Sveriges främsta Filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år och är fortfarande ett av de bästa sätten att hålla reda på vilka filmer du sett, samt få tips på både nya och gamla filmer värda att se.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit. Tack!

Just nu vidareutvecklar vi sajten med bland annat en finslipad sökfunktion, smartare AI-motor och inom kort även en funktion för att spara filmer du vill se i en favoritlista.

Spel från populära filmer och serier!

Då och då produceras det en film eller en serie man inte kan få nog av. Det spelar ingen roll hur många gånger man ser om en scen, man tröttnar helt enkelt inte. Många gånger handlar det om att man vill ta del av världen själv, leva sig in i något nytt och slappna av en stund. Som tur är finns det idag ofta en spelvariant av den serie eller film man gillar. Om man till exempel ser en film med casinotema kan man använda en insättningsbonus på ett nätcasino och tas tillbaka in i filmens värld.

The Last of us
The Last of Us är just nu en av de mest populäraste serierna på HBO. Eftersom serien baseras på spelet med samma namn, är det inte konstigt att tittarsiffrorna var höga redan från början. När The Last of US släpptes var det ett av de mest populära spelen någonsin. Spelet följer Joel och Ellie, två överlevare som reser genom landet i hopp om att rädda mänskligheten. Spelet ansågs på den tiden ha otrolig grafik, vilket gjorde att allt kändes mycket verklighetstroget. Om man blev berörd när man såg serien erbjuder The Last of Us-spelet inte bara en fantastisk upplevelse, utan också chansen att lära känna karaktärerna bättre och se hur handlingen skiljer sig från serien.

Baksmällan
Det finns en hel del casinon som är baserade på filmer, The Gambler, Casino Royale, Casino och självklart Baksmällan. När man ser filmer som dessa är det klart att man ibland undrar hur det skulle gå om man själv var med i filmen. Både fysiska casinon och nätcasinon har ett stort utbud av spel, men de som vanligtvis visas i film är kortspel som Black Jack och Poker. När man spelar på ett casino kan man ofta ta del av olika typer av bonusar, eller freespins om du spelar på slots. Detta gör att du kan få ut mer av ditt spel och även testa olika spel utan att spendera dina egna pengar. Idag har nätcasinon också bättre grafik och animeringar vilket gör det roligare att spela.

Spider-man
Spider-man är en mycket omtyckt Marvelhjälte och har nu spelats av tre olika skådisar, varav den senaste är Tom Holland. Efter spindelmannens återkomst till MCU släpptes även ett spel 2018. Spider-Man blev ett av de mest populära spelen under det året. Spelet utspelar sig i New York City, där du tar rollen som Peter Parker/Spider-Man och försöker rädda staden från skurkar. Du kan slåss mot olika fiender och uppgradera din utrustning för att hjälpa dig att besegra dem. Spelet innehåller massor av actionfyllda nivåer, med fantastisk grafik och ljud som ger en realistisk känsla till spelet.

4 av tidernas mest ikoniska casinoscener

Vad är en riktigt bra casinofilm utan rafflande scener fyllda av nagelbitande spänning, drama, action och kanske ett par skratt? Det finns många ikoniska filmscener som utspelas på casinon som uppnått kultstatus genom åren, och oavsett om deras handling äger rum på lyxiga inrättningar i Monte Carlo, på Las Vegas glammiga strip eller på ett av våra svenska casino har pärlorna i denna artikel lyckats gå till historien.

Rain Man
Denna film från 1988 bjuder på en av de i särklass mest kända casinoscenerna inom filmhistorien. Här får vi följa bröderna Charlie och Raymond vars pappa nyligen gått bort. Charlie är missnöjd med sitt arv av endast en gammal bil och ett par rosenbuskar, och när han får reda på att hans okända autistiska bror som bor på ett behandlingshem fått ärva pappans tre miljoner h dollar beslutar han sig för att ta saken i egna händer. Charlie ansöker om vårdnadskap över sin bror Raymond för att kunna utnyttja dennes arv och tar med honom till Los Angeles. Under resan lär de sakta men säkert lära känna varandra och snart står det klart att Raymond är ett matematiskt geni med en otrolig begåvning. Charlie ser sin chans att bli av med sina skulder genom att övertala Raymond att räkna kort för honom på ett casino. Den mest kända scenen, förutom korträkningen, är när de båda bröderna gör sin ikoniska entré på casinot.

