Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu förbättras sök-funktionen, möjlighet till export är på ingång, ytterligare sorteringsfunktioner samt mer statistik. Och även en del annat!

Låna upp till 600.000 kr hos Forbrukslån.com

Kända böcker som filmatiserats med framgång

Stig Larssons omåttligt populära Millenium-trilogi har inte endast varit en av Sveriges största framgångar på den litterära scenen. Trilogin som följer Lisbeth Salander har dessutom varit en av de största filmsuccéerna genom tiderna. Filmen “Män som hatar kvinnor” sägs ha dragit in mer än 600 miljoner kronor och de siffrorna gäller enbart Sverige. Fenomenet pekar på att filmatiseringar av böcker kan vara en riktig kassako för författare, filmare och förläggare. Huruvida boken är bättre än filmen tvistar de lärde om ochAftonbladets filmexpert Jens Peterson har sin alldeles egen teori: “Ofta, men inte alltid, är det så att lite sämre böcker blir bättre filmer. Riktigt bra böcker är ofta bra på grund av att de har vissa litterära kvaliteter. De går förlorade när man gör film. Det är olika saker som kännetecknar en bra film och en bra bok. En film är ju en kombination av bild, musik och ljud, medan i en bok får man skapa bilderna själv i huvudet”, menar han. Exempel på filmatiseringar av litterära verk som gått riktigt bra på bioduken är bland annat Sagan om ringen-trilogin och Harry Potter-filmerna. Ett annat exempel på en lyckad filmatisering, som inte ingår i fantasy-kategorin, är den lågmälda kärlekshistorien “Call me by your name” som släpptes för tre år sedan och som baserades i sin helhet på en roman av amerikanen André Aciman. I den här artikeln delar vi med oss av ytterligare exempel på när kända böcker filmatiserats med framgång.

James Bond-filmerna
När en talar om böcker som skördat framgångar inom film är James Bond-filmerna om agent 007 ett givet val. Såväl filmerna som romanerna som använts som förlaga kretsar kring en hemlig brittisk agent - en figur som skapats av författaren (och före detta agenten Ian Fleming). Filmatiseringarna började med Agent 007 med rätt att döda 1962 och har gjort James Bond till en av världens största filmserier. Många är de skådespelare som skildrat karaktären på bioduken, här återfinns bland annat Sean Connery, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan och mer nyligen Daniel Craig. Inför nästkommande James Bond-filmer har rykten gått om att britten Idris Elba kan vara nästa Agent 007.

Gudfadern-trilogin
Ibland går en film, där en bok använts som förlaga, om boken i popularitet. Detta är bland annat fallet med Gudfadern-trilogin. Romanen av Mario Puzo släpptes 1969 och kretsade kring Don Vito Corleone och hans familj som skapar ett imperium i den undre världen i USA efter att ha emigrerat till New York från Sicilien. Den sägs ha legat på ansedda The New York Times bästsäljarlista i 67 veckor och sålt i miljoner exemplar bara ett par år efter utgivning. Gudfadern-filmerna med Marlon Brando i huvudrollen och under Francis Ford Coppolas regi lyckades dock toppa ovanstående siffror och blev en ännu större succé när den första filmen släpptes 1972. Den räknas till de 25 filmer i USA som dragit in mest och finns idag bland annat tillgänglig på streamingsajten Netflix. Filmen räknas som en av de bästa i världen både av tittare och kritiker och har fått 9,2 i betyg på filmsajten IMDB.com.

Normal People
2018 gav den irländska författaren Sally Rooney ut romanen Normal People om Marianne och Connell, två karaktärer från två vitt skilda samhällsskikt vars vägar korsas och vars kärleksliv, utmaningar och problem läsaren får följa under loppet av några år. Romanen var Rooneys andra och blev en bästsäljare i USA. Nyligen släpptes serien som finns tillgänglig på Hulu, BBC 3 och i Sverige på Svt Play just nu med Daisy Edgar-Jones och Paul Mescal i huvudrollerna. Romanen lyckas på ett finstämt och realistiskt sätt skildra Marianne och Connells inre osäkerheter, känsloliv och rädslor samt deras gemensamma kärlekshistoria. Serien i 12 delar håller samma höga kvalitet och överensstämmer i stort sett med bokens kapitel vad gäller kronologi. Här lyckas tittaren kommer nära, kanske ännu närmare Marianne och Connell och dela deras förhoppningar, drömmar och krossade hjärtan i ett lågintensivt men kinematografiskt mycket skickligt utfört verk.

