Anledningarna till att vi väntar så länge på Avatar 2

Det har gått snart ett decennium sedan premiären av James Camerons film Avatar. Detta vore inte något större problem i sig, om det inte vore så att vi blivit lovade två uppföljare till storfilmen. Nio års väntan, alla beundrare som bombarderar internet med frågor som dessa: ”När får vi egentligen se Avatar 2?”, ”Kommer vi ens få se resten av Avatar-filmerna?”.

Det är äntligen dags att svara på dessa frågor och avslöja anledningarna bakom dröjsmålet.

När kan vi vara 100% säkra på att vi får en Avatar 2?

Det potentiella premiärdatumet var satt till december 2015. Cameron och hans team valde att skjuta fram datumet nästan tre gånger och lovade att leverera filmen år 2016, 2017 och 2018. Det var först i Mars 2017 som producenterna valde att skrota alla dessa datum och erkände att de inte ens hade börjat filma än, det nya premiärdatumet blev istället 18:e december 2020.

En våg av missnöje i samband med nyheterna gjorde sig bekanta i en rejäl mängd memes och videor som denna, Evolutionen av AVATAR 2 och dess premiärdatum. Videon efterföljs av kommentarer som ”Jag längtar efter att få se Avatar 2 år 3045” och ”Avatar 2: Den mest efterlängtade uppföljaren sedan Despacito 2”.

Vi håller med alla beundrare. Det slutgiltiga premiärdatumet år 2020 kan vara ett tomt löfte ännu en gång om media inte har rapporterat att filmen har börjat produceras i augusti 2017.

Några av huvudkaraktärernas skådespelare har bekräftat att filmen är i full gång. Kate Winslet hade bara ”ett par dagar kvar med sin karaktärs scener” i slutet av april 2018. Den kvinnliga huvudrollen Zoe Saldana påpekade att filmen var halvfärdig i maj 2018, hon blev klar med sina scener i juni. Slutligen valde James Cameron att uttala sig om att alla huvudkaraktärer hade filmat färdigt sina scener den 14:e november 2018.

Nyheter som denna ger oss hopp om att vi kan vara 100% säkra på att Avatar 2 kommer så småningom. Premiärdatumet som är den 18:e december 2020 känns fortfarande lite tveksamt dock.

Om vi tar hänsyn till det faktum att Avatar 3 och Avatar 4 ska vara klara till 2021 och 2024, har skaparna förmodligen inga problem med att fördröja filmerna ännu en gång. Ett något stressat premiärdatum för Avatar 3 är inte osannolikt med tanke på att Cameron filmade båda samtidigt, något som han bekräftade i en intervju med Daily Beast. Det känns dock något suspekt att det bara är tre år mellan Avatar 3 och Avatar 4, speciellt när det har varit mer än ett decenniums väntan på Avatar 2.

Skälen bakom en så stor fördröjning

Från ett utomstående perspektiv tycks James Cameron inte vara speciellt orolig för uppföljaren till hans mest lyckade film. Även om han vore det, så skulle det vara fullt rimligt. Han ligger redan bakom två av de mest lönsamma filmerna i historien. Cameron har redan nått det främsta målet, karriärmässigt kan han inte nå längre.

Enligt regissören själv, är hans avsikt den motsatta. Manuset tog alldeles för lång tid att skriva eftersom Cameron vägrar kompromissa när det gäller kvalitén hos en storfilm som Avatar. Han väljer även att fokusera på det stora perspektivet och inte bara en enda film.
”Mitt fokus är likvärdigt fördelat mellan Avatar 2, 3, 4, och 5. Det är så jag tar mig an detta, de har alla utvecklats likvärdigt” – säger Cameron.

Avatar hävdar sig som en av de första 3D-filmerna på biografer runt om i världen. James vill att Avatar 2 ska återupprepa sin företrädare, även inom det tekniska. Detta är något som späder på ryktena om att nästa Avatar kommer demonstreras i ett 3D-format som inte kräver glasögon, något som självklart kräver en hel del tid att lyckas med.