Baksmällan
Vi börjar i komedispektrumet med den hysteriskt roliga Baksmällan. Här får vi följa fyra kompisar som beger sig iväg på vad som först verkar vara en relativt oskyldig svensexa i Las Vegas. Det dröjer dock inte länge förrän resan spårar ur fullständigt: När de vaknar upp med en ikonisk baksmälla blir de varse om att en ur gänget saknas. Detta leder till en spiral av missförstånd galna situationer, tigrar, gästspel av Mike Tyson och otaliga försök att pussla ihop vad som egentligen hände under kvällen. När det går upp för dem att de råkat stjäla spelmarker värda tusentals dollar från maffian har de inget annat val än att tjäna ihop hela summan för att bli kvitt skulden. Detta leder fram till en skrattframkallande scen där det görs parodi av Rain Mans nyligen omnämnda pokerscen.

Casino Royale
Det går knappast att göra en lista över filmer med kända casinoscener utan att nämna Bond, James Bond. I Casino Royale gör Daniel Craig gör sin premiär som 007 när han lyckas stoppa megaskurken Le Chiffre från att spränga världens största flygplan i luften. Detta gör att Le Chiffre blir skyldig en terrororganisation gigantiska summor pengar som han planerar att betala tillbaka genom att vinna ett pokerspel med en astronomisk vinstpott. I en av de mest ikoniska scenerna är det poker som står i centrum när Bond och Le Chiffre, spelad av Mads Mikkelsen, stirrar varandra i vitögat under ett parti Texas Hold'em. Under dessa nervkittlande ögonblick gör båda spelarna sitt yttersta för att kamma hem segern – men inte utan drama. Bond blir exempelvis förgiftad av sin fiendes älskarinna och tvingas avbryta spelet. Som tur är kommer han med hjälp av Vesper tillbaka till pokerbordet för att med sin färgstege slutligen sopa banan med Le Chiffre.

Casino
Vi stannar kvar i skurkvärlden med nittiotalshitten Casino. I denna klassiska film från 1995, regisserad av Martin Scorsese, skiner legenderna Robert De Niro, Sharon Stone och Joe Pesci i huvudrollerna. Filmen är baserad på en bok av Nicholas Pileggi med samma namn, som i sin tur sägs bygga på verkliga händelser. Filmens handling kretsar kring Las Vegas och maffian och bjuder på en hel drös minnesvärda casinoscener. En av de allra bästa är dock när casinots chef Sam "Ace" Rothstein (De Niro) går sina rundturer på casinogolvet för att avslöja fuskare. Hans metod går ut på att först observera de spelande och deras beteenden. Det dröjer inte länge förrän han ser något misstänksamt och inser att en av casinots croupier är observerad av en man längre bort i rummet som sneglar på dennes kort, och signalerar till en annan fuskare vid spelbordet som på så sätt vet vilka kort han ska spela. Efter upptäckten får spelarna snabbt ta del av konsekvenserna av att fuska på ett casino som drivs av maffian. Det finns otaliga filmer gjorda med casinotema och tack vare den tacksamma atmosfären med spänning, höga insatser, glamour och strategi kommer denna genre med största sannolikhet även att fortsätta blomstra i framtiden. Dessa fyra filmer här ovan har dock för alltid gjort ett avtryck i filmbranschen tack vare sina ikoniska scener.

Läs mer »

Hur har filmvärlden påverkat populärkulturen?

Filmvärlden har haft en stor inverkan på populärkulturen. Genom åren har filmer skapat nya trender och förändrat vårt sätt att tänka. Det finns många exempel på hur filmvärlden har påverkat populärkulturen, från kläder som blev inspirerade av filmer till musik som skapats med inspiration från olika filmer. Filmer ger oss också möjligheten att se vad andra gör i olika situationer och lära sig mer om livet. Det är inte förvånande att filmvärlden har satt sin prägel på populärkulturen!

Såhär har filmer med casino tema påverkat synen på casino
Till vår hjälp om hur filmer med casino tema har påverkat människor har vi tagit del av Magnus Erikssons kunskap från Utländska Casino som är en sida som hjälper dig att hitta de bästa utländska casino online. Han berättar att filmer med casinotema har haft en stor inverkan på populärkulturen.

- De har gett oss en inblick i hur det är att leva ett liv som involverar spel, risker och höga insatser. Det har också gjort att många människor ser på casinon som något glamoröst, vilket inte alltid är fallet. Vissa filmer har också förmedlat viktiga budskap om ansvarighet när det gäller spelande eftersom de visat den misär folk som inte kan sluta spela lever i. Rent generellt har casino filmer dock gett ett dåligt ansikte till casino då det ofta målar upp en bild av att maffia är inblandad i casinoverksamheter, vilket gör en film mer spännande men det långt ifrån sanningen hos de flesta casinona. Det kan även vara problematiskt hur ofta man får se storvinster på casino filmer.

