Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu förbättras sök-funktionen, möjlighet till export är på ingång, ytterligare sorteringsfunktioner samt mer statistik. Och även en del annat!

Låna upp till 600.000 kr hos Forbrukslån.com

Marknadsintegration möjlighet för finansiering av filmer

Filmintresset har nått höjder som vara svåra att föreställa sig bara för tjugo år sedan. Visst har det alltsedan filmer började produceras för över hundra år sedan rått ett enormt intresse för film och med detta intresse har en slags kulturell överklass vuxit fram. Det är de personer som är delaktiga i produktion av filmer. Det är de som tillhör den elit av producenter, regissörer, skådespelare och andra som har högst reella rollen i framtagandet av succéfilmer.

På grund av ny teknik har dock även filmbranschen skakats om i grunden. Det är så många saker som inte är vad det var. Vi är vana att se James Bond spela blackjack på lyxcasinon men nu sker det mesta av casinospelandet på internet. I filmindustrins barndom var det också bara på biografer som man kunde se filmer. Det var bara där. Detta var en av anledningarna till att man visade så kallade journalfilmer innan själva filmen började, för att myndigheterna vill nå ut till massorna med sina budskap – och biograferna var det bästa sättet.

Därefter kom TV och ändrade på den saken. Nu har dock även TV hamnat i bakgrunden och nästan all underhållning har flyttat till internet. Detta har lett till en sällan skådad utmaning för det som kallas för Hollywood, alltså industrin och inte orten.

Men det har också lett till en stor möjlighet för de som ännu inte är etablerade i kulturöverklassen.

Hur tjänar man pengar på filmer?
I sin barndom tjänade filmer pengar på biobiljetter och annonser som visades innan filmerna började. I Sverige fanns det också statligt stöd till filmproduktion.

När TV kom kunde filmer också dra in pengar genom reklam på TV under filmerna. Därefter kom video och sedan DVD. Men de senaste tjugo åren har filmer gått över till att visas på internet. Detta har gjort det svårare att tjäna pengar på de gamla sätten, visar någon till exempel reklam under en film är det lätt för användaren att använda en tjänst som inte gör det till exempel. Detta är en stor utmaning för de som distribuerar film.

De stora filmerna drar dock fortfarande in väldigt mycket pengar direkt när de visas på biograferna precis efter att de släppts. För mindre filmer är det dock inte lika lätt.

Nya sätt att finansiera filmer
Det är i detta sammanhang som det är mycket viktigt att hitta andra sätt att finansiera filmer. Ett sådant sätt kan vara att marknadsintegrera en film, och att göra det på ett sätt som inte på något sätt förstör upplevelsen av filmen.

Vad som menas med marknadsintegrerad är förstås inte helt och hållet tydligt och det finns många sätt att närma sig begreppet. Men vi kan ta ett enkelt exempel. Det kan till exempel vara så att någon vill producera en film om bilsport. En sådan film borde rimligtvis vara av intresse för bilindustrin. Särskilt om filmen romantiserar bilägande och gör det romantiskt.

Vad filmproducenten då kan göra är att sälja mängder med produktplaceringar i filmen. Inte bara av bilmodeller utan också av tillbehör till bilar, kläder förknippade med bilsport och mycket annat. Detta kan vara ett mycket bra sätt att finansiera en film för någon som är ny i branschen.

Marknadsintegrationen måste dock ske med försiktighet och absolut inte störa filmupplevelsen.

Läs mer »

Valutahandel: Farligt, eller ingen tid att förlora?

Medan allt fler svenskar börjar med valutahandel på nätet, så finns det också mycket inspiration att få från roliga filmer inom ämnet. Även om valutahandel kan vara en väldigt lönsam affär, så finns det också möjlighet att din trading kan vara farligt på film. I alla fall om man får tro filmtitlarna, så är det ibland rejält farligt. Dessvärre så har den förväntade storfilmen med James Bond i huvudrollen fått försenad lansering. Men förhoppningsvis så kan du få nöjet att se No Time To Die under slutet av andra kvartalet istället. Nedan så beskrivs ett kort intro av några farliga trading-filmer som nämns i artikeln ovan.