Teamet bakom filmen har även testat undervattenskameror i ungefär 1,5 år. Cameron säger följande: ”Så snart du lägger till vatten, blir allting tio gånger svårare.” Försöken har lyckats: En scen från Avatar 2 filmades helt och hållet under vatten.

Även Ubisofts spel baserat på Avatar 2 har senarelagts

Fördröjningen av filmen innebär också att spelet från Ubisoft senareläggs. Spelutvecklingen är helt och hållet beroende av filmen, enligt representanter från Ubisoft. ”Filmen kommer släppas i slutet av 2020, så vårt spel kommer inte släppas före FY21”

Teamet kommer slita med Avatar, eftersom de inte kan riskera att det blir en flopp. Titeln kommer använda sig av en kraftfull spelmotor, imponerande grafik och mest sannolikt även stöd för VR.

Under tiden har vi Ubisofts första Avatar-spel. Det lanserades dock år 2009 och lever nog inte upp till de höga krav som moderna spelare vill ha, med tanke på spelets utdaterade spelmekanik och dåliga grafik.

Problemet är inte bara att vi saknar ett spel av hög kvalité från andra utvecklare medan vi väntar på Ubisoft, det finns inte ens några bra mobilspel eller dylikt. Det enda någorlunda vettiga spelet är en spelautomat från IGT. Jämfört med andra, har automaten imponerande grafik och ett fantastiskt soundtrack. Om du inte har något emot spel & dobbel, finns det möjlighet att prova spelet hos något av de casinon som erbjuder spel från IGT. För den som inte tycker om spel om chans, rekommenderar vi dig att ha tålamod och vänta på något stort som Avatar.

Något att göra under tiden

Avatar är inte den enda titeln bland Alien-baserad science fiction, eller vars handling äger rum på en annan planet. Det finns en hel del bra filmer och spel, allt från Apornas planet till den nya trilogin från Star Wars. Här är våran lista med filmer att se under tiden:

Franklin J. Schaffner: Planet of the Apes (1968)
Robert Zemeckis: Contact (1997)
Ridley Scott: Prometheus (2012)
Christopher Nolan: Interstellar (2014)
Mark Fergus, Hawk Ostby: The Expanse (2015 TV-serie)

På tal om spel, finns det en del titlar inom sci-fi som lanserat efter 2014:

Firaxis Games, Feral Interactive: XCom 2 (Turn-based tactics)
Edios Montreal, Feral Interactive: Deus Ex: Mankind Divided (Action, Stealth)
Croteam: The Talos Principle (Puzzle)

Både filmerna och spelen ovan kommer ge dig något att sätta tänderna i medan du väntar. Vad ska du göra om du inte vill ha några alternativ då, utan är helt fylld av nostalgi? Ja, det finns nog bara ett alternativ då: Lär dig språket Na’Vi!

Win it all på Netflix

Win it all, en film släppt 2017 på Netflix, fångar det tragikomiska i de typiska karaktärsdragen vanligt förekommande i den som fångats av speldjävulen. Filmen handlar om Eddie Garrett, en kille som har uppenbara spelproblem och som mer ofta än sällan, tömmer alla sina slantar vid pokerborden i det lokala casinot.

Eddie är en charmig och sympatisk prick, men tycks ha flera av de klassiska laster som en spelmissbrukare brukar bära på. Överdriven alkoholkonsumtion och samröre med tvivelaktiga typer, är två utav dem.

En dag kommer en typisk tvivelaktig typ och gör sig åter påmind i Eddies liv. Som tittare får man inte bekantas med denna tvivelaktiga typ på annat sätt än att han har tagit sig in i Eddies lägenhet där han helt enkelt väntar på honom med en sportväska på köksbordet. Eddie möter denna överraskning med förvåning och viss rädsla, men försäkras om att hans gamla bekant inte har något ont uppsåt, trots att han brutit sig in i hans hem. Istället får Eddie ett förslag. Förslaget går ut på att Eddie ska förvara sportväskan i ett par månader under tiden som hans bekant ska sitta av lite tid i fängelse. För besväret ska Eddie få 10 000 dollar. Eddie undrar vad som finns i väskan, men får till svar att han inte ska bekymra sig om det. Utan att veta vad väskan innehåller, tackar han ja till uppgörelsen.