Hur filmen har påverkat musik och mode
Musik som skapats för att passa in i olika filmer har ofta blivit populära och inspirerat människor till att börja lyssna på den. Många låtar sammankopplar vi med musik som t.ex Rocky och The Eye of The Tiger. Mode som visas i filmer har också inspirerat människor till att börja bära liknande kläder, vilket kan ses i dagens samhälle där det finns ett brett utbud av kläder som är inspirerade av filmer.

Filmvärlden har haft en stor inverkan på språkkunskap och är en stor faktor att allt fler pratar engelska
Filmvärlden har haft en stor inverkan på språkkunskap och är en stor faktor till att allt fler pratar engelska. Hollywoodfilmer, som tagit över filmmarknaden världen över har gett folk möjlighet att höra hur ord uttalas på engelska, samtidigt som man läser undertexten för att förstå innebörden. Dessutom kan man lära sig nya fraser och uttryck genom att se filmer, vilket gör det roligare och mer intressant än bara att läsa i en bok. Genom filmvärlden har vi fått tillgång till ett brett utbud av engelska ord och fraser, vilket har lett till att stort antal personer pratar bättre engelska än om de inte hade blivit influerade av filmvärlden.

Läs mer »

Vilka finansieringsmöjligheter finns för svenska filmer?

Det finns många olika sätt att finansiera Svenska filmer. En av de viktigaste källorna till finansiering är statliga bidrag från myndigheter som Svenska Filminstitutet, som ger stöd för produktion, distribution och marknadsföring av svensk film. Andra finansieringsmöjligheter inkluderar privatekonomiska lån, donationer eller sponsring samt crowdfunding.

De största finansiärerna av svensk filmindustri
Den svenska filmindustrin har många finansiärer som bidrar till att göra det möjligt för filmer att produceras. De största finansiärerna är Svenska Filminstitutet, som är den statliga myndigheten som ansvarar för att stödja och utveckla svensk filmproduktion. Det ger ekonomiskt stöd till producenter, regissörer och skådespelare genom olika typer av bidrag. Dessutom ger de stipendier till unga talanger inom filmbranschen. Andra viktiga finansiärer är Film i Väst, som är en regional organisation som erbjuder ekonomiska bidrag till producenter och regissörer från Västsverige.

Den svenska filmbranschens ekonomiska tillstånd
Den svenska filmbranschen har de senaste åren haft det tufft ekonomiskt. Det finns många faktorer som påverkar branschens ekonomiska tillstånd, bland annat den allmänna ekonomin, konkurrensen från andra länder och teknologisk utveckling. För att hjälpa branschen har regeringen infört olika stödsystem som ska hjälpa producenter att producera filmer av hög kvalitet. Dessa stödsystem inkluderar bidrag från statliga myndigheter, skattelättnader och subventioner för produktionsbolag. Regleringar har också införts för att skydda filmproducenter mot piratkopiering och andra former av upphovsrättsintrång.

Hitta lån för att göra din egen film
Drömmen om att göra en film är något som många har. Det kan vara ett stort projekt, men det är också mycket roligt och givande. Först och främst bör du bestämma vilken typ av film du vill göra. Men hur gör man med finansiering? Enklare är ett företag som erbjuder lån för olika typer av investeringar och du kan där jämföra för att hitta det lån som passar dig bäst. Att hitta lån via Enklare går snabbt och du får all den information du behöver. Om du vill hitta lån för din film så kolla på Enklare och fortsätt drömma!

Vilka krav som ställs på filmskapare när de ansöker om finansiering
När filmskapare ansöker om finansiering måste de uppfylla vissa krav. Först och främst måste de ha en tydlig vision för sin film, som ska vara både unik och intressant. De måste även visa att de har den tekniska kompetensen för att genomföra projektet, samt att de har ett team av erfarna medarbetare som kan hjälpa till med produktionen. Det är också viktigt att man har en budget som stödjer projektets vision, så att det inte blir nödvändigt att göra nedskärningar under produktionsprocessen. Filmen ska även ha ett marknadsföringsplan för hur den ska distribueras och visas för publiken.

