5 nya filmerna i casino-miljö värda att se

Ifall du gillar lite spännande filmer så är casino-miljöer en bra utgångspunkt. Det finns spänning, stora möjligheter, stora risker och definitivt inspiration hur man ska tänka, eller vad man inte ska göra vid spel på nätet. Vi på Filmtipset fick inspiration av New Casinos Online som gjort en topplista över nya filmer som innehåller casino.

Alla casino filmerna som tips utav New Casinos Ltd går att se på Netflix, utom den nyaste Bond-filmen som visas på bio från den 2:e April, 2020. Så låt oss börja med den första spelrelaterade filmen som är värd att se.

1. No Time to Die som släpps den 2:e april, 2020
Titlen låter spännande och är ett typiskt citat av Daniel Craig, denna gången i hans sista Bond film. Man böjar redan undra vem som ska bli nästa James Bond. Filmen No Time to Die sägs vara lite snarlik Casino Royale på vissa sätt och det blir spännande att se om så är fallet när Bond filmen äntligen släpps. Nyfiken? En trailer finns på den officella sidan: https://www.007.com/no-time-to-die/

2. Win It All från 2017
Ifall du gillar komedier lika mycket som action och casinofilmer, så har du kommit helt rätt. Filmen handlar om en småskaliga pokerspelaren Garrett Eddie och hans vardagsbekymmer. Liksom många nya casino spelare så väntar han på storvinsten och då den inte kommit än så lyckas han ändå få en stor påse med sedlar framför sig. Vad gör han? För ifall han tar pengarna så riskerar han få stora problem men ifall han istället väljer att fortsätta förlita sig på vinster från nya casinon så kanske han inte lyckas lika bra? Filmen bygger på stora risker, mycket ovanliga möjligheter och ett farligt spel. Är du redo för en spännande film där huvudpersonen antingen vinner supermycket eller förlorar allt? Då kan Win it All filmen definitivt vara ett bra förslag för dig ikväll.

3. Ocean’s Eleven från 2011
Visste du att Ocean's Eleven var en grymt populär film på 1960-talet, vilken gjorde om för 9 år sedan till att bli ännu bättre och mer spännande. Filmtipset insisterar på att detta troligen är den mest spännande filmen om rån på fysiska casinon. Inte mindre än 3 rån äger rum i filmen, där rånarna ger sig på några av de största casino-hotellen i Las Vegas. Det är en verkligt spännande film som är väl värd att se för alla som gillar spänning och spel på samma gång.

4. Filmen 21 från 2008
Ifall du någonsin spelar blackjack så vet du vad 21 handlar om. Det är när man får det bästa möjliga totala numret på ett giv. Denna filmen är en klassiker som handlar om Ben, som åker till Las Vegas för att räkna kort på ett blackjack bord. Ifall du missat det så är korträkning en av de mest lönsamma strategierna för att lyckas vinna på Blackjack. Det går riktigt bra för Ben i början och han vinner massvis med pengar på relativt kort tid. Men de stora vinsterna lockar också till sig gott om dåligt sälskap och 21 får en abrupt vändning efterhand.

5. The Grand från 2007
Filmen The Grand har med ett pokerexpert i form av Gabe Kaplan. Här diskuteras de klassiska fällorna inom casino och det är snudd på en komedi, samtidigt som det även är en storartad casinofilm. Filmens epicentrum händer när det är dags för en pokertävling med $10 miljoner på bordet. The Grand utspelas på Golden Nugget i Las Vegas, ett av de klassiska hotellen och casinona. Efter denna kommer du säkerligen bli sugen på att testa ett nytt casino på nätet från 2020. För inspiration om aktuella casinosidor från 2020, kolla in https://www.newcasinosonline.com/new/ som ofta är först med de senaste lanseringarna på nätet.

5 originalfilmer på Netflix du måste se

Varje månad producerar Netflix flertalet originalproduktioner i form av både filmer och serier. Vad gäller deras originalfilmer finns det ett gäng sevärda titlar, men vissa av dem sticker ut i mängden. Vi har granskat Netflix utbud för att lyfta fram fem originalfilmer du måste se.

