Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu förbättras sök-funktionen, möjlighet till export är på ingång, ytterligare sorteringsfunktioner samt mer statistik. Och även en del annat!

Spela casino hemma

Sugen på spela casino utan att behöva lämna soffan? Ingen fara, det finns hundratals olika casinon på nätet som du kan spela hemifrån, allt du behöver är en mobiltelefon och BankID.

Hur fungerar nätcasinon?
Nätcasinon är precis som ett vanligt casino, den enda skillnaden är att du kan spela var som helst, det enda du behöver är en mobiltelefon med internet och BankID. När du väl har skapat ett konto så kan du göra en insättning för att börja spela.

Många nätcasinon erbjuder även möjlighet att spela med låtsaspengar, så att du kan testa casinot innan du sätter in riktiga pengar.

Vad behöver man för att spela online?
I dagsläget är det väldigt enkelt att komma igång med att spela casino på nätet. Allt du behöver är en mobiltelefon och BankID, så kan du börja komma igång med spelandet inom några minuter. Här kan du se och jämföra olika casinon som använder BankID https://bettingsajter.se/bettingsidor-med-bankid.

Vad vill du spela?
Det finns hundratals olika nätcasinon och det finns ännu fler olika spel. När du väl skall välja ett nätcasino, tänk på vad du vill spela så att casinot har dina favoritspel.

Nuförtiden så finns det även live casino. Live casino innebär att det streamas live så att du kan se bordet och dealern i realtid, du kan även kommunicera med dealern via chatten.

Utnyttja bonusar och erbjudanden
Innan du väljer ett nätcasino, se till att jämföra dem olika erbjudanden och välj det som är bäst för dig. Många nätcasinon dubblar din första insättning, dumt att tacka nej till extrapengar. Det kan vara viktigt att se över villkoren för bonusen du väljer, ibland får det bara användas på vissa typer av spel. Läs igenom villkoren så borde det stå vad som gäller.

Nätcasino med svenskt spellicens
Du kanske har hört om svenskt spellicens, det är helt lagligt att spela på nätcasinon som inte har svenskt spellicens. Vi rekommenderar dock att man väljer ett nätcasino med ett svenskt spellicens.

Här är några fördelar:

• Skattefria vinster
• Casinot måste följa svenska lagar
• Tryggare och säkrare
• Enkelt att verifiera sig med BankID
• Texten måste vara på svenska
• Mindre risk för spelmissbruk

Slutsats
Spela casino på nätet skall vara kul och underhållande, som tur är så har du flera olika nätcasinon att välja på. Testa gärna flera olika tills du hittar ett casino som passar dig och har dina favoritspel. Utnyttja bonusen så får du lite extrapengar att spela med. Lycka till och ha kul på borden!

Läs mer »

Fantastiska casinofilmer alla måste se

Det finns många riktigt bra filmer om just casinon. Med både drama samt spänning runt spelindustrin blir det en utmärkt underhållning i filmvärlden.

Det har länge varit underhållande för oss att spela om pengar. Casinobranchen växer hela tiden och har från att bara funnits fysiska casinon kommit mer och mer casinon till nätet där du kan spela på casino utan konto precis när du vill. Dock ligger filmindustrin inte i fas med framfarten av nätcasinon så i casinofilmer utspelar sig handlingen oftast på fysiska casinon.

Spännande underhållning
Att vara åskådare kan vara precis lika spännande som att själv spela. Så vi har listat några av de mest fantastiska casinofilmer du bara måste se här nedanför.

Skulle du efter allt filmtittande om casinospel själv vara sugen att prova dina chanser så finns det bland annat Svenska jämförelsesajten casinoutankonto24 där alla BankID casinon och casino utan konto listas, alla casinon de listar har svensk licens och erbjuder snabba uttag samt BankID-verifiering.

The Last Casino
Handlingen är rätt enkel i The Last Casino. En lärare upptäcker att tre av hans studenter är matteexperter och rekryterar dem till att lära sig korträkning. Att räkna kort är något som inte uppskattas av de som har och driver spelverksamheter. Det blir en orättvis fördel för de som kan räkna kort när det gäller Blackjackborden.

