distribuerar film.

De stora filmerna drar dock fortfarande in väldigt mycket pengar direkt när de visas på biograferna precis efter att de släppts. För mindre filmer är det dock inte lika lätt.

Nya sätt att finansiera filmer
Det är i detta sammanhang som det är mycket viktigt att hitta andra sätt att finansiera filmer. Ett sådant sätt kan vara att marknadsintegrera en film, och att göra det på ett sätt som inte på något sätt förstör upplevelsen av filmen.

Vad som menas med marknadsintegrerad är förstås inte helt och hållet tydligt och det finns många sätt att närma sig begreppet. Men vi kan ta ett enkelt exempel. Det kan till exempel vara så att någon vill producera en film om bilsport. En sådan film borde rimligtvis vara av intresse för bilindustrin. Särskilt om filmen romantiserar bilägande och gör det romantiskt.

Vad filmproducenten då kan göra är att sälja mängder med produktplaceringar i filmen. Inte bara av bilmodeller utan också av tillbehör till bilar, kläder förknippade med bilsport och mycket annat. Detta kan vara ett mycket bra sätt att finansiera en film för någon som är ny i branschen.

Marknadsintegrationen måste dock ske med försiktighet och absolut inte störa filmupplevelsen.

Läs mer »

Valutahandel: Farligt, eller ingen tid att förlora?

Medan allt fler svenskar börjar med valutahandel på nätet, så finns det också mycket inspiration att få från roliga filmer inom ämnet. Även om valutahandel kan vara en väldigt lönsam affär, så finns det också möjlighet att din trading kan vara farligt på film. I alla fall om man får tro filmtitlarna, så är det ibland rejält farligt. Dessvärre så har den förväntade storfilmen med James Bond i huvudrollen fått försenad lansering. Men förhoppningsvis så kan du få nöjet att se No Time To Die under slutet av andra kvartalet istället. Nedan så beskrivs ett kort intro av några farliga trading-filmer som nämns i artikeln ovan.

No Time To Die
Den sista filmen av Daniel Craig som 007-agent är på väg att släppas inom kort. Liksom alla Bond-filmer så är det garanterat farligt emellanåt, även om han kanske inte har någon tid att förlora. Det sägs att den nya Bond-filmen ska ha vissa likheter med Casino Royale och inledas där den gamla filmen avslutades. Så räkna med en rad spännande pokerhänder som troligen har minst 4-tal eller royal straight flush som vinnande han för Mr Bond. Den efterlängtade filmen No Time Do Die utspelas delvis i Materia i Italien, strax söder om Bari. Enligt nya uppgifter från EON Productions och MGM Studios så sägs filmen släppas den 25:e November 2020 på grund av Coronavirusets utbrott.

Wall Street
En riktigt klassisk film om äventyrlig och riskabel trading är Wall Street från 1987. Michael Douglas innehar en utav huvudrollerna i filmen där han spelar Gordon Gekko. Den vågfyllda filmen har prisats i över 3 decennium och ifall du inte sett den eller vill ha lite spänning på nytt, så kolla in Wall Street igen.

The Big Short
För alla som gillar drama och Brad Pitt, så har du kommit helt rätt. Här handlar det om en marknad som är på väg att gå åt skogen på grund av tvivelaktiga lån och övervärdering. Många tycks dra likheter till vad som är på väg att hända på aktiemarknaden nu, där sajter dedikerade åt blankning som ShortSelling.com, visar allt som går att blanka med CFD'er. Medan The Big Short väntar på att bubblan ska spricka, så går Lehman brothers i konkurs och krisen blir verklighet. Många drar paralleller med dagens aktiemarknad när miljoner anställda är på väg att få sparken och flera industrier är på väg in i mörkret. För alla som är på väg att blanka aktier som Tesla så är det spännande att se filmen The Big Short först.

Boiler Room
Boiler Room är en annan klassisk film som är drygt 20 år gammal nu. Än idag så ses det som en förebild bland många unga traders som tittar mycket på Netflix för inspiration och anser att "Greed is good". Den spännande filmen utspelas till stora delar på Lancaster hotel i New York. Slutligen så får Amerikanska SEC nys om de tveksamma affärerna där man försöker sälja värdelösa aktier. Ifall du gillar drama och aktier eller valutahandel, så kan detta definitivt vara något för dig.

Äldre nyheter »