No Time To Die
Den sista filmen av Daniel Craig som 007-agent är på väg att släppas inom kort. Liksom alla Bond-filmer så är det garanterat farligt emellanåt, även om han kanske inte har någon tid att förlora. Det sägs att den nya Bond-filmen ska ha vissa likheter med Casino Royale och inledas där den gamla filmen avslutades. Så räkna med en rad spännande pokerhänder som troligen har minst 4-tal eller royal straight flush som vinnande han för Mr Bond. Den efterlängtade filmen No Time Do Die utspelas delvis i Materia i Italien, strax söder om Bari. Enligt nya uppgifter från EON Productions och MGM Studios så sägs filmen släppas den 25:e November 2020 på grund av Coronavirusets utbrott.

Wall Street
En riktigt klassisk film om äventyrlig och riskabel trading är Wall Street från 1987. Michael Douglas innehar en utav huvudrollerna i filmen där han spelar Gordon Gekko. Den vågfyllda filmen har prisats i över 3 decennium och ifall du inte sett den eller vill ha lite spänning på nytt, så kolla in Wall Street igen.

The Big Short
För alla som gillar drama och Brad Pitt, så har du kommit helt rätt. Här handlar det om en marknad som är på väg att gå åt skogen på grund av tvivelaktiga lån och övervärdering. Många tycks dra likheter till vad som är på väg att hända på aktiemarknaden nu, där sajter dedikerade åt blankning som ShortSelling.com, visar allt som går att blanka med CFD'er. Medan The Big Short väntar på att bubblan ska spricka, så går Lehman brothers i konkurs och krisen blir verklighet. Många drar paralleller med dagens aktiemarknad när miljoner anställda är på väg att få sparken och flera industrier är på väg in i mörkret. För alla som är på väg att blanka aktier som Tesla så är det spännande att se filmen The Big Short först.

Boiler Room
Boiler Room är en annan klassisk film som är drygt 20 år gammal nu. Än idag så ses det som en förebild bland många unga traders som tittar mycket på Netflix för inspiration och anser att "Greed is good". Den spännande filmen utspelas till stora delar på Lancaster hotel i New York. Slutligen så får Amerikanska SEC nys om de tveksamma affärerna där man försöker sälja värdelösa aktier. Ifall du gillar drama och aktier eller valutahandel, så kan detta definitivt vara något för dig.

5 nya filmerna i casino-miljö värda att se

Ifall du gillar lite spännande filmer så är casino-miljöer en bra utgångspunkt. Det finns spänning, stora möjligheter, stora risker och definitivt inspiration hur man ska tänka, eller vad man inte ska göra vid spel på nätet. Vi på Filmtipset fick inspiration av New Casinos Online som gjort en topplista över nya filmer som innehåller casino.

Alla casino filmerna som tips utav New Casinos Ltd går att se på Netflix, utom den nyaste Bond-filmen som visas på bio från den 2:e April, 2020. Så låt oss börja med den första spelrelaterade filmen som är värd att se.

1. No Time to Die som släpps den 2:e april, 2020
Titlen låter spännande och är ett typiskt citat av Daniel Craig, denna gången i hans sista Bond film. Man böjar redan undra vem som ska bli nästa James Bond. Filmen No Time to Die sägs vara lite snarlik Casino Royale på vissa sätt och det blir spännande att se om så är fallet när Bond filmen äntligen släpps. Nyfiken? En trailer finns på den officella sidan: https://www.007.com/no-time-to-die/

2. Win It All från 2017
Ifall du gillar komedier lika mycket som action och casinofilmer, så har du kommit helt rätt. Filmen handlar om en småskaliga pokerspelaren Garrett Eddie och hans vardagsbekymmer. Liksom många nya casino spelare så väntar han på storvinsten och då den inte kommit än så lyckas han ändå få en stor påse med sedlar framför sig. Vad gör han? För ifall han tar pengarna så riskerar han få stora problem men ifall han istället väljer att fortsätta förlita sig på vinster från nya casinon så kanske han inte lyckas lika bra? Filmen bygger på stora risker, mycket ovanliga möjligheter och ett farligt spel. Är du redo för en spännande film där huvudpersonen antingen vinner supermycket eller förlorar allt? Då kan Win it All filmen definitivt vara ett bra förslag för dig ikväll.