Läs mer »

När film- och serievärlden influerar spelvärlden

Ordet populärkultur ett samlingsbegrepp som omfattar åtskilliga kulturella områden. Exempel på detta är populärlitteratur (exempelvis författare med bred folklig förankring som Camilla Läckberg, Denise Rudberg eller Fredrik Backman), populärmusik (här kan exempelvis Justin Bieber, Beyonce eller Lady Gaga nämnas) och till och med populärpress. Det som förenar dessa områden är att de är folkliga i en mer ursprunglig mening. Ibland kännetecknas populärkulturella verk av sin mer tekniskt definierade karaktär och betecknar då utbudets kvantitet och räckvidd, som gällande masslitteratur exempelvis. Ibland gifter sig två eller fler populärkulturella verk och ger upphov till något alldeles eget.

Detta sker exempelvis när en bästsäljande bok som Da Vinci-koden filmatiseras och får ytterligare genomslag på bioduken, eller när Michael Jacksons samlade alster skapar underlag för en musikal (”This is it”), eller då en samtida trend eller företeelse influerar modevärlden, som när designern Jeremy Scott inspirerades av Las Vegas och lät temat styra en hel modekollektion- och visning. Ovanstående kombination är också mycket vanlig inom spelvärlden då populära karaktärer från film- eller serievärlden används som förlaga för att skapa ett dynamiskt spel. I denna artikel exemplifierar vi detta vidare.

Pablo Escobar - inte bara en karaktär i en serie
2015 släppte streamingtjänsten Netflix serien Narcos där den brasilianske skådespelaren Wagner Moura skildrade den enigmatiske colombianske figuren Pablo Escobar. Serien vann snabbt genomslag hos tittarna och skapade populärkulturella markörer i form av mode och säregna uttryck. 2020 släpptes exempelvis nyheten om att Narcos blir ett modemärke för herrar och att bland annat hoodies och jackor kommer att säljas under dess namnet framöver. Serien har även influerat spelvärlden då Pablo Escobar numer inte bara är en karaktär från Netflix-serien utan även en figur inom ramen för ett spännande casinospel. I videosloten Narcos består spelplanen av fem hjul, tre rader och 243 vinstlinjer och med ljudeffekter och imponerande grafik kan spelentusiasterna och Narcos-fansen här hänge sig till serien i ett helt annat format.

Prince of Persia
För 10 år sedan släpptes Prince of Persia, en påkostad actionfylld film med Jake Gyllenhaal i huvudrollen. Handlingen kretsade kring den unge prinsen Dastan som är på rymmen och som måste stoppa en skurk som utan att veta om det hotar att förstöra världen med en särskild dolk som gör det möjligt för den magiska sanden inuti att vrida tillbaka tiden. Med en så pass spännande handling är det kanske inte så konstigt att filmen även är förkroppsligad i ett plattformsspel som skapades av Brøderbund och som kom ut på marknaden redan 1989. I detta fall var det alltså spelvärlden som influerade filmvärlden och inte tvärtom.

Miami Vice
80-tals serien Miami Vice var en hit då det begav sig och visades mellan 1984–89 på amerikansk teve. Serien blev snabbt en framgång inte minst på grund av det säregna modet som huvudrollsinnehavarna bar (vem minns inte Don Johnson och Philip Michael Thomas upprullade kavajärmar och t-shirtar i grälla färger?) och seriens distinkta och medryckande 80-tals soundtrack. Serien blev sedermera film år 2006 och filmen användes i sin tur som förlaga när spelvärlden, med plattformen Playstation Portable i täten, bestämde sig för att skapa ett spel baserat på filmen.

Läs mer »

De bästa tv-serierna för att lära dig om pengar, finans och affärer!