Kan man räkna korten försvinner en del av chansfaktorn som casinon förlitar sig på. När läraren samt hans studenter börjar att spela så regnar vinsterna in ganska snart. Mycket spänning samt rabalder är att vänta när casinona försöker få stopp på studenterna.

Croupier
I filmen Croupier finns det en hoppfull skribent som söker efter ett nytt tema att skriva om. Hans val faller på casinons värld och han tar en anställning på ett casino. Där får han rollen som croupier som innebär att han har ansvar för alla olika spelbord. Genom sin resa bland spinnande rouletter samt enarmade banditer får man följa honom och hans upptäckter i den världen.

Glada vinnare, ledsna förlorare samt fyllda bankvalv, två olika historier berättas. En av historierna är den ytliga som fokuserar på händelserna runtom skribenten. Den andra historien är en mer djup analys av den ständiga jakten på framgång och spänning och vad girighet kan komma att leda till.

Hard Eight
Handlingen i Hard Eight följer två spelare som är professionella. Sydney som är lite äldre tar den yngre John under sina vingar när de tar sig fram mot de stora vinsterna i casinovärlden. Allt går i början bra för radarparet och de kan försörja sig bra på framgångarna vid pokerborden.

Däremot uppstår det ett hinder, en förälskelse. En servitris dyker upp och John blir snabbt kär i henne. Inte långt där efter börjar hans fokus brista och kärlekens närvaro börjar sakta men säkert försämra hans förmåga att spela hem de stora vinsterna.

Ocean’s Eleven
Ett kriminellt gäng ska bli rika genom att råna i Las Vegas på casinon. Huvudpersonen Ocean har precis kommit ur fängelset med en plan, han vill stjäla massor med pengar från tre olika casinon på en och samma kväll. För att få jobbet gjort ordentligt behöver han 10 män till som alla har olika specialiteter.

Efter rekryteringen börjar den minutiösa planeringen för att lätt kunna bryta sig in i det högteknologiska, underjordiska valvet som den kvällen bör innehålla minst 160 miljoner dollar.

Rain Man
I filmen Rain Man kommer Charlie från ett liv av kvinnor, festande samt märkeskläder. Plötsligt blir han tvingad att ta hand om sin bror Raymond, som har svår autism. De två reser ut i USA, där Charlie försöker ta hand om Raymonds excentriska sätt att se på livet. När en burk med tandpetare ramlar ner på golvet och alla tandpetare ramlar ur kommer Raymond snabbt fram till att det var 246 tandpetare där i, vilket visar sig vara rätt.

Med den vetskapen om Raymond tar sig Charlie till ett casino med Raymond som är förvirrad. De börjar räkna kort vid Blackjackbordet och det blir en liten tur mot kriminalitet som följd.

De 5 bästa James Bond-filmerna genom tiderna

James Bond är en av de allra mest kända filmserierna genom tiderna. Sean Connery var först ut med att spela huvudrollen som den brittiske spionen, och har sedan följts av Roger Moore, Pierce Brosnan, Daniel Craig och fler.

Med tanke på hur många filmer som finns i serien kan det vara svårt att veta vilka som är bäst, men oroa dig inte, det ska vi hjälpa dig med i den här artikeln. Här rankar vi de 5 bästa Bond-filmerna någonsin!

Våra fem bästa James Bond-filmer någonsin
Nedan är våra favoriter:

Casino Royale
De flesta anser att Casino Royale är den bästa Bond-filmen någonsin, och vi kan bara hålla med. Den har det mesta som en bra film bör ha - en bra handling, bra skådespelare, vacker natur, tillsammans med en stor dos action och spänning.

Det var även Daniel Craigs debut i rollen, något som visade sig vara ett lyckat uppdrag. En stor del av filmen utspelar sig i casinomiljö, något som säkerligen inte kommer som någon överraskning med tanke på filmens namn.