Det är vanligt att gamblers inte bara sätter sina pengar på spel, utan även annat i livet. Så länge som det kan ge någon form av spänning, är en sann gambler villig att sätta vad som helst som insats. Eddie agerar precis så som en gambler skulle ha gjort – han antar erbjudandet och väljer sedan att titta efter vad väskan innehåller. Tyvärr innehåller den precis det som den inte bör innehålla när det kommer till en person som Eddie, nämligen 100 000 dollar. Eddies lynne får honom snabbt att gå till casinot med dessa pengar. Det slutar, som man kan ana, inte särskilt bra. Då får Eddie ett samtal från fängelset av den tvivelaktiga typen som lämnade väskan till honom. Eddie blir upplyst om att han släpps från fängelset tidigare än väntat. Pengarna som Eddie har förlorat är så betydande att han inte kan jobba ihop dem tillräckligt snabbt och han har inga möjligheter att låna. Frågan är om han ska försöka att spela tillbaka pengarna (och riskera att förlora ännu mer).

Filmmakarna har sannolikt personlig erfarenhet av spel

Till skillnad från remaken på The Gambler med Mark Wahlberg (2014), verkar det som att regissören och manusförfattare har erfarenhet av spelvärlden. Huvudpersonen Eddie Garrett spelas faktiskt av Jake Johnson som också är manusförfattare tillsammans med regissören Joe Swanberg. Att Joe och Jake båda gillar att spela, är nog ingen dålig gissning.

De beslut som Eddie genomgående tar i filmen kommer troligtvis att uppfattas som alldeles för dumma och naiva för en vuxen människa. Att spela för pengar som man inte äger, är för de flesta otänkbart. Att spela för stora pengar som någon människa som sitter i fängelset äger, finns inte på världskartan. Men det är i en spelsjuk persons värld en chans som man bara inte får missa!

Eddies naiva tankesätt och hans snedsteg som tittaren får följa med honom på, berättas väldigt bra i Win it all. De kval som Eddie sedan får lida gör Jake Johnson också trovärdigt.

Inte en milstolpe

Win it all kommer inte att gå till historien som en kultfilm inom spelkretsar. Men det är definitivt en film som kan rekommenderas till den som roas av hur en gambler helt befriad från rim och reson tänker.

Det är naturligtvis svårt att skapa en milstolpe bland de fantastiska filmer som har temat gambling. Låt oss påminna om några scener genom filmhistorien som till och med får adrenalinresistenta high rollers att tappa fattningen.

Det som gör att Win it all inte fullt når upp till sin potential är att speltemat inte bär hela vägen. För att hålla storyn vid liv infogas ett kärleksdrama som vi hade kunnat vara utan. Men på det stora hela är Win it all en trevlig film som på ett överraskande bra sätt fångar en gamblers mentalitet.

Läs mer »

Kasinokulissen går aldrig ur tiden

Kommer ni ihåg James Bonds Casino Royal från år 2006? Eller Oceans Eleven från 2001? Eller för all del Baksmällan från 2009? Kasinoscener i filmens värld är vanligt förekommande och det är ett enkelt sätt att skapa spänning. I filmernas värld har vi sett flera olika exempel på det. Vi har fått se storslagna rån som i Oceans 11, eller Alan räkna kort vid Blackjack bordet i Baksmällan och minns ni spänningen i Casino Royal när potten till slut är uppe i 115 miljoner dollar? Filmtittarna älskar kasinon som kuliss och det finns flera anledningar till varför, vilket kommer vi titta närmare på genom att blicka tillbaka på dessa filmfavoriter.

Den perfekta stöten
I Oceans Eleven ska ett gäng kumpaner, alla med specifika kunskaper, tillsammans genomföra det perfekta rånet mot inte mindre än tre stora kasinon. De planerar att promenera ut med ett byte på 150 miljoner dollar och allt ska ske på en och samma kväll. Filmens lista av A-skådespelare löper lång med bland annat Brad Pitt, George Cloooney och Julia Roberts. Kasino-temat är genomgående men det är inte genom att spela som huvudpersonerna tänker kamma hem sin storvinst. Filmen kantas av motgångar som gruppen tillsammans arbetar för att överkomma. Det är en film med snabba vändningar och mycket action i en stilsäker miljö. Efter att ha sett den här filmen är man sugen på två saker, att ha ett lika tajt kompisgäng som i filmen och att se uppföljaren.

