Mahler och Freud

Alma Mahlers kärleksaffär med den unge arkitekten Walter Gropious får hennes äktenskap att gunga. Hennes man Gustav Mahler måste söka råd hos Sigmund Freud.

Originaltitel Mahler auf der Couch
Alternativ titel Mahler on the Couch
Regissör Felix O Adlon, Percy Adlon
Manus Felix O Adlon, Percy Adlon
Genre 2010-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Johannes Silberschneider, Barbara Romaner, Karl Markovics, Friedrich Mücke, Eva Mattes, Lena Stolze, Nina Berten, Karl Fischer, Matthias Franz Stein, Max Mayer, Michael Dangl, Michael Rotschopf, Manuel Witting, Simon Hatzl, Johanna Orsini-Rosenberg

Memmem
2015-10-21
En utmärkt långfilm om Gustav Mahlers äktenskap med Alma. Den börjar med att Gustav söker upp den berömde doktor Freud för att få hjälp med sin livskris och skrivkramp. I återblickar tar den upp Gustavs häftiga förälskelse i den 19 år yngre musikern Alma, deras äktenskap och Almas otrohet. Väl spelad långfilm som är filmad på de orter och i de lokaler där händelserna inträffade. Många vackra utomhusscener. Naturligtvis fin musik. Dramatisk film som också ger en god inblick i denne kompositörs liv och svårigheter. Betyg: 4+
goeran
2015-07-09
En trevlig liten kostymfilm om två intressanta kulturpersonligheter.