Därmed kommer den här filmen att lämpa sig extra väl för de som är intresserade av casino och spel. Tyvärr kommer du inte kunna att delta i spelet i filmen, men om du är intresserad av att spela likvärdiga spel finns det alltid ett casino på nätet tillgängligt för dig. På så sätt kan du ta del av spelen du också.

Goldfinger
Goldfinger är den film där James Bond verkligen förvandlas till den magnetiska och charmiga spion som vi alla älskar. Här hittar vi en Sean Connery i sitt esse, och handlingen är en av de bästa någonsin för Bond-filmerna.

Bildkvalitén må inte vara lika bra som hos de nyare filmerna, men kommer trots detta att bidra med en stor dos underhållning trots dess gamla ålder. Faktum är att kvalitén kan vara charmig och bidra till en förbättrad upplevelse.

Goldeneye
Det är lätt att blanda ihop Goldfinger och Goldeneye, men de är helt separata filmer. Faktum är att Goldeneye spelades in över 30 år senare, och har Pierce Brosnan i huvudrollen istället för Sean Connery. Detta var Pierce Brosnan debut i rollen som den brittiske superagenten, och blev ett oerhört lyckat genombrott.

Filmen är fylld med actionfyllda sekvenser, romantik och spänning, vilket gör den till en av de allra bästa Bond-filmerna genom tiderna.

Skyfall
Sist men inte minst hittar vi Skyfall, en av de nyare filmerna i serien. Här är det återigen Daniel Craig som står för huvudrollen, tillsammans med Javier Bardem som mästerskurken Silva.

Filmen är möjligtvis en av de mest spännande i serien, och bjuder på fantastisk action, äventyr och massvis med romantik. Den är även lite sexigare än många av de andra filmerna, för de som gillar den typen av inslag i sina Bond-filmer.

6 bästa filmerna om Blackjack och casino

Casino och olika casinospel är vanliga teman som man ofta ser i filmer. Det är därför inte så konstigt att det finns gott om filmer som har Blackjack som tema. Idag spelar de allra flesta helst Blackjack live casino, men i filmer är det landbaserade casinon vi får se.

Många av filmerna är lite äldre, men otroligt sevärda. Listan kan egentligen göras hur lång som helst, framför allt om man tittar på casinotemat i allmänhet. Vi har valt 6 filmer som absolut är sevärda och du kommer antagligen att känna igen ett par stycken. Hur många av dessa har du sett?

1. License to kill
James Bond utspelar sig ganska ofta på casinon, men det är vanligtvis Baccarat eller Poker som spelas. I John Glens Licence to kill från 1989 så är det Blackjack för en gångs skull. Oddsen är höga och det är mer än bara pengar som står på spel. De äldre James Bond-filmerna fortsätter att vara underhållande, även om de nyare såklart har lite snyggare effekter.

2. Rain Man
Rain Man är en annan klassiker, denna från 1988. Tom Cruise spelar Charlie Babbitt som upptäcker att hans far har gått bort och ärvt bort sin förmögenhet till hans andra son, Raymond som spelas av Dustin Hoffman. Raymond är autistisk och har Savantsyndrom och Charlie kände inte till honom innan det här.

Under filmen får vi lära oss mer om bröderna och de två lär känna varandra. En bra bit av filmen utspelar sig på casinot då Raymonds förmåga gör det enkelt för honom att räkna kort, något som Charlie med sina ekonomiska problem vill utnyttja.

3. Croupier
Croupier är en brittisk neo-noir från 1998 som också var startskottet för Clive Owens skådespelarkarriär. Clive spelar karaktären Jack Manfred, en ambitiös men misslyckad författare. Han börjat jobba som en croupier för att överleva. Under tiden börjar han skriva på en bok om en karaktär som jobbar på ett casino och älskar att se människor förlora pengar, en karaktär uppenbarligen baserad på Jack.

Filmen blir än mer dramatisk när han blir indragen i ett försök att råna casinot. Vi får också lära känna hans flickvän, tjejen han är otrogen med och hans kollegor som han lär känna. Det är en smått deppig film men med bra drama och en god inblick i casinovärlden. Självklart blir det också mycket Blackjack.