James Bond i svettigt pokerspel
James Bond ser vi i en film för 21:a gången, den här gången behöver han givetvis också rycka in för att mer eller mindre rädda världen. James Bond spelas i den här filmen för första gången av Daniel Craig. Han hinner under filmens gång rädda ett gigantiskt passagerarplan från att sprängas och behöver sedan få tag i pengar som ska investeras i terrorism genom att spela till sig dem i poker. Under en paus i pokerspelets gång hinner James Bond både dö och återupplivas med hjälp av en defibrillator och slåss mot yrkesmördare. Bond skulle bara vetat att han hade kunnat dra in alla de pengarna från datorn. Precis som andra passionerade kasinospelare som numera lyckas ta hem storvinster på ett kasino utan konto! Efter att ha sett den här filmen är man sugen på två saker, en vodka martini i klass med den som James Bond dricker med sådan finess, och en runda poker.

Alens matematiska formler
I Baksmällan kastas man in i firandet av en svensexa i Las Vegas. Dagen efter vaknar huvudpersonerna på hotellrummet utan något minne om vad som hänt under natten. I hotellrummet hittar de bland annat ett litet barn och en livs levande tiger. Självaste brudgummen är spårlöst försvunnen och en jakt för att hitta honom i tid för bröllopet påbörjas. På resan uppdagas att de står i skuld till en kriminell ledare och hur får man snabbt tag på pengar om inte på ett kasino? Trots flera overkliga och absurda scener i den här filmen gör huvudrollsinnehavarna Bradley Cooper, Zach Galifianakis och Ed Helms ett grymt bra jobb. Filmen är en lättsam komedi med tvistad humor och en ordspråket what happens in Vegas stays in Vegas får ny innebörd. Efter att ha sett den här filmen är man inte sugen på alkohol alls, däremot lockar den där boken som Alen läser om Blackjack och att få testa sina kunskaper.

Sportfilm: En genre för sig

Det finns flertalet listor över vilka sportfilmer som är de bästa genom tiderna. ”Tjuren från Bronx” och ”Remember the Titans” hamnar ofta högt upp och det är någonting med sport som får oss att tända till.

Vad är det med dessa filmer som får oss att känna både tillhörighet och stolthet? Vi dyker ned i vad det är som gör att sportfilmer är så omtyckta, och givetvis kommer vi att lista några mycket sevärda filmer.

Svår men givande genrer

Hur kan en film som handlar om en unik idrottares liv eller om ett storslaget mästerskap gå fel? Faktum är att sportfilm är en av de svåraste genrerna att både regissera och spela. Filmer som handlar om en idrottares väg från botten till toppen sätter stor press på skådespelaren, som ofta bara har några veckor på sig att lära sig grunderna i sporten tillräckligt bra för att vara övertygande på film. Och det är just här som de mindre hyllade sportfilmerna brukar fallera. Det handlade inte om att manuset inte var bra – man kunde helt enkelt inte övertyga publiken att det man såg var på riktigt.

Det är egentligen ganska märkligt hur intresserade vi människor är av sport. Det är något som kan konsumera oss helt och som kan bli viktigare än allt annat. Vi tycker om att fördjupa oss i sportanalyser för att ta reda på varför en match gick som den gjorde. Vi tycker om att kunna spela på flera olika spelformat i betting när vi följer ett sportevent live eller direktsänt, vare sig det är antalet gjorda mål, vem som vinner, över/under, flexi, spread eller något annat. Vi gillar känslan av att förstå spelet och känna tillhörighet till spelarna eller spelaren – och samma känsla vill vi få när vi tittar på film.

4 hyllade sportfilmer

På senare år har det släppts flera filmer som skildrar särskilda händelser och idrottsstjärnors liv, och det kommer att komma ännu fler. Vi har listat några av de senaste favoriterna som definitivt är värda att se.