Dumplin’
I den här feel good-komedin följer vi den överviktiga tonåringen Willowdean, som en dag bestämmer sig för att gå med i hennes mamma Rosies stora skönhetstävling. Det anses det vara rebelliskt och inspirerar flera tjejer i samma storlek till att göra likadant. Tillsammans kan de revolutionera hur folk i deras lilla stad i Texas ser på skönhet.
Med musik av Dolly Parton och storspel av Jennifer Aniston, som spelar Rosie, är Dumplin’ en av streamingjättens bättre originalfilmer i humorgenren. I dagsläget finns den endast tillgänglig på amerikanska Netflix. Men oroa dig inte, genom att se på Netflix med VPN kan du komma åt streamingtjänstens amerikanska utbud.

Uncut Gems
I bröderna Safdies kokande dramafilm spelar Adam Sandler gamblern Howard, som går all in för att lyckas med ett riskfyllt och vansinnigt stort spel. Hans liv balanserar på linan när han måste jonglera familjelivet med den mörkaste sidan av vadhållning.
Uncut Gems är en av Netflix mest hyllade originalfilmer, inte minst för Adam Sandlers enastående prestation. Många trodde att han skulle bli Oscarsnominerad för rollen, men eftersom det inte blev så, anses han nu vara “rånad” på chansen till en statyett. Ett måste att se.

The Irishman
Lönnmördaren Frank “The Irishman” Sheeran återberättar sin del i storyn om det mystiska försvinnandet av Jimmy Hoffa, som var president för ett av USA:s främsta fackförbund.
Lite mindre våld, men samma underbara tempo och berättande. Martin Scorsese, som är gangsterfilmens Gudfader, kan med The Irishman ha gjort sin sista maffiarulle. Om så blir fallet avslutade han sitt arbete i genren på topp. En fröjd att se Robert De Niro, Al Pacino och Joe Pesci tillsammans.

Marriage Story
En av 2010-talets mest mänskliga filmer heter Marriage Story och handlar om ett äktenskap som går i kras, men en familj som håller ihop.
Noah Baumbachs skilsmässodrama är en av årets mest engagerande filmer. Den osar av äkta hantverk där det främsta fokuset ligger på skådespeleriet. Adam Driver och Scarlett Johansson är båda två rättvist Oscarsnominerade för sina fängslande insatser. Se listan på alla årets Oscarsnomineringar här.

El Camino: A Breaking Bad Story
Den här spinoff-filmen tar vid efter händelserna i en av tidernas mest hyllade TV-serier, Breaking Bad. Berättelsen följer Walters kompanjon Jesse Pinkman som nu lever ett liv på flykt.
Den efterlängtade Breaking Bad-filmen blandar fan-service med nya spännande idéer till storyn om Jesse Pinkman. Därmed lyckas filmen med att bygga vidare på serien, vilket många trodde var en närmast omöjlig uppgift.

Andra filmer som var nära att ta en plats på listan: Annihilation, Jim & Andy, Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile, The Meyerowitz Stories (New and Selected), Dolemite Is My Name, The Ballad of Buster Scruggs.

Vilka av Netflix originalfilmer håller du högst?

Läs mer »

Från bok till film till slotspel

Vi filmälskare har ofta böcker och författare att tacka för de filmer vi fått ta del av på bio och hemma. Starka berättelser gör sig bra i de flesta format och blir en stor del av både våra liv och populärkulturen. Karaktärerna vandrar från böcker till filmer till leksakshyllan och till de mest oväntade platser. Vi kan helt enkelt inte få nog av dem. Här går vi igenom några av världens bästa berättelser som har gjort resan från böckernas värld via filmvärlden för att slutligen få sitt alldeles egna slotspel.