4. Casino
En klassiker från 1995 av Martin Scorsese där vi har Robert De Niro som tar ett jobb av maffian. Han ska övervaka deras spelverksamhet på ett casino i Las Vegas. Han blir väldigt framgångsrik och lyckas dubbla intäkterna och ta fast många fuskare, bland annat några som försöker fuska vid Blackjack-borden.

Filmen är definitivt sevärd och den blir inte direkt sämre av att du också har Sharon Stone i filmen. Handlingen är i grunden väldigt enkel men med bra skådespelare och ett intressant casinotema med lite maffia så kommer du knappast vara uttråkad.

5. 21
21 är en film från 2008 där man tar en lite mer vetenskaplig titt på Blackjack och hur man vinner. Du har Kevin Spacey i rollen som en professor. Han utbildar ett par studenter för att skapa ett team av korträknare, som sedan ska länsa casinot.

Det här är en film till viss del baserad på den verkliga historian kring MIT Blackjack Team som gjorde just detta. 21 har samtidigt en hel del spänning då det är väldigt förbjudet att räkna kort på casinon, och ännu värre blir det om casinot inte nödvändigtvis bryr sig om lagar och polis.

6. The Gambler
The Gambler från 2014 är en film om Jim Bennett. Han är en litteraturprofessor som använder spelandet på ett väldigt skadligt sätt. Han lyckas därför ordna skulder på $250,000 och måste snabbt skaffa fram pengarna. Det här leder till att han försöker komma på ett sätt att bli av med sina skulder, men med sitt spelberoende lyckas han bli involverad i bland annat spelfixning.

Det är en spänningsfylld och relativt mörk kriminalare om den under världen och med en man med rejäla problem med sig själv och i sitt liv. Det här är en ny version av filmen från 1974. I den här varianten hittar vi Mark Wahlberg i huvudrollen.

Läs mer »

Flee: tecknad dokumentär om afghansk flykting med tre Oscars-nomineringar

Den animerade dramadokumentären Flee (Flugt) från den danska regissören Jonas Poher Rasmussen har redan vunnit många filmpriser sedan världspremiären i januari 2021 på Sundance Film Festival.

Nu står filmen nominerad i hela tre olika Oscars-kategorier. Här tar vi en närmare titt på vad Flee handlar om och hur dess vinstchanser ser ut.

Homosexuell vän berättar om flykten från Afghanistan
Jonas Poher Rasmussens senaste film Flee är baserad på verkliga händelser. Det är ingen annan än regissörens egna väns livshistoria. Vännen, som i filmen använder det påhittade namnet Amin, föddes i Afghanistan.

I filmen berättar Amin om den svåra vägen till Danmark som flykting, och hur han senare hittade kärleken och gifte sig med dansken Kasper. Amin har inte berättat till sin man om alla hemskheter som hände i det förflutna.

Eftersom filmen tar upp känsliga ämnen och Amin ville hålla sig anonym, bestämde man sig för att göra Flee till en animerad dokumentär för att skydda hans identitet. Rösten är dock hans egen.

Majoriteten av filmen består av animationer i olika stilar, från vackra detaljerade sommarlandskap i Danmark till mer enkla scener i svartvitt från de krigsdrabbade gatorna i Kabul. Men ibland varvas det med några riktiga filmklipp.

Det har blivit ganska vanligt i filmbranschen med animerade dokumentärer för att göra ämnen som krig och trauma mer lättsmälta. Persepolis som släpptes i 2007 och Waltz with Bashir från 2008 är två kända filmer från denna genre.

Flee är definitivt en sevärd film som väcker både tankar och känslor. Med tanke på temat rekommenderas filmen inte för små barn och den har en åldersgräns på 13 år.

Tävlar mot Disney om bästa animerade film
Flee tävlar mot “the big boys” om priset för bästa animerade film. Enligt odds från spelbolaget Casumo är det inte omöjligt att den danska dramadokumentären vinner denna kategori, även om Disneys senaste familjefilm Encanto är favorittippad, efterföljt av Luca från Pixar Studios (också Disney).