3. Ocean’s Eleven från 2011
Visste du att Ocean's Eleven var en grymt populär film på 1960-talet, vilken gjorde om för 9 år sedan till att bli ännu bättre och mer spännande. Filmtipset insisterar på att detta troligen är den mest spännande filmen om rån på fysiska casinon. Inte mindre än 3 rån äger rum i filmen, där rånarna ger sig på några av de största casino-hotellen i Las Vegas. Det är en verkligt spännande film som är väl värd att se för alla som gillar spänning och spel på samma gång.

4. Filmen 21 från 2008
Ifall du någonsin spelar blackjack så vet du vad 21 handlar om. Det är när man får det bästa möjliga totala numret på ett giv. Denna filmen är en klassiker som handlar om Ben, som åker till Las Vegas för att räkna kort på ett blackjack bord. Ifall du missat det så är korträkning en av de mest lönsamma strategierna för att lyckas vinna på Blackjack. Det går riktigt bra för Ben i början och han vinner massvis med pengar på relativt kort tid. Men de stora vinsterna lockar också till sig gott om dåligt sälskap och 21 får en abrupt vändning efterhand.

5. The Grand från 2007
Filmen The Grand har med ett pokerexpert i form av Gabe Kaplan. Här diskuteras de klassiska fällorna inom casino och det är snudd på en komedi, samtidigt som det även är en storartad casinofilm. Filmens epicentrum händer när det är dags för en pokertävling med $10 miljoner på bordet. The Grand utspelas på Golden Nugget i Las Vegas, ett av de klassiska hotellen och casinona. Efter denna kommer du säkerligen bli sugen på att testa ett nytt casino på nätet från 2020. För inspiration om aktuella casinosidor från 2020, kolla in https://www.newcasinosonline.com/new/ som ofta är först med de senaste lanseringarna på nätet.

5 originalfilmer på Netflix du måste se

Varje månad producerar Netflix flertalet originalproduktioner i form av både filmer och serier. Vad gäller deras originalfilmer finns det ett gäng sevärda titlar, men vissa av dem sticker ut i mängden. Vi har granskat Netflix utbud för att lyfta fram fem originalfilmer du måste se.

Dumplin’
I den här feel good-komedin följer vi den överviktiga tonåringen Willowdean, som en dag bestämmer sig för att gå med i hennes mamma Rosies stora skönhetstävling. Det anses det vara rebelliskt och inspirerar flera tjejer i samma storlek till att göra likadant. Tillsammans kan de revolutionera hur folk i deras lilla stad i Texas ser på skönhet.
Med musik av Dolly Parton och storspel av Jennifer Aniston, som spelar Rosie, är Dumplin’ en av streamingjättens bättre originalfilmer i humorgenren. I dagsläget finns den endast tillgänglig på amerikanska Netflix. Men oroa dig inte, genom att se på Netflix med VPN kan du komma åt streamingtjänstens amerikanska utbud.

Uncut Gems
I bröderna Safdies kokande dramafilm spelar Adam Sandler gamblern Howard, som går all in för att lyckas med ett riskfyllt och vansinnigt stort spel. Hans liv balanserar på linan när han måste jonglera familjelivet med den mörkaste sidan av vadhållning.
Uncut Gems är en av Netflix mest hyllade originalfilmer, inte minst för Adam Sandlers enastående prestation. Många trodde att han skulle bli Oscarsnominerad för rollen, men eftersom det inte blev så, anses han nu vara “rånad” på chansen till en statyett. Ett måste att se.

The Irishman
Lönnmördaren Frank “The Irishman” Sheeran återberättar sin del i storyn om det mystiska försvinnandet av Jimmy Hoffa, som var president för ett av USA:s främsta fackförbund.
Lite mindre våld, men samma underbara tempo och berättande. Martin Scorsese, som är gangsterfilmens Gudfader, kan med The Irishman ha gjort sin sista maffiarulle. Om så blir fallet avslutade han sitt arbete i genren på topp. En fröjd att se Robert De Niro, Al Pacino och Joe Pesci tillsammans.