Tidernas mest underskattade casinofilmer

Om man tycker om att spela casino, oavsett om det rör sig om nätcasino eller den fysiska varianten, kan det vara ett kul avbrott från spelandet att ta en titt på vad det finns för casinofilmer. Vi kommer att lista några filmer som, sedan de kom ut, har ansetts vara rätt underskattade. Många av dem drog inte in särskilt mycket pengar när de släpptes, men det betyder inte att du inte kommer att underhållas av dem i dag.

Rounders
En intressant film som utspelar sig i casinovärlden är Rounders (1998) Bland skådespelarna i filmen ser vi bland andra Matt Damon och Edward Norton. I filmen möter vi Mike som har lovat sin flickvän att han inte ska spela mer efter att han tidigare råkat ut för en stor förlust. Till en början håller han sig till löftet, men efter ett tag stöter han på en gammal kompis som precis kommit ut från fängelset och uppmuntrar honom till att börja spela igen. Det här är en film som "endast" drog in 22 miljoner dollar, och det var inte särskilt många som tyckte att filmen var intressant när den kom ut. Det kanske är dags att ge den en ny chans? Oavsett om du är en person som tycker om att spela casino med eller utan licens, som exempelvis listas hos Onlinecasinos.se kan denna film passa när du vill ta en liten paus från själva spelandet. Tänk även på att spela ansvarsfullt.

The Cooler
Filmen The Cooler kom ut 2003 och här får vi se skådisarna William H. Macy, Alec Baldwin och Maria Bello. Huvudtemat i filmen är att det finns många casinospelare som tror att slumpartade saker som händer dem kan påverka deras spel. Med andra ord pratar vi här om någon sorts vidskepelse inom casinovärlden. William H. Macy spelar karaktären Brian som har en förmåga att sprida otur till andra spelare på casinot. Brian förälskar sig i servitrisen Natalie. Han börjar känna sig lycklig, vilket påverkar dynamiken bland spelarna.

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
I den här filmen får fyra vänner se hur det kan gå om man spelar poker med en högt uppsatt person inom den kriminella världen. De förlorar och blir skuldsatta och får problem med att betala de höga summor som de nu är skyldiga. Vännerna blir alltmer desperata och till slut har de bara några veckor på sig innan det är dags att betala. Vid det här laget väljer de att råna några andra kriminella, vilket leder till en lång våldsspiral. En något okänd men ändå intressant film för den som tycker om casinotemat.

The Grand
Nu beger vi oss ett antal år bakåt i tiden, till 1974 då California Split kom ut. Bland stjärnorna i filmen ser vi George Segal, Elliott Gould samt Ann Prentiss. De två främsta karaktärerna i filmen, vid namn Charlie och Denny, beger sig in i casinovärlden och hoppas kunna dra hem storkovan. Charlie och Denny är personlighetsmässigt ganska olika, men samtidigt handlar filmen mycket om hur deras vänskap utvecklas under deras resa.

California Split
I den här actionkomedin från 2001 bestämmer sig ett gäng brottslingar för att råna ett casino utklädda till Elvis Presley. De lyckas ta sig in på Riviera Casino i Las Vegas och kommer undan med miljontals dollar, men släcker också många liv på vägen. Under filmens gång uppstår konflikter mellan rånarna som i sin tur leder till att de blir ovänner. Det här är en film som har fått lite varierande recensioner, men som vi fortfarande anser skildrar casinovärlden i Las Vegas på ett satiriskt och underhållande sätt. I denna amerikanska film av regissören Demian Lichtenstein ser vi bland annat välkända skådespelare som Kurt Russel, Kevin Costner, Courteney Cox och Christian Slater. Så även om betygen inte är de bästa kan det vara värt att se filmen bara för skådespelarnas skull – och inte minst eftersom den äger rum i storslagna Las Vegas.

Croupier
Det verkar som att det kom ut en hel del filmer om casinospelande under 1990-talet och här är en till. 1998 kom filmen Croupier med Clive Owen. Han spelar karaktären Jack, en skribent som försöker få i gång sin karriär. Han behöver dock ett gig vid sidan om för att kunna betala sina räkningar och tar då anställning som croupier på ett casino. Efter att ha blivit varm i kläderna och sett hur saker fungerar inser han att han kan använda denna erfarenhet till att skriva en bok Han har dock bara ett problem – casinolivsstilen börjar få en negativ inverkan på hans liv…

Mississippi Grind
Många känner till Ryan Reynolds från hans roll som Deadpool. En produktion som han också medverkat i, men som inte är lika känd, är casinofilmen Mississippi Grind. Den kom ut 2015 och handlar om två vänner som ger sig ut på en resa där de provar lyckan med poker. De båda tror att de kommer att lyckas stort, men upptäcker snart att resan inte är lika rolig som de till en början trodde att den skulle vara.