Alice i Underlandet
Redan 1856 publicerade författaren Lewis Carroll barnboken Alice i Underlandet. Knappt 100 år senare kom den första filmen, då från Disney. Idag finns berättelsen förevigad i ett flertal filmer som vi älskar och dessutom i ett flertal olika slotspel online. Några av speltillverkarna som har tagit fasta på den otroliga berättelsen Alice in Wonderland – som den heter på engelska – är Playson, Slotland Entertainment, Ash Gaming och BF Games. En berättelse som är otrolig oavsett i vilket format den presenteras.

Apornas planet
Apornas planet, eller Planet of the apes som titeln lyder på engelska, är kanske mest känd för filmatiseringarna. Men det hela började faktiskt med en roman. Romanen skrevs 1963 av franske Pierre Boulle, alltså fem år före den släpptes som film för allra första gången. Sedan dess har det släppts en mängd filmer på temat även om det är den allra första som är mest kritikerrosad. År 2017 fullbordades resan från bok till film till slotspel när speltillverkaren NetEnt lanserade videosloten Planet of the Apes i samband med filmpremiären av War of the Planet of the Apes. Det intressanta är dock att sloten baseras på de tidigare filmerna – Rise of the Planet och Dawn of the Planet. NetEnt är en av de mest populära speltillverkarna i onlinecasinovärlden och spelet kan därför hittas hos de flesta svenska online casinon.

Trollkarlen från Oz
Trollkarlen från Oz kom i bokform år 1900 från författaren L. Frank Baum och har filmatiserats i många olika tappningar sedan dess. Den kanske mest kända filmen kom redan 1939 och har skådespelaren Judy Garland i huvudrollen som flickan Dorothy. Numera finns berättelsen även som slotspel och det är WMS Gaming som ligger bakom titlar som The Wizard of Oz, The Wizard of Oz: Ruby Slippers och The Wizard of Oz: Emerald City.

Sagan om is och eld
George R.R. Martin som har skrivit romanserien Sagan om is och eld har blivit något av en husgud hos människor runtom i världen efter att romanerna blev tv-serien Game of Thrones. George R.R. Martin började med romanserien 1991, och hade egentligen bara tänkt skriva en trilogi, men idag innefattar fem böcker och två ytterligare på väg. Och trots det har vi redan fått se finalen av den åtta säsonger långa tv-serien. Game of Thrones tog världen med storm vilket givetvis resulterade i att berättelserna förvandlandes till slotspel. Bakom slotsen som lanserades år 2015 står speltillverkarna Microgaming.

Läs mer »

OLED fantastisk bildupplevelse för filmälskaren

I denna artikel tänkte vi göra ett slag för OLED-teven som har börjat dyka upp i filmälskares hem runt om i världen. Mycket på grund av den fantastiska svärtan som tidigare har varit svår att verkligen få fram.

2010-talet rör sig mot sitt slut och snart är det dags att välkomna ett nytt decennium. Om vi ska sammanfatta hur det gångna decenniet har påverkat filmvärlden i ett par ord så blir de tveklöst “superhjältar” och “streaming”.

På biograferna har Marvel- och DC-fansen kunnat gotta sig i en hel uppsjö spektakulära superhjältefilmer, där till och med relativt okända hjältar (i alla fall för gemene man) har fått egna “solofilmer”. Samtidigt har filmer med medelstor budget nästintill helt och hållet försvunnit från bioduken. För svensk film har det exempelvis varit ett ovanligt svagt år.

Tur är det då att Netflix och kompani har marscherat in i våra hem med streamingtjänster och Chromecast-lösningar, som för bara några år sedan vore rena rama science fiction. För visst är det otroligt att vi idag kan gå in på en streamingtjänst i telefonen, bläddra i ett bibliotek med hundratals (om inte tusentals) titlar och sedan köra upp allt på teven i HD-kvalitet. Det är varje filmälskares dröm som gått i upplevelse.

Nya TV-apparater med fantastisk bildkvalitet.

