2.2

Någon annanstans i Sverige

Filmen utspelar sig utmed en väg någon annanstans i Sverige och handlar om ett antal människor som är som folk är mest. Men så under en och samma natt drar en osannolik kedja av händelser in över dem och ingenting är sig mera likt

Originaltitel Någon annanstans i Sverige
Regissör Kjell-Åke Andersson
Manus Hans Gunnarsson
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Peter Andersson, Marie Richardson, Björn Bengtsson, Jonas Inde, Sussie Ericsson, Jacob Nordenson, Sten Ljunggren, Magnus Roosmann, Björn Gustafson, Peter Lorentzon, Sofi Helleday, Lars Lind, Meg Westergren

2018-12-21
Funkar inte alls.
2015-07-18
Ganska bra film som aldrig lyfter, och som definitivt aldrig blir så djup, smart och märkvärdig som den ger sken av att vara. Det känns som att Kjell-Åke Andersson försöker att simma ömsom i Runges och ömsom i Östlunds vatten, utan att egentligen vara säker på varför. Men allt puttrar på, lite småmörkt så där, och det blir aldrig dåligt. (8/15)
Rift
2015-05-17
Intressant att få se att Helena Bergström kan vara en riktigt stark skådespelare och inte bara framställa ytligt manierade schabloner som i Colin Nutleys filmer.
JonteW
2013-08-20
Skildring av den dystra svenska byn på ett "Short Cuts" vis, sammanvävda händelser och karaktärer utförd av en riktigt bra casting ensemble där vi ser (till att bara nämna några) Mikael Persbrandt, Jonas Inde, Helena Bergström, Meg Westergren... Men filmen lyckas inte riktigt berätta och engagera så det blir tillräckligt intressant och blir något ojämn i det långa loppet. Även den narrativa delen av Björn Gustafsson känns inte att den får någon funktion, snarare tvärtom. Trots allt så är det en godkänd film med mer potential än vad det utför.
våldsamt_våld
2013-03-25
Suverän bok. Medioker film.
Gigi1943
2013-01-23
Väldigt ojämn film och seg som bara sjutton. Alldeles för långa sekvenser, behövde de dra ut på scenerna för att fylla tänkta minuter? Men jag skall vara snäll - jag gillar ju svenska filmer - och ge den en svag trea. Mycket svag (på gränsen till en tvåa).
Challenin
2013-01-05
Va?! Vad var det här för skit?!!?!! Totalt värdelöst. Segt igenom hela filmen och... "Jaha..."! Gör något bättre med tiden medmänniskor, skippa denna. Tror tom jag tycker sämre om denna är om Kocken - det trodde jag aldrig skulle ske.
smillans
2012-12-27
Bra skådisar men ack så långsam
swampblues
2012-12-24
Älskar den här skildringen av svensk landsbygd.Kunde lätt varit Långshyttan.Säter. Svärdsjö eller nån annan byhåla. Jag känner igen allt. Jag ville aldrig att den skulle ta slut.
Björkman
2012-08-19
Vanligen brukar jag avsky den här typen av prettofilm, men denna var ändå hyfsad för att vara en sådan. "/.../handlar om ett antal människor som är som folk är mest." står det i beskrivningen men det vet jag inte om jag kan hålla med om. Tycker det är ganska otroligt att denna skumma samling människor skulle bo inom en så liten yta. Klart det kan finnas undantag, men det är inte direkt Knutby som ska skildras utan en vanlig liten ort i Sverige. Filmen går egentligen inte ut på något speciellt heller mer än något misslyckat försök då att skildra hur "folk är mest." Enda stora pluset egentligen för många bra skådespelarinsatser.