I skrivande stund ser oddsen ut som följande: Encanto 1.21 Luca 5.80 Flee 6.25 The Mitchells vs. the Machines 12.50 Raya and the Last Dragon 25.00

I kategorin bästa internationella långfilm ligger Flees odds på 10.50, så vinstchanserna ser inte så ljusa ut här heller. Det är den japanska, Haruki Murakami -inspirerade filmen Drive my Car som är en stark vinnarfavorit med oddset 1.07.

Det ser bättre ut för Flee i kategorin bästa dokumentär, där filmen ges 2.18 i odds att vinna. Endast Summer of Soul, en dokumentär om Harlem-festivalen i 1969, ligger före med oddset 1.50.

Detta är första gången en film har varit nominerad i ovanstående tre kategorier. Så vare sig Jonas Poher Rasmussen kommer hem med noll, en eller flera guldstatyetter har han redan gjort historia.

Läs mer »

Varför casinofilmer är så oerhört populära

Gillar du film och serier? Då är du inte ensam! Du kanske gillar serier som Band of Brothers, Suits eller House of Cards. Eller gillar du Deadwood? Oavsett vad finns det ett enormt utbud tillgängligt på marknaden, och det finns till och med ett helt segment som fokuserar på casino och spel.

Casinofilmer är väldigt populära generellt sett, även om det finns de som är mer populära än de andra. Själva temat är dock något som många uppskattar, gärna i samband med action, äventyr eller spänning.

5 av de mest populära casinofilmerna någonsin
Nedan hittar du 5 av de mest populära och bästa casinorelaterade filmerna någonsin:

Oceans Eleven
Oceans Eleven är den första av tre filmer i serien, och anses av många vara den bästa. Inte bara den bästa i serien, utan även den bästa casinofilmen av dem alla. Detta är självklart subjektivt, men få skulle inte hålla med om att den är i det absoluta toppskiktet inom genren.

Rollistan är en av de mest imponerande i modern historia. Här får vi se George Clooney och Brad Pitt i huvudrollerna, tillsammans med Don Cheadle, Matt Damon och många fler riktigt kända ansikten!

Casino
Casino är inte bara en av de bästa casinorelaterade filmerna, men är även en av de bästa filmerna generellt sätt. Här hittar vi Joe Pesci och Robert De Niro i huvudrollerna, och filmen är regisserad av den oerhört talangfulla Martin Scorsese.

Till skillnad från de andra filmerna på den här listan handlar den här filmen om casinoverksamhet. En stor del av filmen utspelar sig i casinomiljö, vilket gör att den är ett ypperligt alternativ om du letar efter just detta.

Casino Royale
Om du söker spänning, action och äventyr är James Bond en av de bästa filmserierna någonsin, varav Casino Royale anses vara den bästa av dem alla. Att filmen sedan till viss del utspelar sig i casinomiljö gör att den blir ännu bättre, och kommer att tilltala de som föredrar denna typ av underhållning.

Här hittar vi Daniel Craig i huvudrollen som James Bond, och vår alldeles egna Mads Mikkelsen i rollen som skurken Le Chiffre.

Den här filmen fokuserar väldigt mycket på casinospelet blackjack, och innehåller allt från spänning och action, till romans och kärlek. Filmen går ut på att en grupp studenter lär sig att räkna kort tillsammans med deras listiga professor, för att sedan ge sig ut på en tur i Las Vegas för att dra in lite snabba stålar.

En riktigt underhållande film!

Rounders
Om du gillar poker är Rounders ett måste att se. Här hittar vi Matt Damon och Edward Norton i huvudrollerna, och filmen bjuder på massvis med spänning från början till slut.

Det här är onekligen en av de bästa pokerfilmerna någonsin, om inte den bästa av dem alla, och kommer med allra största sannolikhet att bli en storfavorit för dig också!

Äldre nyheter »