Marriage Story
En av 2010-talets mest mänskliga filmer heter Marriage Story och handlar om ett äktenskap som går i kras, men en familj som håller ihop.
Noah Baumbachs skilsmässodrama är en av årets mest engagerande filmer. Den osar av äkta hantverk där det främsta fokuset ligger på skådespeleriet. Adam Driver och Scarlett Johansson är båda två rättvist Oscarsnominerade för sina fängslande insatser. Se listan på alla årets Oscarsnomineringar här.

El Camino: A Breaking Bad Story
Den här spinoff-filmen tar vid efter händelserna i en av tidernas mest hyllade TV-serier, Breaking Bad. Berättelsen följer Walters kompanjon Jesse Pinkman som nu lever ett liv på flykt.
Den efterlängtade Breaking Bad-filmen blandar fan-service med nya spännande idéer till storyn om Jesse Pinkman. Därmed lyckas filmen med att bygga vidare på serien, vilket många trodde var en närmast omöjlig uppgift.

Andra filmer som var nära att ta en plats på listan: Annihilation, Jim & Andy, Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile, The Meyerowitz Stories (New and Selected), Dolemite Is My Name, The Ballad of Buster Scruggs.

Vilka av Netflix originalfilmer håller du högst?

Läs mer »

Från bok till film till slotspel

Vi filmälskare har ofta böcker och författare att tacka för de filmer vi fått ta del av på bio och hemma. Starka berättelser gör sig bra i de flesta format och blir en stor del av både våra liv och populärkulturen. Karaktärerna vandrar från böcker till filmer till leksakshyllan och till de mest oväntade platser. Vi kan helt enkelt inte få nog av dem. Här går vi igenom några av världens bästa berättelser som har gjort resan från böckernas värld via filmvärlden för att slutligen få sitt alldeles egna slotspel.

Alice i Underlandet
Redan 1856 publicerade författaren Lewis Carroll barnboken Alice i Underlandet. Knappt 100 år senare kom den första filmen, då från Disney. Idag finns berättelsen förevigad i ett flertal filmer som vi älskar och dessutom i ett flertal olika slotspel online. Några av speltillverkarna som har tagit fasta på den otroliga berättelsen Alice in Wonderland – som den heter på engelska – är Playson, Slotland Entertainment, Ash Gaming och BF Games. En berättelse som är otrolig oavsett i vilket format den presenteras.

Apornas planet
Apornas planet, eller Planet of the apes som titeln lyder på engelska, är kanske mest känd för filmatiseringarna. Men det hela började faktiskt med en roman. Romanen skrevs 1963 av franske Pierre Boulle, alltså fem år före den släpptes som film för allra första gången. Sedan dess har det släppts en mängd filmer på temat även om det är den allra första som är mest kritikerrosad. År 2017 fullbordades resan från bok till film till slotspel när speltillverkaren NetEnt lanserade videosloten Planet of the Apes i samband med filmpremiären av War of the Planet of the Apes. Det intressanta är dock att sloten baseras på de tidigare filmerna – Rise of the Planet och Dawn of the Planet. NetEnt är en av de mest populära speltillverkarna i onlinecasinovärlden och spelet kan därför hittas hos de flesta svenska online casinon.

Trollkarlen från Oz
Trollkarlen från Oz kom i bokform år 1900 från författaren L. Frank Baum och har filmatiserats i många olika tappningar sedan dess. Den kanske mest kända filmen kom redan 1939 och har skådespelaren Judy Garland i huvudrollen som flickan Dorothy. Numera finns berättelsen även som slotspel och det är WMS Gaming som ligger bakom titlar som The Wizard of Oz, The Wizard of Oz: Ruby Slippers och The Wizard of Oz: Emerald City.