Men med det sagt är det kanske viktigare än någonsin att ha en utmärkt teve med potential att återskapa den där genuina biokänslan vi alla suktar efter. Under åren har också platt-teven utvecklats från att vara pixlig och fullständigt sakna känsla för filmiska kontraster till att bli smått fantastiska.

Inte minst nyheterna QLED och OLED. Men det är sällan en billig fråga att köpa en högkvalitativ teve. För den som känner att intresset pockar på under mellandagsrean, men har det tunt i plånboken efter jul, finns här en informationssida om snabblån utan UCdär det går att jämföra olika långivare och deras räntor.

Är det inte intressant det där med att det alltid tycks komma två stora konkurrerande teknologiska apparater samtidigt, där den ena snabbt förlorar. Samtidigt som VHS:en kom Betamax. Samtidigt som DVD kom Video CD. Samtidigt som Plasma kom LCD. Samtidigt som Blu-ray kom HD DVD. Nu är vi i samma läge igen men med QLED och OLED. Två nya TV-apparater som tävlar om att bli cineasternas nya favorit.

Möjlighet till filmisk svärta.

Båda är givetvis alldeles utmärkta. Men sett till att OLED låter pixlarna avge sitt egna ljus (eller avsaknad av ljus) och på så vis tillåter absolut svärta, ger den en helt unik filmisk känsla som aldrig tidigare har gått att få på hemmaplan. Flera OLED-apparater är också utrustade med en små LED-lampor bakom skärmen, som lyser upp en del av väggytan med de färger som visas på bilden. Låter det märkligt? Det är det också de första minuterna men sedan känns harmonin mellan teve och rum fulländad. Spana in denna artikelnför djupgående läsning på skillnaden mellan OLED och QLED.

Viktigt att tänka på oavsett om man kör på en OLED eller QLED är att stänga av alla digitala “bildförbättringar” och “rörelseutjämnare”. Dessa hämmar filmkänslan fullständigt och får det mer att se ut som en sändning ur Nyhetsmorgon. Trevlig till morgonkaffet kanske, men inte när det är filmkväll.

Filmvärldens 5 mest ikoniska roulettescener

För gemene man associeras casino ofta direkt till det klassiska roulettebordet. Det ger en nästan magisk känsla att lägga ut sina markers på de olika siffrorna och färgerna och sedan hålla andan medan kulan gör sina rundor. Roulettens mystik är därför också ivrigt porträtterad på filmduken. Här tipsar vi om våra favoritfilmer på roulettefronten.

Casinomiljöer porträtteras frekvent på film och gambling dyker upp i alla möjliga olika filmgenrer såsom drama, action och komedier. Helt klart vanligast är då att man bevittnar en scen vid ett roulettebord. Inte så konstigt kanske, då just roulette passar perfekt att visas på film. Hjulet som snurrar, kulan som rullar i slow motion, spänningen i väntan på att den ska stanna. Nerverna är på helspänn!

Roulette redan på 1600-talet
Man tror att roulette spel uppfanns i Frankrike på 1700-talet och roulette betyder just “litet hjul” på franska. Spelet influerades senare av andra spel från England och Italien, och mynnade slutligen ut i vad vi ser som dagens roulette. Spelet omnämns i böcker redan 1796 och man vet att roulette spelades av fransmännen i Quebec i Kanada, men spelet listades som förbjudet år 1758. Det är möjligt att en tidigare variant av spelet uppfanns ännu tidigare av en matematiker vid namn Blaise Pascal redan 1657. Det var dock först i mitten av 1800-talet som man introducerade en nolla och en dubbelnolla i hjulet, vilket är hur man spelar roulette idag.
Även om många känner till roulette så är det inte alla som känner till de exakta reglerna. Roulettehjulet är indelat i 38 sektioner från 0-36, plus 00. Dealern snurrar hjulet i en viss riktning och släpper sedan ner kulan i motsatt riktning, så att den till slut stannar i ett av de numrerade facken. Den spelare som satsat på det prickade numret vinner. Man kan satsa på ett enkelt nummer. Då lägger man sina marker mitt i en nummerruta på bordet. Vinner man får man 35 gånger pengarna. Man kan också lägga sina marker på linjen mellan två rutor och då splitta sitt bud. Vid vinst får man då 17 gånger pengarna. Sedan kan du satsa på fler nummer genom att göra “corner bets”, betta på hela rader och betta på hela kolumner eller på hela dussintal. Ju fler nummer, desto lägre vinst. Du kan också välja att spela på ojämna tal och på färg.