Om du vill lära dig mer om pengar träffar du förmodligen oftast på rådet att du ska införskaffa en bok som berör ämnet, eller läsa en tråkig guide på nätet. Tyvärr så lockar läsning inte många, och det kan leda till att man istället undviker ämnet helt. Nu under dessa tider med de globala rådande omständigheterna, så har du kanske börjat jobba eller plugga hemifrån? Oavsett har du förmodligen mer tid över nu än någonsin förut. Då kan det vara en god idé att börja kolla på tv-serier som du tänkt kolla på ett tag, och kanske till och med tv-serier som utbildar dig? Då kan det vara en idé att se serier som berör just pengar och affärer. Här listar vi topprekommendationer!

Mad Money
Mad Money gästas av Jim Cramer, och hans huvudmål är att hjälpa människor att bli bättre investerare. Han lär sina tittare hur man analyserar aktier och ser ner på uppfattningen om att man kan skaffa sig snabba tips och trick. Serien är för de individer som vill spara upp till sin pension eller för drömhuset, inte för människor som ser på investering som ett spel, och som inte går i panik om det sker lite förändringar. Han bjuder in till gästintervjuer, tittarsamtal och ger sina egna åsikter om vilka aktiebolag man ska hålla koll på, och vilka som ska undvikas. Perfekt för dig som vill lära dig att investera i t.ex. preferensaktier, som du kan läsa mer om här.

Exit
Här har vi en serie som kanske känns lite närmre oss i Sverige. Exit är en norsk dramaserie som först började sändas förra året. Serien skildrar fyra finansmän och vänner under 30-talet som kommer rån den rika, västra sidan av Oslo. De försöker undkomma den vardagliga stressen med droger, prostituerade och genom att utmana sina egna moraliska värden. Kanske inte lika lärorik som Mad Money, men fortfarande en fantastisk serie för dig som vill få en insikt i finansvärlden.

Shark Tank
Tyvärr har vi inte så många skandinaviska serier, ännu, som berör ekonomi och affärer. Men Shark Tank får bli den nästa rekommendationen. Det finns en svensk version också, som heter Draknästet- men det finns endast 2 säsonger att tillgå och de är lite äldre. Shark Tank är heller ingen finansiell show direkt, men den kommer att lära dig om svar investering om du lyssnar och ser på noga. Serien lär sina tittare hur man ska slå fram för investerare, vad man INTE ska säga och hur man gör sin produkt oemotståndlig. Det handlar om entreprenörskap. Showen gästas av verkliga uppfinnare och entreprenörer som visar sina produkter till verkliga investerare, de så kallade hajarna. Om hajarna tror på produkten investerar de sina egna pengar. En måsteserie för alla spirande företagare där ute!

Fler svenska casinon blir av med sin spellicens

Det är inte lätt att vara casinooperatör i dagens samhälle. Begränsningar tillsätts, extrema åtgärder vidtas och restriktioner kring operatörernas möjligheter att få in nya samt behålla befintliga spelare blir allt större. Antalet casinon som finns på svenska marknaden har krympt I samband med införandet av spellicens. Faktum är att Spelinspektionen själva gjort en undersökning som visat att ca 33% anger att det är viktigt med ett svenskt casino medan resterande inte har något problem med att spela på ett casino utan svensk licens. Det är självklart usla siffror för Spelinspektionen - men det finns självklart fog för att situationen är så.

Allt fler svenska casinon blir nämligen av med sin spellicens och därigenom går de antingen under eller försvinner deras synlighet på marknaden. Utan licensen får de inte marknadsföra dig via tv, radio eller annan direktreklam. Exempel på aktörer som blivit av med sin licens är SafeEnt, som enligt Spelinspektionen tillåtit sina kunder att spela över sina egna insättningsgränser.

Ett annat bolag är Enlabs. Enligt Spelinspektionen har det nämnda bolaget inte skött tidsramen, gällande att förhålla sig till reglerna som gäller inom ramarna för den svenska spellicensen. En sådan omställning kräver exempelvis tid, vilket Spelinspektionen ställer höga krav för.

Ett tredje exempel är bolaget ATG, som erhållit en anmärkning då de, på grund av tekniska problem, råkat erbjuda bonus mer än en gång.

I och kring spellicensen är riktlinjerna strikta. Den handlar bland annat om att ett bolag endast får erbjuda kunderna en bonus, när de sätter pengar för första gången. Dessutom blir bolaget en del av Spelpaus, som gör det möjligt för spelaren att stänga av sig från allt spel. Ytterligare en sak är 3-sekundersregeln. Denna regel innebär att ett enskilt snurrspel på en spel-/slotmaskin ska ta 3 sekunder att genomföra.