De bästa filmerna som utspelar sig i Las Vegas – huvudstaden för underhållning

Sin City, huvudstaden för underhållning och “Lost Wages” – kärt barn har många namn. Las Vegas är en amerikansk stad som har skildrats i hundratals filmer och som knappast garanterar något annat än obegränsad underhållning. Vi har samlat de absolut bästa filmerna som utspelas i navet för underhållning, Las Vegas!

Besök Las Vegas genom film och casino utan svensk licens
Las Vegas är i mångt och mycket en unik stad som aldrig slutar fascinera. Mitt i öknen hittar man här storslagna byggnader och en vibrerande stadskärna. Staden är kanske mest känd för sina casinon. Hit åker personer från hela världen för att testa lyckan, eller bara underhållas, i de glamourösa spelbyggnaderna.

I dag behöver du dock inte resa ända till Las Vegas för att få upplevelsen av ett utländskt casino. Genom bara några klick på din dator eller mobil kan du nämligen registrera dig på ett casino utan svensk licens Dessa är nätcasinon som licensieras av utländska myndigheter, och som erbjuder en lång rad spel – allt från slots till poker.

På samma sätt behöver du inte sitta igenom en nära 14 timmar lång flygresa för att uppleva Las Vegas som stad. Om du vill känna atmosfären i Sin City kan du enkelt slå på någon av de många filmer som utspelar sig där. Nedan går vi igenom fyra av de mest ikoniska titlarna.

1. Ocean’s Eleven (2001)
Ocean’s Eleven är den första av tre förträffliga filmer av Steven Soderbergh. I filmen möter vi Danny Ocean (George Clooney) som planerar att råna Las Vegas tre största casinon – The Bellagio, The Mirage och MGM Grand - under en kväll. För att genomföra sin, enligt honom, geniala plan samlar han ihop en liga om elva sluga människor. Tillsammans börjar de göra upp en plan för hur de bryta sig in i valvet och genomföra den farliga kuppen.

Det här är kanske en film som är svår att slita sig från. Därför är det föga förvånande att Ocean’s Eleven kommit att bli något av en kultklassiker, och att den fått flera uppföljare. Till råga på allt utspelar den sig i Las Vegas, vilket innebär fartfylld spänning och inte minst massor av blinkande neonskyltar!

2. Casino (1995)
En av världshistoriens mest populära maffiafilmer är Casino från 1995 med bland annat Robert De Niro och Joe Pesci i huvudrollerna. Filmen utspelar sig i Las Vegas, likt många andra maffiafilmer, och som namnet antyder står casinospel i fokus. Filmen skildrar det Las Vegas som många av oss bara hört rykten om – en stad där det varken finns natt eller dag. Filmen Casino från 1995 innehåller inslag av action, tragedi och romantik, vilket gör den till en av de bästa titlarna i sitt slag. Även om det har gått nästan 30 år sedan filmen släpptes är den fortfarande en av de allra bästa Las Vegas-rullarna som någonsin gjorts!

3. 3000 Miles to Graceland (2001)

4. Rain Man (1988)
Rain Man är en riktig klassiker från 1988 i regi av Barry Levinson. Filmen handlar om Charlie Babbitt (Tom Cruise) som försöker bli förmögen genom att importera sportbilar, fram till dess att han får nyheten att hans rika far avlidit. Då beger han sig genast till begravningen i Cincinnati, bara för att få reda på att allt han ärvt är en 1949 års Buick och några rosenbuskar. Det visar sig sedan att resten av hans pappas förmögenhet har satts in i en fond med en okänd förmånstagare. Charlie gör vad han kan för att ta reda på vem den okända förmånstagaren är, och spårar honom till ett behandlingshem. Det visar sig att det är hans autistiske äldre bror Raymond Babbitt (Dustin Hoffman) som ärvt pengarna. Arg som han är över detta lockar Charlie med sig Raymond till Las Vegas för att försöka vinna till sig arvet. Till skillnad från de andra filmerna är Rain Man mer av ett drama än en maffia- eller actionfilm. Den berör en resa som de bägge männen gör för att hitta något som sedan länge saknats i deras liv. Det här är en berättelse om vänskap och framför allt broderskap som har fördelen att utspela sig i Las Vegas.

Läs mer »

« StartsidanÄldre nyheter »