De fem bästa roulette-filmerna
Så nu när vi vet hur roulette fungerar, så kanske vi kan förstå spänningen och mystiken som gör roulettespel så lockande på vita duken. Här är våra fem favoritfilmer på temat roulette:

An Indecent Proposal (1993)
Nog för att man kan få ett rus av att spela roulette, men om man inte är försiktig kan man hamna rejält i klistret som det nygifta paret Diana och David (Demi Moore och Woody Harrelson). De har det kärvt ekonomiskt och bestämmer sig för att satsa sina livsbesparingar på en färg på roulettebordet – och förlorar. De blir då erbjudna 1 miljon dollar av miljardären John Gage (Robert Redford) för att få gå till sängs med hustrun. Paret går med på detta och det hela testar deras förhållande till max.

Casablanca (1942)
Denna film brukar räknas som en av världens bästa filmer någonsin och utspelar sig i Casablanca mitt under andra världskriget. En av filmens mest minnesvärda scener är från ett roulettespel på ett café som ägs av huvudrollsinnehavaren Rick (Humphrey Bogart). En kvinna, Annina (Joy Page), satsar allt på ett spel, så att hon och hennes man ska kunna fly från en korrupt utredare och ta sig hela vägen till Amerika. De får hjälp av Rick som ser till att spelet landar i deras favör.

Croupier (1998)
Croupier är Clive Owens genombrottsfilm, där han spelar en författare som drabbats av skrivkramp och tagit jobb som croupier på ett casino för att kunna betala räkningarna. Genom sitt yrke får huvudrollsinnehavaren riktig insyn i casinovärlden, med dess höjdpunkter, lågvattenmärken och allt däremellan. För honom själv blir detta en guldgruva för hans skrivande, som snabbt tar fart. Roulette är ett av flera casinospel som berörs i filmen.

Diamonds Are Forever (1971)
Casinon är väl lite av James Bonds hemmiljö. Agent 007 ses ofta strosa runt på casinogolvet och kanske ge sig in i något spel. Mest casinospel blir det emellertid i Diamonds Are Forever, den sjunde James Bond-filmen, där Sean Connery har rollen som 007. Här får vi ta del av flera casinospel, bland annat roulette.

Dirty Rotten Scoundrels (1988)
Rivierans guldgossar heter denna amerikanska komedi på svenska, med Michael Caine och Steve Martin i huvudrollerna. Caine spelar den polerade sol-och-våraren Lawrence Jamieson som lurar kvinnor på pengar i en fiktiv stad på franska rivieran. Plötsligt dyker Freddie Brenson upp, en ung skojare från USA. De två tjänar storkovan genom att lura till sig pengar på stadens casino. Men när de båda möts vid samma roulettebord inser de att staden är för liten för dem båda.

10 bästa casinofilmerna för spelare

Casinofilmer har en alldeles speciell plats i filmvärlden. Ofta förknippade med luxuösa miljöer där drömmar uppfylls och äventyr utspelas. En perfekt värld för skurkar och hjältar. Casino är en miljö som aldrig kommer att försvinna från film eller andra spännande historier som ska berättas. Men vilka tio är de allra bästa casinofilmerna, utifrån spelarnas synvinkel.