Vi nämnde tidigare att det endast 33 % av de svenska spelarna väljer ett casino med svensk licens. Vad gör övriga då? Jo, de väljer att spela på casino utan svensk licens. Där är möjligheterna större, fler och bättre. Men innan vi går in på det, kan det vara bra att förklara att ett casino utan svensk licens faktiskt har andra typer av licenser. Därmed är du som kund trygg och säker i ditt spelande. Dessa licenser är godkända och utfärdade på Malta, Curacao och Storbritannien.

Precis som Spelinspektionen närvaro i Sverige, behöver dessa casinon med sin bas i andra länder få ut en licens från respektive lands spelkommission. Störst trygghet finner du allt som oftast hos operatörer med bas på Malta eller Storbritannien, då dessa har högt anseende och bättre beslutsfattning. På Curacao kan dessutom en skatt på dina eventuella vinster att tas ut. Denna ligger på 30 %.

Nu kan vi gå in på de stora fördelarna med att spela på casino utan svensk licens och varför människor väljer att söka sig till dessa. CasinoFox.se riktar in sig mot just detta; anledningarna till att välja ett casino utan licens.

På denna sajt hittar du de bästa casinona utan licens rankade, recenserade, förklarade och rekommendationer om vilka du bör spela på. De benämner även vad du bör tänka på som spelare. Kort från dem är att operatörerna utan svensk licens inte omfattas av regler och villkor som innebär att de är begränsade i sina erbjudanden. Därför bjuder de spelaren på enormt generösa välkomstbonusar, där du får en procentuell höjning av din första insättning. Det kan i vissa fall handla om att du sätter in 3000 kr och får en ökning på 100 % på din första insättning. Då har du plötsligt 6000 kr att spela för. Dessutom får du liknande bonusar på dina insättningar längs vägen, möjligen med en lägre procentuell ökning men likväl generöst.

Utöver detta får du andra kampanjer, erbjudanden och lojalitetsprogram. Dessa kan ges i form av kostnadsfria snurr-omgångar på slotmaskiner, helgbonusar eller att du helt enkelt får en egen kontaktperson!

Läs mer »

Marknadsintegration möjlighet för finansiering av filmer

Filmintresset har nått höjder som vara svåra att föreställa sig bara för tjugo år sedan. Visst har det alltsedan filmer började produceras för över hundra år sedan rått ett enormt intresse för film och med detta intresse har en slags kulturell överklass vuxit fram. Det är de personer som är delaktiga i produktion av filmer. Det är de som tillhör den elit av producenter, regissörer, skådespelare och andra som har högst reella rollen i framtagandet av succéfilmer.

På grund av ny teknik har dock även filmbranschen skakats om i grunden. Det är så många saker som inte är vad det var. Vi är vana att se James Bond spela blackjack på lyxcasinon men nu sker det mesta av casinospelandet på internet. I filmindustrins barndom var det också bara på biografer som man kunde se filmer. Det var bara där. Detta var en av anledningarna till att man visade så kallade journalfilmer innan själva filmen började, för att myndigheterna vill nå ut till massorna med sina budskap – och biograferna var det bästa sättet.

Därefter kom TV och ändrade på den saken. Nu har dock även TV hamnat i bakgrunden och nästan all underhållning har flyttat till internet. Detta har lett till en sällan skådad utmaning för det som kallas för Hollywood, alltså industrin och inte orten.

Men det har också lett till en stor möjlighet för de som ännu inte är etablerade i kulturöverklassen.

Hur tjänar man pengar på filmer?
I sin barndom tjänade filmer pengar på biobiljetter och annonser som visades innan filmerna började. I Sverige fanns det också statligt stöd till filmproduktion.

När TV kom kunde filmer också dra in pengar genom reklam på TV under filmerna. Därefter kom video och sedan DVD. Men de senaste tjugo åren har filmer gått över till att visas på internet. Detta har gjort det svårare att tjäna pengar på de gamla sätten, visar någon till exempel reklam under en film är det lätt för användaren att använda en tjänst som inte gör det till exempel. Detta är en stor utmaning för de som distribuerar film.