1. I, Tonya. Det här är en film som behöver en egen kategori. På ett mörkt, men humoristiskt sätt, porträtterar Margot Robbie konståkerskan Tony Harding, vars ex-man slog sönder hennes huvudrival Nancy Kerrigans knän. Filmen nominerades till tre Oscars och vann för bästa kvinnliga biroll.

2. Borg. Det här var en mycket efterlängtad film och den gjorde ingen besviken. Filmen handlar om Björn Borgs tenniskarriär från Södertälje till Wimbledon. Med i filmen är bland annat Stellan Skarsgård, Tuva Novotny och Shia LaBeouf.

3. Battle of the sexes. Den här filmen är löst baserad på tennismatchen som spelades mellan Billie Jean King (Emma Stone) och Bobby Riggs (Steve Carell) 1973. Filmen handlar om händelserna som ledde fram till matchen och om spelarnas privatliv.

("Emma Stone" (CC BY-SA 2.0) av Gage Skidmore.)

4. Eddie the Eagle. Det finns underdogs och så finns Michael ”Eddie” Edwards, aka Eddie the Eagle. Den här filmen porträtterar brittens väg till OS i backhoppning och det faktum att man aldrig, aldrig ska sluta att tro på sig själv.

Läs mer »

Har du missat de här filmerna? Se dem!

Det dyker upp en hel del filmer under året, det är förståeligt att man inte hinner se alla. En
del prioriteras bort, andra flyger under radarn och vissa hör man talas om men ser inte för
man tror inte att de kommer att vara bra. Oavsett vilken anledning du haft att inte se de här
filmer är det dags att tänka om och ge dem en ärlig chans!

Jumanji
Vi pratar så klart om den senaste versionen med muskelberget The Rock och komikern
Kevin Hart tillsammans Karen Gillan och Jack Black. Hela titeln är Jumanji: Welcome to the
Jungle
där det farliga spelet har gått från brädspel till ett gammalt tevespel. Karaktärerna
sugs in i spelet och måste följa spelets regler för att komma hem igen. Det är fortfarande en
blandning spänning med komik. Istället för de stora skämten från Robin Williams får vi
istället skratta åt charmen när en nervös spelfantast får chansen att vara den starka hjälten.
Jumanji har fått både bra och dålig kritik men deras skämtsamma attityd till spelvärlden,
specifik äldre äventyrsspel, når fram till majoriteten av publiken. Konceptet med Jumanji har
varit populärt sedan första versionen kom ut. Idag finns brädspelet Jumanji likaså ett
casinospel baserat på filmen.

The Lobster
Colin Farell har gått mot skummare roller på senaste tiden. Han har valt bort de snabba
actionfilmerna med samma premiss mot mer experimentella filmer som kan hjälpa eller
stjälpa hans karriär. En sådan film är The Lobster (Hummern) som har en minst sagt under
premiss: i framtiden är det stressigt att hitta kärleken, för om du inte hittar en partner inom 45
dagar förvandlas du till ett djur och förvisas till skogen. En blandning av normala blind dates
mot en bakgrund av dystopi och diktatur där folkets liv ligger helt i andras händer. Vi ska inte
säga så mycket mer om filmen än så, det vore att förstöra din upplevelse. Lek hipster för en
kväll och testa att se något du aldrig har sett tidigare.

Phantom Thread
Det finns nog ingen skådespelare som fått så många nominering och beröm som Daniel
Day-Lewis. Han är en metodskådespelare som går helt in i sina roller och kliver inte ur förrän
filmen är inspelad. I Phantom Thread får vi följa honom tillbaka till 50-talet där han är en
pedantisk och artistisk skräddare. Hans liv blir dock komplicerad och desto härligare när han
möter och förälskar sig i friare själ. Här ska du lägga lite extra fokus på musiken och tänk
djupare kring manuset. Försök att utläsa det som inte sägs mellan karaktärerna och bevittna
ett förhållande där själen som konstnär krockar med vardagen och vad som händer när man
försöker tygla någon som vill leva ett annat liv.

« Startsidan