Sagan om is och eld
George R.R. Martin som har skrivit romanserien Sagan om is och eld har blivit något av en husgud hos människor runtom i världen efter att romanerna blev tv-serien Game of Thrones. George R.R. Martin började med romanserien 1991, och hade egentligen bara tänkt skriva en trilogi, men idag innefattar fem böcker och två ytterligare på väg. Och trots det har vi redan fått se finalen av den åtta säsonger långa tv-serien. Game of Thrones tog världen med storm vilket givetvis resulterade i att berättelserna förvandlandes till slotspel. Bakom slotsen som lanserades år 2015 står speltillverkarna Microgaming.

Läs mer »

OLED fantastisk bildupplevelse för filmälskaren

I denna artikel tänkte vi göra ett slag för OLED-teven som har börjat dyka upp i filmälskares hem runt om i världen. Mycket på grund av den fantastiska svärtan som tidigare har varit svår att verkligen få fram.

2010-talet rör sig mot sitt slut och snart är det dags att välkomna ett nytt decennium. Om vi ska sammanfatta hur det gångna decenniet har påverkat filmvärlden i ett par ord så blir de tveklöst “superhjältar” och “streaming”.

På biograferna har Marvel- och DC-fansen kunnat gotta sig i en hel uppsjö spektakulära superhjältefilmer, där till och med relativt okända hjältar (i alla fall för gemene man) har fått egna “solofilmer”. Samtidigt har filmer med medelstor budget nästintill helt och hållet försvunnit från bioduken. För svensk film har det exempelvis varit ett ovanligt svagt år.

Tur är det då att Netflix och kompani har marscherat in i våra hem med streamingtjänster och Chromecast-lösningar, som för bara några år sedan vore rena rama science fiction. För visst är det otroligt att vi idag kan gå in på en streamingtjänst i telefonen, bläddra i ett bibliotek med hundratals (om inte tusentals) titlar och sedan köra upp allt på teven i HD-kvalitet. Det är varje filmälskares dröm som gått i upplevelse.

Nya TV-apparater med fantastisk bildkvalitet.

Men med det sagt är det kanske viktigare än någonsin att ha en utmärkt teve med potential att återskapa den där genuina biokänslan vi alla suktar efter. Under åren har också platt-teven utvecklats från att vara pixlig och fullständigt sakna känsla för filmiska kontraster till att bli smått fantastiska.

Inte minst nyheterna QLED och OLED. Men det är sällan en billig fråga att köpa en högkvalitativ teve. För den som känner att intresset pockar på under mellandagsrean, men har det tunt i plånboken efter jul, finns här en informationssida om snabblån utan UCdär det går att jämföra olika långivare och deras räntor.

Är det inte intressant det där med att det alltid tycks komma två stora konkurrerande teknologiska apparater samtidigt, där den ena snabbt förlorar. Samtidigt som VHS:en kom Betamax. Samtidigt som DVD kom Video CD. Samtidigt som Plasma kom LCD. Samtidigt som Blu-ray kom HD DVD. Nu är vi i samma läge igen men med QLED och OLED. Två nya TV-apparater som tävlar om att bli cineasternas nya favorit.

Möjlighet till filmisk svärta.

Båda är givetvis alldeles utmärkta. Men sett till att OLED låter pixlarna avge sitt egna ljus (eller avsaknad av ljus) och på så vis tillåter absolut svärta, ger den en helt unik filmisk känsla som aldrig tidigare har gått att få på hemmaplan. Flera OLED-apparater är också utrustade med en små LED-lampor bakom skärmen, som lyser upp en del av väggytan med de färger som visas på bilden. Låter det märkligt? Det är det också de första minuterna men sedan känns harmonin mellan teve och rum fulländad. Spana in denna artikelnför djupgående läsning på skillnaden mellan OLED och QLED.

Viktigt att tänka på oavsett om man kör på en OLED eller QLED är att stänga av alla digitala “bildförbättringar” och “rörelseutjämnare”. Dessa hämmar filmkänslan fullständigt och får det mer att se ut som en sändning ur Nyhetsmorgon. Trevlig till morgonkaffet kanske, men inte när det är filmkväll.

Äldre nyheter »