Nu och då
Förr inte så länge sedan handlade casino om en för många helt ouppnåelig miljö av flärd och lyx. Idag kan du spela casino online och välja bland en mängd olika sajter och spel. Inte minst från svenska spelutvecklare och bolag som Betsson, vilka är en del av de aktörer som numera har licens att verka fullt ut på den svenska marknaden. Casino har blivit folkligt. Det är tillgängligt för alla. Men fortfarande finns där spänningen, såväl som att kunskapen om spelens innehåll samt strategier har ökat bland de breda folklagren, vilket också ställer högre krav på filmmakarna.
Om man sammanlänkar spelarnas ökade kunskapsförmåga och filmerna kvalitet avseende såväl spelinnehåll som drama, så kommer här en tio i topp som är svår att övertrumfa.

10. Casino (1995)
Robert De Niro, Joe Pesci och Sharon Stone i en film av Martin Scorsese om två vänner i en gangstervärld som präglas av girighet, makt, mord och åter girighet. Genuin casinofilm.

9. Croupier (1998)
En misslyckad författare som börjar jobba som croupier då han har det rätt så knapert. Men istället för en trygg inkomstkälla så sugs huvudpersonen – spelad av Clive Owen – in i en mörk värld av rån och mord.

8. Beck – Gamen (2006)
En sport- och hälsominister försvinner spårlöst. Martin Beck och hans mannar tar sig an fallet och hamnar i Sveriges undre värld av spel och dobbel. En underskattad casinorulle, även om handlingen fokuserar på annat.

7. Oceans Eleven (2001)
En stjärnspäckad film av Steven Soderbergh där de tre av Las Vegas och världens mest berömda och glamorösa casinon – Bellagio, MGM Grand och The Mirage – ska rånas. Elva män som har elva olika - men i sammanhanget värdefulla - egenskaper, ska genomföra den omöjliga uppgiften. Kanske inte så mycket spel som man kan önska, men ändå en äkta klassiker.

6. Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
En sann historia om den utflippade författaren Hunter S. Thompson på sin road trip mot Las Vegas. Galet rolig, men samtidigt oerhört mörk och en hel del casino.

5. Rounders – Sista spelet (1998)
Historien om en man som motvilligt måste ge sig in i leken igen i ett försök att rädda en vän från hans skulder. Regisserad av Jon Dahl och ett givet val på en tio-i-topplista. Casinofilm när den är som mest casino.

4. The Gambler (2015)
Universitetsläraren Jim Bennet – spelad av Mark Wahlberg – väjer inga risker och satsar så pass hårt att han måste ta lån av gangsters. Filmen är för övrigt inspirerad av Fjodor Dostojevskijs roman ”Spelaren”.

3. The Last Casino (2004)
Ännu en universitetslärare med en skuld. Han rekryterar tre matematikstudenter som har en vecka på sig att spela ihop till det som behövs för att betala skulden i en film som handlar om att spela smart poker där korten räknas och insatserna är höga.

2. Casino Royale (2006)
James Bond och casino hör ihop. Den första boken om agent 007 av författaren Ian Fleming har filmatiserats två gånger, varav den senaste med Daniel Craig som Bond är en riktig klassiker. Långa pokerscener och mycket action.

1.Rain Man (1998)
Dustin Hoffmans paradroll som gravt autistisk, men med en fantastisk talang för korträkning, som kommer väl till pass när hans bror – spelad av Tom Cruise – försöker utnyttja honom till att tjäna storkovan. En varm filmvarm film som är en modern klassiker, inte bara för casinoälskare.

Tufft urval
Urvalet kan göras betydligt bredare och säkert saknar några av er flera filmer som borde tagit plats på listan, men om man jobbar med balansen mellan storartat drama, starkt casinoinnehåll och fantastiska miljöer samt skådespelare, hamnar man lätt i en tio-i-topplista som denna. Rain Man är kanske starkare som drama än som casinofilm, James Bond ska bara vara med och egentligen kanske The Gambler förtjänar en högre placering. Oceans 11 sticker ut, då det mer handlar om själva rånet, men det är en modern klassiker med ett skådespelargarnityr som heter duga. Sedan är det också rätt intressant att universitetslärare och författare dyker upp vid ett par tillfällen.

Läs mer »

« StartsidanÄldre nyheter »