De stora filmerna drar dock fortfarande in väldigt mycket pengar direkt när de visas på biograferna precis efter att de släppts. För mindre filmer är det dock inte lika lätt.

Nya sätt att finansiera filmer
Det är i detta sammanhang som det är mycket viktigt att hitta andra sätt att finansiera filmer. Ett sådant sätt kan vara att marknadsintegrera en film, och att göra det på ett sätt som inte på något sätt förstör upplevelsen av filmen.

Vad som menas med marknadsintegrerad är förstås inte helt och hållet tydligt och det finns många sätt att närma sig begreppet. Men vi kan ta ett enkelt exempel. Det kan till exempel vara så att någon vill producera en film om bilsport. En sådan film borde rimligtvis vara av intresse för bilindustrin. Särskilt om filmen romantiserar bilägande och gör det romantiskt.

Vad filmproducenten då kan göra är att sälja mängder med produktplaceringar i filmen. Inte bara av bilmodeller utan också av tillbehör till bilar, kläder förknippade med bilsport och mycket annat. Detta kan vara ett mycket bra sätt att finansiera en film för någon som är ny i branschen.

Marknadsintegrationen måste dock ske med försiktighet och absolut inte störa filmupplevelsen.

Läs mer »

Valutahandel: Farligt, eller ingen tid att förlora?

Medan allt fler svenskar börjar med valutahandel på nätet, så finns det också mycket inspiration att få från roliga filmer inom ämnet. Även om valutahandel kan vara en väldigt lönsam affär, så finns det också möjlighet att din trading kan vara farligt på film. I alla fall om man får tro filmtitlarna, så är det ibland rejält farligt. Dessvärre så har den förväntade storfilmen med James Bond i huvudrollen fått försenad lansering. Men förhoppningsvis så kan du få nöjet att se No Time To Die under slutet av andra kvartalet istället. Nedan så beskrivs ett kort intro av några farliga trading-filmer som nämns i artikeln ovan.

No Time To Die
Den sista filmen av Daniel Craig som 007-agent är på väg att släppas inom kort. Liksom alla Bond-filmer så är det garanterat farligt emellanåt, även om han kanske inte har någon tid att förlora. Det sägs att den nya Bond-filmen ska ha vissa likheter med Casino Royale och inledas där den gamla filmen avslutades. Så räkna med en rad spännande pokerhänder som troligen har minst 4-tal eller royal straight flush som vinnande han för Mr Bond. Den efterlängtade filmen No Time Do Die utspelas delvis i Materia i Italien, strax söder om Bari. Enligt nya uppgifter från EON Productions och MGM Studios så sägs filmen släppas den 25:e November 2020 på grund av Coronavirusets utbrott.

Wall Street
En riktigt klassisk film om äventyrlig och riskabel trading är Wall Street från 1987. Michael Douglas innehar en utav huvudrollerna i filmen där han spelar Gordon Gekko. Den vågfyllda filmen har prisats i över 3 decennium och ifall du inte sett den eller vill ha lite spänning på nytt, så kolla in Wall Street igen.

The Big Short
För alla som gillar drama och Brad Pitt, så har du kommit helt rätt. Här handlar det om en marknad som är på väg att gå åt skogen på grund av tvivelaktiga lån och övervärdering. Många tycks dra likheter till vad som är på väg att hända på aktiemarknaden nu, där sajter dedikerade åt blankning som ShortSelling.com, visar allt som går att blanka med CFD'er. Medan The Big Short väntar på att bubblan ska spricka, så går Lehman brothers i konkurs och krisen blir verklighet. Många drar paralleller med dagens aktiemarknad när miljoner anställda är på väg att få sparken och flera industrier är på väg in i mörkret. För alla som är på väg att blanka aktier som Tesla så är det spännande att se filmen The Big Short först.

Boiler Room
Boiler Room är en annan klassisk film som är drygt 20 år gammal nu. Än idag så ses det som en förebild bland många unga traders som tittar mycket på Netflix för inspiration och anser att "Greed is good". Den spännande filmen utspelas till stora delar på Lancaster hotel i New York. Slutligen så får Amerikanska SEC nys om de tveksamma affärerna där man försöker sälja värdelösa aktier. Ifall du gillar drama och aktier eller valutahandel, så kan detta definitivt vara något för dig.

Äldre nyheter »